Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by viz0id »

Thomaseh wrote:
viz0id wrote:Tror ikke det er noe problem å skippe jern 5 og 4 i starten :) Kjenner bare hvor lite jeg bruker 5'er jernet selv :)
Nå startet jeg å spille igjen uten woods, 5'er og 7'er jernet mitt er mine 2 mest brukt jernkøller!
Har du hybrider da? For jeg vil tro at han klarer seg helt greit med 5h isteden for 5i :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Fredrikkm »

Jeg vil faktisk tro han klarer seg langt bedre med 5h enn 5i!
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
Thomaseh
Forumvant
Forumvant
Posts: 94
Joined: 08 May 2011, 21:22
Hcp: 25,1
Hjemmeklubb: Groruddalen GK/Kils GK

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Thomaseh »

viz0id wrote:
Thomaseh wrote:
viz0id wrote:Tror ikke det er noe problem å skippe jern 5 og 4 i starten :) Kjenner bare hvor lite jeg bruker 5'er jernet selv :)
Nå startet jeg å spille igjen uten woods, 5'er og 7'er jernet mitt er mine 2 mest brukt jernkøller!
Har du hybrider da? For jeg vil tro at han klarer seg helt greit med 5h isteden for 5i :)
Ingen hybrider heller :p Jeg valgte å kjøpe jernsett først, spilte 4 runder med disse, kjøpte meg en driver, spilte 4 runder til og nå kjøper jeg med en #4 wood :)
Grunnen til at jeg gjorde det sånn var at jeg fant ut hva som manglet i mellomrommet, jeg hadde slagene i baggen og når jeg nå får en wood, får jeg enda et slag i bagen! Funker dårlig for min del å ha for mange slag å tenke på om gangen!
Driver: Nike SQ Machspeed Black / Fujikura R-flex
Wood: Taylormade R11 #4 wood / Fujikura R-flex
Jernsett: Callaway Razr X / 5-PW
Wedger: Adams Golf - Tom Watson - GW, SW, LW
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by viz0id »

Jeg har jo (som man ser i signaturen) bestillt et 5-P sett, og supplert med en 4H. Så handlet jeg en Driver, og skal få inn svingen på disse, så får jeg kjøpe meg en fairwaykølle etterhvert.

Klarer fint spille meg ned i handicap på bare jern en stund til :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
pinchcliffe
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 09 May 2011, 15:37
Hcp: 25,6
Hjemmeklubb: Asker og Holtsmark

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by pinchcliffe »

For snart to år siden var jeg i trådstarters situasjon, og det er fanken ikke lett for en nybegynner å orientere seg der ute.

Jeg endte opp med komplett Wilson-sett fra XXL til en uhyggelig lav pris. Var selvsagt litt skeptisk til kvaliteten, men hadde med en kompis med peiling til å vurdere sakene. Det ble kjøp, og jeg har vel ikke angret. Settet inneholdt alt jeg trengte og litt til: driver, 3-wood, 4-hybrid, 5-9 jern, PW, SW og putter. Alt sammen stappa nedi en helt ok bag. Etterhvert som hcp krøp nedover, unnet jeg meg selv å bytte ut enkelte køller. Først røyk putteren til fordel for en mer klassisk utseende Odyssey. Så forsvant SW ut til fordel for et wedge-sett fra Cleveland med 54, 56 og 60 grader. Neste utskifting var baggen, og i sommer kom det nye jern fra Callaway. I dag dumpet det ned en ny driver i posten som jeg gleder meg til å hente. :) Fairwaywood og hybrid må derfor leve litt til, men har også planer for utskifting av disse i løpet av sesongen.

Som du ser går det an å begynne litt enkelt, få dreis på grep og sving, for så å bytte ut enkelte komponenter underveis som du føler det det blir nødvendig.

Happy golfing!
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Har også tenkt på det, at jeg skal starte med et "nybegynnersett" og bygge meg opp. Men akkurat nå har jeg en del penger som jeg kan bruke til akkurat, tenkte derfor på at jeg heller ville bruke litt på å kjøpe meg et ordentlig sett med det samme. Tror også intressen blir større om jeg har investert litt mer, rar sånn sett jeg.
Vil jeg som nybegynner legge merke til forskjeller på et XXL sett og et godt sett?

Hvor ofte brukere dere 4-5i? er 4-5h en direkte erstatter til i eller er disse beregnet å slå mye lengere med?
Skjelven
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 17 Jun 2011, 01:38
Hcp: 54

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Skjelven »

Hei Hantimilon. Jeg er like fersk som deg selv, men tok grønnkortet for en del år siden. Men det ble aldri noe spilling. Kjøpte den gangen et rimelig halvsett(faktisk hos klæbu) settet er nok godt nok, men det fristet fort å ha noe "bedre/fancy" Det er også en del hjelp å få av noen typer jern. Da de er ekstra lettspilt

Her er en link fra furu sin blogg som forklarer forskjellen på "typer"; http://www.christianfuru.com/golfinfo-jernsett.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kan ikke gi deg noe mer svar en dette, men venter du noen timer kommer nok gutta som har peiling å linker til noen fine sett det er mulig å skaffe rimelig fra utlandet.
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Har fått en del tips fra de allerede, funnet en god nettbutikk jeg vil handle hos. Men er så usikker på hvilket sett jeg skal velge. Og hvor stort jernsette skal være, om jeg må ned til 4 eller om 6 holder?
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by AkE »

Hybrider er generellt sett enklere å slå med en 4 og 5 jern, så hvis du går for ett sett med jern 6-pw eller Gapwedge og 4 og 5 hybrid så får du nok de enkleste køllene å slå med.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hagen »

Det er ikke lett å velge blant produsentene. XXL selger mange bra sett, diablo edge steel er beregnet på de med høyt hcp. Liste over de jern settene som er lettest å slå med: http://hotlist.golfdigest.com/search/se ... ment+Irons

Du kan også trykt kjøpe et av disse: http://hotlist.golfdigest.com/search/se ... ment+Irons (ikke heng deg så mye opp i om de har fått gull eller sølv)

Du skal ikke ha 3er jern, 4er jern trenger du heller ikke. Disse bør du kjøpe som hybrid. 5er jern kan du velge selv, det vil bli litt dyrere å bytte den med hybrid, om det da ikke er et hybridsett, hvor 5 og noen ganger 6 også er hybrid. 4 hybrid og 4 jern skal man slå like langt med, altså den erstatter 4 jernet. Wood er noe annet, det er mini drivere, som gjerne brukes fra utslag, men kan også brukes på fairway. En 5er wood erstatter ikke 5er jern eller 5er hybrid. Woods og driver kan du godt vente litt med å kjøpe.
Letteste er å kjøpe kombinert hybrid jernsett, adams skal være veldig bra på dette: http://www.tgw.com/customer/category/pr ... rVal0/mens Tror ikke S3max kombisettet er dumt heller
Vil også råde deg til å kjøpe en bra putter, dette er den kølla du kommer til å bruke aller mest.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Da har jeg gjort innkjøpet. Det ble Callaway x-22. Fikk dette til 3500,- Prøvde flere sett, 2 rimelige (Nike og Black Owl) og X-22 og Burner. Likte X-22 best, både utseende og spille med.
Kjøpte også en Diablo Edge Fairwaywood nr 5. Og en Callaway bag. Veldig fornøyd med settet.
Tenkte i etterkant jeg kanskje heller burde ha kjøpt en 3. hybrid eller noe sånt istedenfor 5w. Men kjøpt er kjøpt...
Kjøpte også 2 billige wedger fra XXL bare for å ha til jeg kjøper noen bedre. Da mangler bare putter :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Kaffekannen »

Absolutt en fordel med en putter ;) ser så dumt ut når man bruker driver på green. Putter handler om følelse og selvtillit. Hvilken putter stoler du mest på? Ingen andre køller hvor det er i nærheten av så mye variasjon som det er på putterne.
Grattis med nye køller
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Har kun puttet med noen på kurset ogl. Har ikke fått testet noen. Men liker utseendet på Odyssey WHITE HOT XG 2.0 #9 PUTTER. =P
Burde vell kanskje teste noen puttere før jeg kjøper en?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Kaffekannen »

Definitivt! Finn i alle fall ut hvilken form på hodet du trives best med, hvilken lengde du skal ha, hvilke siktelinjer du liker og ikke minst om du vil ha med eller uten insert.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Må nesten ta meg en tur på proshoppen og låne noen puttere da :)
Noen jeg bør se etter eller test? Er helt blank så kom gjerne med tips :)
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by TinCup »

Nike Method 001, storfornøyd!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by furu »

Nike Method Core.
TaylorMade Corza Ghost.
Instagram @christianfuru
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by viz0id »

Er meget fornøyd med min 2ball
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Burde jeg investere i hybrid?? Eller vil jeg klare meg med jernene+wood i første omgang?
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Grønne greener »

Når det gjelder putter så bør du høre med proen.
Du må finne ut hvilken type putter du er.
Det har betydning for om du skal ha en smal putter eller en med stort og tungt hode.
Post Reply