High loft, Low Launch

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

High loft, Low Launch

Post by Ichbin »

Sesongen er i full gang, å utstyrkløen er verre enn noen gang.

Driveren har ikke fungert optimalt i år. For ustabil, og litt for lav launch etter min smak.
Har selvfølgelig ingenting med svingen å gjøre :roll:

Løsningen blir selvfølgelig å kjøpe seg en ny driver. Denne gang satser jeg på en komponent driver fra Acer. Jeg prøve den nye XF driver med 10,5 grader, her i forrige uke, å ble mildt sagt imponert. Denne var montert med ett Aldia NV skaft, og for min del kjente denne utrolig solid ut. Lange rette driver, eneste jeg har å utsette er litt for lav Launch.

Så jeg tok den ett steg videre Jeg har nå bestilt en Acer Leggera 12 graders driver hode, Med ett Graphite Design Aura Red skaft, og Tacki Macki Wrap grep.
Hvit hode Rødt og hvit skaft avsluttes med ett hvit grep kommer til å ta seg meget bra ut på tee'en :D

Så over til tanken bak driveren. Høy loft for å få ballen opp, rettere enn med ett lavere loftet hode, mens skaftet holder spinn og launchen nede. I teorien skal dette gi en høy, men penetrerende ballbane. Forhåpeligligvis blir resultatet av dette mer carry og rettere utslag. Og det trenger jeg med mine 40% FW treff i år :oops:

En annen vesentlig forskjell fra min nåværende driver er skaftlengden. Pr nå spiller jeg med en driver som er 44". Denne kommer til å monteres til 46", noe som er blitt mer eller mindre standard hos flere større leverandører. Men for min del er det 2 år siden jeg tok i en så lang driver. Jeg håper at en lengre driver skal roe ned svingen litt, å la meg vri bedre opp. Men jeg går vel litt mot strømmen akkurat på dette punktet i forhold til teorien.

Hodevekten på Acer Leggera er 190gram. ca 10gram mindre enn en "normal" driver. Dette gjør at dette kommer til å bli en semi-lett driver, så kansje jeg til og med får noen ekstra mph i svinghastighet også med på kjøpet.

Kan vel ikke si annet enn at jeg gleder meg til å komme tilbake fra ferie om 10 dager og sjekke posten. Skal komme med oppdatering på hvordan dette fungerer for min del. Skal se om jeg ikke klarer å klemme inn ett bilde og 2 også :D


Er det noen her som har erfaring med Høy Loft, lav Launch?
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: High loft, Low Launch

Post by Sticho »

Skeptisk til om FW-% går opp med driver som er 2" lengre enn den du har... :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: High loft, Low Launch

Post by veggiss »

+1

Med mindre du har gjort noe med hodet på den på 44" så har den veldig lav svingvekt, det kan også være en årsak til at du ikke føler deg komfortabel med den.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Re: High loft, Low Launch

Post by Goggskolt »

Over lengre tid har jeg slitt med å få noe særlig launch på lånte drivere. Da jeg skulle kjøpe driver for første gang selv, gikk jeg derfor til anskaffelse av en Acer XK Ti Driver 12° med Aldila NVS 75 orange i fjor vår. Veldig fornøyd med tilbakemeldingene den gir! Jevn fin launch, og en lengde jeg er fornøyd med. Mulig jeg på sikt, når teknikken og svingen blir bedre, går litt ned i loft - det får tiden vise. Har ingen planer om det ennå i alle fall. Skaftet knakk for øvrig etter flere ublide duffer på matte og gress :( Så da var det bare å oppgradere til UST V2-skaft ;)
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: High loft, Low Launch

Post by Ichbin »

Har D3 svingvekt på 44" pr nå, driveren består av litt titanium og masse bly :D

Det er mot all teori, at en lengre driver kan treffe flere fairwayer. Det er jeg fullstendig klar over.
Men det finnes flere historie der personer skifter til lengre driver, og øker fw treff. Jeg tror dette kan ha noe med svingtype å gjøre.

Men skal gi det ett forsøk, i værste fall slår jeg men bare lengre ut i roughen :D
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: High loft, Low Launch

Post by veggiss »

Bly er ikke smart å bruke på wooder, tuller til hele balansen i køllehodet hvis personen som setter den på ikke helt vet hva han gjør.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: High loft, Low Launch

Post by Ichbin »

Endelig har jeg fått driveren i hus, og fått noen runder på rangen og bane.

Første inntrykket er at en driver med 12graders loft er langt enklere å slå enn min gamle 9 grader ping.
-Dårlige treff blir i langt mindre grad straffet, enn det som det blir med en lavere loft. Slicene, mitt feilslag, er mindre.
-Lengden på drivene er ca det samme som før, kansje litt kortere på maks driver. Men alt i alt tipper jeg at snittdrivene kommer til å være lengre fordi den er lettere å slå, og som nevnt tidligere det dårligere slagene er langt bedre.
-Ballbanen har kommet opp der jeg vil ha den nå, høye fine driver som flyter og litt rull på slutten.
-Skaftet, GD Aura Red, fungerer ypperlig i vind! Selv med 12graders hode penetrerer det vinden bedre enn noen driver har har prøvd tidligere. Har enda tilgode å prøve den i skikkelig vind (9-10m/s), men fikk en liten smakebit i 5m/s her om dagen. Spilte med en som outdrivet meg 20-30meter i medvind. I motvind var jeg 5-10meter foran han.

Har funnet ett negativt punkt.
-Driverhodet er lukket, dette første til at jeg dro ganske mange baller til venstre i starten. Etter hvert har jeg funnet ut av dette å ser ut som jeg klarer å leve med det, selv om i en ideel verden skulle hode helst vært nøytralt eller litt åpent. Blir vel helst for syns skyld å så lenge det fungerer så kan jeg ikke klage :D

Enda tidligt å komme med en full konklusjon, men det ser ut som jeg har en driver som sitter trygt i bagen for nå (eller i allefall til neste sesong :D ) Prisen totalt blir godt i underkant av 1500,-, venter på tollen nå. Betalte ca 1100,- for driver inkl frakt. Så prisen er det absolutt ingenting å si på.

Til dere som vurderer driver. Tenk litt utforbi boksen neste gang dere prøver en driver. Ta litt mere loft, og spør etter ett skaft med lav launch/spinn å se hva dere syns. Skader ikke å prøve, ser ut som det fungerte for meg.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: High loft, Low Launch

Post by Golffreak »

Jeg "sky'et" en del driver når jeg hadde 10,5 grader, så ville nok vært skeptisk til 12 grader kjenner jeg.. Ballbanen min er bra nå, og spintallet er omtrent der det skal være. Tidligere har jeg slått rett opp i vinden med 10,5 grader. Kjenner at jeg ikke helt tror på at skaftet gjør hele forskjellen der heller ("stiff" både på gammel og ny driver).

Godt det fungerte for deg, men hvis du sleit med for lav ballbane så har vi nok to ulike svinger...;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: High loft, Low Launch

Post by veggiss »

Ichbin: hvis du vil ha samme ballbane med en nøytral eller åpen kølle så må du huske å bestille med høyere loft. en lukket kølle får mer loft når den er square.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply