Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by Golffreak »

Har drevet og fundert litt på ny putter en stund, og vil ikke kjøpe "bare for å kjøpe".. Min Ping putter idag fungerer greit den, og av og til har jeg runder med god putting og det er generelt ikke der jeg er svakest. Likevel så føler jeg at den ikke er 100% riktig selv om jeg fikk den bøyd 2 gr upright for litt siden. Etter å ha hatt protimer og sjekket puttingen min, så har jeg funnet ut at jeg adresserer med litt åpent blad og lukker ved impact. Tendensen har vært å misse venstre (pulle) putten. Har dermed funnet ut at jeg trenger en putter med mindre offset, og etter litt prøveputting for en stund siden så føltes Nike Method 3 veldig bra ut. Ønsker ikke noe insert heller, da jeg spiller med myke baller og ønsker mer feedback/feel på balltreffet. Method 3 har jo de rillene som samtidig gir feel og lyd tilsvarende et rent metallblad. Tror jeg også skal bytte til et noe større og mer "tacky" grep, da jeg synes gummigrepene gjør at greptrykk og håndledd blir litt for aktive.

De hadde Method 3 på Customgolf i våres, men de har den ikke lenger. Noen som vet om proshoper rundt Oslo som har den i butikk?

Er det mye kopier av denne på ebay, eller er det relativt trygt? Noen som har anbefalinger på hvor det er god deal også?:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by furu »

Method kan faktisk lønne seg å kjøpe hos onlinegolf.no. Ligger forholdsvis høyt i pris i USA og på ebay.
Så vidt jeg vet finnes det ikke falske Method puttere.

Prøv Iomic puttergrep.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golfmikke
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 05 Jul 2011, 23:20
Hcp: 3,3
Hjemmeklubb: oppegård

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by Golfmikke »

Ville bare informere om at jeg har method 3 (fjor årets, vet ikke om det er noe nytt iår?) her på oppegård proshop. Den er forresten også på salg nå, koster kun 999,- ;) løp å kjøp!
Nike Sumo2
Taylormade R11 3wood Tour shaft, S Flex
Taylormade cb 3-P, Project X flighted 6.0
Taylormade Rac wedger, 50,55 og 60grader
Odyssey Pt82 limited putter 34"
Taylormade penta
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by sumo »

999,- for method 3 er bra pris!
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Stiffa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 100
Joined: 06 Aug 2009, 23:34

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by Stiffa »

@Golfmikke: Det er den originale Method, og ikke Method Core dere selger til kr 999 der?
Sender dere slik at vi som bor litt unna kan handle også? :D
User avatar
Golfmikke
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 05 Jul 2011, 23:20
Hcp: 3,3
Hjemmeklubb: oppegård

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by Golfmikke »

Vi sender vanligvis ikke varer, men kan alltid få til det hvis ønsket er der. Jeg har 1igjen av 3modeller. modellene er 001,002 og 003 og alle kommer med 34" skaft. Frakt vil komme i tillegg
Nike Sumo2
Taylormade R11 3wood Tour shaft, S Flex
Taylormade cb 3-P, Project X flighted 6.0
Taylormade Rac wedger, 50,55 og 60grader
Odyssey Pt82 limited putter 34"
Taylormade penta
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by Golffreak »

Du kunne ikke ha skrevet dette før søndag da?;-). Putteren min ligger på postkontoret nå, og blir vel rundt 1200 fra UK... Ville jo mye heller kjøpt på oppegård, men fant den ikke noe sted heller...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golfmikke
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 05 Jul 2011, 23:20
Hcp: 3,3
Hjemmeklubb: oppegård

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by Golfmikke »

Hører dere snakker om core og orignal, hva er egentlig forskjellen? kjenner egentlig ikke til nike puttere
Nike Sumo2
Taylormade R11 3wood Tour shaft, S Flex
Taylormade cb 3-P, Project X flighted 6.0
Taylormade Rac wedger, 50,55 og 60grader
Odyssey Pt82 limited putter 34"
Taylormade penta
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by furu »

Core har rød insert med riller mens den andre har grå, frest front.

Method
Image

Method Core
Image
Instagram @christianfuru
User avatar
Golfmikke
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 05 Jul 2011, 23:20
Hcp: 3,3
Hjemmeklubb: oppegård

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by Golfmikke »

Da er det nok original vi har i shoppen. Kan ta å få sjekket det ut på søndag jeg ;)
Nike Sumo2
Taylormade R11 3wood Tour shaft, S Flex
Taylormade cb 3-P, Project X flighted 6.0
Taylormade Rac wedger, 50,55 og 60grader
Odyssey Pt82 limited putter 34"
Taylormade penta
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by Golffreak »

Method (ikke core) til tusenlappen er I tilfellet en veldig bra pris! Veil. Er 2000 og den er ikke utgått. Kommer sikkert noe nytt fra Nike etterhvert men..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rasjonalisering og "fitting" for ny putter...:-)

Post by Golffreak »

Følte for å skrive et lite "review" etter første runde med Method 3 (og litt puttetrening etter runden)..

Hadde prøvd den litt i en proshop for en stund siden, og likte den da men husket ikke helt eksakt feelingen med den. Jeg sammenligner mot min Ping G2i Craz-e H med orange prikk (som jeg har fått bøyd 2gr mer upright).

For det første så føltes Nike putteren en god del lettere enn den andre putteren, og i starten føltes den kanskje litt for lett og det var i det minste litt uvant. Etterhvert så tenkte jeg ikke så nøye over det, men når jeg trente putting etter runden så prøvde jeg begge to og det var merkbar forskjell. Fant etterhvert ut at Ping putteren veier 360gram, men det står ikke noe sted hva Nike putteren veier eller hva svingvektene er. Vurderer å legge på litt vekt med pulver nederst i skaftet, som jeg har skjønt her inne er mulig.

Det andre jeg tenkte over var at jeg fikk bedre rull, man kunne se at ballen rullet mye bedre med en gang og når jeg traff sweetspot godt så skyter ballen fart. Det var også relativt uvant, og krever nok en del trening før jeg blir vant til den. Det virket også som Method putteren har en mindre sweetspot enn Ping putteren, noe som krever mer presis putting. Når jeg trente, så ble det noen veldig gode treff som gikk betydelig lengre enn de mindre gode treffene. Når jeg testet Ping putteren min så var det mer stabilt.. Ble litt bekymret, men tror at med litt trening med putteren så skal jeg nok få mer stabilt treff i sweetspot. Method har tross alt 2 grader mindre loft, og krever et litt annet balltreff virket det som.

Grepet på Nike Method må bare av..(Golf pride Tour Tradition). Det er for tynt for mine hender, og har for lite form til at jeg ble helt komfortabel med det. Har også funnet ut at jeg ikke skal bruke rene gummigrep, men de som har litt mer "tacky" belegg.

Jeg bestilte 34", noe jeg trodde var samme lengde som min Ping putter.. Jeg vurderte 33" ettersom jeg syntes Ping putteren kunne være litt lang, men puttere i 34" jeg har testet i proshoper har føltes riktig så jeg gikk for det. Viste seg å være stor forskjell ift. Ping putteren, og etter å ha målt så var den gamle putteren 35"!. Det var 34 i serienr, og trodde kanskje det var skaftlengden men tok feil der. 34" føltes veldig riktig for meg, og fikk en mer avslappet pendelbevegelse med en tomme mindre.

Nike putteren har mer toe-hang enn Ping putteren min, og følte at min tendens til å pulle puttene venstre var borte. Om noe, så bommet jeg nå til høyre men det var da fordi jeg leste putten feil eller slo for svakt. Det ble en del putter som var litt for korte, og tror det har litt med vekten og manglende trening med den. Noen treff i sweetspoten gikk imidlertid litt for langt, så det krever sin mann å kontrollere lengden med denne putteren.

Følelsen med putteren var veldig bra: god lyd, god tilbakemelding på treffet, god balanse gjennom slaget. Med et noe mindre hode enn Ping G2i Craz-e H så følte jeg bedre kontroll på de kortene puttene, da Ping putteren kan ha en følelse av å "vri seg" i gjennomslaget. Designet på hodet er tiltalende og lite som forstyrrer.

Konklusjonen er at jeg må trene med den nye putteren, skifte grepet og håpe at den fungerer ift. forventningene etterhvert:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply