13 vs 11,10 el.9 " Driver

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Pan »

Hei alle sammen
Er det noen som vet,har erfaring eller vet hvilke utfordringer visst man går fra 13 til11,10 el 9 " driver
:?: Har i dag en Callaway FQ 13 grader med reg flex.
Den funker som oftest greit går beint 50% 30% litt for mye til høyre og 10 til skogs resten fordeles likt
Lengden litt variabel ca 180 til 210
Tar i mot gode råd
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Fornii89 »

Vel, jo høyere grader jo mindre spin vel?
Så kan jo faktisk ha noe med svingen din å gjøre også. kunne jo ha tatt en protime i stedenfor en ny driver?

Skjønner at det er lett å heller kjøpe nytt utstyr enn å faktisk fikse på det som er problemet.
Jeg forresten kjører 10,5 driver. 9 er ikke bra for amatører.

Har gått på den smellen jeg å :P
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Pan »

Ja protime er ikke å forakte :D
men føler at svingen er mye bra i
Glemte å skrive at med 13" så går den veldigt høyt, kunne mer tenkt meg en lavere ballbane spesielt på Meland der det blåser ganske friskt av og til
Hadde håpt at eg funne fått en laveren ballbane og forhåpentligvist lengre carry :idea:
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Fornii89 »

Ahh, da ville jeg gått til pro`en og kikka på 10,5 10. Er utrolig vanskelig med 9.
Kommer også ann litt på åssen skaft du har.
En annen ting er også å sjekke om du står litt for mye på høyrebeinet og ikke kommer over.

Men føler jeg faktisk har litt av det problemet du har. har altfor høy ballbane med 10,5.
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Pan »

Skaftet er Fubuki 60 Flex R regner med at det er std på Callaway IQ
Mener at eg har ca 50-50 men er jo en mulighet at det blir mer på høyre foten siden eg luter hodet og dermed skulderen også
Skal teste det ut i morgen
Har også prøvde og pegeg litt lavere men føler at den peg høyden som eg har ca halve ballen + litt er den høyden eg er mest komfortabel med :D
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by bentzen »

Har samme driveren, med samme skaft, i 10 grader. Jeg slår stort sett temmelig høyt med den, tror det er en kombinasjon av funky sving og litt for mykt skaft. Har f.eks Ft-i 3 wood med Fujikira reg flex, men skaftet er likevel en del stivere enn Fukubi reg, og den får jeg en mye mer penetrerende ballbane med. Merker også at ballbanen blir mye bedre med Ft-iQ når jeg slår veldig rolig, men hjernen er koblet til å avvise blankt alle forespørsler om rolige slag med driver... :/

Leste forresten et eller annet sted at trenden for loft er synkende, igjen, etter å ha vært på stigende kurs en stund. Smartingene har visstnok designet driverne slik at vi glade amatører igjen kan slå drivere med forholdsvis lav loft.
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Ichbin »

Vel, at loft er på vei ned er vel ikke tilfelle. Loft har vært relativt stabilt nå siden 400cc driverene kom.
Dustin Johnson spiller på 10,5 grader og Watney på 11grader, og disse er jo de "udødelige".

Det som spiller en rolle er din sving. Slår du naturlig lavt, lønner det seg med høy loft. Slår du høyt motsatt.
Samme hvilket tall som står på driveren bare det fungerer for deg.

Men etter selv ha gått opp i loft, så vil jeg anbefale heller å ta for mye loft å treffe fairwayen lettere, kontra for lite i forsøk på å slå litt lengre.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Pan »

Har vært inne på tanken med skaftet og merker at eg treffer greit tenker da på "snerten ved impact" får liksom en godfølelse men ballen er for høy får ikke hjelp av noen trill den går bare opp og opp og detter som en vet ikke av hva eg skal kalle det
Det beste slagene har eg når kroppen er avslappet og begynner baksvingen rolig og samme nedover .Vil eg for mye og tar i så blir det floke ut av det,tror at synkronisergen kommer ut av "lodd"
Bentzen hvor stor forskjell er det i lengden på driveren og wooden?
Icbin Har og tenkt i samme banen som deg med tenker da på naturlig lavt/høyt

Hadde vært artig og prøvd IQ til Bentzen :D
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by eaglebooger »

Dette med loft er en uendelig materie å sette seg inn i.
Det som betyr noe er hvordan køllehodet ser ut idet man treffer ballen, og det varierer stort fra golfer til golfer.
Mange tror at lavt loft er det samme som lengre driver, noe som ikke alltid er tilfelle da det krever høy køllehastighet for å klare carry på 200m++ med la oss si en 9* driver, og man kanskje ender opp med å slå 160 meter carry istedet, og da skal det mye til å få den til å rulle 40 meter avgårde for dermed få den til å gå like langt som en 12* man carrer 200 meter. Derfor bør alt dette testes inngående på rangen med ulike drivere, og husk svinge likt hver gang sånn ca så man virkelig får sett resultatene. De fleste av oss begynner dra til noe voldsomt når vi slår med stiff skaft fordi vi skal maxe det ut, og da blir jo svingen annerledes og man ser ikke riktige resultater.
Det beste er en slags "no name" fitting der man ikke vet loft/skaft når man slår, men stoler blindt på resultatene man ser.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by bentzen »

@pan:
Hvis jeg får driven i riktig ballbane tror jeg nok den går rundt 30m lenger enn 3wooden i lufta. Men vanligvis slår jeg jo driven altfor høyt, slik at jeg like gjerne kan bruke 3W og få samme resultat lengdemessig.
Skulle du slenge innom Nord Trøndelag en dag, skal du få et par svinger helt uten kostnad :)
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Pan »

Takk skal du ha bentzen det samme tilbudet får du når du kommer til Bergen :D

Tror eg skal prøve løsningen din eaglebooger prøve forskjellige driver :D
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Golffreak »

Vil anbefale alle å ta en "custom fitting", jeg fikk iallefall en aha opplevelse når jeg måtte gå fra 10,5 til 8,5 grader på driver.. Det er jo "vanlig" med 10,5 og hadde aldri turt å kjøpe en 8,5 uten at jeg hadde fått det testet med kyndig hjelp. Viste seg at jeg slår med ganske mye spin, slik at jeg måtte ned på loft. Swing speed tilsvaret stiff skaft, og med mange mange slag med ulike drivere (ca. 7 modeller, var vel der i 3-4t kun for å tilpasse driver..!) så fant vi ut at TM driveren fungerte best for meg. Da testet vi også min gamle driver til sammenligning. Ved å bruke høyhastighetskameraer og få alle tall opp, så kunne man mye enklere sammenligne. Var også mer stabil på retning med den driveren jeg valgte, og husker jeg ikke feil så hadde jeg kanskje 5m lengre gj.snittlig carry med en annen drivermodell (statistisk ikke signifikant heller kanskje..). Jeg var hos Customgolf på Sandaker i Oslo, Tom på Losby er sikkert like flink iallefall og det er flere andre på østlandet. Bergen golfsenter har sikkert samme tjenester og utvalg (uten at jeg har vært der). Kostet ikke noe ekstra for fitting når jeg kjøpe kølla der, og klarte ikke å gå ut døra uten den nye driveren i hånda og synes det var vel verdt pengene:-). Kunne kanskje spart noen kroner ved å handle den på nett, men har ingen planer om å bytte den ut på en del år nå så synes det er OK.

Skal du ha OEM driver (TM, Callaway, Titleist etc) men ha muligheten til å teste mange flere skaft enn OEM skaftene, så vet jeg ikke helt hvem som kan hjelpe deg riktignok. Mulig Tom på Losby og noen andre har komponent-skaft tilgjengelig for test. Jeg synes Fujikura (TM OEM) skaftet er veldig bra, men er jo alltid nysgjerrig på om det finnes andre kick-ass skaft der ute...;-). Alt avhenger av hva man er villig til å betale for regner jeg med..

12 grader loft ville iallefall IKKE passet meg, og hør ikke så mye på hva noen sier at "den gjennomsnittlige" golfer trenger av utstyr. Han/hun finnes knapt, og finn noe som passer deg!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Hagen »

Jeg har 13 og 12,5 på mine drivere, men nå får jeg ikke til å drive om dagen, slår de himmelhøyt. Men tror nok det heller blir en protime enn mindre loft på driveren. Skal jo ikke gå høyere enn wood. Grunnen til at jeg valgte høy loft, var at det meste av info jeg kom over på nett så ville min svinghastighet gi lengst drive med høy loft.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: 13 vs 11,10 el.9 " Driver

Post by Golffreak »

Protime er absolutt viktigst, og du vil sannsynligvis slå bedre med driveren etter noen timer og trening. Mye av info (i mine øyne "propaganda") for høyere loft på driver som du finner på nett, er ikke nødvendigvis relevant for din sving. Det er relativt forskjellig hvordan ulike personer "launcher" et slag med driver, og noen korringer kan du trene på mens andre er naturlige svingforskjeller som det er bedre å tilpasse utstyret etter. Igjen, les mindre på internett og prøv heller å oppsøk en køllemaker/golfbutikk med simulator e.l. Spesielt for drivere er dette viktig, da dårlige utslag kan ødelegge det meste.

Høyere loft er jo i hovedsak for de som sliter med å få et slag med driver opp i lufta. Litt slemt sagt så gjelder det mange eldre mennesker og andre med fysiske bevegelsesbegrensninger, men dette er helt generelt. En ung/middelaldrende person skal normalt ikke ha noen problemer med å launche en drive høyt nok. Hvis du slår himmelhøyt som du skriver, så høres det jo ikke ut som det ville vært noe problem for deg med f.eks. 10,5 grader loft. Det er jo naturligvis helt umulig å ha noen bestemte meninger om uten å se og måle svingen din. Uansett, tror du skal kunne klare å spille med 12-13 grader også men litt usikker på om det er det optimale for deg. Viktigst er som du selv skriver å ta en protime.. ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply