Utstyr til nybegynner

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
jan2901
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 14 Jul 2011, 09:13
Hcp: 36

Utstyr til nybegynner

Post by jan2901 »

Hei,

Er ny både i dette forumet og innen golf generelt. Jeg er straks ferdig med golfkurset, og er nå på utkikk etter å kjøpe meg noen køller å slå med. Jeg har vært innom proshopen og sett på hel og halvsett fra Top Flite. Det jeg lurer på er om noen har noen anbefalinger til kjøp for en nybegynner. Jeg er ikke så gira på å kjøpe et sett jeg må bytte ut veldig fort. Kunne tenkt meg å bruke opp mot 4000 kr. Er det bedre å kjøpe et bedre jernsett og supplere med putter og wood? Har dere noen gode forslag til kjøp i denne prisklassen? Takk for hjelpen!
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Utstyr til nybegynner

Post by eaglebooger »

Jeg har enda ikke møtt den golfer som innen få måneder oppgraderer utstyret sitt uansett, så anbefalinger til første sett kan være hva som helst :)
Men seriøst, De Top Flite settene som har alt du trenger (jern, SW, putter, Woods, Bag) er mer enn gode nok de 1-2 første årene man spiller. Det første man burde bytte ut etter min mening er putter. Kjøp putter uten å se på prislappen (av den enkle grunn har jeg ikke prislapper på puttere i proshoppen med vilje), for da finner du en putter som passer deg. Det neste jeg ville vurdert bytte ut/suplementere med etter putter er en skikkelig hybrid; Den kan du bruke OVERALT på banen, og vil nok sette deg i posisjon til gode scorer ofte.
Et annet alternativ om du vil rett ut i "bra køller" er å kjøpe brukt på finn.no, ebay e.l... PING (G10, G15), Callaway (X-22, Diablo), Taylor Made (Burner 2.0), eller andre køller med "forgiving" køllehoder er gode kjøp. Wooder bør du kjøpe så standard som mulig: Regular skaft, og ikke noe TOUR køllehoder.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Utstyr til nybegynner

Post by Hantimilon »

Var i samme situasjon for en uke siden og fikk veldig god hjelp på dette forumet.
Det som ble løsningen til meg var å dra på proshoppen. De hadde en gode del fjorårsmodeller liggende. Fikk med meg 4 jern fra forskjellige merker til å teste.
Hadde tidligere bare slått med noen billigjern på kurset, men merket hvilke jern jeg likte best ganske lett.
Kjøpte meg 1 wood som var på tilbud med det samme etter anbefaling fra proen. Fikk noen dager senere teste en del hybrider og falt fort for 1 her også.

Så mitt råd som amatør vil nok være å teste køllene på rangen, du vil raskt merke hvilket du liker best :)
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Utstyr til nybegynner

Post by panserjohan »

Hei. Jeg ville sett litt på golf-bloggen til mr. furu her inne. Det hjalp i allefall meg med å velge ut et sett. Skal nevnes at jeg gjorde mitt valg etter å ha testet ulike jern etc på proshoppen. Ikke bli opphengt i merket på jern, driver, wedge etc, men velg noe du mener passer deg.

I og med at du er nybegynner, ville jeg valgt et jernsett i GI eller SGI design. Dvs køller med mer vekt bak på bladet av jernet, noe som i teorien vil gi deg greit med loft, lengde og "foregiveness". Se link: http://christianfuru.com/golfinfo-jernsett.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Om jeg hadde 4000kr å skulle bruke på komplett sett, tror jeg at det ville sett ut ca slik: (kanskje noe subjektivt, men la gå)

NIKE Mens SlingShot Hybrid Irons, 299$ = 1599kr (TGW)
TaylorMade Mens Burner Superfast Driver, 149$ = 798kr (TGW) , Evt Callaway Diablo Edge, 99$ = 529kr (Rockbottomgolf)
Tour Edge Golf- T.G.S. Stainless 3-Wedge Set, 52*, 54*, 60*, 69$ = 369kr (Rockbottomgolf)
Putter er veldig vanskelig, og alle har forskjellige preferanser. En jeg liker er:
Odyssey White Hot XG Insert Putters, 99$ = 529kr.

Dette skulle bli ca 3026 kr om du velger Callaway driveren. Om man da regner inn moms: 3026*1.25 = 3782kr pluss frakt = 3953kr. frakt ligger på rundt 170kr pr leverandør du bruker.

Sidene jeg perosnlig liker, har handlet fra og bruker som referanse her er http://www.rockbottomgolf.com" onclick="window.open(this.href);return false;, og http://www.TGW.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Utstyr til nybegynner

Post by kristianffs »

Blades.
Golf.
Skjelven
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 17 Jun 2011, 01:38
Hcp: 54

Re: Utstyr til nybegynner

Post by Skjelven »

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29595993" onclick="window.open(this.href);return false;
jan2901
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 14 Jul 2011, 09:13
Hcp: 36

Re: Utstyr til nybegynner

Post by jan2901 »

Hei igjen,

Tusen takk for hjelpsomme svar.
@ Panserjohan: Meget spennende oppsett du kom med der. Ser slettes ikke ut som et dum ide.
Regner med at jeg tar en ekstra tur til proshopen for å se hva de kan tilby meg i den prisklassen. Ellers må jeg vel kanskje vurdere å bestille fra utlandet. Men frakten på såpass mye utstyr tror jeg nok heller havner opp imot 700-800 kr etter det jeg fant ut hos tgw.com.
Post Reply