Justere opp HCP

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Tabb
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 01 Jul 2011, 15:14
Hcp: 22,9
Hjemmeklubb: Surnadal GK

Justere opp HCP

Post by Tabb »

Jeg lurer på en ting. Er folk generelt like flink å justere HCP oppover som nedover?

Jeg mener, når jeg spiller med noen som har lavt hcp, så opplever jeg (altfor) ofte at vedkommede ikke spiller I NÆRHETEN av sitt hcp. Alle kan selvfølgelig ha en dårlig runde av og til, men jeg synes det er merkelig når folk sitter igjen 8-10 poeng etter 18 hull.

Det er selvfølgelig mye gøyere å skrive seg nedover enn oppover, det skjønner jeg. (Etter en god runde kan jeg nesten ikke vente med å få score`n registrert i golfbox slik at jeg kan se mitt nye handcap) MEN, jeg har inntrykk av at det er mange som lar være å registrere de dårlige rundene. Hvis du i tillegg er litt raus med muligans og ser litt mellom fingrene på enkelte regler så er det lett å skrive seg nedover. Enkelte synes nok at det er status å ha lavt hcp men jeg skjønner ikke helt vitsen hvis du gang etter gang spiller LAAANGT dårligere enn ditt hcp skulle tilsi.

Jeg vet ikke... Kanskje jeg tar feil. Hva er deres inntrykk?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Justere opp HCP

Post by veggiss »

Tabb wrote:Jeg lurer på en ting. Er folk generelt like flink å justere HCP oppover som nedover?
Nei!

...men det er bedre at folk har for lavt enn for høyt HCP, så det spiller egentlig ingen rolle med mindre man er nede på et nivå hvor man får deltakelse i turneringer på bekostning av andre pga for lavt HCP.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Justere opp HCP

Post by sumo »

jeg hcp registrerer hver eneste runde jeg spiller, så derfor vil jeg alltid spille på mitt riktige hcp.
dette syntes jeg egentlig alle burde gjøre.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Justere opp HCP

Post by panserjohan »

Det er fryktelig å skrive seg opp. Ikke nok med at du sleit på banen (eller i roughen), men man må gjenoppleve dette når man kommer hjem å registrerer score i golfbox. Ja, jeg skriver meg ned, men det er tungt!

Jeg er enig, jeg har også opplevd mannfolk i 40-50åra med HCP på 10-15 som aldri i verden skulle hatt det, men det er ikke noe jeg bryr meg spes. med. Når jeg spiller med de, kaller de det stort sett "trening", og er rimelig slacke på regler, mulligans etc. Det skal sises at disse gutta heller ikke skriver seg ned på gode runder, men jeg tror de bare liker HCP`n sitt. For meg gjør det ingenting.

Det er verre med sandbaggere som ikke skriver seg ned.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Justere opp HCP

Post by Golffreak »

Kan jo være tungt for mange å innse at egen storhetstid er over på golfbanen, og at de har vanskelig for å skrive seg opp til et mer riktig hcp..;-). Hvis noen får 8-10 poeng med hcp 10 har de jo nesten spilt opp mot grønt kort igjen. Må jo være litt slitsomt, men generelt så kan folk ha hvilket hcp de vil for meg. Med unntak av stableford konkurranser og de er tydelige sandbaggere.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Justere opp HCP

Post by totenoid »

Jeg ser at det kan være vanskelig å innse at ting ikke fungerer like bra som tidligere, men jeg lurer på om dette er tilfelle i andre veldig målbare idretter også? Ser liksom ikke helt for meg at Bob Beamon fremdeles mener han hopper 8,90, eller at Carl Lewis løper 9,86... :)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Justere opp HCP

Post by Golffreak »

Tror neppe Roger Ruud tar sats i nye skiflyvningsbakken i Vikersund, så golfere er nok kanskje blant de som burde innsett sin begrensning på et tidligere tidspunkt;-).

Med det sagt, så synes jeg hcp systemet vi har nå er litt tåpelig. På hcp 8 så skal jeg liksom kun variere mellom 80-83 slag (ved par 72) uten å justere handicap? Når jeg først går over 83, så betyr det jo nada om jeg går på 84, 94 eller 104 og det er kun oppskriving med 0,1.. Joda, hvis jeg skriver opp noen ganger så går jeg også ned litt oftere men over tid så blir det omtrent det samme. Liker heller ikke at Stableford scoren er helt uavhengig av slagscoren, da golf tross alt handler vel så mye om å redde seg ut av trøbbel som å bare "plukke" ballen hvis man slår lost ball på par 3 f.eks. I Storbritannia så bruker de nettoscore istedetfor ren Stableford, noe jeg mener er mer riktig. For å ikke skape korker på banen så kunne man satt 2x hullets par som max for hobbygolfere. USGA har gjennomsnittet av de siste 10 eller 20 rundene som hcp grunnlag, da med rent Stableford format såvidt jeg vet. En kombinasjon av det britiske (nettoscore) og amerikanske (gjennomsnitt) hcp systemet hadde vært det beste. Man kan fremdeles benytte slope som i Norge/Europa (er ikke vanlig i UK mener jeg å huske).

Med utgangspunkt i hcp systemet vi har idag, så mener jeg at buffersonen burde vært større i tilfellet og med større nedskrivning ved score under buffersonen. Synes at alt over 30 poeng (14 slag over par) er OK for min del, og kan ikke forvente at man skal være helt på hcp hver runde (dagsform, vær/vind og en del hullkant ut/inn på puttingen varierer!). Tar heller ikke nedskrivning for alle rundene på 37-38p, men hvis jeg har spilt jevnt opp mot 36p i en periode så kan jeg justere meg ned ved en god runde evt. Selv om jeg går på 33 eller 37p så føler jeg ikke at jeg plutselig er noen dårligere eller bedre golfer for det.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Justere opp HCP

Post by totenoid »

Hehe, hadde ikke vært så sikker når det kommer til Roger Ruud, han kan nok være unntaket :)

Som fersk i gamet er det fremdeles veldig varibelt spill, og mange av hullene går rett til h******. Dette kan gjøre at en runde som føles litt under middels kan resultere i 34-36 poeng. Derfor gir det i min mening best bilde av runden når du tar antall slag og trekker fra tildelte. Da sitter du igjen med et tall som veldig lett kan relateres til banens par (på godt og vondt).
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Justere opp HCP

Post by Golffreak »

Roger Ruud hadde kanskje vært gærn nok til det ja, men hadde vel ikke gått så bra...;-).

Enig i at det kan føles ut som du har spilt dårlig og fremdeles få en grei Stableford score. Litt flaks kan en jo også ha, og greener er jo ikke perfekte så lange putter har jo et element av tilfeldighet for å kunne gå i. Andre dager så kan jeg spille bra fra tee til green, men ikke klare å score pga. dårlig chipping og putting. Klart, det beste er jo å registrere alle runder men forstår ikke helt hvorfor jeg skal gå opp og ned noen desimaler hele tiden. Gleder meg over en god slagscore når jeg får det, men er jo ikke skikkelig gøy hvis man ikke føler at man traff slagene slik man planla. Duffet utslag, toppet innspill og tynn chip steinhardt rett i flagget og i koppen på tilbaketuren er liksom ikke den birdien som føles best..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Justere opp HCP

Post by totenoid »

Det virker som at vi er ganske enige her.

Uansett mener jeg det er greit at man følger de reglene som er satt, også utenfor banen, selv om man måtte være uenige i noen av dem.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Justere opp HCP

Post by spiderboy »

Jeg er i utgangspunktet for å registrere alle runder. Og jeg har tidligere også gjort det.
Men problemet mitt nå er at jeg må spille 18-hulls runder for å justere hcp, og som småbarnspappa blir det ikke alt for mange slike i løpet av året.
9-hullsrunder er godtatt hjemme, 18-hulls runder på 5 timer pluss kjøring og oppvarming er mindre populært.
Så da er spørsmålet: Birde jeg spilt annenhver gang front og back 9 og så justert score på denne måten? Jeg føler ikke at det blir det samme, så derfor registrerer jeg heller ikke 9-hulls runder lengre.

En runde der halvparten er spilt på søndag morgen og den andre halvparten er spilt tirsdag kveld blir ikke en fullverdig runde i mine øyne. Det er også problemer med å finne en markør til slike runder når man spiller med forskjellige folk.

Hva synes folket her inne kunne vært en bra løsning?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Justere opp HCP

Post by Golffreak »

hm, skjønner problemet og utgangspunktet er vel at en 18-hullsrunde skal være en sammenhengende runde. Uansett, er jo kjedelig å aldri få justert hcp når du som oftest spiller 9-hullsrunder så hvis du f.eks. spiller mye bedre enn hcp så burde det ikke være noe problem å registrere to 9-hulls runder synes jeg. Hovedpoenget med systemet er jo å ha et hcp som gjenspeiler spillestyrken, og strengt talt så kan du også søke hcp komiteen i hjemmeklubben din om manuelle justeringer.. Vet ikke om de ville gjort det på dette grunnlaget, men at et praktisk problem skal stå i veien for formålet med å ha riktig handicap synes jeg blir tungrodd. Det er jo stort sett for egen del du har hcp, med unntak av Stableford turneringer og anser ikke det som noe stort problem i dette tilfellet. Om noe, så vil det bare føre til et lavere hcp enn du kanskje ville hatt med fulle 18-hullsrunder og da er det jo bare til din ugunst i tilfellet...;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Justere opp HCP

Post by goffy »

spiderboy wrote:Jeg er i utgangspunktet for å registrere alle runder. Og jeg har tidligere også gjort det.
Men problemet mitt nå er at jeg må spille 18-hulls runder for å justere hcp, og som småbarnspappa blir det ikke alt for mange slike i løpet av året.
9-hullsrunder er godtatt hjemme, 18-hulls runder på 5 timer pluss kjøring og oppvarming er mindre populært.
Så da er spørsmålet: Birde jeg spilt annenhver gang front og back 9 og så justert score på denne måten? Jeg føler ikke at det blir det samme, så derfor registrerer jeg heller ikke 9-hulls runder lengre.

En runde der halvparten er spilt på søndag morgen og den andre halvparten er spilt tirsdag kveld blir ikke en fullverdig runde i mine øyne. Det er også problemer med å finne en markør til slike runder når man spiller med forskjellige folk.

Hva synes folket her inne kunne vært en bra løsning?
Slik jeg ser det har du tre mulige løsninger.
1. Slå opp med kona... Har en følelse at dette ikke er så aktuelt :P
2. Bli litt mer sjef og prioriter dine hobbyer i forholdet... mao. du skaper sur stemning i heimen.. Ikkje bra!
3. Smør fruen med gaver.. feks. gi henne bankkortet ditt og be henne ta seg en hel dag fri fra unger. I bytte må jo du få en dag på golfbanen :)

Jeg har vel mest tru på punkt nummer 3 :)

Lykke til, fra en som sitter i samme båt :)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Justere opp HCP

Post by Golffreak »

Skjønner at noen betaler ganske så høy "greenfee" her...;-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Justere opp HCP

Post by spiderboy »

Hehe...takk for kreative innspill. Det er vel egentlig heller sånn at jeg som regel ikke har samvittighet til å være borte fra familien hele dager i helgene. Jeg driver med ganske mye annet enn golf også, så det blir en del gutteturer med sykkel, mye tid i garasjen til sykkelbygging i tillegg til fisketurer og innimellom litt jobb også ;)
Jeg har en kompis som er i samme klemma, og han skriver 2 ni-hullsrunder som en 18-hulls. Men for meg føles det altså ikke helt rett. Nå får jeg jo spilt noen skikkelige runder i løpet av året også da. Så jeg tror hcp mitt er relativt riktig i forhold til spillestyrke.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Justere opp HCP

Post by eaglebooger »

og det er raskt å skrive seg ned (kanskje man skriver seg ned 0.8 poeng etter en bra runde, og det betyr da 8 runder utenfor bufferzonen før man er tilbake på samme hcp som man var.
Og når man har spilt seg ned til et lavt hcp, så kreves mye trening for å holde nivået oppe.
Jeg har 11,2 på papiret, men vet jeg spiller nok mer rundt 20 for tiden grunnet null trening, og ingen tid til golf forøvrig. Alikevel må jæg bære den blytunge børen av å tee'e av først før jeg begynner på runden min som får folk til å tenke at her går en kis med jålehcp.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Justere opp HCP

Post by Golffreak »

Det er jo nettopp det som er litt håpløst med hcp systemet.. Hvis man ikke helt spiller til sitt hcp, så tar det jo vinter og vår og evt. skrive seg opp.. i det minste burde det jo være 0,1 opp for hvert poeng under 30 f.eks. At det ikke spiller noen rolle om man har misset buffersonen med et poeng (33 poeng i mitt tilfelle) eller 20 poeng er jo litt for dumt.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Justere opp HCP

Post by eaglebooger »

Ja, jeg og sier ja til et nytt system, der alle scores legges inn hos hjemmeklubb(golfbox) og hcp er snittscore over/under par. ferdig med det.
Så kommer jo selvsagt spørsmålet opp da: Hva med korte/lette baner, og slikt...
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Justere opp HCP

Post by veggiss »

eaglebooger wrote:Så kommer jo selvsagt spørsmålet opp da: Hva med korte/lette baner, og slikt...
Er jo det du har nettoslag for da. Reguler hcp i forhold til gjennomsnittlig nettoscore så løser det seg selv.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply