Uhelbredelig hook

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
toppern
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 05 Jun 2011, 18:19
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Arendal og omegn Golfklubb
Location: Aust Agder, Risør

Uhelbredelig hook

Post by toppern »

Heisann folkens. Jeg har nylig fått grønt kort, og startet og spille 18 hull's banen på nes. Før har jeg hatt egentlig helt greie slag fra driving range, uten for mye spinn og med grei lengde. Men etter jeg startet på store banen har jeg begynt og innimellom få noen voldsomme hooks. altså, på slutten av ballbanen er ballen på vei 90 grader til venstre for den retningen jeg ville ha den til å gå. Jeg har gått igjennom svingen, prøvd og se hva jeg gjør galt, men alikevel får jeg en sånn en hook innimellom. Gjerne på drive og langjern.

Noen som vet om noen grunn for dette? eller fler?
Its all in the hips
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Uhelbredelig hook

Post by Fornii89 »

Du har ikke tatt i mot noen quick fix tips fra noen som spiller i klubben din vel? jeg hadde råda deg til å ta en pro time, ettersom jeg ikke vet hvordan du svinger.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Uhelbredelig hook

Post by stianm »

Sannsynligvis en av to ting :

Oppstilling : Når du er ute på banen har du ikke de samme retningshjelpemidlene du har på rangen. Anbefaler deg at når du spiller så legg ned en kølle mot målet, og still deg opp riktig i forhold til den.

Slår hardere : På rangen har du muligens en roligere sving enn når du er på banen. På rangen slår man ikke for noen score, og da tar man det roligere. På banen derimot er spiller man for en score, og da kan man overfokusere og/eller slå hardere. I.e roen i svingen er borte.

Dette er velkjente frustrasjoner som med tid og stunder vil reduseres :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Uhelbredelig hook

Post by Golffreak »

Hvis ballen starter rett frem eller til høyre, men har veldig venstreskru på slutten, så er det nærliggende å tro at du kommer for mye fra innsiden i svingen. Typisk nybegynnerfeil kan være å slå for mye "rundt seg selv" om du forstår hva jeg mener. Det kan være overdreven rotasjon (med hoftene), for flatt svingplan (drar kølla for langt bak ryggen), står for langt bak på hælene i gjennomsvingen og/eller for mye "release" i håndleddene i trefføyeblikket. Det er gjerne en kombinasjon av flere av disse momentene, hvor en kan være en konsekvens av den andre. Som du forstår, golfsvingen er komplisert så kom deg til en pro ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
toppern
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 05 Jun 2011, 18:19
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Arendal og omegn Golfklubb
Location: Aust Agder, Risør

Re: Uhelbredelig hook

Post by toppern »

takker for tipsa folkens. Har prøvd og rette på ting. Tror mye ligger i at jeg prøver for hardt på banen, og dermed får en lavere sving, som fører til en voldsom skru. Jeg har akkurat hatt noe tilnærmet pro time. Tok jo akkurat veien til gølf, og der var jeg og en kompis så og si et halvt år trening forran de andre, så for oss var det bare pro tips. Faktisk var det rett etter at klubb proen fiksa på drivingen min at jeg startet og hooke egentlig. Drive hooker jeg hvor som helst, jern er bare på banen. Men skal prøve litt mer og litt forsiktigere og se hvor jeg havner. Takker igjen
Its all in the hips
Post Reply