Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by raffener »

Har sett litt rundt i forumet, men fant ingen tråd som liknet noe særlig på det jeg lurer på.

Det nærmer seg jo nå klubbmesterskapene rundt i landet, og for en del av oss glade amatører går jeg utifra at dette egentlig er årets høydepunkt, der det ikke finnes stableford eller hcp å gjemme seg bak. Banene spilles lengre enn vanlig, roughen tykkere og greenene stort sett meget bra. Hvorvidt man kjemper om å komme seg top 20, top 3, seier, eller bare æren av å være "best" blant sine vanlige treningskamerater er dette hvertfall en happening jeg alltid gleder meg til.

Hva bør man gjøre den siste tiden før klubbmesterskapet? (Eller annen stor turnering for den saks skyld)

Selv har jeg et mål om å komme top-15. Tror at det viktigste da vil være å unngå de store smellene i form av dobble eller verre.
Pri 1 for å unngå det er jo da å holde seg unna lost balls, så tror jeg kommer til å jobbe mye på range med driver og 3-wood for å øke stabilitet der.
Det neste viktige vil jo være å redde par. Her tror jeg at jeg vil fokusere mye nærspillet, spesielt de slagene som er rundt 5-30m fra green.
Men likevel vil fokuset være på putter fra 1-4m. Dette kan jo fort være 5-6 slag pr runde om disse puttene går i eller ikke.

Hva tror dere? Andre ting som vil være viktig å fokusere på den siste tida?
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by Golffreak »

Må jo trene på alle deler av spillet da, men kan jo være smart å fokusere på å holde ballen i spill. Trene på utslag med 3W, hybrid, lange jern. Trene på innspill med litt lengre jern enn vanlig kanskje, ettersom du kanskje skal spille litt mer konservativt? Du kan da også regne med at du misser flere greener, så god chipping er viktig og at du må trene på å chippe fra litt lengre rough enn vanlig? Lagputting er også viktig, da du sannsynligvis får flere lengre putter enn vanlig. Har du planer om å spille aggressivt, så blir det jo å trene med driver, trene innspill med kortere jern/wedger og kanskje trene på 5-8m putter. Mulig du bør trene på innspill fra tjukk rough også;-). Skal du spille turnering fra back-tee, og du vanligvis spiller fra "gul" e.l. så er det jo smart å spille banen fra bakerste tee noen ganger.

Skal spille KM på Holtsmark fra back-tee selv, og blir flere 200m par 3 over raviner.

Lykke til!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by Hiks »

unngå rangen. det du ikke har trent inn til nå er det for sent å fikse på. spill mye på hjemmebanen. prøv å finn en god rytme og flytfølelse på bane. tenk taktikk. hvor er det mest gunstig å havne dersom du ikke slår slaget 100%. hva er ditt normale feilslag... ta hensyn til det.
Tenk gjennom styrkene og svakhetene i spillet ditt. spill hullene slik at du gjerne vet at et godt slag gir deg muligheter, mens den normale bommen din(eks stor draw eller hook) blir så lite skadelig som mulig.
er det driveren som skaper problemer? spill med hybrider og 3wood og heller ta lengre innspill.
er du bra på chip og putt, spill gjerne mer safe på innspill og lag sikre par i stedet for å risikere i jakt på birdiene. de kommer det noen av tilslutt uansett:)
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by raffener »

Flere gode tips her, takk for det.
Har egentlig en ganske god spilleplan for første 9 på hauger, der det er fullt mulig å holde scoren lav med 3-wood fra tee, og fortsatt ha en grei avstand til green.
Problemene dukker egentlig opp på back, der flere av hullene begynner å bli lange fra hvit. Begge par-3 hullene byr på utfordringer der man må opp på et lavt jern\hybrid.
11,13 og 15 blir fort lange å nå på 2 uten en solid drive. Samtidig skal man absolutt holde seg unna roughen på nevnte hull, så spørsmålet er om man ikke bare skal spille de veldig safe med 3 slag inn og satse på å redde par med god putting.

Får holde fokuset på å lage en god spilleplan fra hvit, samt slag på og rundt green tenker. Holde seg i fairway, og spille safe til green framfor å jage birdier.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by Golffreak »

Par 3 blir alltid den største utfordringen fra back-tee føler jeg, og det er noen utfordringer på Hauger. Hull 11 ser jeg ikke noe problem med å gå for 2, men kan være smart å velge 3W/wedge/wedge på 13. Litt avhengig av hvor langt du slår, så kan du jo sikte i høyre greenkant og havner du i bunkeren så er det OK. Hull 15 ville jeg gått for i 2, litt avhengig av hvor tjukk rough og "siv" er. Våt bane, regntungt og motvind så er det ikke sikkert du kommer inn på 2 uansett... Håper virkelig ikke det blir søkkvått og regnvær, da blir det tungt der ute.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by kevin »

Tenk positivt og tenk på at alt er mulig :) Henrik Stenson spilte KM på Barsebäck nylig, og ble "bare" nr.2.

Ikke bruk for mye tid på treningen på rangen, men bruk heller tid på greenene. Og legg opp en god spilleplan, det er ofte veldig viktig når banen er satt opp litt tøffere enn ellers i året.
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by raffener »

Blir det forhold som lørdagen i fjor med regn hele dagen og vind så blir banen som helhet relativt tung. Roughen i år er ikke noe snillere enn andre år, snarere tvert imot - så hvis den er våt blir man fort straffet.
Får man motvind på 13 og 15 kommer jeg såvidt inn på 2 fra gul, så fra hvit er det egentlig bare å glemme. Samtidig er ikke en "safe" bogey på de to hullene akkurat katastrofe, snittet fra turneringa i helga nå var jo nesten på 4.5 på begge.

Har fortsatt god tid til å få lagt en god spilleplan samt et par turneringer fra hvit før KM så skal få løst siste 9 også på et vis, men kommer nok til å helle mer mot defensiv spilling enn aggressiv - itillegg til å finpusse det normalt sett gode nærspillet.

Kevin; Ja, optimismen og positiviten skal være der. Det er den morsomste golfhelga i året for min del så jeg gleder meg alltid :D
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by Golffreak »

Får nok saftige hull på Holtsmark også hvis banen er bløt i tillegg, 557m par 5 på hull 7, 423m par 4 på hull 14 og 560m par 5 litt oppoverbakke på hull 18 f.eks.. Hull 3, 5 og 9 var 200m par 3 fra hvit teebox til flagget sist jeg var der, og de går begge over raviner med "vannhinder" på de fleste kanter rundt greenen. De plasserer da som regel flaggene bak på greenene. Er jo bare gøy da, er jo ikke noe så deilig som en birdie på et sånt hull evt;-).

Må bare prøve å psyke meg opp litt mentalt på at det kan bli øsende regnvær, vind og bløtt overalt..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by Long-Hit-Wonder »

Gå på pitchebanen og korthullsbanen. Ta med deg forskjellige wedger og noen gode baller som har god stopp på greenen. Du kan også slå litt trickshots når du holder på. Dette kan høres rart ut for noen, men når du står på pallen etter en vellykket KM, så vil du si til deg selv; "LHW was right".
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by Grønne greener »

Du satser på å bli topp 15..
Da har du sikkert en del greenbom.
Tren på chipping.
Tenk hvor mange slag du kan spare dersom du har chip + 1 putt i stedet for chip + 2-3 putt. ;)
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by raffener »

Mye gode tips her, men man ender egentlig fort opp med en liste over ting man burde ha trent på over hele sesongen, framfor akkurat spissinga den siste tida.
Etter gårsdagens runde er det tydelig at 8m+ putter trengs å jobbes med. Ingen langputter i nærheten av hullet engang, så der blir det jobb. Bunkere med mer "leiresand" er heller ikke den letteste utfordringa jeg har vært borti
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by Golffreak »

Enig i at nærspill er nøkkelen, men viktig å unngå "katastrofer" i slagspillsturneringer, holde ballen i spill og komme seg i greenområdet for å scramble/putte for flere par.

Tror 70% nærspill og 30% holde svingen vedlike kan være fornuftig. Finn ut hvilke køller du føler deg mest komfortabel med på utslag, og ikke prøv å "fiks" driversvingen til turneringen. Det er litt for sent nå, så velg heller 3W i mange tilfeller. Tenk på at du skal bli trygg på at svingen "sitter", fremfor at du skal terpe ny teknikk nå. For de som har muligheten til å trene på gress-range, så gjør det selv om det har regnet mye. Sjansen for å at det blir bløtt er ganske stor nå..

På nærspill så tren mye fra 100m og inn, mye chipping og prøv å tren putting på så like greener du skal spille på som mulig. Kan forstyrre litt å trene på lynraske greener hvis det sannsynligvis blir 2-3 fot tregere på stimpen.. Hastighet er en ting, men det gjør mye med breaken også. Tren på å starte ballen på den linjen du har planlagt, og slå den solid med god rull. Man kan ha et dårlig treff og fremdeles treffe hullet, men i det lange løp så er et godt stroke løsningen. Ikke bli opphengt i altfor tekniske ting i stroken her, bare fokuser på å slå ballen på linjen.

For min del tror jeg at det blir noen kvelder hvor jeg starter med å (lag)putte og chippe en stund, slå en bøtte med baller (mellomjern, litt 3w/hybrid/driver), for så å avslutte med innspill fra 60-80m mot en treningsgreen og noen bunkerslag.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by raffener »

Hadde en ok runde i går med ekstremt defensivt spill. Forsøkte en spilleplan med bare 3w\hybrid\jern fra utslag, og mer safe than sorry. De lengste hullene ble for lange for GIR da, men hadde lette bogeyer på alle sammen, noe som er greit.
Mest fornøyd med jernspill fra 80-130m så skal bare vedlikeholde det.
Var bedre langputter etter en økt tidligere på dagen, men fortsatt ikke helt bra stroke, så kommer til å følge 70\30 ja.

Men alt i alt begynner spilleplanen å bli bra, litt justering på noen hull fortsatt, men det er lovende :)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by Golffreak »

Bogey på hull 13 og 15 på Hauger tar jeg 10 av 10 dager, så om man spiller det safe eller tar en risk og ender opp med bogey likevel spiller jo ikke noe rolle i utgangspunktet. Tar du sjansen så er sannsynligheten for at du kan gjøre par noen ganger, men katastrofe noen ganger også... Da er det kjipt om katastroferesultatene kommer i turnering. Tviler på at spillere rundt hcp 10 klarer noe bedre enn 5,x i snitt på de to hullene, ihvertfall ikke fra back-tee..

Smart å ha mål for hvert enkelt hull, og selv om det er vanskelig for mange så er det smart å spille for bogey fra tee:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by radar1 »

For min egen del så har jeg jobbet lenge med et safe shot. Som Tiger (en lav draw med 3wooden), jeg trener på en høy fade/cut som ikke nødvendigvis går så langt, men holder seg i spill. Legger opp det lille jeg har av spilleplan etter det.

Det beste tipset hadde vært å leie inn en forecaddie eller to, for så å trene på å slå langt med drivern :lol:
Personlig så synes jeg det er mer moro med hit and hope enn å spille safe, men hvis ingen ser hvor ballen havner så blir det fort nok av katastrofehull..
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by raffener »

Fått 2 treningsrunder til de siste dagene, front 9 har jeg gått +3 og +4, begge runder med dobbelbogey på hull 7. Sliter med valg av kølle der... :\

På back 9 har jeg stort sett spilt 2 baller på hvert hull, en safe og en aggressiv. Den safe har jeg da spilt "bogeyspill" på, og valgt å slå innspillet fra 110m, som er min favorittdistanse. Den aggressive er basert på å banke til med drive og 3w, så man kan gå for GIR.
Snittscore hull 13 og 15 med safe ball; 4,75 (3 bogey, 1 par)
Snittscore hull 13 og 15 med aggressiv ball; 5,x (2 doble, 1 par, 1 bogey)
Så der er konklusjonen veldig enkel ;D

Radar; helt enig med deg - det er mye morsommere med hit and hope enn safe, men på en annen side, når man teller opp til slutt er det mye morsommere med en score rundt 80 enn langt opp på 80 med et par katastrofer :P
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Tips til siste uke(r) før klubbmesterskap?

Post by Keyser »

Føler meg godt forberedt til KM i morgen :? Har spilt en runde (type ræva) denne uken, og sitter med overtidsarbeid "as we speak" ('banna båter i Nordsjøen som krever support, kan de ikke bare stoppe arbeidet fredag kl 16 som andre bedrifter?)

Tidligere år har jeg hatt store forventninger og slitt med spenninger rundt problemhull osv. Denne gangen har jeg ingen forventninger og gir jamnt f

:P
</Keyser>
Post Reply