Hvor ofte bytter du wedger?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Hvor ofte bytter du wedger?

Post by kevin »

Leste en sak i svensk golf om wedger hvor en av sveriges mest anerkjente nærspillstrenere, Henrik Lundqvist, sa at man burde bytte wedger hvert år. Dvs de/den du bruker fra bunker og mye ved pitching. Så modererer han seg litt og sier at PW og de andre kan man kanskje vente med til hvert andre år.

Hvor ofte bytter dere wedger? jeg har vel ikke kjøpt ny wedge på 4-5 år iallefall.....tror jeg ;)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by Yorkie »

Kjøper nye wedger (sand og gap) etter to sesongers bruk. Burde kanskje bytte gap'en hver sesong siden det er go-to klubba 90 meter og inn
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by furu »

PW er i jernsettet så den bytter jeg.......hvert kvartal :lol:

Siden jeg tester mye køller og har alt mulig rart i bagen blir det lite slitasje på noen av køllene. Det er selvsagt SW som får hardest medfart. Min Vokey 56 burde vært byttet ut før denne sesongen. Den er merkbart dårligere. Eneste grunnen til at den er der fremdeles er at jeg har hatt fire andre SW i rotasjon. SW holder i 1 år -det er min mening. Etter det er den utslitt og fungerer ikke som jeg vil.

GW, LW og PW tror jeg de fleste kan beholde 2-3 år. Selvsagt avhengig av hvor stor slitasjen er. Normal bruk så går det greit i 2-3 år. En annen ting som spiller inn er hvilke krav du har til utstyret. Hvis man ikke tenker så mye på spinn og kontroll men kun hvor langt man slår så er ikke gode grooves så viktig. Eller?

Wedger er forholdsvis rimelige i innkjøp. Finner stadig gode tilbud i norske butikker og amerikanske nettbutikker selger jo drittbillige, gode wedger. En Acer, Dynacraft e.l. fra Nordicagolf, Royal fra Golfhandelen eller Mgolf fra Golfshopen vil også være bedre enn mange av de 10 år gamle slitne greiene mange har i bagen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by Golffreak »

Leste i et utenlandsk golfblad om en test de hadde utført med nye vs. flere år gamle wedger. Husker ikke helt eksakt nå (skal prøve å finne bladet), men spin-reduksjonen var mindre enn de fleste trodde.. De mente der at vanlige hobbygolfere kunne ha sine wedger i mange år, da det ikke ville ha merkbar effekt. Skal dog forsøke å sjekke, var sikkert Golf World eller Golf Digest i våres en gang.

Likevel så føler jeg at mine 588 Cleveland wedger begynner å føles litt slitt, og med nærspills-/feeling køllene så er det på tide å bytte når du "føler" at det ikke funker.. Er dog ganske kresen på wedger, men vurderer:

- "Nye" 588 wedger
- Vokey
- Callaway jaws el. X-forged
- Taylormade (de med utbyttbare flater..).

I starten så ville jeg ha en ganske flat såle, men har begynt å åpne wedgene på flere slag så da er det en fordel med litt rundere sålekant. Topplinje bør være så tynn som mulig, samtidig bør den være litt tung.. Riller skal være non-conforming selvfølgelig. Grind vil jeg ha ganske flat, men trenger nok 8 gr bounce på GW, og kanskje 4 gr på LW. Skal til USA litt senere i høst, så mulig det blir en tur på en Golfsmith etc :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by furu »

@Golffreak - Cleveland kommer med ny 588 wedge :D

Image

Spinnreduksjonen er sikkert ikke stor på alle køllene, men jeg tror allikevel at en SW mishandles ganske mye kraftigere enn de andre wedgene og derfor bør skiftes oftere.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by kevin »

Gap wedgen min er skikkelig hakkete på sålen, tror den allerede er på vei over i å bli en "grøfte-kølle". Når jeg leste dette tror jeg at jeg innså at den er moden for utskiftning ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by furu »

Dårlig unnskyldning for å kjøpe ny kølle kevin :lol: "De store guttene på forumet overtalte meg!"
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by Golffreak »

Se der ja! Er det "samme" design, bare i en litt freshere utgave? Så jo bra ut det der. Skjønte aldri hvorfor de sluttet med 588 wedgene, det var jo industristandarden innen wedger. De begynte å surre med CG ett-eller-annet wedger, mens de skulle ha fortsatt å rendyrke 588. Tror de tapte mye der. Blir som om Titleist skulle slutte å produsere Pro v1, og komme med "nye" baller...

Skulle jo ønske jeg kunne dra et sted og teste 2-3 ulike merker/wedger på gress, men er litt usikker på hvor de evt. kan tilby dette.. Mulig det er mulig hvis en kjører "custom-fit" hos Tom på Losby men...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by furu »

Skal være gammel 588 fasong. Har inntrykk av at 588 - spesielt i USA - er veldig etterspurt både blant proffer og vanlige golfere. Forresten veldig "Vokey-look" på grafikken.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by Golffreak »

Ja, den "rundingen" nede i venstre hjørne var litt Vokey-kopi... De har så sterkt brand innen wedger at de kunne valgt en særegen grafikk, skjønt er vel litt begrenset hvor mye man kan finne på.. Jeg skulle gjerne sett en mer renere grafikk, men tenker ikke så nøye over det når man slår for å si det slik. Er jo mer at "rene" køller ser så pent ut i baggen;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by Friedman »

furu wrote:Skal være gammel 588 fasong. Har inntrykk av at 588 - spesielt i USA - er veldig etterspurt både blant proffer og vanlige golfere. Forresten veldig "Vokey-look" på grafikken.
Hehe, "Vokey Look"? Blåkopi spør du meg.

De kjører samme stilen på de nye 588 forged jernene også

Image
Image
No laying up
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by sumo »

litt vokey kopi....? er nok enig med friedman i at den er ren kopi.
cleveland som er så store, burde klart og funnet på et annet design.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by furu »

Dere sier alltid at jeg er negativ - jeg prøvde å være snill, mild og diplomatisk :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by Yorkie »

kevin wrote:Gap wedgen min er skikkelig hakkete på sålen, tror den allerede er på vei over i å bli en "grøfte-kølle". Når jeg leste dette tror jeg at jeg innså at den er moden for utskiftning ;)
Tilbud på CG-15 på Dormy, billigere og billigere for 1,2 eller 3, husker ikke helt prisen , men mener da ble ca 600 pr.stk om man kjøpte tre. Var på vei ut utgangsdøra i Örebro, snudde og var på vei bort til "Rea" igjen, men fikk etter litt intern tilsnakk snudd meg rundt igjen. Vi får se åssen det går i Göteborg :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by kevin »

Ja,jeg vet. Har kikket på et par ting foran morgendagens tur :) Blir muligens en tur innom outlet`n i Ängelholm på torsdag,evt dormy göteborg hvis jeg ikke finner noe spennende
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by Yorkie »

kevin wrote:Ja,jeg vet. Har kikket på et par ting foran morgendagens tur :) Blir muligens en tur innom outlet`n i Ängelholm på torsdag,
Møkkamann :D
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by stianm »

Kjøpte meg XFT wedger i fjor, og da blir det ikke wedgebytte med de første årene. Insert`ene koster ikke stort så da kan man sørge for freshe grooves hver sesongstart :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by kevin »

Leste artikkelen i Norsk Golf igjen, hvor Roger Cleveland sier at tour-spillerne bytter som oftest etter 6-8 uker for å ha 100% freshe wedger. Men at amatører som spiller mye bør bytte hvert år

Kjøpte ikke noe nytt denne uka, men sikler litt på Callaway Jaws wedger, først fremst en ny gap wedge
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by eaglebooger »

Jeg ser på wedger litt som klær kanskje... Man bytter det ut når det blir slitt, fremfor å bruke kalenderen til å diktere når jeg skal bytte.

Kanskje man trener veldig mye nærspill, da slites jo grooves raskere enn om man bare spiller en runde i ny og ne.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor ofte bytter du wedger?

Post by Golffreak »

Hadde jo vært interessant å vite om f.eks. 4 år gamle wedger som har vært brukt "normalt" hadde hatt vesentlig mindre spin, men har kun lykkes å finne en test fra 2007. Der testet de en 20 år gammel Wilson wedge (ca 1987), mot en ny Vokey (2007) og spesielt fra rough så var det bare halvparten så mye spin i den gamle wedgen. Nå er det ikke så mange som har 20 år gamle wedger da, så hadde jo vært mer relevant å vite om f.eks. 4 år gamle køller hadde vesentlig mindre spin.

Alternativet hadde selvsagt vært muligheten til å få testet det ut (på skikkelig gress selvfølgelig), men litt usikker hvor jeg kan få gjort det. Da uten å involvere en køllemaker i en custom-fitting test som koster penger, selv om jeg finner ut at mine gamle wedger er like greie.. Jaja, mulig jeg tar turen til Customgolf eller Losby for å høre. Har litt lyst på to nye wedger:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply