Handicapets paradoks?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Smilende Sam »

Husk at det er netto-birdies da gutter...... ikke ekte birdies.... De fleste av de birdiene er altså trolig par/bogey
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Klart, med kanskje 18-20 tildelte slag per spiller så er det selvsagt mange par som blir birdie. Ikke mange bogey som blir birdie med 3/4 hcp.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

ser nå at P4 golfen var lørdag og en annen turnering søndagen. Lørdagen vant det paret på -13 og søndagen vant de på -12. Er jo særdeles problematisk at sånne kan stille i slike turneringer uten å få regulert hcp sitt.

P4 golfen lørdag scorekort: her

ABX open søndag scorekort: her
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

Smilende Sam wrote:Husk at det er netto-birdies da gutter...... ikke ekte birdies.... De fleste av de birdiene er altså trolig par/bogey
For å sitere fra en debattant på FB:
"For å sette noen tall på galskapen: I ABX-turneringen hadde altså Cato Olsen 23 poeng på 9 hull (på 3/4 hcp) eller som vil tilsvare 26-27 poeng med fullt handicap (på 9 hull!)

Hva han hadde på de siste 9 er umulig å si, fordi der hadde Bjørnhaug tellende score og ikke mindre enn 7 tellende netto- "birdies" og to par (altså 25 poeng på 9 hull) , altså relativt godt med rom for begge to å alene spille ~45 poeng på fullt handicap. Da er det ikke rart man vinner :)"

De hadde altså 9 tellende hull hver, 26/27 poeng på han ene og 27/28 poeng på han andre om man regner fullt spillehandikapp. Synes du ikke dette er VELDIG godt spilt SS? Når man da ramser opp en lang rekke norgesfinaler & verdensfinaler de siste 5 årene begynner det å lukte råttent! Enkeltstående gulltreff er mulig, men ikke stabilt vinnende i alle mulige sammenheger over lang tid
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Matshino »

Kjedet meg litt i dag, da jeg er syk, så satt å kikket igjennom gamle resultatlister fra P4 golfen.. Noen eksempler på Olsen/Bjørkhaug

2010: http://tinyurl.com/5svrkaz


Skjønner ikke så mye av denne resultatlisten : http://tinyurl.com/6ds4mt5
Hvordan kan ALLE få så utrolig gode scorer?
Last edited by Matshino on 12 Sep 2011, 14:25, edited 1 time in total.
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Er det ikke P4 Golfen som har slagordet "These guys are good!" ?
Instagram @christianfuru
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

I linken fra Tyrifjord ser ut som om lagene har fått fratrekk for fullt sammenlagt spillehandikapp - da bør de fleste gå lavt!
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Keyser »

Ser ut som om de har spilt med 4/3 hcp på Tyrifjord....
</Keyser>
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Matshino »

Aha, da skjønner jeg litt mer! Takk for det! La også merke til at både Olsen og Bjørnhaug har skrevet seg opp siden 2010... Sært
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Matshino »

Aha, da skjønner jeg litt mer! Takk for det! La også merke til at både Olsen og Bjørnhaug har skrevet seg opp siden 2010... Sært
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kristianffs »

Disse menneskene må fjernes fra menneskeheten asap zulu ali ali rapido. Kan ikke være tvil om at dette er bevisst juks når man leverer så gode resultater gjentatte ganger. At premiene er såpass gode hjelper heller ikke deres sak.
Golf.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Golffreak »

Har aldri spilt disse turneringene, og måtte sjekke hvorfor ikke spillerne blir nedjustert i hcp evt. Grunnen er jo selvsagt at de spiller "bestball". Hvorfor spiller de ikke four-ball, dvs. at begge spillerne spiller ut hvert hull? Da kan de vel også justere hcp basert på resultatene? Personlig synes jeg det hadde blitt mer interessant, da jeg både hadde hatt personlige mål og team-spiriten ved at jeg kunne redde/bli reddet av lagkameraten. Som DN-golfen så bør de jo også ha flere klasser, minst to hvor en er "lav-handicappere" og en for "høy-handicappere". Videre bør det jo være 3/4 hcp, max poengscore på f.eks. 45 og muligens krav om hcp tellende runder/turneringer. Man må avveie ift. om det blir for få deltakere om man gjør det for vanskelig.

Forøvrig interessant at noen klarer birdie på både 3,5 og 8 i samme runde på Holtsmark selv om det er best-ball. Har spilt en god del runder der, kan ikke huske at jeg har klart altfor mange birdies på de hullene selv med 8,4 i hcp..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Per Gullberg fra Holtsmark har valgt å poste sin mening på golfsiden og hjemmesiden til Holtsmark, les her

Ganske oppsiktsvekkende, men veldig bra at det blir fulgt opp
Last edited by kevin on 13 Sep 2011, 18:22, edited 2 times in total.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Smilende Sam »

Jeg synes det Per G. har gjort her er forbilledlig. Godt at dette er en nettside der man kan legge ut lenker til andre :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by CharlieB »

Smilende Sam wrote:Jeg synes det Per G. har gjort her er forbilledlig. Godt at dette er en nettside der man kan legge ut lenker til andre :-)
+1 til begge deler.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by veggiss »

Så herlig, blir jo spennende å se om de to møter opp til finalen på Miklagard, hehe.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by CharlieB »

Noe sier meg at de antagelig ikke stiller, forhåpentlig så oppnår P4 golfen/Holtsmark/Forbundet kontakt med dem raskt og forhåpentlig så gjøres de undersøkelser ol som trengs også raskt slik at saken kan komme ut av verden. Jeg vil tro at man her er nødt til å publisere ett eller annet på nettet om hva man kommer frem til. Det er jo ingen som er tjent med at spekulasjoner og rykter får fortsette i det uendelige. Sandbaggere finnes vel i de fleste klubber og noen steder så har man fokus på det fordi forholdene er små og oversiktlige. Andre steder så er det ikke like enkelt å få med seg det som skjer, samtidig så er det vel ikke så lett å sitte i komiteen og ta grep om slike ting - selv om det er nettopp det som er jobben, (blant annet).
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Fint gjort av Holtsmark.

Har jeg rett hvis jeg antar at dette er et større problem på Østlandet? Dere har flere slike turneringer enn f.eks. her i Bergen. Mange baner, man kan reise mye rundt uten å treffe de samme folkene. Lettere å gli unna i årevis.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Golffreak »

Dette er respekt av Per! Mange er "redde" for å ta tak i ubehagelige situasjoner, spesielt der hvor man ikke kan ta noen for å ha brutt reglene formelt sett. Klart, navnene til disse gutta/herrene er jo godt kjent og blir ikke mindre "oppstyr" for de nå. Premier de fremdeles ikke har mottatt/brukt skal de selvsagt ikke ha, og hcp. komiteen i Drøbak må gjøre en skikkelig revisjon av deres spillehandicap. Klart det er jo vanskelig ettersom de "aldri" spiller hcp tellende runder, men kan jo hende det blir en stund til de stiller i en best-ball konkurranse..;-). Oppstyret rundt dem roer seg nok etterhvert, men håper virkelig de sitter og skammer seg nå..

Men igjen, ingen hadde gjort dette om premiene i disse turneringene var max 1000 kr i førstepremie (i finalen). En wedge, 2-3 pakker premiumballer, bukse/genser e.l. kunne vært passende premie. Vil tippe at førstepremien i P4golfen fort blir 15 000 kr per pers, totalt 30 000 kr i premie for vinnerparet. Det er et paradoks at slagkonkurransene har langt lavere premier. Hva var premien til vinneren av NM Mid Amatør på Tyrifjord i helgen? Hvorfor får disse mindre oppmerksomhet forresten?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by CharlieB »

Jeg tror nok premiebordet og verdien av det ofte er en funksjon av målgruppen. Antallet golfere som stiller i slagkonkurranser er ikke like stort som potensialet for par og stableford konkurranser. Jeg må innrømme at jeg er usikker på om å begrense premie potten er riktig reaksjon. Er ikke det ett av virkemidlene til sponsorene for å bli lagt merke til? Så å legge store begrensninger på det vil kanskje ha den effekten at sponsorene mister interessen fordi de ikke når frem med det de ønsker og derfor heller ikke får noe igjen for å sponse turneringen?

Jeg registerer med glede at P4 - golfen reagerer på denne situasjonen og gjør undersøkelser, det er jo ganske åpenbart at sponsorene ikke ønsker å bli assosiert med juks og fanteri - det rammer dem hardere enn oss som lander midt på treet i disse turneringene.
Post Reply