Handicapets paradoks?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Kan det løses med å spille med 1/4 eller 1/2 hcp? 1/2 blir kanskje fremdeles urettferdig. Vil 1/4 være greit når det er store premier? Det blir selvsagt vanskelig for høyhcp'ere men kanskje lettere å kåre den riktige vinneren. Mulig jeg er helt på jordet her........
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by GunnarBull »

Jeg tror det bare vil føre til ytterligere juksing blant høyhandikappere.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Tenker du at de bare vil ligge enda høyere i hcp for å få nok slag?
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by CharlieB »

Jeg tror det er umulig å stoppe sandbagging eller jåle handikapp i det store og hele. Til syvende og sist så er det spilleren selv som setter eller ikke setter puttene. Skal du ha sjans til å vinne en stableford konkurranse så må du ha dagen. Med mindre det er skikkelig drittvær, da er gjerne de mest stabile spillerne høyt oppe. (uansett hpc ......)

Jeg kan se for meg at det vil være mulig å legge til rette for revisjoner og spørringer i golfbox slik at turneringsledelsen kan skaffe seg oversikt over spilleres hpc og turneringsresultater raskt. Dersom det var grunn til å mistanke. Problemet å tenke gjennom er jo at denslags funksjonalitet kan misbrukes. Videre så må det også finnes sanksjonsmuligheter og regler for hvordan disse skal brukes.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Keyser »

Slike turneringer kunne gjerne vært spilt med et annet format?
F.eks. slaggolf (max par+5) med fullt spille-hcp, la parets resultat være summen av spillerenes score. Da kan runden være hcp-tellende også. Muligens vil rundene ta noe lenger tid, men hcp-sniking vil bli vanskeligere
</Keyser>
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by GunnarBull »

furu wrote:Tenker du at de bare vil ligge enda høyere i hcp for å få nok slag?
Jeg tror nok noen vil tenke slik, ihvertfall.

Jeg synes i det hele tatt at dagens hcp-system gir så store rom for tolkninger at det blir enda vanskeligere å beskylde folk for å spekulere i hcp.

Men egentlig burde det ikke være lov til å ha så store premier i stableford-konkurranser. Eventuelt burde det være atskillig strengere regler for justering, samt strengere krav om oppfølging til handicapkomiteene.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Kaffekannen »

Jeg tror faktisk det viktigste som gjøres er at problemet snakkes om og diskuteres offisielt. Hvisking og tisking i korridorer(eller på nett) gjør at de aller, aller fleste ikke sandbagger men det er alltid noen med knekte sosiale antenner som ikke forstår dette. Hvis det snakkes mer om av "myndighetene" og det gies reelle muligheter til sanksjoner så tror jeg problemet i alle fall vil bli mye mindre. Gjør det fullstendig klart at tydelig sniking på handicap, slik som vi ser her, vil bli straffet vel svartelisting og potensielt anmeldes for svindel(kommer selvsagt aldri til å skje, men en del mennesker skjønner kun straff eller muligheter for sådan).

Alle andre forslag som nevnes vil føre til lavere deltakelse(mindre premier, strengere krav, 1/4 hcp osv) og dermed mindre interesse for sponsorer.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Golferen.no har tatt opp saken nå. Interessant det der med reglene for hcp i Sør-Afrika som han skriver om. Legger også merke til at han skyter litt på Kracht som er en av de ansvarlige for P4 golfen
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

Helt uskyldige:
http://golfnews.no/nyheter.php?a=1980" onclick="window.open(this.href);return false;
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Sticho »

Da bør jo disse to leies inn som konsulenter/idrettspsykologer av NGF. De har jo tydeligvis en unik evne til å prestere når det virkelig gjelder, en egenskap ingen av våre toppspillere på herresiden i særlig grad besitter. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Uff da, det var pinlige greier fra P4 golfen/Golfnews og Drøbak
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

Snaphooker wrote:Helt uskyldige:
http://golfnews.no/nyheter.php?a=1980" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg vet ikke helt om en skal le eller gråte. At en pro sier de ikke er vesentlig bedre enn HCP sier da ikke en verdens ting. Jeg er sikkert også ikke vesentlige dårligere enn HCP tilsier, så om jeg hadde hatt 13 og ikke 9 kunne neppe noen påstått utifra trening at jeg er 9 og ikke 13. At de har sett på runder i år og sier dette ikke er noe å "skryte" av. Jeez - dette er jo gutter som har skrevet seg opp året sett under ett. Hva med å se på at de skriver seg opp samtidig som de vinner (til tider med en horde av slag/poeng) med HCP som i følge klubben (indirekte er enige) er for lavt?? Betyr dette da at alle andre som deltar da bare har så altfor lavt HCP i forholdt til ferdigheter??

Jeg ser selvsagt veldig store problemer med å kunne bevise noe, og det heter seg at en er uskyldig til motsatte er bevist. Men om en ser alt under ett:

- Det er vel regnet ut at de hadde over 20 poeng hver på 9 hull i turneringen på søndag. De vant turneringen med 5? poeng til nærmeste lag.
- De hadde laveste score i kvalifiseringen med netto 57 (jada, det var Drøbak, men likevel)
- De vant ganske greit mellomkvalifiseringen forrige helg. Ser en også på litt andre resultater så var det ikke særlige mange med tilsvarene eller høyere sammenlagt HCP som var i nærheten av samme netto.
- De har vunnet mange andre liknende turneringer de siste årene.

Alikevel mener altså hjemmeklubben og HCP-kommiteen at dette virker rimelig? Kan ikke tenke meg annet enn at de rett og slett ikke har noe mulighet til å bevise juks. Men da er det vel kanskje aldri mulig å ettergå?

Men klart: det er jo lov til å vinne i lotto heller. Det er bare det at når du sitter med de 6 første tallene så er det litt letter og gjette det 7' rett.
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Keyser »

Hcp-reglene er nokså tydelig på hvilke muligheter hcp-komiteen har. Litt saksing...

5.9.1 (...) Handicapkomiteen har rett og plikt til å gripe inn dersom det er åpenbart at en spillers eksakte handicap ikke gjenspeiler spillerens generelle spillestyrke (...)

5.9.4 Når handicapkomiteen vurderer å justere en spillers eksakte handicap på generelt grunnlag, så skal handicapkomiteen ta hensyn til all tilgjengelig informasjon om spillerens spillestyrke. Den skal spesielt ta hensyn til:
• Hyppigheten av runder.
• Hvor mange av de spilte rundene som er handicaptellende runder.
• Antall runder i den senere tid bedre en eksakt handicap, i buffersonen og dårligere enn buffersonen.
• Spillerens resultater i match, four-ball og andre ikke normalt handicaptellende spilleformer.


Spesielt det siste punktet er interessant i denne saken.
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

ser ut til at P4 golfen har fjernet innleggene ang dette på sin Facebook siden også nå, regelrett sensur av sine tilhengere hvor dette kom til overflaten

Tviler på at noen tror på det de skriver i pressemeldingen. Skal man liksom tro på at disse to prikker kanonformen akkurat under disse turneringene hvert år?
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Dette lukter ærlig talt så råttent, at jeg knapt klarer å sette ord på det.
Jeg skal spille finalen i P4 på Miklagard lørdag, men det blir da min siste opptreden i denne turneringen.
Nesten så man kan lure på om Drøbak GK frikjenner disse gutta for å kunne redde sitt eget ansikt. Ingen golfklubber ønsker vel å assosieres med spillere som får slik omtale.
Hcp-komite har mulighet for å nedjustere hcp selv om spillerne spiller match/foursome eller andre spilleformer som ikke er hcp-justerende, ref NGF's forskrifter om Hcp. Resultatene taler for seg, man skal ha veldig dårlig syn for å ikke se det samme som resten av golfnorge gjør. Rett og slett pinlig. :oops:
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Golferen.no følger opp saken og nevner også Golfsnakk.no i sin artikkel :D

Gullberg er en tøffing som står på sitt, spent på svaret hans etterhvert

Her er det vel endel som burde vært superydmyke og lagt seg flate. Uttalelsene til de i Drøbak fremstår jo som komiske, hvordan kan de bedømme annerledes ut ifra hva de har sett eller lest av klubbturnerings-resultater?

Resultatene fra disse par-turneringene tyder jo på at de er myyyyye bedre enn sitt hcp.
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

Ser det rundt på diverse nettsider henviser til at de har vunnet så mye opp gjennom. Kan ikke de som har litt oversikt lage en ny tråd eller poste her hvilke turneringer det er snakk om og når.

Jeg har fått med meg at de har vunnet:

- P4golfen - kvalifisering region 3 med netto 57
- P4golfen - mellomfinale på Holstmark med netto 59?
- ABX-turneringen på Holstmark med 5 poeng til nr 2.

Fyller ut etter hvert som det kommer mer eller andre lager en egen tråd.

Presiserer at dette ikke er for å "ta" disse, men er få en oversikt over det klubben, forbund og P4golfen sitter inne med av informasjon og da kunne selv ha en oppfatning av hvorfor de mener alt er ok.
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Har en dårlig dag i dag men det var godt å kunne le litt når jeg først fikk logget meg på :lol:

Kracht er en flott type med stort hjerte for golf, men disse uttalelsene i pressemeldingen er ikke bra (for å si det på en pen måte). Jeg liker måten de vrir på ting slik at de egentlig ikke sier noe når de sier noe;
Ved gjennomgang av saken har vi ikke funnet noe som tyder på at spillerne har brutt noen regler i P4 Golfen
Ingen har vel sagt at de har brutt regler i P4 Golfen? Det har ikke noe med saken å gjøre, problemet ligger i hcp deres og jeg tviler på at det står noe om det i reglene til P4 Golfen.

At Drøbak trekker en slutning basert på treningsrunder på hjemmebanen - vel, systemet vi ser hos det aktuelle paret tyder jo på at de bevisst holder hcp høyt så dette er ikke overraskende. Når det er så omfattende med så mange premier tviler jeg ikke på at de er veldig bevisst på å ikke imponere folk de vet er i stand til å lukte ugler i mosen.

Økt trafikk i dag stooy?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Og P4 Golfen bruker det samme argumentet i oppfølgingen på golferen.no;
Det samme gjentar Fredrik Kracht overfor Golferen.no.
– De har ikke gjort noe feil i P4 Golfen-systemet, skriver han som svar på en e-post Golferen.no sendte ham etter at vi hadde mottatt pressemeldingen.
På tide å se på det som egentlig er problemet?
Instagram @christianfuru
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Følgende turneringer har jeg funnet på Google:

http://www.op.no/sport/article2303971.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
International Pairs i 2006 - ikke til stede under premieutdelingen.

http://www.golfsiden.com/DNgolffinale031008.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DN-golfen, 4-lag i 2009

I tillegg til:

Silver turnering på Drøbak i juni 2011, se Golfbox for resultat, knusende seier, 5-6 slag om jeg husker riktig.

En SAS sponset turnering i 2006 er vel også nevnt på et forum jeg ikke husker i farten.

Den som leter den finner..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Post Reply