Handicapets paradoks?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

- P4golfen - kvalifisering region 3 med netto 57
- P4golfen - mellomfinale på Holstmark med netto 59?
- ABX-turneringen på Holstmark med 5 poeng til nr 2.
International Pairs i 2006 - ikke til stede under premieutdelingen.
DN-golfen, 4-lag i 2009
Silver turnering på Drøbak i juni 2011
En SAS sponset turnering i 2006

Og det tok bare noen minutter for dere å finne :D
Instagram @christianfuru
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

furu wrote:Og P4 Golfen bruker det samme argumentet i oppfølgingen på golferen.no;
Det samme gjentar Fredrik Kracht overfor Golferen.no.
– De har ikke gjort noe feil i P4 Golfen-systemet, skriver han som svar på en e-post Golferen.no sendte ham etter at vi hadde mottatt pressemeldingen.
På tide å se på det som egentlig er problemet?
Som Jan i Golferen.no sa på en annen måte: Veldig dumt at Fredrik har på seg så mange hatter i denne sammenhengen, for han har vel ganske sterke meninger om en del ting..

En annen ting jeg tenker over er de som sponser turneringen. Hverken P4, Network Norway eller Hafslund (de 3 som vel er de største aktørene) er vel særlig happy med at de linkes til dette, og jeg er spent på hva som skjer neste år.
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Kracht har en hel garderobe full av hatter ja. Det er litt av problemet her, men egentlig er det flott engasjement som er grunn til denne samlingen og vi skal ikke dømme ham for det. Dersom andre mennesker hadde hatt like stort engasjement kunne kanskje ansvaret blitt fordelt på flere personer.

At sponsorer og andre involverte ikke skjønner hva de må gjøre er rett og slett merkelig. Tror de aller fleste av oss - om ikke alle - nå etter disse uttalelsene fra P4 Golfen sitter igjen og spør oss om de virkelig sa det de sa. Det er litt sånn 'vi prøver først å skyve det under teppet kjapt og greit for å se om det forsvinner'.

For ordens skyld, P4 Golfens regler;
Regler
Scramble med to spillere

Turneringen spilles etter Golfreglene og lokale regler.

Turneringen spilles med ¼ av lagets sammenlagte spillehandicap.(hcp + mottatte slag inkl slope)

Spillere mellom 36 og 24,1 i hcp vil automatisk bli satt ned til 24 i hcp. Spilleren går da inn i slope-tabellen med 24 i hcp og finner sine mottatte slag.
Disse legges så sammen med partneren sine mottatte, og deles på 4.

Laget fører sin BRUTTO score.

Hver spiller skal ha 6 tellende utslag per runde.

Resultatene baserer seg på netto score (brutto slag - mottatte slag)

Ballen SKAL hulles ut

Ballen skal plasseres innenfor et scorekort, men ikke nærmere hullet.

NB! Ballen kan IKKE plasseres et scorekort ut av et hinder.

Spilleren med lavest handicap i laget er kaptein

Det er tillatt å lese puttelinjen når partneren putter

Dersom det hulles ut (ved å tappe i) før makker har puttet, gjelder denne scoren.


Lagene i samme ball er markør for hverandre

Scorekort byttes mellom lagene

Et lag kan kun spille alene dersom en markør er med og signerer på scorekort.
Står det noe i golfreglene om at man plikter å spille på riktig hcp? Jeg kan ikke huske å ha sett det. Hvis det ikke gjør det så kan man ikke bestride det P4 Golfen, Drøbak GK og Kracht sier.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by stooy »

furu wrote:Økt trafikk i dag stooy?
Ser ut som det kan bli bra i dag ja :)
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

furu wrote:Kracht har en hel garderobe full av hatter ja. Det er litt av problemet her, men egentlig er det flott engasjement som er grunn til denne samlingen og vi skal ikke dømme ham for det. Dersom andre mennesker hadde hatt like stort engasjement kunne kanskje ansvaret blitt fordelt på flere personer.
Ja er du gal.. Den mannen har et enormt engasjement for golfsporten. At han som nå har på seg en hatt for mye til å kunne stille kritiske skråblikk må vi alle bare tåle. Hadde NGF eller Drøbak hatt folk som Fredrik tror jeg heller ikke vi hadde sett det vi ser nå. At han må "jatte" med er vel ikke annet enn å forvente da P4Golfen nok ikke har noen sanskjonsmulighet om ikke klubb eller NGF åpner sak for at de gutta bevist/tilsiktet jukset.

Hva jeg mener om deres klubb og pro sin håndtering derimot er jeg meget kritisk til og mener at her skyter de seg ikke bare i foten..
Last edited by Leben on 14 Sep 2011, 16:23, edited 1 time in total.
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

Hva med denne da:

Ene DNgolfen på Drøbak 2008 Bjørnhaug (spilte med en annen makker) hadde alene 40 poeng med 4 stryk i bestball - totalt fikk laget 49 poeng men tapte mot et lag med 50 poeng....
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Snaphooker wrote:Hva med denne da:

Ene DNgolfen på Drøbak 2008 Bjørnhaug (spilte med en annen makker) hadde alene 40 poeng med 4 stryk i bestball - totalt fikk laget 49 poeng men tapte mot et lag med 50 poeng....
Karma :lol:

40 poeng med 4 stryk er vanvittig. Mønsteret er der, alle ser jo det.
Instagram @christianfuru
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

Snaphooker wrote:Hva med denne da:

Ene DNgolfen på Drøbak 2008 Bjørnhaug (spilte med en annen makker) hadde alene 40 poeng med 4 stryk i bestball - totalt fikk laget 49 poeng men tapte mot et lag med 50 poeng....
Turneringen gikk for øvrig med 7/8-hcp - Bjørnhaug mistet dermed 2 av sine "rettmessig" tildelte 18 slag.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Smilende Sam »

Dette er flaut for P4 og Kracht. Samtidig er det grunn til å rose Per Gullberg og Jan E. Espelid (golferen.no) samt han som tok opp dette på P4's facebook side.

At P4 nå har slettet innleggene rundt dette er sensur av verste sort. Og det fra en mediebedrift. Nifst.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Du har rett Sam, de har jammen slettet kommentarene på FB. Nydelig arbeid :D Noen få en uttalelse fra Geelmuyden :lol: Er det ikke det avisene alltid gjør når noen tråkker i salaten?
Instagram @christianfuru
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

Må bare si at golfens selvjustis i alle fall fungerer!! "Alle" norske sider om golf (bortsett fra NorskGolf) selvsag omtaler sakene og har en god del kommentarer.

At P4Golfens FB-side har tatt bort kommentarene er en ting, men enn så lenge er det kommentarer på p4golfen.no.

Denne tråden er har vel over 1000 sidevisninger, så ser en bort fra mine 100 så er det forsatt en del som titter innom.

Dog har jeg en liten oppfording til mine medmennesker på forumet: Jeg tror alle vet hvem de er, så vi trenger ikke legge ut personenes navn her. Det er saken og ikke at det er de det gjelder som er viktig mener jeg.

Jeg vil også si at det er nok bevis for denne "juryen" til å dømme og har dømt. Sånn sett mener jeg det er vel så viktig å få P4Golfen, klubben og andre til å gjøre noe.. At de "ikke har spesielt god score" og vise til på selskapsrunder og at "etter å ha sett de trene i vinter" holder bare ikke..
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

stooy wrote:
furu wrote:Økt trafikk i dag stooy?
Ser ut som det kan bli bra i dag ja :)
På tide å reforhandle pris/klikk med sponsorene? :lol: Har hørt rykter om at P4 leter etter nye "ting" å sponse..
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Bra sagt Leben. Her på forumet klarer vi å omtale saker uten å bli overivrig i beskrivelser av personer. Det gikk ganske greit også under "Golfligagate" i fjor :lol:

Spørsmålet vi kanskje bør stille oss er hva vi kan gjøre med dette. Alle er enig i at det er et problem. Hvis vi bare klager og syter uten å komme videre med saken så skjer det ingen positiv utvikling. Kan vi samle oss og be om dette generelt er et problem man må se nærmere på? At hcp systemet i Norge på sikt bør endres? Eller har norske golfere null gjennomslagskraft?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

p4golfen.no er nede :lol:

Når skal folk lære at det første de gjør - den første uttalelsen - i slike saker er ekstremt viktig? Litt kjedelig for dem at det regner. Ingen er ute på golfbanen, alle surfer på golfsidene :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Yngvebol »

Kravet i NGF er for å spille konkurranser skal man ha et gyldig hcp, og for at hcp'et skal være gyldig kreves 4 registrerte runder pr. år.
Hvis alle som er på forumet kun hadde registrert hcp i konkurranser, gjerne på andre baner enn hjemmeklubben, ville de fleste inkludert meg selv hatt et høyere hcp enn i dag.
Disse karene som diskuteres har muligens gjort dette bevisst selv, de har maksimal flaks i turneringene de er med i og de er gode å utfylle hverandre spillemessig. De spiller strategisk med at de alltid har en ball i spill, så kan nr 2 som slår gå for alle hull uten risk og uten press fordi makkeren din har sikret at man er i en god posisjon.

Hvorfor syte om at andre har høyere hcp enn en selv? Juster hcp'et dit man ønsker at det skal være og spill med i denne typen konkurranser hvis det er det man ønsker av golfen sin.

Krakkt kan ikke svare annerledes enn han gjør, ikke kan hverken DL eller Pro i hjemmeklubben gjøre noen annet, enn muligens la vær å kommentere.

Tabben gjøres av turneringsleder som går ut i etterkant og kommenterer resultatet til 2 spillere. Hvis dette hadde vært et offisiellt problem, ville man disket spillerene, sendt en anmodning til spillerenes hjemmeklubb, dvs hcp komiteen med en begrunnelse om hvorfor spillestyrke og hcp ikke henger sammen og ventet på utfallet derfra. Hvis vurderingen til hcp-komitteen er sammenfallende med innrapporting fra turneringsleder gjør man tiltak gjennom klubbens disiplinærkomite.

Systematisk mobbing i et golfforum av to golfspillere er kun kos med misnøye
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

furu wrote:p4golfen.no er nede :lol:
Ikke hos meg
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

furu wrote:p4golfen.no er nede :lol:

Når skal folk lære at det første de gjør - den første uttalelsen - i slike saker er ekstremt viktig? Litt kjedelig for dem at det regner. Ingen er ute på golfbanen, alle surfer på golfsidene :lol:
I Bergen regner det vel alltid? :P

Her skinner sola, så er helt andre grunner til at jeg ikke har en kølle i hånda. En må jo tjene litt peng for å sponse P4Golfen gitt..
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Yngvebol wrote: Systematisk mobbing i et golfforum av to golfspillere er kun kos med misnøye
Det er ikke mobbing å være kritisk til noe eller noen som åpenbart har gjort noe galt. Å hevde det er å håne de som faktisk opplever mobbing.

Han der stakkars villmarksfyren som egentlig ikke bodde ett år i naturen blir kraftig mobbet i dag. Nei, han blir ikke det, han fortjener den negative oppmerksomheten fordi han ikke har opptrådt ærlig og redelig.

Ikke dra fram mobbekortet her - det er ikke på sin plass.
Instagram @christianfuru
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

Yngvebol wrote:Kravet i NGF er for å spille konkurranser skal man ha et gyldig hcp, og for at hcp'et skal være gyldig kreves 4 registrerte runder pr. år.
Hvis alle som er på forumet kun hadde registrert hcp i konkurranser, gjerne på andre baner enn hjemmeklubben, ville de fleste inkludert meg selv hatt et høyere hcp enn i dag.
Disse karene som diskuteres har muligens gjort dette bevisst selv, de har maksimal flaks i turneringene de er med i og de er gode å utfylle hverandre spillemessig. De spiller strategisk med at de alltid har en ball i spill, så kan nr 2 som slår gå for alle hull uten risk og uten press fordi makkeren din har sikret at man er i en god posisjon.

Hvorfor syte om at andre har høyere hcp enn en selv? Juster hcp'et dit man ønsker at det skal være og spill med i denne typen konkurranser hvis det er det man ønsker av golfen sin.

Krakkt kan ikke svare annerledes enn han gjør, ikke kan hverken DL eller Pro i hjemmeklubben gjøre noen annet, enn muligens la vær å kommentere.

Tabben gjøres av turneringsleder som går ut i etterkant og kommenterer resultatet til 2 spillere. Hvis dette hadde vært et offisiellt problem, ville man disket spillerene, sendt en anmodning til spillerenes hjemmeklubb, dvs hcp komiteen med en begrunnelse om hvorfor spillestyrke og hcp ikke henger sammen og ventet på utfallet derfra. Hvis vurderingen til hcp-komitteen er sammenfallende med innrapporting fra turneringsleder gjør man tiltak gjennom klubbens disiplinærkomite.

Systematisk mobbing i et golfforum av to golfspillere er kun kos med misnøye
Ikke helt sikker på om jeg er enig i alt du sier.

Jeg og min "makker" er tett opptil ett reelt HCP. Noen ville sagt for høyt enn for lavt. Vi skriver nesten alltid og spiller noen turneringer på andre baner. Når det kommer til å utfylle hverandre så er vi som "fot i hose" da makker slår kortere og rettere og jeg nesten alltid kan gå for pinnen uansett par på hullet. Vi hadde en ganske god runde på Holstmark og ble slått med 5! slag av dette paret. Så første avsnittet er litt tynt når vi snakker "flaks" gang etter gang.

At alle andre skal justere HCP slik at alle har for høyt ville jo vært noe merkelig spør du meg. Mulig noen har for lavt i utgangspunktet, men ikke noen tusen par som har blitt slått opp gjennom årene. Om alle justerer opp, hva er da poenget med HCP?

Angående Fredrik (er på fornavn siden det er lettere å skrive :P ) er jeg 100 % enig.

Når det kommer til turneringsleder synes jeg det er bra at han kommer ut og snakker til "publikum" som er oppgitte og sinte. Jeg synes ikke ha sier noe ufint og avslutter med at de enn så lenge ikke kan anses om juksere, enn om bare utnytter et system.

Jeg har ikke noe problem å anse deler av det som blir sagt som mobbing, så er helt fair at det nå snakkes kun sak og løsninger på et problem. For at samme lag vinner er jo i mine øyne et problem. Om det er å utnytte reglene eller å jukse viser seg vel mer og mer er opp til den enkelte. Dog vil jeg si at med den oppfatningen saken har fått er vel vel ganske mange som mener stikken er tøyd vel langt..

Jeg har selvsagt ikke noe problem med at andre mener noe annet enn meg... ;)
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

kravet til 4 hcp tellende runder er vel tatt bort såvidt jeg husker? dessuten er det lett å jukse med, man kan spille 4 runder med en kompis(spillepartneren) og registrere de alle som oppskrivinger. Eller la være å spille og fortsatt registrere de. Uendelige muligheter

Turneringslederen hadde prøvd å få tak i spillerne først. Han har vel ingen myndighet til å diske de så lenge det ikke finnes regelbrudd. Og anmodning til klubben deres har han vel gjort
Post Reply