Handicapets paradoks?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Yngvebol skrev:
Tabben gjøres av turneringsleder som går ut i etterkant og kommenterer resultatet til 2 spillere. Hvis dette hadde vært et offisiellt problem, ville man disket spillerene, sendt en anmodning til spillerenes hjemmeklubb, dvs hcp komiteen med en begrunnelse om hvorfor spillestyrke og hcp ikke henger sammen og ventet på utfallet derfra. Hvis vurderingen til hcp-komitteen er sammenfallende med innrapporting fra turneringsleder gjør man tiltak gjennom klubbens disiplinærkomite.

Alt det du skriver her har blitt gjort, problemet er bare at svaret som kom ikke henger på greip. Selvfølgelig fant man ikke noe regelbrudd i registrerte scorekort, det var det ingen som forventet, hvordan kan man finne feil der..? Iflg regelboken har det ikke skjedd noen direkte regelbrudd, her snakker vi om kynisk utnyttelse av hcp for å kunne tilegne seg større sjanse for å vinne turneringer med til dels fantastiske premier. At det virker som om dette har pågått i såpass lang tid taler jo ikke til fordel for de aktuelle spillerne. Selv har jeg spilt golf i snart 4 år, og har skrevet meg ned hver eneste gang jeg har mer enn 36p. Har i dag 10,3 i hcp. Men for min del så er mitt hcp en målestokk på hvor flink jeg har blitt, og en pådriver for å bli bedre. Ikke et verktøy for å gi meg selv fordeler i en turnering i forhold til de jeg spiller mot. Men så vinner ikke jeg turneringer heller da, så en revurdering er kanskje på sin plass.
Til sammenligning så har mitt hcp sunket med 25,7 på 4 år, mens den ene av spillerne det gjelder har sunket med ca 5 i hcp på samme periode... Ser du sammenhengen..? Ikke rart resultatene har vært gode, og reisene mange.
Når man spiller såpass mange turneringer, så er man også over snittet interresert i å spille golf, og har nok en god del runder under beltet i løpet av en sesong, og da mener jeg at en naturlig utvikling av golfspillet går i retning av å bli bedre, og hcp synker om man registrerer rundene man gjerne bør gjøre.
Jeg ønsker ikke å fremstå som en mobber, og min frustrasjon går i retning de som kan gjøre noe med det, klubben, hcp-komiteen, NGF osv. Nå får vi se om det er noen som har "baller" nok ti å ta affære.........
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Kaffekannen »

Jeg er ikke nødvendigvis enig med Yngve i at dette er mobbing, men samtidig skal man være særdeles forsiktig med å dømme for raskt. De omtalte personer vil nå ha store utfordringer med å "renvaske" navnet hvis det viser seg at de er uskyldig og med den oppmerksomheten som saken har fått vet "alle" hvem de er. Selv om bevisene her virker overveldende er det alltid minst to sider av en sak. Foreløpig har vi kun hørt den ene!

Det som står igjen er å se konkret handling fra NGF og de forskjellige turneringsledelsene. Med de premiene som gis rundt omkring må man sørge for at hcp er så riktig som mulig. At folk kan score 10-20 poeng over sitt hcp, om så i bestball/scramble/match, så bør det føre til justeringer i hcp. Det er strengt tatt ikke verre enn å se på gjennomsnittet av scorene og justere etter en forhåndsdefinert mal. Dette gjøres jo tildels i vanlige turneringer gjennom Competition Stableford Adjustment.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Handicapets paradoks?!?

Post by Smilende Sam »

Når det gjelder mobbing; det er et standpunkt jeg isolert sett skjønner. Samtidig så kan Yngvebol få vite at de er forsøkt kontaktet av mange før noe ble skrevet noe sted - men svarte ikke.....


Tapatapatapatalking right now!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Golffreak »

Hadde de spilt four-ball så hadde de ihvertfall blitt nedjustert i turneringene..(se et annet innlegg jeg skrev litt tidligere). Skjønner ikke denne fasinasjonen for "best-ball", da four-ball gir mulighet for både hcp-nedskrivning (som jo de fleste higer etter..) og matchspill.

Klart, de kan oppjustere hcp ved å registrere flere runder i golfbox og man trenger ikke engang å ha spilt runden. Med dagens regler så kan de vel max skrive seg opp 2,0 i hcp per sesong. Likevel, med flere turneringer per sesong så hadde disse gutta rast ned i hcp.. Det er jo egentlig ikke verre enn det. Synes også regelverket fra Sør-Afrika er greit, da alle runder skal registreres og hvis man "glemmer" det så går man NED i hcp.. De som VIL ha jålehcp kan jo idag få det på mange måter uansett :). Uansett så kan de jo likevel registrere feil score for å oppjustere seg etc.

Synes faktisk at NGF i samarbeid turneringsarrangører og klubbene bør monitorere dette, det har jo vist seg at det er ganske lett å finne gamle turneringsresultater i golfbox f.eks. Som reglene sier, så kan hcp. komiteen vedta hcp regulering basert på matchspill. Disse kunne de med letthet ha blitt justert, og det er veldig synd at det går SÅ lang tid før noen reagerer og "oppdager" dette. Det er jo piece of cake å lage funksjonalitet i golfbox som kunne gitt NGF, arrangører og klubber rapporter på dette. Sier ikke at noen skal bli "tvangsnedskrevet" så fort de får 45p i par-spill, men man må ihvertfall justere der hvor det åpenbart er juks over lengre tid..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Keyser »

Golffreak wrote:Hadde de spilt four-ball så hadde de ihvertfall blitt nedjustert i turneringene..(se et annet innlegg jeg skrev litt tidligere). Skjønner ikke denne fasinasjonen for "best-ball", da four-ball gir mulighet for både hcp-nedskrivning (som jo de fleste higer etter..) og matchspill. (...)
Alle typer four-ball og andre spilleformer hvor spilleren er partner med andre spillere er ikke hcp-tellende (se 5.2.1 i hcp-bestemmelsene)

Er ikke best-ball og four-ball det samme? I min omgangskrets (og wiki) er det samme spilleform...
</Keyser>
ZPaaMaken
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 06 Apr 2011, 11:44
Hcp: 8,7

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by ZPaaMaken »

Jovisst er bestball det samme som fourball ... det første er populærbegrepet, det siste er det faktisk heter. Men begge er det samme: Hver spiller sin ball, og beste resultat på hullet teller.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Golffreak »

Det er mange forskjellige four-balls...

Hva med å bruke en av disse:

Four-Ball Aggregate Stableford
A team version of single stableford where all scores count on every hole. Each player must record a score on each hole and the scores of both players are added together for the total points each hole. The result for the round is then calculated and recording by adding the total point scores for each hole. The points scoring system is the same for a single stableford.

The highest point score wins the competition.

Four-Ball Best-Ball Stableford
The team version of a single stableford. The scoring is the same as the single event but only one player can score for each team on a hole. The score is the best result in the team. When the two partners score the same result then the score is marked for the player who holes out first. If a player cannot beat the partner's score the ball is picked up to speed up play.

The stableford points only are tallied and the highest score wins. Only one player and one marker from each team need sign the card.


Ser ikke noe problem med å kunne justere hcp etter den første iallefall. Poenget er å kunne justere hcp i par-turneringer.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Smilende Sam »

Må skille four ball/best ball og texas scramble. I four ball er det teoretisk mulig å justere hcp....men kanskje ikke alltid så praktisk.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
ZPaaMaken
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 06 Apr 2011, 11:44
Hcp: 8,7

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by ZPaaMaken »

Det er ikke vanskelig å registrere begges score i tradisjonell fourball betterball. Det er ikke på grunn av det at det ikke er handicapgivende. Grunnen er at i fourball er man på lag, og kan gi råd til hverandre, velge hvem fra siden som skal putte først og så videre. Altså: Ta i mot hjelp fra andre enn caddie (om man har). Men det er bare en regelendring som skal til ... og på handicapspilleres nivå bør det ha liten betydning om man får hjelp eller ei.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Golffreak »

Enda noen flere golfregler som kanskje burde revideres... Disse reglene har jo ikke relevans for proffene, så det burde de jo bare gjøre. I verste fall så kan kanskje en spiller tjene ett slag eller noe sånt, og dermed få ørlitt lavere handicap enn han burde. Jeg mener det er bedre enn å ha en haug med sandbaggere, og man kan jo faktisk "lovlig'" stå på et høyt handicap hvis man kun spiller turneringer av denne typen og aldri hcp.tellende runder.. Da ville man jo fjernet den muligheten. Får man 50 poeng så raser man litt nedover, så det blir litt vanskeligere neste gang i det minste..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Yngvebol »

furu wrote:
Yngvebol wrote: Systematisk mobbing i et golfforum av to golfspillere er kun kos med misnøye
Det er ikke mobbing å være kritisk til noe eller noen som åpenbart har gjort noe galt. Å hevde det er å håne de som faktisk opplever mobbing.

Ikke dra fram mobbekortet her - det er ikke på sin plass.
mobbekortet.. her henger man ut golfere med navn fordi man synes at de fjusker uten å kunne bevise at de fjusker. I de fleste sammenhenger ville jeg ansett dette som uheldig og kanskje på grensen til mobbing. (synes jeg :) )
Jeg har akkurat opplevd noe tilsvarende i en annen konkurranse, hvor en høyt oppe på resultatlisten var registrert med 36 i hcp etter å ha vunnet en turnering tidligere på året med 39 stablefordpoeng.
Jeg er usikker på om den første runden var tellende pga ballplassering eller tilsvarende, men irriterende er det likevel, og jeg kjenner absolutt igjen følelsen med at noen gjør det veldig godt i turnering etter turnering, spesiellt de med høye premier og parspill slik at man ikke kan tvangsjustere hcp'et.
I golfens grunnprinsipper ligger ærlighet som første bud, og kanskje feilen med konkurransen er de høye premiene som "lokker" frem det uærlige i svake sjeler.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by CharlieB »

Yngvebol wrote: I golfens grunnprinsipper ligger ærlighet som første bud, og kanskje feilen med konkurransen er de høye premiene som "lokker" frem det uærlige i svake sjeler.
Eller muligens en voldsom trang til å vinne for enhver pris. Her har man gått rundt og trodd at i golf så konkurrerer man først og fremst mot seg selv.

Er det noen som vet hvordan de kan tilby så store premier for amatører, jeg innbillte meg at grensa var verdier på 6000 NOK? Eller er det bare jeg som har misforstått formuleringen - bør ikke i stedet for skal ikke ?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

det er unntak for turneringer med sponsor,dessverre
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Asbjørn Ramnefjell har skrevet en artikkel om Sandbagging på Golfsiden, mye god lesning der, og gode poenger.

http://www.golfsiden.com/Sandbagging150911.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

Synes ikke den artikkelen var spesielt god! At han så til de grader skal trykke Fredrik ned i søla synes jeg blir for drøyt - AR har vel like mange hatter selv. Siste artikkel fra Golferen.no bedre :)
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Golferens siste artikkel.

Der presiserer Drøbak at de ikke har lagt saken død men har vanskelig for å finne bevis på juks.

Kracht sier at han syns det er tøft når det går personlig på ham med beskyldninger om at han tolererer juks. Vel, noen av oss har kanskje skrevet litt dumme ting men jeg er ganske sikker på at vi alle tenker på P4 Golfen og ikke Kracht som person. Når han er dens ansikt utad så blir det til at navnet hans nevnes, men som vi har skrevet tidligere i tråden er det ingen som trekker han personlig i tvil her.

Denne uttalelsen om sponsorene er litt spesiell;
Derfor er det en hyggelig oppmuntring at samtlige av sponsorene stiller seg 100 prosent bak den måten vi har håndtert saken på, og gir oss klapp på skulderen for profesjonalitet, fortsetter Fredrik Kracht.
Det er jo ikke uvanlig at de gjør det slik, de pleier å støtte, i hvert fall i starten av en storm. Jeg tror også at relasjonen mellom sponsorer og folk bak turnering er så personlig at de kanskje vil slite med å se klart og tydelig i alle situasjoner.

Saken er strengt tatt ferdig og avgjort nå. P4 Golfen får en ripe i lakken og kanskje dårligere deltakelse til neste år. De ender nok opp med å gjøre noen endringer i reglementet, vi får se om det gjøres noe som forhindrer juks. Debatten om hcp systemet kan vi godt ta med oss videre. Noen kan gjerne lage en tråd der vi kan ha en saklig debatt og komme med innspill. Er NGF og andre viktige personer i Norge litt smarte så følger de med her og på Golfsiden for å få vite hva som beveger seg i Golf-Norge, kanskje får de noen gode ideer som kan hjelpe oss til et bedre system.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

var heller ikke spesielt imponert, men endel bra poeng generelt. Men har jo ikke gjort noen undersøkelser selv. Golferens artikkel er grei den, men det virker som om man ikke gidder å undersøke litt mer i resultatene og hcp historien deres. Det er jo ganske smal sak å finne ut av,tar bare litt tid ;)
ZPaaMaken
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 06 Apr 2011, 11:44
Hcp: 8,7

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by ZPaaMaken »

Hei Kevin,
Du mener at klubben og P4 Golfen burde undersøke mer? De ber jo om å få tilsendt dokumentasjon fra dem som har det. Får de det, slipper de å undersøke.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Det kan vel ikke være opp til forum-debattanter å skaffe all den dokumentasjonen? blir som om politiet skulle be allmennheten etterforske ferdig en sak før de varsler

Det er vel heller ingen som kan bevise juks med hcp her uten å ha tilgang til spillernes hcp historikk. Det kan Drøbak og NGF sjekke,ingen andre. Resultatene har det jo vært henvist til, er jo bare å finne de. Så får man se gjennom hcp historien. Tviler på at man finner noe eksakt som sier at man jukser med hcp. Men sannsynligheten for at det er noe muffens her er særdeles stor hvis man sammenligner deres hcp med resultatene. Og sammenlignet med det de leverer på sin hjemmebane avogtil. Har du sett noen med hcp rundt 20 som kan spille Nøtterøy og Holtsmark så bra??

Jeg kjenner mange spillere med hcp mellom 16 og 23, og de er ikke i nærheten av slike resultater. Man må huske at flere av disse turneringene ikke er spilt med fullt hcp heller.

Et lite utdrag av "historien" for de aktuelle spillerne:

2011

Åpningsturnering 07.05
T6 Bjørnhaug(18.6) 92 slag +8
T6 Olsen(23) 95 slag +8

Herreturnering 28.05
7 Bjørnhaug(18.6) 98 slag +14

SILVER CORPORATE GOLF CHALLENGE - KLUBBKVALIK 11.06
Bjørnhaug/Olsen(41.7 hcp) - 10 og vinner med 6 slag. De går på 89/88.

P4 golfen Holtsmark
1.plass Bjørnhaug/Olsen (41.8hcp) - 13 og vinner med 1 slag

ABX GOLFREISER Holtsmark
1.plass Bjørnhaug/Olsen (41.8hcp) - 12 og vinner med 5 slag

2010
Nordea Pairs Drøbak 19.06.2010
Bjørnhaug/olsen(41.4 hcp) 43p, vinner med 1p (Bjørnhaug 20p på 8 tellende hull,Olsen 23p på 9 tellende hull)

SAS golf tour klasse II
1.plass for Bjørnhaug(20.2hcp) med 39p. Vant med 5p foran neste

P4 golfen delfinale Nøtterøy
1.plass Bjørnhaug/olsen(41.5hcp) -13 og vinner med 1 slag. Går banen på par, og har minst 6 tellende utslag hver!

Diners club golf Tyrifjord
22.plass Bjørnhaug(18.6) 28p

2009

SAS golf tour klasse II
7.plass Bjørnhaug med 34p

2008
DN GOLFEN 2008
2.plass Bjørnhaug/Bråthen(35.8 hcp) 49p.(Bjørnhaug 40p med 4 stryk)

World corporate challenge 4-mannslag
4.plass for "4brødre"(Bjørnhaug,Olsen,Braathen,Lundqvist) med 64p

2007
DINERS CLUB INTERNATIONAL PRO-AM CLASSIC 2007
33.plass Bjørnhaug (19 hcp) 27p og 5 stryk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

men det man ser når man leser mange resultater er at det er mange av de samme navnene som går igjen i slike turneringer....
Post Reply