Handicapets paradoks?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Nå gjaldt vel denne diskusjonen en konkret sak og et konkret lag. Hvordan skal man diskutere det uten å nevne navnene, uten å nevne turneringene, uten å nevne premiene osv osv? Virker som folk vil kalle det "heksejakt" fordi det handler om et konkret lag og 2 personer.

Skjønner ikke de "heksejakt" påstandene...at golf er en gentleman`s sport er vel det helt essensielle her ja. Tror folk her inne er mer opptatt av det prinsippielle enn at disse to skal stå i gapestokken, men nå begynte denne saken med at noen deltagere i turneringene i helga sa i fra om disse to. Det startet ikke her med løse rykter som enkelte kan gi inntrykk av
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

Ser at det har kommet et brev fra de involverte som prøver å forklare ting og tang. Jeg velger derfor å se bort fra jeg mener om innholdet, de involverte etc og gir honør til at de kommer med sin forklaring - det har sikkert ikke vært lett. Jeg vil tro at uansett hva som er gjort/ikke gjort og i hvilken mening evt ting er gjort så vil jeg påstå at siste ukes skriverier og press er mer enn straff nok!

Jeg vil derfor henstille mine medgolfere til å legge saken bak seg. Forbundet er "på ball", klubben foretar fortsatt sitt og Fredrik har vel også fått sagt noe, selv med hender og føtter bundet. Skulle det være flere "bevis" som kommer frem så sender vi heller dette til klubb/NGF eller P4 Golfen? Så får de som kan gjøre noe foreta seg noe om de ikke er enige med spillerne. Uansett utfall tror jeg alle som en vil tenke noe mer over sitt eget HCP.

Når det er sagt mener jeg saken har vært meget prisippielt viktig og satt fokus på noe som alle har tenkt men få har sagt i det store plenum. Og det ser ut som om det kan komme endringer i sakens kjølevann.

Jeg vil også si at Fredrik er en person golfnorge virkelig trenger, og når jeg ser at han har følt veldig på dette så skal jeg være den første til å beklage hva jeg har sagt, eller tokningen av hva som er sagt. Uheldig pressemelding eller ikke.. Fredrik: jeg er full av beundring over engasjementet ditt!

God golf!
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by heikkih »

Etter denne saken blir vel situasjonene i både single og lag netto/stableford-turneringer mer av denne typen:
"Pass deg så du ikke får for lav score/mange poeng, slik at du vinner og blir sett på som sandbagger".



8-)
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Det er så vanvittig latterlig å bringe 'heksejakt' inn i dette. Vi diskuterer - som emnet sier - 'handicapets paradoks'. I denne tråden er det sikkert flere innlegg om emnet generelt enn det er såkalte angrep på enkeltpersoner. Det har foregått enkelt og ryddig, ingen har gått over streken. Dette må man takle. Hvis vi aksepterer bruken av heksejakt for lett vil man kunne bruke det på alt av debatter både her og på Golfsiden.

Jeg er sikker på at det eneste som bringer debatten tilbake på sporet om de to aktuelle herrene er at brukere viser til 'heksejakt' og 'mobbing'. La tråden gå sin gang og diskuter temaet.

Jeg har lest brevet på Drøbaks hjemmeside. Det er bra de går ut med dette, håper all info i brevet er korrekt.

Vi bor på Balaia Golf Village i Portugal. De har en ni hulls par 3 bane som ikke er slopet. Hver onsdag har de turnering, noen av disse har både mye prestisje og premier. HIO premien kan f.eks. komme opp i €5-600. Hver turnering har også en birdiepremie til den som får flest av dem. Etter noen år med gjentagende vinnere av fete premier (pc, Bridgestone staff bag ++) endret de på systemet sitt. De stolte tidligere på spillerne og gjør det for så vidt fremdeles siden de bruker sitt hcp i hht det britiske systemet. Nå setter de ned vinnerne i hcp. Det gjøres en skjønnsvurdering og ingen kan klage dersom de blir satt ned f.eks. fra 18 til 16 etter en seier. Det fungerer veldig bra og man har fått en naturlig spredning av vinnere.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

En ting jeg må nevne. Det står at han ene kun har vunnet en hybridkølle + International Pairs. Det som er et poeng er at de har vunnet en rekke kvaliker og delfinaler. At de misser i noen finaler og ender uten premie kan jo skyldes at de møter noen som jukser med hcp :D Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men bare det å spille seg til finalen en rekke ganger er statistisk vanskelig.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by GunnarBull »

Jeg er helt enig med furu her i at dette er en prinsipielt viktig diskusjon. Enig i at navnene på de to egentlig ikke burde kommet ut, men sånn er det nå engang i internettverden. Jeg tror fortsatt at en stor del av finaledeltakerne har spekulert i handicapjusteringen i større eller mindre grad. Alle snakker om det, men ingen vet hvordan eller tør å si det åpent.

Derfor er denne diskusjonen viktig. I dag kan man justere sitt handicap (nesten) akkurat som man selv vil. Å tro at dette ikke blir utnyttet når man snakker om fete reisepremier verdt femsifrede beløp er i beste fall naivt.

Løsningen til Bataia Golf Village tror jeg kan fungere for de større handicap-turneringene i Norge også.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Kaffekannen »

Jeg synes heller ikke man har gått over streken i dette forumet. Det er betydelig verre i andre fora og fra et par golfpersonligheter.

Jeg leste også brevet til nevnte herrer og håper som Furu at alt dette stemmer. Jeg skulle også ønske at de ville kommentere det faktum at de knapt har justert ned handicap de siste fem år. Det kan være helt naturlige grunner til det også, som sykdom, skader, alder, manglende koordinasjon osv, men i utgangspunktet er det unormalt at aktive spillere som spiller ofte og tar protimer ikke blir bedre over så lang tid.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Bra at de tar til motmæle, da er "den andre" siden av saken også kommet fram slik som mange har etterlyst. Men de besvarer jo ikke det med hcp som du sier KK. Om det stemmer at de bare har vunnet en reise tidligere så ha de iallefall kunnet legge til et reisegave-kort fra P4 golfen fra sist helg, samt 1 ukes golfreise til Belek,Tyrkia, som de vant på søndagen

Når det gjelder sannsynlighetsgraden synes jeg "Resurrected" på golfsiden beskriver det godt

PS! navnene deres står ikke på deltagerlisten til Miklagard i helgen såvidt jeg kan se. Og jeg finner ikke resultatene fra P4 golfen på Holtsmark lengre i golfbox
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

Hvor finner du deltakerlisten, Kevin?
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Går utifra at det er denne? kanskje er den ikke komplett ennå? her
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

Hehe, ja det var den jeg fant også, men den er nok i tynneste laget. Skal vel bli 60-70 lag!
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

ja,det står så på P4 golfens side,så jo litt tynt ut det der ja.
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

http://p4golfen.no/uploads/miklafinale.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

Dæven!!! Noen som har større baller og er ganske mye tjukkere i hue enn resten av golfnorge.... JEEEZ!

Kan se ut som om de er satt opp med en Scheie (Frode tro?), så de blir nok fulgt med argusøyne og ender laaangt ned vil jeg tro... Alt over 80 netto med det presset og alle som følger med bør bety for høyt HCP :lol:
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
Snaphooker
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 May 2011, 10:25
Hcp: 10,2
Hjemmeklubb: Narvik

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snaphooker »

Leben wrote: Alt over 80 netto med det presset og alle som følger med bør bety for høyt HCP :lol:
?

Husk at dette er texas scramble da mann!
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”
Steven Weinberg
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

Snaphooker wrote:
Leben wrote: Alt over 80 netto med det presset og alle som følger med bør bety for høyt HCP :lol:
?

Husk at dette er texas scramble da mann!
Er fullt klar over at det, men vi snakker her spillere som har vært gjennom enormt press sist uke, har sportssjefen i sin flight i morgen og i tillegg klubbens og andre golferes argusøyne over seg. Med deres hcp tilsier det at de bør være rimelig ustabile. Derfor mente jeg at om de har rett hcp snakker vi fort langt opp på 70-tallet. 80 var selvsagt sagt med humor ;)
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Tipper de vinner :)
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

kevin wrote:Tipper de vinner :)
La oss starte en gjettekonkurranse med flotte premier, så kan de av oss som ikke har en sjanse i morgen ha mulighet til å vinne noe også..

72 lag deltar, så tipper de på nedre halvdel.










PS. for de som ikke skjønte det, så var dette en fleip :lol:
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Scramble og kun 1/4 av tildelte slag så bør havne langt nede på lista

PS! sist helg stod de oppført med 41.8 i samlet hcp......nå har de 42 :lol:
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

kevin wrote:Scramble og kun 1/4 av tildelte slag så bør havne langt nede på lista

PS! sist helg stod de oppført med 41.8 i samlet hcp......nå har de 42 :lol:
Skulle nesten tro at de liker fokuset.. ikke sett de har spilt noen turnering denne uka, så da har en av de skrevet seg opp.. Klarer ikke annet enn å le :lol:
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
Post Reply