Hvor kan du prøve wedger?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Hvor kan du prøve wedger?

Post by Golffreak »

Vurderer å kjøpe et nytt sett med wedger, men ønsker jo å teste Vokey, TM XFT, Callaway og muligens noen andre. Med testing så mener jeg å prøve dem på gress/green, gjerne i simulator i tillegg. Man kan jo lese seg grønn på spin-tester, riller, "grinds", bounce og tørrchippe litt i proshop men det handler til slutt om hvilken følelse man får når man slår med dem.. Ser at customgolf har lagt ut en veldig bra katalog hvor de har markert hvilke køller som er tilgjengelig for demo, men ingen wedger. Noen som vet hvilke proshoper eller butikker man kan få testet wedger i Oslo-området? Orker ikke å reise hele østlandet rundt, og "tigge" meg til å teste noe er heller ikke aktuelt. Naturligvis er det aktuelt å handle der hvis de har varene inne til en OK pris.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Maltby
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 13 Sep 2011, 17:15
Hcp: 11.5
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by Maltby »

Jeg har i allefall opplevd at det er veldig enkelt å teste wedger. Få proshopen til å tape opp de wedgene du har lyst til å prøve. Hvis du skal teste et par slag på gress så bør ikke dette være noe problem. Det kan være at de har en "you brakeit you buy" policy, sjekk det på forhånd. De aller fleste shoper vil imidlertid se et potensiellt salg som grunn god nok til at du får prøve. Når det gjelder simulator i Oslo-området så kjenner jeg ikke til det. Lykke til, og ring på forhånd så slipper du å få bomtur!
Driver: Titleist 909 D2
3W: Titleist 909 F2
5W: Titleist 909 F2
Jern: Maltby MMB
Wedger: Wishon Micro Tour
Putter: Scotty Cameron Studio Select 2.6
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by veggiss »

Hvordan faen klarer du å "brake it" når du tester en wedge på matte/gress?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Maltby
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 13 Sep 2011, 17:15
Hcp: 11.5
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by Maltby »

Jeg mente hvis man får merker på den slik at den ikke kan selges i butikken igjen. Det skjer sjelden men det kan skje. Ikke som i å knekke kølla nei:)
Driver: Titleist 909 D2
3W: Titleist 909 F2
5W: Titleist 909 F2
Jern: Maltby MMB
Wedger: Wishon Micro Tour
Putter: Scotty Cameron Studio Select 2.6
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by furu »

Etter å ha fått litt info om hvilket opplegg de forskjellige merkene har i Norge så har jeg skjønt at ingen får noe som helst gratis. Det skulle egentlig bare mangle at en proshop som bestiller wedger jevnt og trutt i årevis faktisk får en gratis demowedge eller tre. Snakker ikke en gang i året, kanskje hvert andre år.

Å tape køller er jo ikke spesielt bra. Blir en mellomting - køllen kan fremdeles få stygge merker og spilleren som tester den får ingen følelse med den, spesielt med wedger.
Instagram @christianfuru
Maltby
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 13 Sep 2011, 17:15
Hcp: 11.5
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by Maltby »

Enig i det men det er i alle fall et alternativ. Får du en som er god å tape til å gjøre det så blir det ikke så langt unna. Du får uansett testet skaft, tyngde på hodet, hvordan hodet ser ut mot gress og ball, grep og kanskje litt om hvordan bouncen påvirker. Du får imidlertid ikke helt feelingen som du sier furu. Disse faktorene er uansett OK å ha med seg og det er definitivt bedre enn å ikke gjøre det. Håpløst at ikke proshopen ikke får testmodeller. Skulle tro at det ville gitt et bedre salg. Man får jo sånne testbatterier til jern og driver. Burde slengt med noen wedger der også. Er jo for så vidt noen shoper som har en del test køller på bakrommet som brukes til utlån, kurs eller andre eventer. Kanskje det kan være en ide å spørre om de har noen av fjorårets wedger liggende. Mye data å hente ut fra det også. Helt sikkert gratis og igjen, bedre enn ingenting.
Driver: Titleist 909 D2
3W: Titleist 909 F2
5W: Titleist 909 F2
Jern: Maltby MMB
Wedger: Wishon Micro Tour
Putter: Scotty Cameron Studio Select 2.6
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by Golffreak »

Hadde nok en mistanke om at importørene ikke tilbyr noe som helst i form av demokøller ja, og eneste argument må være at de ikke kan "sponse" alle.. Likevel så hadde det bare vært å sette noen omsetningsgrenser, slik at de største forhandlerne ville hatt utstyr til demo. Hvis de var redde for at disse skulle selges i butikken likevel, så kunne de jo bare stemplet dem med DEMO..

Joda, jeg kan sikkert spørre pent et sted men poenget mitt er at jeg av og til er i USA og der er det en selvfølge at de har simulator i butikken med ALT av utstyr til demo. Man kan stort sett bare gå inn og teste, alternativt bare si ifra at man gjør det.

Jaja, fikk iallefall testet litt idag og merket at jeg nok ikke får så mye spin lengre med mine wedger. Tok også testen jeg fant på Furu sin blogg, og skjønner at jeg er en slider og trenger lite/middels bounce :-). Er litt klokere iallefall, så mulig det blir ebay-handel snart..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by spiderboy »

Kom til Trondheim, golfsenteret og proshopene på stjørdal og sommersetra har wedger du kan teste. Jeg har til og med spilt en runde med en av demowedgene de hadde for å sjekke de nye rillene på Callaway-wedgene. Ingen tape, og såvidt jeg vet selger de demobrukte køller billig ved sesongslutt.

Jeg begynner å skjønne at vi har et ganske unikt tilbud i Trondheim i forhold til mange andre steder i landet. Masse demokøller, tonnevis av skaft og ingen som er knipne med å låne ut til testing. Til og med fått låne med 3-4 demojern hjem over helga for å prøve på bane og range i fjor. Byneset er litt annerledes, der er det taping og du skal helst kjøpe den etterpå.
Er det virkelig bare her det er så bra service?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by furu »

Min erfaring med Bergen er at Bergen Golfsenter har noen demokøller men hos de andre er det egentlig null og niks.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by Knut »

Vi på Bergen Golfsenter har demo i Callaway, Titleist, Ping og Nike.
Kan prøves på simulator og lånes med ut på bane. Wedger altså....

Vi har også vogner fra Titleist, Nike, Taylor Made, Cobra, Ping og Callaway.
Der finnes det meste av køller til prøving.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by furu »

furu wrote:Min erfaring med Bergen er at Bergen Golfsenter har noen demokøller men hos de andre er det egentlig null og niks.
Må sitere meg selv og korrigere :lol: "Noen" er vel feil ord, de har veldig bra utvalg av hoder og skaft :D
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hvor kan du prøve wedger?

Post by Nerd »

En Pro shop som ikke tilbyr kunden og prøve utstyr under reelle forhold, har ikke livets rett. Da kan man likegodt handle på nettet uprøvd.
Kjøp av Wedger bør inkludere en rekke fitting parameter som mange overser, men la meg nevne noen av de.

GAP
- Hvilken lengde skal wedgen slå ? Bruk PW som startsted og vurder dispersion fra jern settet videre inn i wedgene. (Trackman)

SKAFT VS SWING TYPE / BOLD KURVE
- Spiller du den aktuelle wedge til fullt swing, skal den regnes som et jern når vi snakker skaft. Skafter av samme type og flex som dine jern er da aktuelle.
Spillere som er i mellom flex klasser, eller somkan spille 1/3 dels flex klasse stivere, bør vurdere soft stepping av et stivere skaft slig at flex proggressionen fortsetter til og med det korteste "jern", som ofte er Gab wedgen. Dette for og holde boldkurven nede i de "korte". Spiller du den aktuelle wedge kun til partial shots, er den en wedge, og helt andre skaft valg er aktuell. Rifle spinner og True Temper Spinner er da høy aktuelle.

STATISK BOUNCE
- Velges etter baneforhold, og swingstil

GRIND / EFFEKTIV BOUNCE
- Velges etter swingstil og slag reportoar, samt hvor den aktuelle wedge skal brukes.

Wedge fitting er meget oversett, og det er en skam da short game er der poengene hentes eller tapes.
Prøv Scratch Wedges. De har tatt Wedger og forskjellige spilleres behov på alvor.
http://www.scratchgolf.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply