Juks (og fanteri)

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Juks (og fanteri)

Post by Golffreak »

Hva du gjør på selskaps- og treningsrunder kan du jo gjøre som du vil med, og det du beskriver er jo noe i nærheten av å droppe for uspillbar ball.... ;) Du skal jo strengt talt ikke sparke ballen da, og mulighetene er 1)droppe inntil 2 køllelengder, 2) spille bakover i flagglinjen eller 3)ny ball fra hvor du slo... Uansett, om du har vært "snill" med deg selv på hcp tellende runder, så har du i verste fall for lavt hcp og dermed ingen fordel i Stableford-turneringer.

Det er naturligvis mulig å få 50 poeng når man har høyt handicap, og det er er ikke "ulovlig" på noen som helst måte! Det som ikke er moralsk riktig er å bevisst unnlate å skrive NED handicapet når man har slike runder, mer eller mindre kun for å ha kunstig høyt hcp i den hensikt å vinne premier i Stableford-turneringer..

Det er jo viktig at ingen beskylder vinneren for noe som helst, da de fleste jo ikke vet om vedkommende hadde sin beste runde ever eller er en "sandbagger". Turnering skal jo være en hyggelig greie, og da synes jeg også at førstepremier for mer enn 1000 kr iallefall ikke hører hjemme i Stableford-spill. Da vil folk bry seg mindre etter at den første ølen er drukket og burgeren kommet på bordet ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Juks (og fanteri)

Post by eaglebooger »

Slik jeg ser det er JUKS JUKS, og det gjør man ikke...
Men selvsagt har man litt egne regler i selskapsrunder, bare pass på at flighten sier det først så det ikke blir noen gryntinger og uenigheter. Man slipper en ball ca der man ikke finner sin egen bare for å være med på morroa, dette er slikt som alltid jevner seg ut i årenes løp. Snakker fortsatt hygge/selskapsrunder her altså

Når det er turnering bør og skal man følge reglene så godt man kan de, og alltid rådføre seg der man er i tvil.

Så en siste ting, faktisk er det endel regler som kan hjelpe en til bedre lie bare man kan de. Mange amatører (inklusive megselv) slår fra helt umulige lies der man faktisk kunne fått fritak. Har spilt endel runder med en tidligere pro-spiller som kunne lære meg endel av disse ;) Se bare på tv hvordan de nesten alltid kommer seg greit unna rare situasjoner der vi som amatører bare ville spilt ballen som den lå.
Han jeg snakker om fikk fritak fra 1 meter høy umulig rough og til semi der ballen lå bortimot perfekt; Regler altså, noenganger til ditt eget beste faktisk.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Juks (og fanteri)

Post by Kaffekannen »

http://www.vgtv.no/#!id=43970

Har overhodet ingenting med golf å gjøre, men når man snakker om usportslighet og juks....Få spesielt med dere intervjuet i slutten
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Juks (og fanteri)

Post by viz0id »

Kaffekannen wrote:http://www.vgtv.no/#!id=43970

Har overhodet ingenting med golf å gjøre, men når man snakker om usportslighet og juks....Få spesielt med dere intervjuet i slutten
Protect yourself at all times... :twisted:
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Juks (og fanteri)

Post by Golffreak »

Jada, helt grei den.... Hadde jo tross alt touchet hanskene såvidt. Herregud, ikke slå før man er klar driver man jo bare med i tennis ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Juks (og fanteri)

Post by Long-Hit-Wonder »

viz0id wrote:Hvis ballen ligger oppå/inntil en stein eller no hardt helvete, gidder jeg ikke ødelegge kølla.
Dette gjør jeg også. Likeså sier jeg til de jeg spiller med.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Juks (og fanteri)

Post by Golffreak »

Det er ikke noe vits å ødelegge kølla nei, er da tross alt en hobby vi betaler for selv dette her..;-). Klart, du skal jo droppe for uspillbar ball da men hva du gjør "straffer" jo bare deg selv med lavere handicap evt...;-). Har opplevd på et par jalla-baner at det ligger åpne steiner i spillefeltet (fairway eller klippet rough), og da kan det diskuteres om det bør være GUR.. Dette gjelder selvsagt ikke steiner/berg som er åpenbare hindre (som på hull 16 på Hakadal). Ligger du i skauen så blir det jo litt drøyt å ta "fridropp" for det ligger en stein der liksom...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply