Ny driver

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Angmar
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 24 Sep 2011, 16:49
Hcp: 13,3
Hjemmeklubb: Kristiansand G.K

Ny driver

Post by Angmar »

Hei alle sammen. Jeg kjøpte enTaylormade burner superfast 2.0 i våren. Men jeg er ikke fornøyd med den, jeg har flere dårlige slag en gode med den. De går både høyre og venstre og har ingen selvtillit med den lengre så jeg tenkte jeg skulle innvistere i en ny driver.

Jeg har 2 drivere jeg tenker på. Callaway RAZR hawk eller Callaway diablo octane black. Det jeg og lurer på er hvilke er best og hvilke hcp er de lagd for?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny driver

Post by furu »

Velkommen til forumet :)

Begge disse driverne kommer i mer enn en versjon. Jeg har sett spillere med både lavt og høyt hcp slå svært bra med Razr. Med riktig loft og skaft passer begge til alle, det er min mening. Det er ikke vanskelige hoder å slå med.

Razr Hawk kommer i draw og neutral.
Den har veldig fin fasong. God lyd. Stort sett alle har inntrykk av at man slår langt med den.

Octane kommer i square/neutral i 9.5 og 10.5 grader mens den er 1* lukket i 11.5 og 13.5.
Octane kommer også i en Tour versjon som er 1* åpen og 450cc mot 460cc i standard.
Har lest veldig mye bra om Octane Tour, mange i USA som sier at den er råere enn Razr.

Jeg liker faktisk Project X skaftet i Octane bedre enn Aldila RIP som de har i Razr.

Ikke for å forvirre deg mer :D men sjekk også Nike VR Pro Str8-fit med Project X skaft.
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Ny driver

Post by stianm »

Om du kan så prøv begge før du handler. Spesifikasjoner som flex, vekt og loft er et utgangspunkt man kan ha om man vet sånn tålelig hvordan sving man har, men det viktigste er å prøve og velge den som virker riktigst for deg å svinge.

Ingen drivere som selges idag er dårlige, men det er veldig individuelt hva som passer for hvem.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Angmar
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 24 Sep 2011, 16:49
Hcp: 13,3
Hjemmeklubb: Kristiansand G.K

Re: Ny driver

Post by Angmar »

Jeg har i utganspunkt ikke tenk og gå for tour versjonen. Jeg skal se på den Niken også. Jeg har en ganske høy ball bane så jeg har holdt meg til 10,5 grader og har allti brukt reg flex skaft.
Angmar
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 24 Sep 2011, 16:49
Hcp: 13,3
Hjemmeklubb: Kristiansand G.K

Re: Ny driver

Post by Angmar »

Jeg har ikke mulighet til og prøve de. Skal og bestille de på nett. Jeg har spilt på en diablo driver før og en callaway ft-iq og var fornøyd me de før, derfor er jeg på vei tilbake til Callaway. Når den hvite superfasten kom var den så fin og se til at jeg måtte jo prøve men angrer på det i dag :(
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny driver

Post by furu »

Ingen i nærheten av deg som har en av disse driverne? Kan jo være greit å teste andres køller på range og kanskje på et par hull. Er ikke nødt til å være i proshop eller butikk. Man får selvsagt ikke tilpasset med alle mulige skaft men det er bedre enn ingenting.
Instagram @christianfuru
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Ny driver

Post by norrbaggen »

Jag var i Vegas för någon uke sedan. Var ingen golfresa men lyckades i alla fall klämma in en runda med ökengolf. Hyrde klubbor för första gången på mycket länge, Callaway klubbor og drivern var en Diablo Octane Tour 9,5 grad med PX 6.0 skaft. Jag blev positivt överraskad av denna, slog massor av riktigt bra drives. Den är mycket förlåtande men framförallt så är den lång. Bra utseende, ljud och känsla. Har faktiskt varit inne på Ebay og fluktat, där kan man få en runt $120 + frakt og mva. Gillade den bättre än Razr som också är en bra driver.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Ny driver

Post by DuffyDuck »

Noen med erfaringer, Wilson Staff DXi Driver?
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Ny driver

Post by JanB »

Ikke kast bort penger på en uprøvd ny driver. Det viktigste når det gjelder driver er skaftet. Det spiller ingen rolle om hodet er aldri så tiltalende og gir riktig lyd og alt det der. Grepet sitter som støpt i hendene. Nope
Velger du feil kickpoint og stivhet i skaftet kan du glemme å spille både rett og langt. Resultatet er at antakelig bygger om svingen din for å tilpasse en driver som ikke er for deg.
Få målt hva du trenger hos en køllemaker eller PRO.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Ny driver

Post by Thkarlson »

Hiver meg på denne jeg også
Jeg er meget fornøyd med min M-Golf driver men jeg vurderer sterkt og få en tilpasset meg og da gjerne Cleveland sin Launcher XL270 med Miyazaki skaft, noen proshoper som faktisk fører Cleveland på østlandet?

Synes den ser dødsfet ut, samt at jeg digger skaftet... Samme som i Mashien min

Uansett skal jeg skifte ut driveren blir det iallefall med en som er tilpasset meg og min sving
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
Angmar
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 24 Sep 2011, 16:49
Hcp: 13,3
Hjemmeklubb: Kristiansand G.K

Re: Ny driver

Post by Angmar »

hei alle som har svart meg. først: furu. jeg kjenner ingen med disse driverene :( norrbaggan. takk for tilbake melding :) janB jeg har med en goooo dag 220m carry så tror nok reg flex er det beste for meg. men at jeg kansje trenger en pro til og tilpasse driveren for meg er nok veldig mulig. DuffyDuck nei har ingen erfaringer fra willson, men kan ikke for det men ser på willson som et tennis merke:( tar de liksom ikke helt seriøst i golf. litt synd men sant. Thkarlson ser ikke for meg at jeg går for M-golf driveren.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Ny driver

Post by Thkarlson »

Det skjønner jeg :-) vi er på helt ulike nivåer...
Men Cleveland sin nye Launcher, den letteste driveren til nå tror jeg

Jeg hadde iallefall ikke kjøpt meg ny driver uten og få den tilpasset nå, og jeg er jo høy hcp
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Ny driver

Post by norrbaggen »

Angmar wrote:hei alle som har svart meg. først: furu. jeg kjenner ingen med disse driverene :( norrbaggan. takk for tilbake melding :) janB jeg har med en goooo dag 220m carry så tror nok reg flex er det beste for meg. men at jeg kansje trenger en pro til og tilpasse driveren for meg er nok veldig mulig. DuffyDuck nei har ingen erfaringer fra willson, men kan ikke for det men ser på willson som et tennis merke:( tar de liksom ikke helt seriøst i golf. litt synd men sant. Thkarlson ser ikke for meg at jeg går for M-golf driveren.
Hvis du har 220 meter carry så är regular flex normalt ikke for deg.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Ny driver

Post by Nerd »

Jeg ser at flere henviser til klub proen, men hva kan han hjelpe med?
- Han har ikke en eneste time med teknisk skolering i utstyr, så din pro er ikke stedet for club fitting, for proens domene er spiller trening, ikke utstyr.
Når det er sakt er det flere som kan "noe", men hva er det de kan, og har de verktøyet for jobben? Custom fitting er nemlig meget mere end og avkorte et skaft.

Dagens drivere passer INGEN slik de står i hyllen. De er alle sammen for lang til at du kan treffe sweetspot på kontinuerlig basis, så fungerer ikke den du har, er problemene de samme med en anden fra hyllen. En RIKTIG custom fitting starter med og finne riktig skaft lengde, men hvor mange av dere som er fittet til en driver fikk prøve alternative skaft lengder ? Sannsynligvis ingen av dere. og da har dere stadig tilgode og bli fittet, for det dere har vært med på kalles en demo. Du fikk den driveren som passet minst dårlig.

Når skaft lengden er riktig, total vægt og swingvekt balanse passer, da oppnåes maksimal power transfer til bollen (smashfaktor).
Nå er man klar til og vurdere de andre parameter med ikke før. Det jeg ofte ser at at man går i gang med og "optimalisere" fra et helt feil grunnlag, et skaft som ikke passer på lengde.

Oppsøk noen som KAN custom fitting og som har utstyret som skal til. Og handle en driver fra hyllen er galskap og penger ut vinduet, for med alle de mulighetene som er der ute, er det lettere og vinne i lotto, enn bare og kjøpe en driver og tro at den etterfølgende passer. Handler på på nette, eller direkte fra hyllen, kan jeg garantere deg at den IKKE passer slik den bør.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny driver

Post by furu »

Nerd wrote:Jeg ser at flere henviser til klub proen, men hva kan han hjelpe med?
- Han har ikke en eneste time med teknisk skolering i utstyr, så din pro er ikke stedet for club fitting, for proens domene er spiller trening, ikke utstyr.
Når det er sakt er det flere som kan "noe", men hva er det de kan, og har de verktøyet for jobben? Custom fitting er nemlig meget mere end og avkorte et skaft.

Dagens drivere passer INGEN slik de står i hyllen. De er alle sammen for lang til at du kan treffe sweetspot på kontinuerlig basis, så fungerer ikke den du har, er problemene de samme med en anden fra hyllen. En RIKTIG custom fitting starter med og finne riktig skaft lengde, men hvor mange av dere som er fittet til en driver fikk prøve alternative skaft lengder ? Sannsynligvis ingen av dere. og da har dere stadig tilgode og bli fittet, for det dere har vært med på kalles en demo. Du fikk den driveren som passet minst dårlig.

Når skaft lengden er riktig, total vægt og swingvekt balanse passer, da oppnåes maksimal power transfer til bollen (smashfaktor).
Nå er man klar til og vurdere de andre parameter med ikke før. Det jeg ofte ser at at man går i gang med og "optimalisere" fra et helt feil grunnlag, et skaft som ikke passer på lengde.

Oppsøk noen som KAN custom fitting og som har utstyret som skal til. Og handle en driver fra hyllen er galskap og penger ut vinduet, for med alle de mulighetene som er der ute, er det lettere og vinne i lotto, enn bare og kjøpe en driver og tro at den etterfølgende passer. Handler på på nette, eller direkte fra hyllen, kan jeg garantere deg at den IKKE passer slik den bør.
Mye riktig her Ned men også en del jeg mener er feil.

Jo, man kan finne riktig driver i hyllen. Man kan finne nøyaktig samme driver som man får angitt etter skikkelig fitting.
En pro er en trener ja, de er ikke nødvendigvis flinke med utstyr. Hvis han/hun driver en proshop i tillegg så bør man kunne forvente litt kunnskap.
Jeg tror du undervurderer oss ekstremt kraftig når du sier at trolig ingen av oss har hatt en skikkelig fitting med forskjellige skaftlengde. Jeg kan være førstemann og si at jeg har hatt det :D

Du overdriver voldsomt her. Det er slike ting som skremmer nye golfere. "Du kan jo ikke bare kjøpe en driver! Du må til en ekspert og kjøpe en dyr, spesialtilpasset driver!!" Forresten, noen som har opplevd at den spesialtilpassede driveren ikke funker for dem? Det tror jeg nok har skjedd mange ganger. En annen ting man absolutt må tenke på er at et stort flertall av golferne her i Norge ikke klarer å gjenta samme sving to ganger. De gjør forskjellige feil hele tiden, har varierende svinghastighet osv. Kjøp en standard driver, det er måte på hvor vanskelig vi skal gjøre dette. Dere som er konsistent i svingen kan få tak i den ene som funker for deg.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ny driver

Post by Golffreak »

Mye enig med Nerden her. "Custom-fit" (jeg skriver det ofte i gåseøyne) betyr så mangt ute blant folk og tilbydere, og det er ytterst få som driver med de vi kan kalle skikkelig skreddersøm. Det er først og fremst forskjell mellom de som kun tilbyr "custom-fit" fra OEM leverandører, og de som (i tillegg) tilbyr komponenter (løse skaft, hoder etc). Selv de som "kun" tilbyr fitting fra OEMene (da er du i praksis "låst" til de skaftene OEM tilbyr), så er det også enkelte begrensninger. Husker ikke helt om vi diskuterte/vurderte å korte ned skaftet når jeg tok "custom-fit" ved siste driverkjøp, men fikk testet ut for riktig flex, loft og drivermodell. For flex og loft så er det backspin, launch angle, smashfaktor, sidespinn, carry etc som er dataene en må bruke for å finne riktige specs. For å finne riktig modell/hode, så kan du naturligvis bruke de samme dataene, men det går også mye på tillit ved adressering, følelse og stabilitet. Med dagens teknologi og justerbare hosels etc, så kan du som regel også "justere" lie-vinkel en grad eller kanskje to. Det kan godt hende at noen driver litt "halv-kjappe" custom-fittings der ute, men går du til de beste så tror jeg ikke det skjer. Selv om du "bare" har OEM skaft å velge mellom, så kan du jo fremdeles justere lengde, svingvekt og parameterene for litt mer feincschmekere som puring, spining og frekvensmatching.

Idag så har jo de store OEMene kontrakter med 1 til max 3 modeller/leverandører av skaft, og som regel så har køllemaker/golfbutikken "bare" standardskaftet inne. Du betaler for et OEM skaft uansett om du skulle finne et annet skaft som er optimalt. Nå har jo de store OEMene som regel kvalitetsskaft i sine drivere, men de er valgt ut for å passe "alle". Det er ikke sikkert de egenskapene passer deg... Skulle ønske at de ihvertfall hadde noen flere skaft i sine "custom-fit vogner". Jeg slår ganske høyt (selv med min 8,5 grader) og det er ikke sikkert at "high launch" skaft passer meg f.eks, selv om jeg har stiff flex. Klart, når TM inngår en avtale med Fujikura så får de også priser deretter. Skulle kundene ha mange flere leverandører å velge imellom via OEMene, så hadde også volumet gått ned på hver enkelt avtale og prisene opp.. Dette avhenger jo bare av hvor mye du vil investere i tid til custom-fit og hvor mye du vil betale. Synes det er litt synd at du idag må betale "ekstra" hvis du vil ha OEM hode, men et skaft de ikke tilbyr. De kunne jo f.eks. gitt en liten rabatt hvis du kun kjøper hodet, men likevel hatt en høyere fortjenestemargin (nå snakker jeg om OEMene). Når det gjelder å kjøpe "custom-fit" eller ikke, så er det ofte spørsmål om å kjøpe hos en god køllemaker/golfbutikk eller på nett. I verste fall så kan du betale for fittingen hos f.eks. Custom golf, og likevel bestille på nett hvis det bare er for å få riktig modell/hode, flex og loft. Da koster det deg bare 500 kr for fittingen, og det synes jeg absolutt det er verdt. Kan jo hende at det da er like greit å kjøpe den av butikken, ettersom du da slipper å betale de 500 kr ekstra. Hvis du senere skulle ønske å kutte skaft, endre grep, justere svingvekt etc så er det ganske rimelig å fikse i ettertid. Tror mange misforstår når de tror at "tilpasset" utstyr er så mye dyrere..

Vurderer å teste et litt kortere skaft, men vil neppe kutte det jeg har idag ettersom jeg slår ganske greit med det. Det kan være at de periodene hvor jeg føler at jeg ikke har god nok stabilitet, så vil det være en fordel med et kortere skaft. Noen andre som har skaft/drivere med ulik lengde dere varierer mellom?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny driver

Post by furu »

En tilpasset driver er gjerne dyrere fordi det utelukker kjøp på nett. Hvis man ikke da tar fittingen lokalt og kjøper på nett, noe de fleste ikke har samvittighet til bortsett fra hvis man har betalt for den.
Instagram @christianfuru
Angmar
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 24 Sep 2011, 16:49
Hcp: 13,3
Hjemmeklubb: Kristiansand G.K

Re: Ny driver

Post by Angmar »

Mye bra lesing her. Men er det noen som har erfaring med de to driverene jeg sa jeg kunne tenke meg? Blir nok også en rett i fra butikk hyllen, har ikke tenkt og bruke mange tusen på og få den tilpasset. Må nok håpe på lykke og forme når jeg kjøper :) har hatt go erfaring med callaway før men de er jo vekke nå.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny driver

Post by furu »

Jeg har slått en god del driver med Razr Hawk, kun på range men med Trackman. Ekstremt god lengde med den, fin lyd, fin fasong - alt stemte bortsett fra at jeg ikke var helt venn med skaftet. Følte at det kunne vært enda bedre hvis jeg hadde byttet ut Aldila RIP med PX skaft. Derfor ville jeg nok faktisk vurdert Octane Tour med PX skaft. 5.5 er en veldig fin flex i PX.
Instagram @christianfuru
Post Reply