Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Fana

Post by Fredrikkm »

furu wrote:Eksempel. 1kg kylling koster 100,- hos Coop Obs!. I stedet for å sette ned prisen når den kommer på tilbud setter de opp prisen til 120,- for dem som ikke er medlem i Coop. Er det da et reelt tilbud?
Det er jo ikke helt det samme, da rangeprisene ikke er et tilbud, men et permanent prisnivå. Et bedre eksempel er at en kg. kylling koster 100 kr. på Coop. Når de må justere opp prisene pga. økte råvarepriser (f.eks) velger de å holde samme pris som før for Coopmedlemmer. Tilbud, medlemsfordel, kall det hva du vil, men poenget er at det er ment som et insentiv for å få folk til å bli innskudsmedlemmer. Om prisen for andre blir satt opp eller prisen for medlemmene blir satt ned er lite relevant, da det uansett er en fordel.

Uansett er da 450 baller for 500 kr. relativt billig...
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det er ingen tvil om at justeringen i priser for å gi innskuddsmedlemmene fordeler er foretatt fordi de ikke har økonomi til å gi dem noe. Så enkelt er det. Å få noe til å framstå som et tilbud ved å la andre betale mer er og blir en merkelig løsning.
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Fana

Post by Fredrikkm »

Jeg ser rett og slett ikke poenget ditt her. Hvorfor har det noe som helst å si om de har satt opp prisene for andre i stedet for å sette ned prisene for innskuddsmedlemmer? Jeg regner med at du har hørt om inflasjon? Fordelen her er at innskuddsmedlemmene ikke må ta del i prisstigningen, enkelt og greit.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
emerica
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 248
Joined: 22 Mar 2009, 00:06
Hcp: 5,9
Hjemmeklubb: Sunnfjord GK
Location: Førde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Fana

Post by emerica »

Har av og til vurdert å teste ut Fana, men valget blir alltid Meland når eg tar turen til Bergen. Har fått høyre at det er den beste bana (Og kortare vei for oss fra Sogn og Fjordane). Der er greenfee 500 kr for helg/helligdag. Kan godt betale 700 kr for greenfee ein gang i blandt, men det blir neppe på Fana.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Det er forskjell på å ha et tilbud til medlemmer og å ha et pristilbud, Furu.
Det å ha et treningsområde (range) å tilby medlemmer og andre er et tilbud men ikke nødvendigvis et pristilbud.
Ellers er jeg enig i at det er for få baller i kurvene. Etter min mening burde det vært min. 25 baller i hver kurv uansett hvilken range du besøker.
Rikksen
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 15 Aug 2011, 10:17
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Fana Golfklubb

Re: Fana

Post by Rikksen »

Hei!
Jeg har en andell i klubben og spilte der en del før, veldig utfordrende og gøy bane :)
Men nå har jeg flyttet utendlands for en lengre periode og er derfor interessert i å selge andelen min, er det noen her som er interessert i å kjøpe?
Mvh Rikke
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Fana har nå nye priser på greenfee. Sjekk prisene på denne linken.
Veldig fornuftig valg av klubben.

Spilte match der på fredag. Greenene var vanvittig raske. Flere som puttet av greenen. Usikker på om det var klipping eller om de rett og slett hadde rullet gresset helt flatt. Tror på det siste.
Ellers er forholdene helt greie. De skriver at banen er på sitt beste for tiden. Den er bra men ikke forvent himmel på jord når du besøker oss og nyter de lavere greenfeeprisene :D
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Spillte 18 på Fana i dag, greene på front er spiket for lufting, banen er våt og enkelte steder *veldig* våt. Men klarer seg stort sett bedre enn mange andre i distriktet når været er som det er. Største problemet synes jeg er at greenen har veldig forskjellig hastighet, de som ligger litt høyt renner vannet litt av og de er raskere enn de greenene som ligger litt ned som blir litt mer mettet med vann. Generelt sett så vil jeg si greenene var treige, ikke så rart med alt vannet som har kommet. Men mye tregere enn sist jeg spillte Fana. (Som nok begynner å bli en fjorten dager siden).
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Naboene fortsetter kampen mot banen
Jeg sier snart at det er greit, #17 kortes ned til par 4 med utslag der rødt er i dag. Helt greit. Par 69 8-)

Banen er i grei stand nå. Overraskende fint mange steder i dag. Veldig bløtt noen steder men stort sett i områder der man ikke er så ofte (om man kan si det på en golfbane). Greenene er bra men ujevn på hastighet. Teestedene er det store problemet. I dag ble mange av dem avsperret og kun et lite området brukes til utslag. Det er ekstremt bløtt på noen av dem, på #11 var det så bløtt at det var umulig å stå stødig. Jeg liker egentlig ikke matter, men hvis det kan forlenge sesongen så bør de legge dem ut nå. Hvis de er redd for å drepe gresset på tee med mattene så kan de lage egne flater av enten terrassebord eller grus der mattene kan ligge permanent.

Det skal faktisk være bra være noen ganger i løpet av den neste uken så ta en tur eller to på Fana 8-)
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Fryktelig lei av disse folkene. Hadde ikke overrasket meg om de hadde kjøpt baller på nettet for så å si at de hadde plukket de langs veien.

Par 69 er NO GO!

Banen har allerede kun 3 par5-hull. Går ikke å kutte ned på disse dersom man skal være relativt seriøs.

Kan jo eventuelt flytte teestedet betydelig lengre til venstre, inn mot skogen.. Nettet må da også flyttes.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Det aller beste ville jo vært om man fikk flytte de 6 hullene på gærn side av veien, så kunne man bygge lett om hull 16 & 17 - route banen annerledes .... Men har følelsen av at vi da ville leve i fred i ca to sekunder så er vi i gang igjen - ett annet sted på banen. Jeg skjønner jo at folk er redd for ungene sine - men det må gå ann å finne løsninger som begge parter kan leve med. Par 69 er døden for klubben, da kan de like gjerne pløye opp hele greia og bygge blokker. Lurer på hva de synes om det ... ... protestantene som går i "livsfare" hver dag.

Jeg slår _aldri_ ut på 17 hvis det kommer biler, eller folk. Må av og til vente litt, men heller det enn å skade noen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Hvorfor denne holdningen om 70+ som eneste 'ekte' par på golfbaner? Det er en gammeldags, bakstreversk holdning. Det er en direkte hindring for videre utvikling av golf som sport.

Ta 1400 medlemmer på Fana. Kanskje 100 vil si at par 70 eller mer er avgjørende for at de skal være medlem? Ja, disse 100 spiller sikkert mye golf, men de har sikkert andel og spiller "gratis". Drit i dem, bygg om banen til kortere hull og tjen herlig mye mer penger på nye medlemmer fordi flere vil begynne med golf og økt inntekt av greenfee fordi folk vil ha lyst til å spille en ganske kort og grei bane med flott golfhull. Ut i fra det jeg har hørt fra folk som nettopp har begynt med golf og som vurderer å begynne så er det fullstendig hevet over enhver tvil at kortere og enklere hadde gitt økt inntekt for en golfklubb som Fana.

Og hva kan disse økte inntektene - ja, jeg er sikker på at det blir økte inntekter - også medføre? Jo, lavere driftskostnader. Mindre areal på banen, enklere å drive osv. Ja, mer bruk vil kanskje føre til mer slitasje men det tror jeg ikke blir noe problem.

Hvis folk med 14 i hcp absolutt skal spille mesterskapsbaner så får de reise til Meland og kose seg der. Fana GK er ikke - med all respekt for dem i klubben som jobber med turneringer - en bane for NM og store begivenheter. Den har åpenbare svakheter som ikke kan løses med mindre man gjør endringer.

99% av norske golfere gir blanke f*** i hvor mange par 5 det er på en golfbane og om par er under eller over 70.

At gamle, grå holdninger i ytterste konsekvens kan føre til nedlagte hull og videre problemer med naboer er for meg faktisk veldig frustrerende.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Konge ;.) Du fyrer godt opp her @furu

For the record, så synes jeg ikke en gjeng Hawaiigolfere :-) skal definere golf eller golfbane design. Men jeg må tenke littegrann så skal jeg svare, jeg synes du har noen veldig gode poenger som fortjener diskusjon.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Kjenner jeg ble godt irritert..

Synes du er fryktelig kortsiktig her. Disse som etterspør SVÆRT korte baner må jo nødvendig bli bedre og da er det plutselig ikke så gøy lengre. Det finnes heller ikke en utømmelig kilde av nye golfere. Er man interessert i å spille veldig korte baner, så har man gode muligheter på Sotra, Herdla og Bjørnefjorden.
Forøvrig er Fana rimelig kort fra før. 11 par4 og 5 par3 gir heller ikke mye variasjon.

En annen løsning på dette med å gi alle et godt tilbud kunne være å lage flere tee steder, og fjerne begrepene herre- og dametee. Heller ha lengde på banen fra de ulikene tee'ene som merke. Det gjøres jo på en del andre baner.

Grønn tee er jo et bra tiltak, men savner sloping. Blir ikke seriøst uten at man har en slopetabell å forholde seg til.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

At 11 par 4 og 5 par 3 ikke gir variasjon har jo med design å gjøre og ikke hva par er på en bane. Kan en bane med par 68 ha interessante, gode og utfordrende hull? Ja, uten tvil. Hvis man i utgangspunktet hadde designet banen innenfor de begrensninger som faktisk ligger der hadde det kanskje blitt laget enda bedre hull. Nå er ikke det noe stort problem, Fana har faktisk ganske varierte par 4 hull. Det er par 3 hullene som egentlig er problemet for noen siden det er mange som er like lange.

En annen ting er beliggenheten. Fana har titusenvis av potensielle kunder innenfor få minutters kjøring eller bybane for den del (om ikke altfor lenge). De tre strilebanene er utilgjengelige i forhold til Fana. En urban golfbane bør være en enkel og tilgjengelig golfbane, ikke en mesterskapsbane for 'eliten' med handicapsnitt 12.5.

Det er heller ikke snakk om å lage like kort bane som de du nevner. Hvorfor ikke trekke inn pitch&put banen på Sotra når du skal bruke et så dårlig argument? Selv med endringer så ville Fana vært i en annen divisjon enn de tre banene, det er ikke sammenlignbart.

Begrepene dame- og herretee er borte allerede så det trenger vi ikke bruke tid på. De som alltid skal spille par 70 eller mer og mener at det ikke er en golfbane hvis man har par 68 - de bruker kanskje de begrepene fremdeles.

Jeg er ikke kortsiktig. Det som er kortsiktig er å ikke innse at et fåtall spilleres forfengelighet ikke kan få lov til å hindre utvikling.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Fana

Post by Knut »

Svært enig med Furu her.

Lettere baner gir gladere golfere som gjør at vi blir flere golfere og da får vi flere baner. Eller noe i den duren.
Ganske sikker på at en av hovedgrunnene til at folk spiller mindre/lite golf er mangel på mestring.
Bygg flere teesteder og la spillerne velge hvor vanskelig det skal være.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana

Post by Yngvebol »

Baner med par under 70 er ikke kvalifisert for eliteturneringer i Norge. Ved å endre f.eks hull 16 til et godt par 3 kan man ikke arrangere Titleist Tour.

Jeg har veldig sans for "mange" utslagssteder. På Fana er Gult og Blått veldig like på mange av hullene, med så små utslagssteder blir det og mye slitasje på utslagene, spesielt fordi mange av hullene er korte og man bruker jern på utslagene. Fana er anlagt i et fortetningsområde og det blir veldig stor konkurranse mellom bolig-utbyggere og golfklubben. Da blir det desverre mange kompromisser i banedesignet.

Løsningene kan være mange og ønskesituasjonen er selvfølgelig 6 nye hull på sørsiden av Flyplassveien som er lange nok til å opprettholde 70 eller mere selv om hull 16 blir et par 3.. Siste halvdel av hull 16 kan brukes til treningsområde med innspill fra gress opp mot 120-130 meter. Et annet alternativ er å bruke siste del av hull 16 til å lage en 6 eller 9 hulls P&P bane som gir treningsmulighet til å pitche 25-60 meter...

Er veldig enig med mange av synspunktene til Furu og Knut, flere utslagssteder og/ eller oppdeling av banen som et alternativ, f.eks 12 + 6 hull i ukedagene og første og siste del av sesongen når dagene er kortere.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fana

Post by kevin »

Yngvebol wrote:Baner med par under 70 er ikke kvalifisert for eliteturneringer i Norge. Ved å endre f.eks hull 16 til et godt par 3 kan man ikke arrangere Titleist Tour.
Det er neppe riktig da det blir arrangert Norgescup på Borregaard som er en 9-hullsbane og par 65
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Fana

Post by Ichbin »

Norgescup på Solastranden par 69.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Knut wrote: Bygg flere teesteder og la spillerne velge hvor vanskelig det skal være.
Enig, dette er viktig.
Post Reply