Slutte å spille ved endring av par på banen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply

Slutter du å spille en bane hvis den endres fra par 70+ til under 70 (minimum 67)?

Poll ended at 09 Oct 2011, 22:16

Ja
7
19%
Nei
30
81%
 
Total votes: 37

User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Slutte å spille ved endring av par på banen?

Post by furu »

Ville du meldt deg ut eller sluttet å spille på en bane som ble endret fra par 70+ til 69 eller 68? Eller kanskje til og med 67?
Banens standard/kvalitet tas ikke med i dette, spørsmålet er kun om du vil akseptere å spille banen hvis par endres til under 70.

Jeg har hatt noen diskusjoner med folk etter at jeg postet noen meninger i Fana-tråden :D Jeg er helt uenig i at det ville blitt spillerflukt men noen mener det. At spillertilstrømningen vil mer enn oppveie eventuelle utmeldinger er det nok noen som ikke tenker på 8-)

Jeg er klar over at dette ikke blir en vitenskapelig undersøkelse og ei heller vil få nok stemmer til å vise en klar trend, jeg må bare finne ut om jeg er mer eller mindre alene (sammen med Knut......) :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Slutte å spille ved endring av par på banen?

Post by sumo »

ser ingen grunn til og flykte/slutte og spille en bane, bare fordi den endres fra par 70+ til minimum 67.
så jeg er enig med du, furu.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Slutte å spille ved endring av par på banen?

Post by Smilende Sam »

Stonehaven ved Aberdeen regnes som en utmerket bane. Par 66. Masse besøkende.
Last edited by Smilende Sam on 26 Sep 2011, 00:09, edited 1 time in total.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Slutte å spille ved endring av par på banen?

Post by Golffreak »

Tallet i seg selv er jo ikke så interessant, men det er jo en grunn til at en bane har f.eks. par 67.. Det vil jo være få par 5, flere par 3 og totalt kortere bane (med mindre hullene er monsterlange ;) ). Har spilt noen par 66-68 baner, og de fleste har hatt generelt kortere hull og få par 5. Da blir det jo litt lettere, og det kan jo være deilig å gå noen runder hvor en slår jern på utslagene og spiller target golf. Kan jo bli litt "sliten" av å bare spille lange baner med "championship" lay-out, og tar noen runder på f.eks Drøbak innimellom som avveksling . Ser jo ikke helt at noen av banene jeg kjenner skulle "nedgraderes" fra par 70-72 til f.eks. 68, og da må jo evt. noen par 5 bygges om til par 4. Det er vel neppe så aktuelt tror jeg. Ville nok spilt en kortere par 66 bane innimellom kanskje, men neppe så ofte som par 71-72 baner med utfordrende lay-out. Med det sagt, så trenger vi flere baner som er litt enklere for de som ikke spiller så ofte/nybegynnere, de som gjerne vil bruke litt mindre tid på en runde eller ikke orker å spille en såkalt mesterskapsbane. Disse banene bør jo ligge nærme der folk bor.

Men ja, jeg ville spilt mindre på banen hvis de bygget om/endret et par hull så den gikk fra par 70 til par 68...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Slutte å spille ved endring av par på banen?

Post by kevin »

Jeg hadde nok ikke valgt bort banen automatisk. Men en bane med lavere par har ofte få par 5, mange par 3 og 4. Kanskje spesielt par 3 hull. Da blir banen fort litt kjedelig og man kan fort tiltrekkes mot baner som har litt flere utfordringer både på lengde og layout.

Men jeg synes ikke man skal beholde par 70-72 for enhver pris.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Slutte å spille ved endring av par på banen?

Post by Knut »

I mine øyne er det mye viktigere med gode golfhull enn "riktig" par.
Det dummeste jeg ser er de klubbene som har ubrukelige par 4 og par 5 - hull istedenfor gode par 3.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Slutte å spille ved endring av par på banen?

Post by kristianffs »

For meg er variasjon mellom hullene alfa omega - det er dermed ikke så viktig om hullet har par 3, 4 eller 5. Min hjemmebane har syv par 4 og to par 3 hull til eksempel. Ikke det beste eksempelet da denne banen er et kjedelig jorde, men likevel. Jeg som ikke spiller par 5 hull så ofte ser vel helst at banene jeg besøker også har noen av disse, men det er ikke avgjørende.
Golf.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Slutte å spille ved endring av par på banen?

Post by furu »

Jeg vil gjerne ha litt flere stemmer her :D Kom igjen folkens, det tar noen sekunder av tiden deres å klikke på et av valgene. Hundrevis av brukere er innom, 24 har giddet å hjelpe til litt. Kom igjen :D
Instagram @christianfuru
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Slutte å spille ved endring av par på banen?

Post by Fairway »

På oppfordring fra furu så tar d maks 10 sek å gi en stemme her..

Selv må jeg også si at variasjonen og jeg liker bedre en skikkelig bra designet par 3 hull, med god sjangs på birdie og evt HIO, enn et langt par 5 hull som kan være vanskelig å nå inn på 3 slag..

Og variasjon på hullene, der noen hull har avslutning lavere enn tee og motsatt. Hull som belønner agressivt spill samtidig som at risikoen da også er større..

Kvaliteten på hullene er viktigere enn banen totale par....
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Slutte å spille ved endring av par på banen?

Post by JanB »

Golffreak wrote:Tallet i seg selv er jo ikke så interessant, men det er jo en grunn til at en bane har f.eks. par 67.. Det vil jo være få par 5, flere par 3 og totalt kortere bane (med mindre hullene er monsterlange ;) )..
Min erfaring er at det er lettere med par 5 hull (nesten uansett lengde) enn lange par 4.
Gamlebanen min i Norge var par 62 (9hulls uten et eneste par 5). Den var vrien nok. Vannhinder eller OB på alle hull krever sitt.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply