Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.

Har du målt slagene dine?

Poll ended at 18 Oct 2011, 13:36

Med laser
13
50%
Med GPS
4
15%
Med både laser og GPS
3
12%
Med øyemål og markeringer på range og bane
6
23%
 
Total votes: 26

User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by furu »

Siden det dukker opp en del spørsmål og noen sikkert har noe de lurer på når det gjelder folks lengder så kan vi heller ta det i en annen tråd. Da blir lengdetråden enkel å finne fram i for trådstarter.

stianm spør;
Oppfølgingsspørsmål. Hvor langt slår folk stabilt, fra fairway ?
Fra tee slår jeg 5-7 meter lenger enn det jeg har oppgitt i tråden. Min erfaring er at spesielt hybrid og fw går lenger fra tee, mens med jernene er jeg faktisk bedre fra fairway.

Og veggiss kommer med sin sedvanlige;
Regner med du trekker de 20% man får i ekstra lengde på grunn av den ekstremt tynne luften på et golf-forum?
Hvorfor skal man alltid bli trukket i tvil hvis man slår langt? Jeg har spilt med mange middels gode og dårlige golfere som slår ekstremt langt. Husker jeg spilte med en på 24 i hcp, han slo rundt 145 meter med pw. Og han slo noen ganger 5 meter med pw.

Det viktige i en lengdetråd er for meg hvordan man finner ut hvor langt man slår. Er det 'sånn ca gjetting'? Eller bruker man laser eller GPS? Teeklossene flyttes ofte veldig mange meter og er ikke alltid beste måten for å måle 'manuelt'.

Jeg føler meg litt truffet når det kommer til kommentarer om lengde. Siden jeg måler med først og fremst GPS men også laser av og til så er jeg 100% sikker på lengdene.

Det er kanskje litt bastant av meg å si men - hvis man aldri har målt med GPS eller laser så kan man ikke med sikkerhet si hvor langt man slår.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by Yorkie »

Jeg slår vel midt på treet kort, har målt ett realistisk gjennomsnitt (stått på hull 1 på korthullsbanen på Holtsmark) og slått egne baller og så målt med laser fra midt i klynga tilbake til baggen. Om det står 7 eller 6 på jernet er for meg ganske uvesentlig, har spillt med lavhandicappere som slår omtrent like langt som meg (med dog betydelig mere stabilt) og har spillt med høyhandicappere som har stått med 8j når jeg har plukka ut 5j. Noen slår lengre enn andre, p.g.a teknikk, høyde, styrke og noen på ren skjær "jeg skal f.. meg slå livskiten ut av den forp.. ballen".

Husker en gang jeg var på Ballerud, på matta bak meg sto det en 12-13 åring med nydelig teknikk og timing og slo driver, svingte uanstrengt og kontrollert og det gikk stygglangt hver gang. På matta bak han sto det en middelaldrene herre, høy og kraftig, jeg er sikker på at det var like mange muskler som jobba mot svingen hans som med, og blodårene sto mer og mer ut i panna ettersom han slo hardere og hardere i ett fånyttes forsøk på å slå lengre en ungsauen foran. Han ble rødere og rødere i trynet, var nesten så jeg var redd han skulle tilte. Må innrømme at jeg glisa litt i skjegget når han banka driveren tilbake i baggen, heiv den på ryggen og nærmest storma avgårde mot parkeringsplassen, og ... det sto to bøtter baller igjen :lol:
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by bentzen »

Jeg bruker ikke å ha med meg utstyr for avstandsmåling på banen (har ikke annet enn tlf heller for den saks skyld), men gikk noen runder tidligere i år med WeGolf app'en på tlf og målte noen driver og jern fra tee. Synes det blir for mye styr med måling og liker heller å ta det på feelingen. Har dessuten mye større problemer med å få til retningen på ballen enn riktig avstand.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by radar1 »

Måler med laser.

Er hullet 300m rett fram og flatt og jeg slår ut et 4jern og har igjen 125m så er jo regnestykket ganske enkelt, får generelt lite rull. Er ikke så mange steder det er lett å måle med laseren hvor langt man har slått på utslaget, men er det noen bak oss på tee så måler jeg fra ballen og bakover til vedkommende på teestedet. Ofte vrient å måle nøyaktig på rangen.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by Friedman »

furu wrote:Det er kanskje litt bastant av meg å si men - hvis man aldri har målt med GPS eller laser så kan man ikke med sikkerhet si hvor langt man slår.
What??? Hva med simulator med høyhastighetsfotografering? Vindstille dager på banen hvor man vet nøyaktig avstand til center green? Drivingrange? Jeg har aldri brukt GPS eller laser, men vet nøyaktig hvor langt jeg slår basert på dette.
No laying up
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by furu »

Jeg har ikke tro på at simulator gir et fullstendig realistisk bilde av resultatet av en golfsving. Uansett merke og type. Det eneste som virkelig teller er faktisk virkeligheten.

Hvordan vet du nøyaktig avstand til senter av greenen? Avstandsmerker? Kan du garantere at disse er korrekt? Er tee 5-10 meter lenger framme eller lenger bak?
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by Long-Hit-Wonder »

Det varierer. Noen ganger laser, mens andre ganger bruker jeg lengdemarkeringene på banen til å beregne.

Jeg er ikke den største karen, men når jeg vil kan jeg banke ballen temmelig langt. Det er ikke verre enn å øke tempo i svingen og/eller forlenge baksvingen litt. ;)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by veggiss »

furu wrote:Jeg føler meg litt truffet når det kommer til kommentarer om lengde.
Hvorfor? Lengdene du oppgir er jo helt normale, så ikke har jeg sett noen betvile dem heller. Skjønner ikke helt hva du piper etter.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by CharlieB »

Enig med furu her, det er ofte veldig lite pålitelig å si at man slår x antall meter fra tee, teeklosser flyttes rundt og avstandsmerker på banen kan være ganske omtrentlige. I tillegg til at flaggplasseringer varierer. Jeg måler med laser så jeg har forholdsvis god kontroll på hvor langt jeg slår jern og hybrider. Driver og woods blir mer omtrentlig, men likevel godt nok - fordi jeg velger om jeg skal bruke 3 wood eller driver basert på risiko fra tee og tildels på hvor det er best å ha ballen på neste slag.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by stianm »

Det man må gjøre er å følge opp tråder som dette med å arrangere en turnering, da følger man opp talk the talk med walk the walk.

For sorry, jeg tror som veggis at luften er tynnere på internet og ballen flyr lenger. Jeg er mener jeg klasker ballen godt avgårde, men mine 170m med 3i blekner i forhold til enkelte her. Men til alle langslående, gratulerer. Dere er på nivå med PGA Tour Average :)

http://www.mytrackman.com/TrackMan.Onli ... mbers.html


On the internet, noone can see your smirk
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by CharlieB »


Tusen takk, nå føler jeg meg som ei skikkelig kjerring!!

Seriøst, så føler jeg at jeg ligger på gjennomsnittet i forhold til lengde for menn, ingenting spektakulært i det hele tatt. Kjenner flere som slår lengre enn meg og vet at jeg har endel å gå på i forhold til teknikk ol som garantert vil gi meg +/- 10 meter ekstra pr kølle. Men sånne ting tar tid å øve inn ..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by furu »

Menneskeheten har enda tilgode å bevise at det er noen som helst sammenheng mellom hvor langt man slår og hvor god man er. stianms "argument" og noe syrlige kommentar har ingen relevans.

Når jeg går rundt og måler stort sett alle slagene mine med GPS så vet jeg at jeg har rett. Men, proen jeg går til i Portugal anbefaler meg faktisk å slå litt kortere hvis jeg vil bli mer presis. Jeg har bevist overfor andre på forumet at jeg slår så langt som jeg sier.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by veggiss »

furu wrote:Jeg har bevist overfor andre på forumet at jeg slår så langt som jeg sier.
You go girl!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by furu »

veggiss wrote:
furu wrote:Jeg har bevist overfor andre på forumet at jeg slår så langt som jeg sier.
You go girl!
Ikke uventet rekord for lavmål :D
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by stianm »

Internet-distanser har for meg ingen relevans.

Og om man ikke føler seg truffet, så er det bare å glede seg over at man lengdemessig kan sammenligne seg med en pga tour spiller, det må da være hyggelig ?
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by furu »

Jeg syns det er kjempegreit å kunne slå langt. Det er litt gøy :D Jeg slår lenger enn stort sett alle gode spillere jeg har spilt med - og spiller tilsvarende dårligere :D

En annen ting - utstyr påvirker vel lengde. Tourspillerne har ikke mye jern med like sterk loft og superduperlangtflygende egenskaper som mine Cobra S3. De spiller med køller som gir mer kontroll og litt kortere slag. Eller tar jeg feil? Har sett noen videoer der proffene tester GI og SGI jern og slår vanvittig langt.

Jeg er egentlig enig med deg stianm, internettlengder er ikke noen god målestokk. Det jeg mener at vi må ta forbehold om er at noen av oss faktisk måler og oppgir korrekt lengde.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by kevin »

Så kanskje skal de som har mulighet teste ut på Trackman og se om det stemmer?

Synes ikke det er så oppsiktsvekkende at noen hobbygolfere slår nesten like langt som pga tour snittet. Vi snakker ikke om DJ,Holmes,Garrigus,Bubba,Woodland osv, men snittet. Det finnes helt sikkert tusenvis av spillere som slår lengre enn pga tour snittet. Bare å se på hva slags lengder man opererer med i longdrive konkurransene. Nå skal det jo sies at man sjelden ser at pga tour spillere slår så lang som de kan, der er ikke bare opptatt av lengde.

Maurice Allen er en tidligere collegesprinter som begynte med golf i fjor. På en longdrive-konkurranse i Texas drivet han 442m. Hans svinghastighet lå på 162.7 mph, altså 50 mph over pga tour snittet for svinghastighet! (ref. Golf Digest)

ps! mine lengder er med litt rull stort sett, har vanskelig for å måle nøyaktig carry. Men det blir spennende å teste det på trackman igjen. Da jeg testet under custom fitting lå vel 6`er jernet på 161m i snitt, så 180m med 4`er jern ser ut til å være ganske riktig
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by Leben »

Link til en diskusjon som noen av dere finner interessant fra WRX http://www.golfwrx.com/forums/topic/516 ... ron-shots/

Virker som stats fra PGA ikke er helt til å stole på virker det som, eller så kommer stats ikke fra samme sted som det refereres til på tv.

Når det er sagt så tror jeg de fleste på touren kan "gire" opp ganske mye, så å si at en amatør sine maks, eller nær maks, slår like langt som en tourspiller er nok bare tull. Phil har vel klasket PW 170 meter på rangen med fullt trøkk.

Dessuten ser jeg ikke helt poenget med å måle lengder isolert sett. Vil tro at de beste rundene jeg har gått er når svingen er rolig og ikke med maks trøkk.

Om det er for å finne ut snittet til en kølle for å oftere velge riktig, ala det Furu driver med, har jeg sansen for da dette gir god stats over tid og på banen og meget god info om lengde på køllene - mange vil nok få seg en overraskelse. Med trackman osv så girer de fleste opp 2-3 hakk og ender kanskje opp med for stive skaft enn de burde hatt om en hadde sett på snittet av de 10 siste rundene. På trackman hadde jeg 115-125 MPH med full guffe med driver noe som tilsier ok lengde på driven, men på banen så kanskje svingen ligger på 100-110. Resultater fra trackman hadde isolert sett vist X-stiff, mens stiff er mer enn nok IRL.

Jeg slår 7 jern alt fra 135 til 160 meter ettersom hva en må, eller rett og slett klarer den dagen (avhengig av kropp, dagsform og forhold), men stabiliteten minsker eksponentielt for hver meter over 145.

For å oppsummere så slår de fleste langt nok, eller kort nok til å komme langt ned som singel-HCP. Men har folk nærspillet, retningen og følelsen til og omsetten lengder til birdier?

Just My $0,02

Edit: Også lurt å si loft på køllene da 7i på noen køller tilsvarer 6i på andre. 3w kan være 13,5 og 15 grader etc.. For ikke snakke om køller som er forlenget. Gi meg TM Burner 2.0 7i forlenget 1" og jeg skal nappe den over 170 meter.
Last edited by Leben on 04 Oct 2011, 22:42, edited 2 times in total.
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by spiderboy »

Har oppdaget at jeg slår bare kortere og kortere jo lengre ned i hcp jeg kommer. :D Og det har nok en sammenheng med at jeg har funnet stabile lengder å slå jernene. Og litt med at jeg har fått et mer realistisk bilde av brukbare lengder med jerna på banen. Ja jeg kan slå et 7-jern 160 meter. Men jeg slår det stabilt 150. Så da er 7-jernet 150-meters kølla. Jeg kan slå en gapwedge 110 meter, 1 av 5 ganger. De andre 4 gangene går den 50 meter og torva 70. Men jeg vet at PW går 110 med en kontrollert sving, så da bruker jeg heller den...

Spørsmålet er om vi diskuterer drømmelengdene eller de virkelige lengdene vi bruker på bane. Det er to ganske så forskjellige ting. Og det spiller da for pokker ingen rolle hvor langt du kan slå en kølle om du klemmer til det du er kar for så du hopper ut av skoa?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by Kaffekannen »

Ikke la deg provosere av veggisen Furu :D.

Fakta er at Furu klasker ballen veldig langt...i alle retninger :D. Jeg slår lengre enn de fleste jeg spiller med og han slår 6i fra der jeg slår hybrid sånn omtrent. Jeg må innrømme at jeg aldri måler slagene mine med verken GPS eller laser. Jeg er en av dem som antar lengdene mine ;)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply