Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.

Har du målt slagene dine?

Poll ended at 18 Oct 2011, 13:36

Med laser
13
50%
Med GPS
4
15%
Med både laser og GPS
3
12%
Med øyemål og markeringer på range og bane
6
23%
 
Total votes: 26

CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by CharlieB »

Det er vel ikke så viktig hva du slo med for å komme dit du skulle, det er langt viktigere at du kom dit i kontrollerte former og kan gjenta det. MEN, det er jo også sånn at hvis du kan dælje 7 jernet 170 meter på 100% så er det lettere å kontrollere 150 presise meter på 80% kraft. Tror jeg i alle fall ...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by furu »

Tallet på køllen har ikke noe å si nei, men samtidig må jeg innrømme at golf er litt gøyere og føles enklere når jeg spiller par 4 hull med hybrid + 9i i stedet for driver + 6i.
Instagram @christianfuru
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by radar1 »

Greit å få med seg det Furu skriver om forskjell på kølletyper.

Kom over en morsom sak i et golf digest der de sammenligner lengder med følgende.

Fra Super game improvement. Big Bertha 08 mod.
Fra Game improvement. Ping G10
Fra Players Pings S58.

Med 105mph snitt driver speed ble følgende lengder oppnådd med et 6jern.
Ping S58 159yards
Ping G10 164yards
B.Bertha 172yards.

Ganske stor forskjell.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by CharlieB »

furu wrote:Tallet på køllen har ikke noe å si nei, men samtidig må jeg innrømme at golf er litt gøyere og føles enklere når jeg spiller par 4 hull med hybrid + 9i i stedet for driver + 6i.
Joda - jeg ser den og er helt enig. For egen del så ville det forenkle mye å slå 10 - 20 meter lengre med de forskjellige køllene, det åpner endel strategiske muligheter. I tillegg til at det er mulig å nå inn på endel flere par 5 hull på to. (Enn bare hull 11 på Fana).

Aldri så lite grann misunnelig på iherdigheten på trening som har gjort det mulig å få til :-)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by veggiss »

CharlieB wrote:Aldri så lite grann misunnelig på iherdigheten på trening som har gjort det mulig å få til :-)
Bare å printe treningsprogrammet jeg postet her, og komme deg på gymmet :)

Hvis det noensinne blir noen golfsnakk-turnering så bør det være en egen delkonkurranse med longest drive med furus 6-jern.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by Sticho »

spiderboy wrote:Har oppdaget at jeg slår bare kortere og kortere jo lengre ned i hcp jeg kommer. :D Og det har nok en sammenheng med at jeg har funnet stabile lengder å slå jernene. Og litt med at jeg har fått et mer realistisk bilde av brukbare lengder med jerna på banen. Ja jeg kan slå et 7-jern 160 meter. Men jeg slår det stabilt 150. Så da er 7-jernet 150-meters kølla. Jeg kan slå en gapwedge 110 meter, 1 av 5 ganger. De andre 4 gangene går den 50 meter og torva 70. Men jeg vet at PW går 110 med en kontrollert sving, så da bruker jeg heller den...

Spørsmålet er om vi diskuterer drømmelengdene eller de virkelige lengdene vi bruker på bane. Det er to ganske så forskjellige ting. Og det spiller da for pokker ingen rolle hvor langt du kan slå en kølle om du klemmer til det du er kar for så du hopper ut av skoa?
Meget godt poeng! Tror det er slik for de fleste, at når man øser på så slår man et godt stykke lengre enn det man har "godt av", men så funker det gjerne bare 1 av 5 ganger. På jernslagene mine så fokuserer jeg stort sett på 3/4-svinger med god rytme. Da går ballen oftere der jeg vil ha den, og ikke nødvendigvis så veldig mye kortere enn et maksslag. Mye grunnet at balltreffene blir mer solid.

Skal man snakke om lengder på et spesifikt jern så bør man gjerne ta snittet av 10 slag. Slår man seg ut av skoene så er det sikkert noen av type "torv går lengre enn ballen" som må være med i beregningen.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by CharlieB »

veggiss wrote: Bare å printe treningsprogrammet jeg postet her, og komme deg på gymmet :)
Å faen, er det virkelig nødvendig..... :-)

Jeg har sett treningsprogrammet - mulig jeg må starte med noe litt mindre ambisiøst og jobbe meg oppover.... Tjener mine kroner godt trøkka ned i en stol foran tastaturet.
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by bentzen »

stianm wrote:Det man må gjøre er å følge opp tråder som dette med å arrangere en turnering, da følger man opp talk the talk med walk the walk.

For sorry, jeg tror som veggis at luften er tynnere på internet og ballen flyr lenger. Jeg er mener jeg klasker ballen godt avgårde, men mine 170m med 3i blekner i forhold til enkelte her. Men til alle langslående, gratulerer. Dere er på nivå med PGA Tour Average :)

http://www.mytrackman.com/TrackMan.Onli ... mbers.html
stianm wrote:Internet-distanser har for meg ingen relevans.


On the internet, noone can see your smirk
Nesten litt merkelig at såpass mange på touren når inn på to slag på par 5 hullene med de lengdene. De fleste er vel rundt 500m også, snodig. Ser du golf på tv?
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by Knut »

Bentzen sin siste kommentar er jo et eksempel på ganske dårlig hoderegning.

Dette er en håpløs diskusjon.
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by bentzen »

Ok, Knut.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by Yorkie »

Hehe, er vel en naturlig selvjustis på "hvor langt slår jeg", står man foran ett inspill med vann foran på hjemmebanen og man alltid slår ballen i vannet med godt treff så bør vel konklusjonen bli at "jeg slår visst kortere enn jeg tror", slår man den alltid over green...

Om det da er tynn luft, lengre eller kortere enn pga-proene, sterkere eller svakere loft, 6j eller 7j, eller internet lengder er jo da ganske uinteressant ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by furu »

veggiss wrote: Hvis det noensinne blir noen golfsnakk-turnering så bør det være en egen delkonkurranse med longest drive med furus 6-jern.
Må være litt kjedelig for en med eget fitness-program å bli knust av en med drikke-mye-pepsi-program.

Ser at noen trekker fram "svinge ut av skoene", var vel både her og i den andre tråden det ble nevnt. Det er en motsigelse og dere vet det. Hvis man tar i alt man klarer slår man ikke langt - så enkelt er det. Hvis jeg drar til og bruker muskler og kraft så blir det en lav hook eller monsterslice. Bare så det er klart så er det ikke kraften som er viktigst når man slår langt, det er hastigheten. Det trodde jeg dere visste.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by Sticho »

Man kan svinge "ut av skoene" uten å bruke så mye muskler, men det blir ikke veldig kontrollert av den grunn.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by veggiss »

furu wrote:Ser at noen trekker fram "svinge ut av skoene", var vel både her og i den andre tråden det ble nevnt. Det er en motsigelse og dere vet det. Hvis man tar i alt man klarer slår man ikke langt - så enkelt er det. Hvis jeg drar til og bruker muskler og kraft så blir det en lav hook eller monsterslice. Bare så det er klart så er det ikke kraften som er viktigst når man slår langt, det er hastigheten. Det trodde jeg dere visste.
LOL
furu wrote:Må være litt kjedelig for en med eget fitness-program å bli knust av en med drikke-mye-pepsi-program.
Definitivt ikke, jeg har et veldig avslappet forhold til hvor langt eller kort jeg slår. Hadde jeg vært opptatt av å alltid slå et jern mindre inn på green enn mine spillepartnere så hadde jeg kjøpt køller med sterkere loft.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
WeAreLeeds78
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 12 Sep 2011, 20:05
Hcp: 25
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by WeAreLeeds78 »

Den tråden her har jo blitt helt ubrukelig. Jeg foreslår at alle sitter ned i båten og snakker om andre ting enn hvor langt man slår.

Pappaen min er uansett mye sterkere enn alle dere her inne sin!
I Ogio Grom bagen:
Driver: Nickent 4DX
Hybrider: Cleveland Mashie 20,5gr, Callaway Diablo Edge 24gr
Jern: Titleist AP2 710 m/Project X Rifle 5,5 (litt drøye for en høy-hcp'er som meg)
Wedger: Titleist Vokey SM 54/11 og 58/08
Putter: Odyssey White Hot XG
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by kristianffs »

Helt enig. Dickwaving som dette er heller uinteressant. Lang e-penis betyr ikke nødvendigvis god golf
Golf.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by furu »

Den typiske gangen i en slik tråd :lol: Det skal alltid komme noen som er så utroooolig kloke :lol:
Hvor mange forum medlemmer skal det til for å skifte ei lyspære?
Q: Hvor mange forum medlemmer må til for å skru i en lyspære?
A: 1,331

1 til å skifte lyspæren, og poste til forumet at lyspæren er skiftet ut.

14 til å dele liknende opplevelser med lyspære-utskiftninger, og hvordan lyspæren kunne ha vært skiftet ut på en annen måte.

7 til å advare om farene med å skifte lyspærer.

27 til å bemerke stavelses-/gramatikkfeil i innlegg om å skifte lyspærer.

53 til å flame'e stavekontrollørene

156 til å klage til moderatoren om lyspærediskusjonen, og hvor upassende den er på dette forumet.

41 til å korrigere stavelser og gramatikkfeil i flame'ene tilstavekontrollørene.

109 til å poste at dette ikke er et lyspæreforum og at man må rette sineinnlegg til http://www.lysp" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;æreforum.com

203 til å kreve at kryss-posting til http://www.forum.no" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.diskusjoner.no" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; , og http://www.lysp" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;æreforum.no om lyspæreutskiftning skal stoppes.

111 til å forsvare posting til dette forum med at vi alle bruker lyspærer, og at det derfor **er** relevant på dette forumet.

306 til å debattere hvilken metode for lyspæreutskiftning som er best, hvor man får kjøpt de beste lyspærene, hvilket lyspære-merke som virker best med denne teknikken, og hvilke merker som er uegnet.

27 til å poste URL'er hvor man kan se eksempler på forskjellige lyspærer

14 til å poste at URL'ene var postet ukorrekt, og til å poste korrigerte URL'er.

3 til å poste om linker de fant fra URL'ene som er relevante til dette forumet, som gjør lyspærer relevant på dette forumet.

33 til å samle alle postinger opp til dags dato, for så å sitere alle, inkludert signaturer, for så å legge til en posting med "Enig!"

12 til å poste til forumet at de slutter å gå inn på dette forumet på grunn av at de ikke kan håndtere det kontroverse lyspære-problemet.

19 til å sitere "Enig!"-posterne for å si, "Jeg også!"

5 til å foreslå at posterne slår opp i Lyspære-FAQ'en.

47 til å bemerke at dette er akkurat det http://www.elektronikkforum.no" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; var ment som, la det bli som det er.

143 stemmer for at det lages enda et forum for å diskutere lyspærer
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by CharlieB »

@furu du glemte en http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law- og resultatet av dette er at enhver meningsfyllt diskusjon i tråden er over...
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by barcentrale »

Under spørreundersøkelsen mangler kanskje den beste måten å måle lengden på slagene dine!

Bruk målebåndet i Google Earth!
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Oppfølging av tråden - "Hvor langt slår du?"

Post by Lawinth »

Køllehastighet i regnvær ga for meg en svupp, og ca 40 meter med PW.
En jævla flau tur å måtte gå å hente kølla 40 meter lenger borte før jeg kunne ta innspillet på hull 18 på TYGK.
En hyggelig medspiller kom mot meg med kølla, og sparte meg for noen meter å gå, men om jeg kunne unngått kommentarene så hadde jeg heller gått hele veien sjæl.
Selv i befippelsen over glippen, så fikk jeg ropt FORE, men fy f... hvor glad jeg var for at det ikke var mye folk på terrassen ved klubbhuset. :-)
Husker ikke hvordan det gikk med innspillet, men at det var i en Medal-turnering gjorde vel ikke saken bedre...

Etter nå å ha lest om mange, Furu sine synspunkter på skifting av lyspære mener jeg at mitt køllekaster innlegg er veldig godt egnet i denne tråden, og håper mitt kast på ca 40 meter vil kunne brukes i en statistikk som fremlegges når alle resultater er beregnet.

Mitt juleønske etter lyspære-innlegget må være å spille en runde golf med forfatteren neste sesong. Da vil jeg samtidig få svar på hva slags pære som lå til grunn for innlegget :-)
Post Reply