Hva sliter dere med?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Hva sliter dere med?

Post by Mats »

Regner med at ingen her inne er perfekte golfere, så hva er det egentlig dere sliter med? Har dere fantastiske driver midt i fairwayen, men sliter med å lande nærme green/på green ved innspill, eller er dere notorisk dårlig puttere (3-4 putt)?

For min del er det en kombinasjon. I det siste har jeg blitt meget stabil med jern fra fairway, jeg klarer i 90% av tilfellene å slå ballen i den retningen jeg vil ha den. Når det går for kort er det som regel pga. litt for mye jord ved treff, eller feil køllevalg. Slår nå sjelden forbi greenen. Ligger jeg 90-100 meter fra green drar jeg som regel frem pitch eller 9ern, og da lander den som regel meget bra på eller veldig nærme green.

UTSLAGENE derimot, er det mer variabel kvalitet på. Jeg kan slå 200-250 meter snorrett nedover fairwayen på det ene utslaget, mens neste hull som har litt trangere utslag, da går det ofte til skogs. Det er rart med det. Lurer på om jeg spiller med for høy risiko mange ganger. Det er ikke sjelden jeg må stryke hull fordi utslaget går til skogs eller jeg ikke finner ballen i roughen.Ved å slå et jern 100 meter kortere, men rett på fairway, kunne jeg fortsatt scoret bra. Dette er noe jeg må jobbe med (altså det å la driveren ligge). Driver best der fairway er stor og åpen, da går det som regel rett frem :lol: .

Par 3-hull som kan nås med ett slag føler jeg meg trygg på, her går det som regel rett mot pinnen og på green.

Puttingen er også et kapittel for seg. Rimelig ustabilt her. Det tar som regel et par hull før jeg får feelingen på greenene på en bane. Jeg kan glimte til med utrolige 5meters putter, før jeg ved neste hull 3putter et innspill som landet 2 meter fra flagget :evil: .

Får jeg orden på utslagene (safe litt mer her) og puttingen, går jeg lett under 20 i hcp føler jeg :geek:

Så hva sliter folk med? Sikkert mange som kjenner seg igjen mtp. driveren regner jeg med! :D
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Hva sliter dere med?

Post by Smilende Sam »

Nærspillet. Nærspillet og Nærspillet. :D
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Hva sliter dere med?

Post by zibiri »

Om jeg sikter rett på fairway med driveren så duser ballen av gårde i lys fart, slicende i skauen. Steller jeg derimot litt mer til venstre for og safe slicen så går ballen RETT FRAM !!! Og i roughen til venstre...
:?:
-Olyo- - Mai mål: Etablere hcp: ok - Juni mål: 30 hcp: -
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Hva sliter dere med?

Post by Sindris »

zibiri wrote:Om jeg sikter rett på fairway med driveren så duser ballen av gårde i lys fart, slicende i skauen. Steller jeg derimot litt mer til venstre for og safe slicen så går ballen RETT FRAM !!! Og i roughen til venstre...
:?:
Hehe, den kjenner jeg til!!

-

Jeg sliter egentlig mest med puttinga. Klarer faen meg å få hullkant ut på halv meters putter av og til!!! Dette er det mest irriterende som finnes! I før hadde jeg gigantiske slice-problemer, men disse problemene har jeg mistet. (kjente dem litt i dag dog) ;P

Jernslagene har vært perfekte gjennom hele sesongen, men i dag stemte heller ikke det. Eller ingen ting stemte i dag, så jeg må slutte å nevne det... :P
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Hva sliter dere med?

Post by zibiri »

Tror jeg skal sette meg ned med Golflegen boka mi i mårra gitt xD
-Olyo- - Mai mål: Etablere hcp: ok - Juni mål: 30 hcp: -
Covn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 110
Joined: 23 Apr 2009, 23:04
Location: Porsgrunn

Re: Hva sliter dere med?

Post by Covn »

Slice, slice, slice og litt slice til på drivene..
King Cobra Speed LD
Callaway X-18 4-pw i
Titleist Spin Milled Wedge Vokey Design (54, 60)
Cobra Baffler TWS 3,4
User avatar
farris
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jun 2009, 14:25

Re: Hva sliter dere med?

Post by farris »

Sliter med ujevnhet/ræva spill
Spilte en runde i helgen med fremmedfolk og var så langt unna handicapet mitt som mulig. Følte meg litt dum når en av gutta hadde 32 i hcp og spilte bedre enn meg.
Burde nesten vært fratatt det grønne kortet. 1birdie, 4par 1 bogey, 2 doble og 10stryk.
Slo vekk 12baller. Duff, shank, topping, slice, hook etc- tror jeg har flere slag i baggen enn Tiger.
Nå blir det protimer for feriepenga.. får håpe det hjelper litt
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Hva sliter dere med?

Post by Solaar »

Jeg og sliter helt klart med stabilitet i svingen. Det merkelige er at jeg vet at jeg kan spille golf og at jeg har en en relativt god sving, men med en gang jeg gjør et dårlig slag så har jeg en tendens til å tenke for mye. Jeg begynner derfor alt for ofte å forandre på svingen i løpet av en runde og hadde det vært på rangen så hadde det vært greit, men å gjøre det mens jeg er på banen fører jo bare til at runden går ennå verre. Dette vet jeg, men alikevel klarer jeg ikke la være.

Igår gikk jeg en runde på Miklagard på hele 96 (!) slag. For bare en uke siden gikk jeg den samme banen på 78. Det er en helt enorm forskjell og burde ikke være mulig for en singelhcp'er. Det skal nevnes at forholdene varierte veldig, men det er ingen unnskyldning. Men det er ikke vanskelig å se at stabiliteten er min verste fiende, i statistikken jeg har ført på Scangolf så langt så har jeg en eclectic score på 64 slag, og en reverse eclectic på 116 slag. Det sier det meste. :(

Så jeg sliter nok med en kombinasjon av det jeg nevner over, og at jeg har dårlig teknikk på mitt nærspill. Hittil i år har jeg spilt mange runder og nesten ikke trent så jeg regner med at problemene mine forsvinner hvis jeg bare kan få tatt meg en treningsøkt i stedet for å bli fristet til en runde på banen.

Håper på å bli bedre kjent med svingen min og hva det er som fører til de forskjellige feiltreffene jeg får, slik at jeg kan rette på det umiddelbart i stedet for å gå en hel runde i ren frustrasjon. Putting og nærspill er også to områder som jeg omtrent aldri trener lengre. Husker når jeg var ung så brukte jeg minst 60 % av treningstiden på de to områdene, så det er helt klart noe jeg må jobbe mye mer med fremover.
Last edited by Solaar on 08 Jun 2009, 14:51, edited 4 times in total.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hva sliter dere med?

Post by Long-Hit-Wonder »

stabilitet er en svakhet. sist turnering jeg spilte forrige helg endte med fatale 87 slag og ynkelige 28 poeng. bare rot fra ende til annen. putteren sviktet stygt og jeg fikk den klare følelsen av jeg nå bare gav bort poengene og slagene mine. 5 en meters putter uten spesielt mye helling runna kanten. hadde jeg satt disse som envher spiller normalt skal hadde jeg havnet ned på 82 slag, ikke bra nok,men et lite hakk mer respektabel score.

blitt for mye tennis i det siste. må fokusere mer på golfen.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Hva sliter dere med?

Post by Mats »

Katastroferunde i dag. spilte 9 hull.

Ble 4 bogey, 1 par, en trippel og 3 stryk :roll: :roll: . Rett og slett helt forferdelig. Strykene kommer ene og alene av utslag som går rett til skogs. Selv med 6er jernet dro jeg utslagene i skogen. I dag gikk ballene til høyre for der jeg siktet. Hva i all verden kommer dette av?

Kan ikke huske sist jeg slet sånn med utslagene. Er egentlig bare tull å bruke driver, var mye mer stabil med 3-wood før. Å se alle disse videoene på youtube med "how to hit a driver straight" har ikke akkurat gjort underverker.

Tror jeg skal legge Diabloen på hylla, er bare tull å bruke den når jeg kun klarer å slå 20% av slagene dit jeg vil
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Hva sliter dere med?

Post by hanso87 »

Mats wrote: Å se alle disse videoene på youtube med "how to hit a driver straight" har ikke akkurat gjort underverker.
Eller det å prøve å korrigere det du gjorde feil istad nå. så går bare alt feil.. igjen.. Sånn er det:P kjenner til problemet.

Jeg har god kontroll på en stor fade. så kommer den og jeg har bruk for den. da veit jeg hva jeg må.;)
Det jeg sliter med for tia er putting + drivern. Ser frem til sommerferie og masse golf:D

Og finne ny bolig for høsten i tr.heim (Er vel kanskje noe offtopic?)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Hva sliter dere med?

Post by Mats »

Svingen i dag var noe stakkato. Tror jeg var litt for fastlåst i armene, og for lite rotasjon i kroppen. Slo noen vakre slag på rangen når jeg varmet opp, da var jeg mer løs og ledig i kroppen.

Frykten for å duffe gjør at jeg til tider topper ballen eller blir for fastlåst i kroppen. Mange som har opplevd dette?

Svingen min er i utgangspunktet bra, men det blir for mye negativ tenking hvis jeg først gjør et dårlig slag.
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hva sliter dere med?

Post by Kaffekannen »

Gjør som oss andre. Syt litt til JanB. Han har mange gode svar :mrgreen:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: Hva sliter dere med?

Post by bjermis »

Jeg spilte 36 hull i går på solnør golfbane :) var veldig arti.. golfen ikke så artig :P men men.. Jeg sleit da med å pull hook og det er ikke akkurat bra.

jeg gikk da til trener min og tok en liten protime, trener min sa at på toppen av baksvingen min så pekte kølle fjeset mitt rett mot himmelen og etteren liten session så endte vi opp med en liten "Tutta". En to stegs sving. Det funket veldig bra på siste 18 hulla jeg spilte så jeg kommer nok til å bruke det i et par uker for å bli vandt til det :) Første 18 spilte jeg 84 slag og på siste 18 spilte jeg 79 slag. Så vi får se hvordan det går :) :)
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Hva sliter dere med?

Post by Mats »

Hva er to-stegs sving? Rolig frem til toppen av baksvingen, for så å akselerere? Dette funker meget bra for meg i halvsving hvertfall..
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: Hva sliter dere med?

Post by bjermis »

Nei, det er at man stopper halvveis i baksvingen, sånn klokka 9 og så fortsetter derfra.
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva sliter dere med?

Post by JanB »

Solaar wrote:Jeg og sliter helt klart med stabilitet i svingen. Det merkelige er at jeg vet at jeg kan spille golf og at jeg har en en relativt god sving, men med en gang jeg gjør et dårlig slag så har jeg en tendens til å tenke for mye. Jeg begynner derfor alt for ofte å forandre på svingen i løpet av en runde og hadde det vært på rangen så hadde det vært greit, men å gjøre det mens jeg er på banen fører jo bare til at runden går ennå verre. Dette vet jeg, men alikevel klarer jeg ikke la være.

Igår gikk jeg en runde på Miklagard på hele 96 (!) slag. For bare en uke siden gikk jeg den samme banen på 78. Det er en helt enorm forskjell og burde ikke være mulig for en singelhcp'er. Det skal nevnes at forholdene varierte veldig, men det er ingen unnskyldning. Men det er ikke vanskelig å se at stabiliteten er min verste fiende, i statistikken jeg har ført på Scangolf så langt så har jeg en eclectic score på 64 slag, og en reverse eclectic på 116 slag. Det sier det meste. :(

Så jeg sliter nok med en kombinasjon av det jeg nevner over, og at jeg har dårlig teknikk på mitt nærspill. Hittil i år har jeg spilt mange runder og nesten ikke trent så jeg regner med at problemene mine forsvinner hvis jeg bare kan få tatt meg en treningsøkt i stedet for å bli fristet til en runde på banen.

Håper på å bli bedre kjent med svingen min og hva det er som fører til de forskjellige feiltreffene jeg får, slik at jeg kan rette på det umiddelbart i stedet for å gå en hel runde i ren frustrasjon. Putting og nærspill er også to områder som jeg omtrent aldri trener lengre. Husker når jeg var ung så brukte jeg minst 60 % av treningstiden på de to områdene, så det er helt klart noe jeg må jobbe mye mer med fremover.

Siden du ikke nevner noen spesielle steder i slagene dine kan dette tyde på at du faktiskt ta i for mye. Med ditt HCP vet du selvsagt dette, men det er like vanskelig å erkjenne. Ta en runde der du tenker 3/4 sving og gi meg en tilbakemelding.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva sliter dere med?

Post by JanB »

Long-Hit-Wonder wrote:stabilitet er en svakhet. sist turnering jeg spilte forrige helg endte med fatale 87 slag og ynkelige 28 poeng. bare rot fra ende til annen. putteren sviktet stygt og jeg fikk den klare følelsen av jeg nå bare gav bort poengene og slagene mine. 5 en meters putter uten spesielt mye helling runna kanten. hadde jeg satt disse som envher spiller normalt skal hadde jeg havnet ned på 82 slag, ikke bra nok,men et lite hakk mer respektabel score.

blitt for mye tennis i det siste. må fokusere mer på golfen.
Med så lavt HCP har du laget deg prosedyrer. Skal vedde på at du har slurvet på de 5 du missa. Dumt. Gjør skikkelige forberedelser så bommer du ikke på en 4 foter.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Ted
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 30 Mar 2009, 10:05
Location: Kløfta

Re: Hva sliter dere med?

Post by Ted »

Sliter med GOLF generellt jeg :)
chipp-duff er det verste jeg veit.
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Hva sliter dere med?

Post by Solaar »

JanB wrote:
Solaar wrote:Jeg og sliter helt klart med stabilitet i svingen. Det merkelige er at jeg vet at jeg kan spille golf og at jeg har en en relativt god sving, men med en gang jeg gjør et dårlig slag så har jeg en tendens til å tenke for mye. Jeg begynner derfor alt for ofte å forandre på svingen i løpet av en runde og hadde det vært på rangen så hadde det vært greit, men å gjøre det mens jeg er på banen fører jo bare til at runden går ennå verre. Dette vet jeg, men alikevel klarer jeg ikke la være.

Igår gikk jeg en runde på Miklagard på hele 96 (!) slag. For bare en uke siden gikk jeg den samme banen på 78. Det er en helt enorm forskjell og burde ikke være mulig for en singelhcp'er. Det skal nevnes at forholdene varierte veldig, men det er ingen unnskyldning. Men det er ikke vanskelig å se at stabiliteten er min verste fiende, i statistikken jeg har ført på Scangolf så langt så har jeg en eclectic score på 64 slag, og en reverse eclectic på 116 slag. Det sier det meste. :(

Så jeg sliter nok med en kombinasjon av det jeg nevner over, og at jeg har dårlig teknikk på mitt nærspill. Hittil i år har jeg spilt mange runder og nesten ikke trent så jeg regner med at problemene mine forsvinner hvis jeg bare kan få tatt meg en treningsøkt i stedet for å bli fristet til en runde på banen.

Håper på å bli bedre kjent med svingen min og hva det er som fører til de forskjellige feiltreffene jeg får, slik at jeg kan rette på det umiddelbart i stedet for å gå en hel runde i ren frustrasjon. Putting og nærspill er også to områder som jeg omtrent aldri trener lengre. Husker når jeg var ung så brukte jeg minst 60 % av treningstiden på de to områdene, så det er helt klart noe jeg må jobbe mye mer med fremover.

Siden du ikke nevner noen spesielle steder i slagene dine kan dette tyde på at du faktiskt ta i for mye. Med ditt HCP vet du selvsagt dette, men det er like vanskelig å erkjenne. Ta en runde der du tenker 3/4 sving og gi meg en tilbakemelding.
Det er godt mulig, vet selv at jeg er litt for dårlig trent og det fører ofte til at jeg litt over halvveis i runden begynner å ta i litt ekstra i slagene, oppdager det som regel raskt og tenker ofte "slapp av, slapp av" mot slutten av runden.

Jeg må uansett ha en skikkelig dag på rangen for å bli bedre kjent med svingen min. Jeg innbiller meg selv at jeg kan mye om golfsvingen men sliter med å være oppmerksom på hva jeg selv gjør feil, tror at det enkelt og greit handler om for mye spilling og for lite trening.

Jeg skal ha tipset ditt i bakhodet når jeg får kommet meg til rangen en dag.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Post Reply