Turnering - Amatørnivå

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Turnering - Amatørnivå

Post by Kaffekannen »

Jeg har i år tenkt å prøve meg på mine noen turneringer. Hovedsaklig på hjemmebane, men gjerne også på andre baner i Bergensregionen. Jeg merker at jeg har en liten sperre for å melde meg på og lurer derfor litt på hva erfaringene til de andre på forumet er rundt dette. Spiller "alle" små turneringer? Må man gjøre noen spesielle forberedelser? Hvilken turneringsform anbefales? Får man hjelp til regeltolkning i en turnering? osv

Hvis det viser seg at en del her spiller småturneringer kan kanskje en sticky for oppsummering av resultater o.l. være på sin plass.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by eaglebooger »

Ut ifra hcp du skriver du har, så er nok stableford/lagkonkurranser å anbefale. I slagkonkurranser er ofte snitthcp på rundt 7-8, og man vil derfor (statistisk sett) ikke ha mulighet for å hevde seg, og man mister kanskje gløden for sporten etterhvert.

Når det gjelder hjelp til regeltolkning, så er det nok opp til deg i størst grad i gjennom turnerningen. Lær deg derfor alle dropperegler, og hva som er flyttbart og hvor det er flyttbart slik at du unngår unødvendige straffeslag.


Mange klubber har ukentlige eller hver 14. dags turneringer for klubbens medlemmer. Da blir det ofte delt opp i 4 grupper (2x slag og 2 x stableford for henholdsvis menn/kvinner), og du vil nok ha mest å tjene på å spille stablefordturneringene. Hus bare for guds skyld å justere hcp hyppig, for ingen liker folk som kommer i stableford turneringer som scorer 45-50 poeng. Da er det noe kraftig galt som oftest med hcp, spesielt i.o.m at det gjelder som oftest hjemmeklubb som man kjenner godt.


Tips helt til slutt: Følg med på turneringsoversikten i Golfbox for området der du bor. Slike "open" turneringer er åpne for alle som vil å melde seg på. Sjekk også turneringsbestemmelsene nøye.


LYKKE TIL! :)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by furu »

Når du logger deg inn på Golfbox så velger du fanen "Turneringer". Da kan du velge de forskjellige klubbene i området og får opp de åpne turneringene deres. Jeg har sett at det ikke alltid stemmer, har funnet åpne turneringer som ikke har stått på listen men det er i hvert fall til litt hjelp.

Hva arrangeres av herregruppen i Fana? På Bjørnefjorden ser den ut til å være veldig aktiv. Turnering en gang i uken samt turer.

I vinter spilte jeg proshopturneringer. Fikk håpløse resultat men det var greit å ha prøvd det. Det eneste jeg har som innvendig er at de strengt tatt ikke trenger å starte turneringer i helgene før solen står opp (litt overdrevet). Med start kl.09.00 må man tidlig avgårde når man bor i Fana.

Jeg spilte stableford men tror jeg hadde foretrukket å spille slaggolf med grupper inndelt etter hcp.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på Fana men på Bjørnefjorden er alle man spiller med utrolig hjelpsomme når det gjelder regler. Du trenger ikke å bekymre deg for det.

Jeg har tenkt å være med herregruppen vår i august. Det er i hvert fall planen. Har ikke følt at jeg er flink nok selv om jeg ser på resultatlistene at en brukbar plassering er innen rekkevidde. Går litt på selvtillit.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Smilende Sam »

Bare å melde seg på - har du en kompis du kan spille lagkonkurranse med er det en grei start, men jeg ville meldt meg på første og beste - det er jo ikke VM uansett. Det er en hyggelig måte å variere fra selskapsrundene og det er en fin måte å bli kjent med andre i klubben på. Reglene fikser du - ta med boka, spør medspillere. Lykke til.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by furu »

Ser at Fana nå har etablert Herregruppe. Dette må jo være greie turneringer for deg kaffekannen.

Fana Herregruppe
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Kaffekannen »

Fikk mail om den i dag. Absolutt interessant. Får litt inntrykk av at de har litt for stort fokus på "å bli bedre i golf" og skape konkurranse enn de har på å skape sosialt hyggelig samvær. Dette fører muligens til mindre interesse og oppslutning enn f.eks. Bjgk har fått til med sin herregruppe.

Ser forresten ut som det blir gjensidige open på Fana for meg til helgen. Håndleddet blir bedre for hver time og kompisen og jeg melder oss på par turnering :roll: Gleder meg som en liten unge.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by furu »

Blir litt spennende å se hvordan denne herregruppen utvikler seg. Er vel mange gode spillere der og som du sier sikkert en annen holdning/innstilling enn BJGK. Det viktigste når de starter en slik gruppe er sikkert å få kartlagt hvor mange som faktisk er interessert, så se hvor nivået og ambisjonene ligger for å deretter lage et opplegg som passer. Tre herreturneringer i året + finale er heller ikke så overveldende. Mener at BJGK kjører beste 6 av 11 mulige. Håper du kan gi en tilbakemelding på hva som skjer med gruppen, hvordan det utvikler seg. Godt mulig jeg melder meg inn i Fana neste år og da er det greit å vite hva de har å tilby.

Gi en lyd dersom du spiller i helgen og enten trenger caddie eller heiagjeng ved hull 18 8-)
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Kaffekannen »

furu wrote:
Gi en lyd dersom du spiller i helgen og enten trenger caddie eller heiagjeng ved hull 18 8-)

:mrgreen: :mrgreen:

Blir nok helst noen som kan kjøre vognen hjem etter stoppet på hull 19 :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Kaffekannen »

Da er jeg påmeldt til Gjensidige Open sammen med min kompis. Det er fourball som jeg aldri har forsøkt tidligere. Har forstått det slik at det slik at vi er 2 på lag og spiller hver sin ball. Beste ball på hvert hull noteres. Har noen spørsmål videre:

Er det noe spesielt vi bør tenke på ift. utfylling av scorecard?
Det spilles four-ball slagkonkurranse med 3/4 sph over 18 hull <-- Hva betyr det?
Noen bestemt taktikk som anbefales?

Link til turneringsside: Gjensidige Open
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
farris
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jun 2009, 14:25

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by farris »

At det brukes 3/4 av hcpt ditt. 24/4 x 3 = 18 får du da og får tildelt slag deretter.

Jeg og en kompis spilte en sånn turnering for noen uker siden.
Siden han slår lengst skulle jeg safe med hybrid/wood mens han skulle gå amok med drivern og gå for alt.
Ble ikke så bra når jeg hadde en heller dårlig dag..

ps. sikker på at det ikke er fourball stableford konk?
Can I have a mulligan?
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Solaar »

Kaffekannen wrote:Da er jeg påmeldt til Gjensidige Open sammen med min kompis. Det er fourball som jeg aldri har forsøkt tidligere. Har forstått det slik at det slik at vi er 2 på lag og spiller hver sin ball. Beste ball på hvert hull noteres. Har noen spørsmål videre:

Er det noe spesielt vi bør tenke på ift. utfylling av scorecard?
Det spilles four-ball slagkonkurranse med 3/4 sph over 18 hull <-- Hva betyr det?
Noen bestemt taktikk som anbefales?

Link til turneringsside: Gjensidige Open
3/4 sph over 18 hull så skal jeg være litt forsiktig med å svare skråsikkert siden det kommer litt ann på hvilken type konkurranse man spiller. Jeg går utifra at dere spiller stableford og da blir det relativt enkelt å forstå: Dere skal spille med vær deres spillehcp som er tre fjerdedeler av vanlig spillehcp (antall slag tildelt på banen). Så hvis du har 20 tildelte slag på banen skal du spille med 15 og regne poeng utifra det. Det samme skal din medspiller gjøre, og så velger dere scoren til den som får mest poeng på hullet.

Dette gjør man for at spillere med veldig mange tildelte slag fort får en fordel i slike konkurranser pga at hvis de tilfeldigvis skulle score veldig bra på et eller flere hull så får de så enormt mange poeng at det i praksis er umulig for noen med et lavere hcp å matche.

Hvis det jeg skriver over stemmer så vil jeg anta at dere på scorekortet skal skrive begges score og sette ring rundt det resultatet som er best på hvert hull. Men jeg tipper at dere får informasjon om dette når dere betaler startavgiften så bare glem alt det jeg skrev her ;)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by JanB »

@Farris: Jeg tror Solar har rett i at 3/4 sph er regnet ut fra mottatte slag i forhold til ditt handicap. Siden formelen for tildelte slag ikke er en linjær funksjon, er det altså forskjell om man tar 3/4 av handicap for så å finne tildelte slag, kontra å ta 3/4 av tildelte slag på ditt handicap.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Keyser »

Fra turneringsbestemmelsen: "Det spilles four-ball slagkonkurranse med 3/4 sph over 18 hull."
Altså slag - ikke stableford!

Antall mottatte slag basert på hcp reduseres med med 3/4 som nevnt over (JanB: Formelen for tildelte slag er definitivt lineær) Paret sin beste nettoscore blir tellende som laget sin score. Ofte har slike slagkonkurranser for "høy"-hcp'ere regler for maks antall slag det er lov å bruke (f.eks. par+5) men dette sier bestemmelsene ikke noe om. Kaffekannen - spør når du registrerer deg..

Hvor mange tildelte man har med 3/4, hvem som har best nettoscore, summering osv vil jeg tro turneringsledelsen og Golfbox seg av.

Taktikk:
Man kan la en spille trygt og en gamble på noen hull. Feks hull 14 (par 4) på Fana der man kan nå green med drive. En legger opp i fairway - den neste "mæler" til. Kan lønne seg, kan straffe seg når den trygge spilleren duffer innspillet :o

Viktig også å vite at å kjenne regel 31-4, "Baller som tilhører samme siden, kan spilles i den rekkefølge siden anser best." F.eks. dersom spiller A1 ligger 3 på green, spiller A2 ligger 2 på green men lenger fra, så kan A1 putte først og kanskje sikre par. A2 kan da gå mere agressivt på putten for birdie.
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Kaffekannen »

Keyser wrote:Ofte har slike slagkonkurranser for "høy"-hcp'ere regler for maks antall slag det er lov å bruke (f.eks. par+5) men dette sier bestemmelsene ikke noe om. Kaffekannen - spør når du registrerer deg...
Turneringsreglene sier 2xpar + 1 som er relativt enkelt å forstå

Keyser wrote:Viktig også å vite at å kjenne regel 31-4, "Baller som tilhører samme siden, kan spilles i den rekkefølge siden anser best." F.eks. dersom spiller A1 ligger 3 på green, spiller A2 ligger 2 på green men lenger fra, så kan A1 putte først og kanskje sikre par. A2 kan da gå mere agressivt på putten for birdie.
Kjempetips. Kan se for meg flere situasjoner hvor det er aktuelt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Fooore
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2009, 10:04

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Fooore »

Andre morsomme landsdekkende turneringer er Nordea Pairs, dn-golfen og p4-golfen.
Bare å hive seg med ved anledning og ha det skøy!
Fooore, hcp 8.8
Drøbak&Grønmo
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by JanB »

Keyser wrote: (JanB: Formelen for tildelte slag er definitivt lineær)
Beklager; Jeg uttrykket meg feil i forhold til det jeg ville poengtere. Selvfølgelig er resultatet av formelen for spillehandicap linjær, men det var noe annet jeg ville ha fram. Dersom Baneverdien avviker fra banens par, er forholdet mellom hvor mange mottatte slag man får ikke konstant i forhold til HCP. Er baneverdien høyere enn banens par, er det flere tildelte slag, relativt sett, enn ved et lavt handicap.
Dette har en innvirkning dersom det utregnes mottatte slag av et redusert HCP eller om man først reduserer HCP for dernest å finne mottatte slag.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Kaffekannen »

Da er det under 2 timer til "avslag". Hadde 18 hull i går som ikke var særlig mye å skryte av. Gikk runden med kolleger jeg ikke har snakket med på nærmere ett år og det ble mye tulling og lite konsentrasjon. Strøk på 4 av 6 første hull før jeg tok meg sammen. Fikk videre 2 birdies og 4 par i løpet av siste 12 og endte rundt mitt hcp. I dag blir det full konsentrasjon. Full oppdatering kommer etter turnering(hvis ikke alt gikk åt skogen)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Goofy »

Vi kan vel snart konkludere med at Kaffekannens runde gikk åt skogen :lol:
-g-
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by Kaffekannen »

Goofy wrote:Vi kan vel snart konkludere med at Kaffekannens runde gikk åt skogen :lol:

Gikk bokstavelig talt åt skogen første ni. Heldigvis spilte partneren min sine beste første ni for året. Han slet litt mer på siste ni og da satte jeg en del par og bogeys som gjorde at vi endte på respektabel niende plass av 28 par med 39 poeng. Isolert sett gjorde jeg ikke en god runde, men jeg er fornøyd med at jeg steppet opp og paret når han slo ballen i vann på 14 og 15.

Jeg tar ikke en hull for hull da det ble mye tull og rett og slett noe jeg mistenker var nerver. Jeg shanket(hvis det er å kakke ballen rett ut til høyre med 15 meter lengde) flere ganger, og fikk ikke utspillene til å sitte. Regner med det kommer seg når jeg får noen turneringer til under beltet.

Om turneringen. Virket som et greit arrangement og alt var egentlig ryddig og greit. En del vanskelige flaggplasseringer var det og utslag var som oftest trukket så langt tilbake som mulig. Vi brukte også over 6 timer på runden. Det må være mulig å speede opp littegranne selv om det er turnering.

Vi gikk sammen med et par juniorer fra A-klassen med 4,5 og 9 i hcp. De var jævli flinke og slo gresselig langt. Jeg må innrømme at det slet litt på selvtilliten når en tynn liten 15 åring slår 3 spoon lenger enn jeg slår driver :oops:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Turnering - Amatørnivå

Post by furu »

Absolutt godkjent det. Kun tre poeng unna en 2.plass.

Ikke alltid like enkelt å gå sammen med noen som er skikkelig gode. Samme hvor snille og greie de måtte være så kan det ubevisst gjøre ting med hodet ditt.

Er det ikke litt unødvendig å trekke utslagene helt bak på en konkurranse som dette? Er jo ikke Bergens elitespillere som stiller her.
Instagram @christianfuru
Post Reply