Hva sliter dere med?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva sliter dere med?

Post by JanB »

Mats wrote:Svingen i dag var noe stakkato. Tror jeg var litt for fastlåst i armene, og for lite rotasjon i kroppen. Slo noen vakre slag på rangen når jeg varmet opp, da var jeg mer løs og ledig i kroppen.

Frykten for å duffe gjør at jeg til tider topper ballen eller blir for fastlåst i kroppen. Mange som har opplevd dette?

Svingen min er i utgangspunktet bra, men det blir for mye negativ tenking hvis jeg først gjør et dårlig slag.
Jeg griper fatt i "fastlåst i armene".

Svært mye av golfsvingen ligger i håndledd. (Derigjennom et riktig grep som er passe løst).
Ta noen prøvesving til du er fornøyd med løs og ledig i håndledd slik at release blir med virkelig snert.
Ikke ta full baksving før du har kjent at håndleddene dine "virker" slik de skal.
Dette hjelper deg også til å få fokus vekk fra ballen. Jeg tror du har for mye fokus på å slå ballen og ikke å gjøre en full sving.

Du kan "måle" din egen klubbhodehastighet ved følgende observasjon. Lytt til swish-lyden. Desto høyere frekvens (altså lysere lyd), desto raskere går klubbhodet ditt gjennom svingen.
Lyden skal helst være så sent som mulig. Det betyr i alle fall at du ikke skal høre noe lyd FØR balltreff.

Ta noen løse prøvesvinger og hør at du får opp farten på køllehodet. Det betyr at du har bra håndledd.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Fooore
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2009, 10:04

Re: Hva sliter dere med?

Post by Fooore »

Har mye bedre balltreff i år enn i fjor, men har litt for lite stabilitet med driver. Tok en protime tirsdag, fikk et par enkle tips som skal testes på bane framover. Greit - og nødvendig - med "justeringer" fra fagfolk innimellom.

Tidvis for dårlige utslag på relativt korte par-3, trekker ballen et stykke mot venstre fordi armene eller hendene blir for aktive. Må konse på å slappe av mer når ballen ligger på pegg.
Fooore, hcp 8.8
Drøbak&Grønmo
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Hva sliter dere med?

Post by Mats »

Spilt en 9hulls runde på grønmo i dag. betalte forresten 250kr, svindyrt! :evil: . Nok om det..

Rimelig godt spill med jernene i dag, slo langt og rett, men var litt uheldig med siktet noen ganger og traff da selvfølgelig bunkere (på 4 av hullene faktisk). Mange av disse var utrolig uflaks og jeg hadde ikke marginene på min side da jeg treffer over en meter til siden for bunkeren, men den såvidt triller nedi. Kom meg allikevel greit ut på et slag på 3 av de. Nærspillet var ganske bra, ganske sikker på green fra 100m og inn.

Slo et fantastisk slag med 3H forresten, ca 200m med litt trilling. Det reddet æren etter et forferdelig utslag som såvidt gikk forbi dametee :lol:.

Dagens beste var et innspill på 140 meter som landet 3meter fra flagget på hull 4 (for de som kjenner banen). Toputtet til par her. Ellers gikk det i bogey og dobbel bogey, samt en stryk. Endte på 16 poeng, helt grei treningsrunde. Endel unødvendig treputting + chip-duff som irriterte meg grenseløst.

Droppet forøvrig driveren i dag, kjørte 3wood og det funket rimelig bra i de fleste tilfeller.må trene endel med driveren før jeg tør å bruke den på banen
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Post Reply