Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply

Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

1. Gjennomsnittsalderen på golferne er høy - dårlig syn og dårlig hukommelse
0
No votes
2. Man gir blanke og tenker at banemannskapet har betalt for å holde banen i stand
8
33%
3. Treffer greenene så sjelden at man ikke tenker over det de gangene man treffer
5
21%
4. Dårlig opplæring i hva det betyr for gresskvaliteten og hvordan man skal reparere merker
1
4%
5. Vet ikke at det blir merker når man treffer greenen
1
4%
6. Gidder rett og slett ikke
6
25%
7. Glemmer greengaffelen
0
No votes
8. Greenene er så rufsete fra før så det er ingen vits i å fikse merker
2
8%
9. Pga stort fokus på raskt spill "har man ikke tid"
1
4%
10. Noen andre fikser de for meg, sikkert de som kommer bak
0
No votes
 
Total votes: 24

kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by kevin »

I år synes jeg hjemmebanen har vært verre enn noen gang når det gjelder nedslagsmerker på greenene. Ikke vet jeg hvorfor, men det er den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha reparert utallige merker etter andre. Det kan hende jeg har glemt et eller to, men tror selv at jeg har bra fokus på å fikse etter meg, og tar alltid noen ekstra.

Har sett dette på andre baner også og det forundrer meg like mye hver gang når jeg ser 5-10 ferske merker, noen som er flere cm lange og brede, dype sår. Jeg vet at det tar over 1 uke før disse leger seg selv, mens hvis jeg fikser det så tar det 24t.

Noen baner og klubber har bra fokus på dette og skilter mye for å minne folk på å fikse etter seg.

Men kan man gjøre noe annet? Finnes det andre måter å gjøre folk mer bevisste og oppmerksomme? Må man finne på noe drastisk?

Senest i dag reparerte jeg minst 4 merker i tillegg til mine egne, pr.hull. Spilte 9 hull og reparerte altså minst 36 merker, i tillegg til 5 egne.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by furu »

Det går igjen alle steder. På Fana er det til tider ekstremt og man må fikse flere merker på hver eneste green. Tror det er flere årsaker.

Mange bruker banen til trening. Spesielt juniorspillere slår mange baller inn på hver green. De lager så mange merker at de ikke får tid til å fikse alle og sikkert overser noen. Overser med eller uten vilje og viten....
Golfere speiler samfunnet. Jeg ser det i trafikken og mange andre steder - vi er egoister her i Norge der vi bader i velstand og selvforherligelse. Å overlate problemet til noen andre er enkelt. Folk har ikke samvittighet i dag.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by veggiss »

Det er dessverre veldig mange som ikke tenker på dette i det hele tatt. Jeg kan ikke huske sist jeg ble bedt om å fikse merker når jeg f.eks betalte greenfee. Tar dem 5 sekunder å påpeke til gjester og medlemmer at de må huske å fikse sine egne, og andre merker de måtte se på greenene.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by stianm »

Tror også at folk som ikke reparerer rett og slett bare glemmer det. Tror det er få som er bevisst over hvorfor de velger å ikke reparere, håper jeg iallefall.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by veggiss »

De glemmer det, har ikke greengaffel i lommen etc...mange dårlige unnskyldninger. Derfor synes jeg at de som er i proshop, samt marshall som kjører rundt bør minne folk på dette.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by furu »

Klart noen glemmer det. Jeg og mange andre vanlige golfere i Norge er ikke vant til å lage nedslagsmerker :D I gledesrusen over å ha landet på green fra mer enn 20 meter så er det nok noen som ikke får med seg den lille gropen i gresset.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by kevin »

Jeg synes det har vært så mye denne sesongen og har litt problemer med å akseptere at så mange glemmer det. Hva er det så som gjør at man er så glemsk? at man er så fokusert på puttinga at man ikke tenker over det? eller at man skal skynde seg?

Kan det være at det er mindre fokus på banepleie under VTG kursene nå?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by Kaffekannen »

Jeg forstår ikke dette helt jeg heller. Jeg er stort sett så glad for å i det hele tatt lande på green at jeg nesten briefer med greengaffelen :D . Jeg synes også de jeg går med stort sett fikser nedslagsmerkene sine. Derfor er det merkelig at det er så mange merker. Jeg tror ikke det har noe med VTG å gjøre sidenspillere som kommer rett fra kurs normalt ikke treffer mange greener på en slik måte at det lager merke. Enig med Veggissen at det bør informeres/påminnes om dette oftere. I det hele tatt bør informasjonen bedres på alle mulige måter, men det er en annen(og svært lang) diskusjon.

Men folkens, i stedet for å klage over andre så kan dere gjøre følgende. Sett dere som mål å alltid reparere minimum 2 nedslagsmerker på hver green og få med dere de andre i flighten. Blir raskt bedring hvis man reparerer 8 nedslagsmerker på hver green.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by sumo »

det og si at man glemmer det, er en dårlig unnskyldning.
jeg tror det rett og slett er ren latskap, at folk gir faen. den hverdagslige golfer er nok ikke klar over konsekvensene det får for greenen.
så tenker de sikkert videre at nestemann kan jo bare fikse det evt.
nordmenn er ekstremt dårlige til og fikse nedslagsmerker. har også i år lagt merke til hvor mye det har vært. tror jeg har fikset mer nedslagsmerker etter andre, enn meg selv. det er bare helt for jævelig, for og si det mildt. folk burde skamme seg. ta et kurs hvor man får litt lærdom om etikette på banen. vedlikehold er så ekstremt viktig for og få opprettholdt et godt nivå på banen. jeg mener, hvor vanskelig er det og ha en greengaffel i lomma gjennom hele runden? det absolutt første jeg gjør når jeg kommer på green, er og fikse evt nedslagsmerker - mitt eget inkludert. for meg er dette ren rutine, noe det burde være for hver og en som golfer - uansett hcp.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by Drizzit »

furu wrote:Klart noen glemmer det. Jeg og mange andre vanlige golfere i Norge er ikke vant til å lage nedslagsmerker :D I gledesrusen over å ha landet på green fra mer enn 20 meter så er det nok noen som ikke får med seg den lille gropen i gresset.
Jeg tror du er inne på noe her. Jeg har iallefall lagt merke til at mange av merkene jeg tar som ikke er mine er lange og grunne, og gjerne nerme en kant på greenen. Dette tyder på at de kommer lavt inn uten spinn og blir gjerne ikke liggende på greenen. Er fort gjort å glemme at man kan ha landet på greenen når ballen ligger i tykk rough og man må konse om en chip.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by Yorkie »

Øh, er de samma grautpøkkskallene som ikke fikser nedslagsmerker som ikke raker bunkere etter seg, søplehuer alle sammen. Noe for marshalltjenesten, hver gang noen blir sett i å ikke reparere nedslangsmerker eller rake i bunker burde de blitt tatt av banen, og satt til å begynne på hull 1 med å rake bunkere og å reparere nedslagsmerker, så fikk de holde på til mørkets frembrudd.

Tar kun få sekunder, er en del av spillet, og alle vet det. Ingen unnskyldninger eller forklaringer er mulige, rett og skjær sløvhet og egoisme, svarte, hvor er hagla mi!
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by CharlieB »

Yorkie wrote:Øh, er de samma grautpøkkskallene som ikke fikser nedslagsmerker som ikke raker bunkere etter seg, søplehuer alle sammen. Noe for marshalltjenesten, hver gang noen blir sett i å ikke reparere nedslangsmerker eller rake i bunker burde de blitt tatt av banen, og satt til å begynne på hull 1 med å rake bunkere og å reparere nedslagsmerker, så fikk de holde på til mørkets frembrudd.

Tar kun få sekunder, er en del av spillet, og alle vet det. Ingen unnskyldninger eller forklaringer er mulige, rett og skjær sløvhet og egoisme, svarte, hvor er hagla mi!
+1

Har ikke hagle, men har tidvis lurt på om jeg ikke burde skaffe en. På Fana i år så har det til tider vært ekstremt, uten at jeg har brukt mye tid på å forsøke å finne ut hvorfor. Det er fullstendig unødvendig, burde aldri skje. Ødelegger bare opplevelsen for de som kommer bak og deg sjøl neste gang du skal spille banen.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by sirandrew214 »

CharlieB wrote:
Yorkie wrote:Øh, er de samma grautpøkkskallene som ikke fikser nedslagsmerker som ikke raker bunkere etter seg, søplehuer alle sammen. Noe for marshalltjenesten, hver gang noen blir sett i å ikke reparere nedslangsmerker eller rake i bunker burde de blitt tatt av banen, og satt til å begynne på hull 1 med å rake bunkere og å reparere nedslagsmerker, så fikk de holde på til mørkets frembrudd.

Tar kun få sekunder, er en del av spillet, og alle vet det. Ingen unnskyldninger eller forklaringer er mulige, rett og skjær sløvhet og egoisme, svarte, hvor er hagla mi!
+1

Har ikke hagle, men har tidvis lurt på om jeg ikke burde skaffe en. På Fana i år så har det til tider vært ekstremt, uten at jeg har brukt mye tid på å forsøke å finne ut hvorfor. Det er fullstendig unødvendig, burde aldri skje. Ødelegger bare opplevelsen for de som kommer bak og deg sjøl neste gang du skal spille banen.
+1 fra meg også (apropo, kanskje få til en "liker" knapp??) Det har blitt verre og verre. Bunkere gidder man ihvertfall ikke rake, og nedslagsmerker er jo bare fint??
pinchcliffe
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 09 May 2011, 15:37
Hcp: 25,6
Hjemmeklubb: Asker og Holtsmark

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by pinchcliffe »

Det er godt å se at folk her inne i hvert fall reparerer de nedslagsmerkene man kommer over, inkludert meg selv. Jeg tror at folk rett og slett er late, for de vet at det kommer noen i ballen bak som sikkert rydder opp etter dem.
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by Fairway »

Skulle jo egentlig tro at alle reparerte sine egne nedslagsmerker som utgangspunkt ihvertfall.. Er jo tross alt golfetikette og alle klubber har regler på dette...

Nå kan det godt tenkes at nybegynnere ikke alltid kommer på å reparere nedslagsmerket i rusen av å lande på green på innspillet. Men da skal de ihvertfall bli minnet på dette og slik jeg har sett på diverse baner så står jo dette ofte rimelig godt forklart på lokale regler eller som generell oppfordring...

Om det så betyr at man bruker et halvt minutt pr.hull ekstra så utgjør det ca. 9 min over 18 hull.. Det tar jo ikke så lang tid på å reparere nedslagsmerker, men la oss si det er tilfelle.. Da får vi gleden av bedre greener og banen repareres raskere....Det samme vil jeg vel si for oppslått torv.. Slår man borte store gressflekker så ta de sekundende ekstra å legge torven tilbake og tråkk fint over det etterpå..

Tok et raskt søk på dette med reparering av nedslagsmerker. Kan jo være greit å vite hvordan det bør gjøres skikkelig. http://www.sorknesgk.no/index.php?optio ... Itemid=149

Leste også dette en eller annen plass:
Når gresset repareres først etter 10 minutter eller senere tar det 15 dager for å lege skaden.
Når gresset repareres innen 5 minutter tar det 24 timer for å lege skaden.

vet ikke hvor mye dokumentasjon det er på dette, men det tilsier jo at en liten innsats fra hver spiller gir bedre greener for alle.. Været jobber jo imot oss allerede her i norge så hvorfor skal vi forverre baneforholdene ved å være sløve...
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by golferen »

Hvis det er til noen trøst så er de utrolig mye dårligere her borte i California. Vil påstå at golf etikette generelt sett er totalt fraværende her. Men banene er fantastiske da, og det hjelper. =)
WeAreLeeds78
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 12 Sep 2011, 20:05
Hcp: 25
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by WeAreLeeds78 »

Jeg spiller en del i Sandefjord, og i starten av sesongen synes jeg folk var veldig flinke til å reparere, men når man kom mot slutten av sesongen med mye trafikk ble det fryktelig mye slurv og jeg tror jeg reparerte minimum 3 merker på hver green selv om ingen av dem var mine. På de fleste andre baner jeg spilte i år(holtsmark, drøbak, larvik++) var det håpløst mange merker. Særlig forstår jeg det ikke når det så mange dager i år var ganske bløtt og et nedslagsmerke blir jo et krater med en diger "foll" som står opp. Da er det ikke spesielt vanskelig å se merket sitt (og tenke at; det der må jeg jo fikse). Kjipt når man vet hvor lett det leges om man reparerer det med en gang. Og som ble nevnt her; det er vel stas å måtte ta frem gaffelen og fikse et merke, tyder jo bare på at man har gjort et godt innspill ofte.
I Ogio Grom bagen:
Driver: Nickent 4DX
Hybrider: Cleveland Mashie 20,5gr, Callaway Diablo Edge 24gr
Jern: Titleist AP2 710 m/Project X Rifle 5,5 (litt drøye for en høy-hcp'er som meg)
Wedger: Titleist Vokey SM 54/11 og 58/08
Putter: Odyssey White Hot XG
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva er grunnen til at man ikke fikser nedslagsmerker?

Post by kevin »

Ser at headgreenkeeper på Larvik Gk har hatt inspeksjon av greenene og var ikke fornøyd med tilstanden. Synd at så mange gir blanke.... :evil:
Post Reply