Laser/lengdemåler

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Laser/lengdemåler

Post by veggiss »

Ironi: Er bare å sende over en til Furu, da får du oversatt til norsk og sikkert en hyggelig omtale på bloggen også.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Laser/lengdemåler

Post by Thkarlson »

Lest endel på siden til Pargate og det ser ganske bra ut asså
Vurderer og handle inn en sånn...

Bushnell er jo ikke direkte billig det heller
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Laser/lengdemåler

Post by furu »

veggiss wrote:Ironi: Er bare å sende over en til Furu, da får du oversatt til norsk og sikkert en hyggelig omtale på bloggen også.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den der :?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Laser/lengdemåler

Post by veggiss »

Ironisk :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Laser/lengdemåler

Post by veggiss »

Thkarlson wrote:Lest endel på siden til Pargate og det ser ganske bra ut asså
Vurderer og handle inn en sånn...

Bushnell er jo ikke direkte billig det heller
Den billigste som kan være brukbar er den til 1795 + 25% mva = 2250,-. Bushnell Pinseeker Medalist koster $250 på TGW, dvs ca 1750 spenn inkl mva eks frakt. $50 til så har du Tour V2.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Comtank
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 14 Sep 2011, 22:14
Hcp: 7
Hjemmeklubb: Svartinge GK

Re: Laser/lengdemåler

Post by Comtank »

Hej igen, bra med flera svar. För att klargöra vad vi behöver hjälp med på siten är det egentligen två saker. Det ena är att kontrollera och se till att allt verkligen är korrekt översatt. Det är inte helt lätt att få till allt till 100% utan att kolla av med dom verkliga användarna och presumtiva kunderna. Blir lätt att ett o annat ord och uttryck är halvsvenskt o i värsta fall Danskt :-) Vi har även en ordlista som ska in på guide sidan som behöver översättas.

Bland det värsta jag vet själv är när jag kommer till en site och genast hittar konstiga uttryck och dålig översättning. Det inger inte direkt förtroende...

Vad säger ni som svarat, hur ser siten ut egentligen?

förutom det behövs det oberoende testare, vi behöver jobba fram lite video material och annat som gör att man som besökare känner sig trygg med att produkterna är bra.
En sak jag insett är att oberoende av marknad jämförs vi alltid med just Nikon 350 & Bushnell V2 - det som uppenbart inte framgår är tex. att dessa två snarare är att jämföra med vår mellanmodell än toppmodellen. Antagligen är det för att priset är ungefär detsamma. Båda dom kikarna får problem med små mål (tex. flaggan) på avstånd över 200 meter. Det funkar kanske upp till 220 max med lite användarskills, det gäller även för vår mellanmodell. Toppmodellen har en helt annan prestanda.

Nu ska jag inte börja skriva mer detaljerat om mina egna åsikter eftersom det lätt blir ett reklamjippo av det hela. Jag vill seriöst hitta människor som kan hjälpa till att vässa upp vår site i Norge och några lämpliga oberoende testare. För att göra det mer konkret kan jag säga att jag har för avsikt att ge bort åtminstone 5 kikare av 2000 modellen till de som kan ge oss seriös hjälp att ta oss framåt.

Maila gärna mig på jimmy@rangefindergolf.se så jag får in förslagen i burken på kontoret.

/Jimmy
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Laser/lengdemåler

Post by Yngvebol »

Jeg har hatt en rimlig Bushnell med pinseeker i 5-6 år. Min er en av de minste og kjøpte den rett fra USA/ E-bay. Betalte ca $300 og fikk den merket som julegave...

Brukte den veldig mye i begynnelsen og ble kanskje vel fokusert på å slå akkurat "riktig" lengde i forhold til avstand til flagget. Det jeg ofte glemte var å vurdere hvor på greenen flagget sto, hvor mye vind det var og hvor kaldt/fuktig det var i været. Nå bruker jeg den mindre på bane enn tidligere, og "kjører" på avstandsmerkene i steden for. Sikter stort sett alltid midt på greenen, hvis ikke flagget står på en spesiell side eller platå hvor det er gunstig å lande på.

Jeg tror kanskje at en GPS er nyttigere i spill sammenlignet med laser. I treningssammenheng er en laser vannvittig bra, spesiellt til trening med wedger og til å finne eksakt lengde med de forskjellige køllene.

Uansett ville jeg kjøpt et anerkjent merke uten for mange "kjekt å ha" funksjoner, Leupold og Bushnell er alltid sikre kjøp.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Mizuno
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 07 Aug 2011, 01:02
Hcp: 21

Re: Laser/lengdemåler

Post by Mizuno »

Da skal jeg gå til innkjøp av en lasermåler, men det er flere varianter å velge mellom. Så da er mitt spørsmål: Hva slags tekniske finesser har man egentlig brukt for på en slik dings? Hva er kjekt å ha?
Tenker at jeg skal måle avstand naturligvis og at den bør ha en pinseeker funksjon.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Laser/lengdemåler

Post by veggiss »

Mizuno wrote: Tenker at jeg skal måle avstand naturligvis og at den bør ha en pinseeker funksjon.
og der har du det du trenger. videre er lang batteritid, og lav vekt en fordel.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Laser/lengdemåler

Post by Matshino »

Har du pinseeker så holder det. Er vel ikke lov å bruke avstandsmålere i turnering dersom de måler noe annet enn avstand heller? Nikon 350G er en god avstandsmåler, treffer flagget lett fra 200 meter og inn!
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Laser/lengdemåler

Post by furu »

Det er vel egentlig to modeller som er aktuelle å kjøpe her i Norge. Ja, det finnes flere men prisen blir veldig høy. Syns nå jeg.

Golfhandelens Bushnell V2 uten slope (og med 10% rabatt for tiden) og Onlinegolfs Nikon 350G. Begge har pinseeker, som de andre sier så har du det du trenger akkurat der.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Laser/lengdemåler

Post by Golffreak »

rukte den veldig mye i begynnelsen og ble kanskje vel fokusert på å slå akkurat "riktig" lengde i forhold til avstand til flagget. Det jeg ofte glemte var å vurdere hvor på greenen flagget sto, hvor mye vind det var og hvor kaldt/fuktig det var i været. Nå bruker jeg den mindre på bane enn tidligere, og "kjører" på avstandsmerkene i steden for. Sikter stort sett alltid midt på greenen, hvis ikke flagget står på en spesiell side eller platå hvor det er gunstig å lande på.

Jeg tror kanskje at en GPS er nyttigere i spill sammenlignet med laser. I treningssammenheng er en laser vannvittig bra, spesiellt til trening med wedger og til å finne eksakt lengde med de forskjellige køllene.
Nå er det ikke fordi jeg har valgt laser selv, men personlig så synes jeg laser er overlegen GPS (som jo kan ha +/-10m avvik!). Det GPS kan hjelpe deg med er overblikk over hullet rent grafisk (på en bra GPS). Du får jo ikke noe mer info om flaggplassering, og som oftest ikke hvordan greenene er heller. Bunkerkanter kan du også kjapt måle med en laser. Det verken GPS eller laser automatisk vil hjelpe deg med er å TENKE... Spesielt på hardt og raskt underlag hvor ballen vil trille mye mer, så må du ta høyde for dette på innspill etc. Er banen veldig våt så kan du sikte mye mer rett på pinnen. Eneste indikasjon på flaggplassering er å 1) se mot greenen og forsøk å observere (jeg ser ofte på flaggplasseringer når jeg passerer en green lengre fremme..), 2) ofte er det et lite flagg som indikerer hvor langt inne på greenen flagget står, 3) flaggplasseringsinfo i baneguide eller eget ark eller 4) lokal kjennskap til banen. Hvor du ønsker å lande ballen er uansett litt vanskelig på en helt ukjent bane. Personlig så koster jeg på meg en baneguide på en ukjent bane, i tillegg til laser.

Spille etter avstandsmerkene er helt OK det, men ikke noe er så irriterende som å velge en kølle feil så jeg vil vite eksakt lengde. Min erfaring er at jeg sparer kanskje 2-3 slag med laser kontra å ta det på "øyemål", men kanskje ikke mer enn 1 slag vs. oppskritting fra nærmeste merke. Laser sparer meg bare for mer gjetting/kalkulering og tid.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Laser/lengdemåler

Post by furu »

Jeg bruker GPS uten fancy bilder og oversiktsgreier i Skycaddie SG2.5. Gir front, midt og bak på green på baner som ikke er målt opp og det er det viktigste for meg. På oppmålte baner gir den mål til alle bunkere og hindere. Bare enkle tall på skjermen, og ekstremt raskt oppdatering. Tar bare et par sekunder så har den målt opp. Har prøvd noen med oversiktsbilder og masse info, men det ble for mye greier for meg.
Instagram @christianfuru
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Laser/lengdemåler

Post by Fornii89 »

Bushnell Yardage Pro Sport 450 Laser Rangefinder
kjøpte meg akkurat denne for en uke siden, noen som har noen erfaringer med den?
Jeg har googlet litt og fant et par bra reviews på den. prisen kom på rundt 850 kr.
Har fått testet den litt, men har ikke kommet meg på noen bane ennå.
User avatar
Mizuno
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 07 Aug 2011, 01:02
Hcp: 21

Re: Laser/lengdemåler

Post by Mizuno »

Lengdemåler laser:
Skal den være med slope eller uten?
Er det noe man MÅ ha eller klarer man seg fint uten?
Sikkert avhengig av golfnivå og hvilket baner du har tenkt til å spille, men fint å høre hva dere mener?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Laser/lengdemåler

Post by furu »

Du klarer deg fint uten slope. Vil tro at de aller fleste har uten. Det er heller ikke tillatt å bruke laser med slope i konkurranser og vel ikke på hcp-tellende runder heller.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Laser/lengdemåler

Post by Golffreak »

Enig, er ikke tillatt i turnering og blir for mye hjelp. Du kunne jo hatt utstyr som kalkulerte anbefalt kølle etter lengde, høydemeter til flagget, meter over havet, vind, temperatur, luftfuktighet, regn, trykk, hvor tighte buksene dine er og svevestøv ("miljøfartsgrense" på golfbanen neste?). Det blir litt mye hjelp, og avstandsmåler er i mine øyne kun et mer praktisk hjelpemiddel enn detaljerte baneguider, flaggplasseringskart og avstandsmerker på banen til sammen. Du kan få omtrent samme informasjon om disse tre tingene er målt opp nøyaktig og tilgjengelig, men laser er mye kjappere og du slipper å tenke på hvor langt det ser ut som... Ikke minst sparer du tid på færre slag;-). Skal heller ikke se bort fra gadget-faktoren. Jeg har en og er godt fornøyd.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Laser/lengdemåler

Post by sumo »

lasern min er en av de beste gadgetsene jeg har kjøpt. den er gull verdt.
som de andre sier, du trenger ikke tenke på slope. at den måler lengde, samt har pinseeker, er det absolutt viktigste.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
MacAdolpho
Rookie
Rookie
Posts: 13
Joined: 07 Apr 2011, 07:40
Hcp: 30.8
Hjemmeklubb: Sandefjord og Vestfold

Re: Laser/lengdemåler

Post by MacAdolpho »

http://www.dinkikkert.no/avstandsmaler/ ... 000til1999 hva med disse her? Noen som har sett eller prøvd noen av de, tenkte spesielt på den til 1299 da den større versjonen av den har ulovlige målinger?
Taylormade RBZdriver
Taylormade 5 RBZ FW
Nike machspeed 3 og 5 hybrid
Nike machspeed 5-9,sw,pw,lw
Odessey crimson series 550 (?)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Laser/lengdemåler

Post by furu »

De har ikke pinseeker eller lignende teknologi. Du må kjøpe laser beregnet på golf men også med dette siden det er nær umulig å treffe flagget på mer enn 30-40 meter avstand.


iPad Tap
Instagram @christianfuru
Post Reply