Bare én herre på landslaget

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Bare én herre på landslaget

Post by Jan E. Espelid »

NGFs lag for 2012 er klare, se saken på Golferen her.

Det er over 100 navn på listen, men bare Joakim Mikkelsen er tatt ut på herrelandslaget. Det høres ikke bra ut.

Og så skulle jeg gjerne sett at også etablerte spillere som Peter Kaensche, Christian Aronsen, Jason Kelly og Jan-Are Larsen (om han ikke har lagt køllene på hylla) fikk et tilbud - de har sine beste golfår foran seg.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

Jeg skulle gjerne sett hvordan pengene ble fordelt her. Dersom det satses mye penger på 13-16 åringer fra forbundshold, mens de etablerte spillerne ikke får all verden så er det noe rart. Det var jo ikke få juniorer på de listene.....Muligens er dette en bevisst modig holdning der man sier at nå begynner vi i bånn og satser steinhardt på juniorene. Da bør det komme meget gode resultater om 5-10 år for hvis ikke er en hel "generasjon" ofret til liten nytte.

Med forbehold om at hun har takket nei - hvorfor er ikke Benedicte Grøtvedt med på noen satsning? Lene Krog og Martens leverer nada men er fortsatt inne.

Larsen har lagt opp og begynt i fast jobb, så at han ikke er med er ikke rart - ham har NGF effektivt presset ut.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

Jeg liker ikke syting! For voksne folk handler det om å prestere først, så får pengene komme som en konsekvens av prestasjonene. De fleste gode golfspillere, som "blomstrer" etter 30 år, har vist mye mer gjennom 20-årene enn de norske. Greide man ikke å nå opp, vel synd det, men forbundet bør ikke bruke begrensede ressurser på håpefulle støttetiltak langt opp i voksenårene. Så hvis det da blir en tapt generasjon, er det fordi den ikke var god nok.

Der pengene får brukes først, for at prestasjonene kan få komme etterpå, må være til et godt sportslig opplegg for lovende juniorer, der det sikres best mulig kompetanse på trenersiden for tenåringer og dem like over 20.

Og de mer voksne trenger jo ikke å gi opp selv om de ikke blir satset på av et forbund. Det er lov å trene mye og ofre arbeidsinntekter hvis man virkelig har viljen og troen på seg selv. For det er store premiepenger der for den som lykkes, og da vil mye trening i magre år etter hvert kunne ses på som en investering. Men da må man altså ha vilje og evne nok.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Knut »

Helt enig med Snowman.
Etter ti år på ulike tourer er fremdeles Aronsen, PK, Kelly og JAL like langt fra verdenstoppen som da de startet proffkarrieren.
Får nå være grenser for hvor mange sjanser man skal få.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

Hvis man følger med ekstra på en bestemt idrett, da får man et forhold til navnene slik at man noen ganger lurer seg selv til å tro at folk er bedre og mer kjente enn de realistisk sett er. Som jeg skrev i en annen tråd, den beste golfspilleren vi har hatt på herresiden, var oppe på samme nivå som tennisspilleren Helge Koll Frafjord. Og hvor mange av dere er det som husker Helge? Tennisspillere kjenner det navnet, men ikke så mange andre.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

Ja for så mye støtte som PK, Aron og JAL har fått av NGF så er det jo underlig at de ikke har slått gjennom, Knut/Snowman. Til tross for at han har vært Norges beste spiller i perioder med topp 10 på ET har ikke NGF satset på JAL og det har hemmet satsningen hans kraftig. Mens Børsheim og Thorp og til og med en skadd Anders K har fått støtte har JALs støtte forsvunnet.

Selv om det bare er 8 januar er dere garantert å vinne premien for årets mest innsiktsløse og stupide innlegg sammen. Knut er litt for Børsheim-blind etter min smak. Hva har han prestert som gjør ham så mye mer berettiget til penger? En enkelt god plassering i Kazakh.. på CT. Thats it.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Yorkie »

Smilende Sam wrote:Larsen har lagt opp og begynt i fast jobb, så at han ikke er med er ikke rart - ham har NGF effektivt presset ut.
Noen flere detaljer SS? Har ikke sett noe om dette.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Yorkie »

Takker SS.
Veldig synd, men forståelig. Har alltid oppfattet JAL som en kjernekar med riktig innstilling, flott at han ønsker å fortsette å bidra. Får håpe at noen tar tak idet og sørger for at rutinen blir tatt vare på
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

Sam!!

Den som har hatt så mange starter på Europa-touren som Jan-Are Larsen, har selvsagt hatt god sjanse til å etablere seg med inntekter fra egne resultater på en slik måte at man ikke trenger noe støtte fra et forbund. Men da må altså talentet og resultatene være såpass gode at de inntektene virkelig kommer. For pengene kommer jo i golf, for dem som leverer bra nok. Slik sett er golfspillere priviligerte, for pengene ligger klare der for dem som klarer å levere, og Larsen har jo hatt mange starter i pengestinne turneringer over mange år, så han har hatt sjansen til å klare seg selv. Kan du si meg hvilket annet lands golfforbund som ville støttet med penger videre satsing på en 35-åring med hans resultater?

Det med støtte fra forbundet videre i voksen alder, det ser jeg mer som et behov i idretter der selv de beste nesten ikke tjener penger, og det fins mange sånne idretter, inklusive olympiske. Men i golf er jo premiepengene der slik at gode nok utøvere etter hvert kan klare seg selv. Det er selvfølgelig veldig vanskelig, men toppidrett er ikke lett.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by kevin »

JAL ble nr.146 på pengelisten på ET i 2008, det er ikke så veldig lenge siden vel? 4.plassen i Russland utgjorde mesteparten av de innspilte kronene. Da var han 32 år og i sin beste golfalder. Siden den gang har det gått nedover, kanskje mye grunnet manglende støtte.

Mikael Lundberg vant den turneringen i -08, han misset cut i East London denne uka....Han er 38 år

Jeg tror man absolutt kunne hatt en gruppe av de som er voksne og etablerte, kanskje uten å bruke mye penger på de nødvendigvis. Men et felles opplegg rundt treningsamlinger her hjemme, bruk av olympiatoppen, fysisk trening osv.

Dessverre virker det som at man må klare seg helt alene når man går fra amatør til proff, med mindre man er veldig ung.

Når det gjelder gruppene og spesielt herrelandslaget så er det vel kanskje slik at Elias B og Anders K også er endel av det landslaget? noen flere enn Mikkelsen må jo være med når man skal representere Norge i mesterskap?
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Knut »

NGF er et forbund for amatørene.
Det er kun de siste årene NGF har kommet med noe direkte støtte til proffene.

Jeg mener at de JAL,PK og Aron burde fått støtte for noen år siden, men nå er det nok dessverre for sent.
To av de spillerne du vil ha med på landslaget har vel spilt omkring 10 kval hver uten å oppnå ET-kort.
PK spilte 10 CT-Turneringer i 2011. Misset cut i 9. Kun på hjemmebane at han klarte en 53. plass.
Aronsen har spilt Nordic Leage i åresvis uten at det er blitt noe særlig av det.
Kelly er like norsk som Ralph Guldahl.


Å kalle meg Børsheim-blind er helt ok. Kall meg hva du vil.
Men gjennom KB får jeg faktisk litt innsikt i profflivet og kjennskap til spillere.
Og enig. I år har Knut kun hatt en andreplass i Borat-land. Pluss at han kvalet til ET på første forsøk.
Jeg synes det fortjener støtte.
Misser han fremdeles cutter på CT i 2020 mener jeg han skal ut fra landslaget han og.

Jeg er ikke noe glad i NGF, men stoler på at de vet hva de gjør akkurat her.
Last edited by Knut on 07 Jan 2012, 19:44, edited 1 time in total.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

NGF bør i hvert fall IKKE lage budsjetter ut fra at hobbygolfere skal betale støtte til proffene gjennom avgifter! Og det gjør de vel ikke heller. (?) Pengene fra hobbygolfere trengs rundt i miljøene for å få klubber og anlegg til å gå rundt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Bare én herre på landslaget

Post by CharlieB »

Tror nok JAL og ett par andre var veldig uheldige rundt 2008, finanskrisen traff og endel NGF satsninger fikk enn solid torpedo mitdskips. Det ble gjort noen prioriteringer og det var det. Det er synd, men sånn er det. Å satse stort på at de skal få noe gjennombrudd nå er å kaste penge på bålet dessverre.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

Tror Snjomannen og Knut skal gå tilbake og se hvordan fremgangen til JAL var mens han hadde økonomi til å satse og så sammenligne med hva som skjedde når økonomien ble svekket - av bl.a. NGF som valgte å bruke penga på Thorsp, Børsheim, Anders K, etc. Hvis NGF kun er et forbund for amatørene - hvorfor bruke penger på Thorp, Børsheim mfl da?

Å bruke fjorårets resultater som utgangspunkt for vurderingen blir helt feil, det er hva som har skjedd over år som gir et godt bilde. (Rio 16 ble tatt ut basert på 2010 resultater)

Hvis resultater skal være avgjørende; hvorfor da støtte Martens, Krog, Bertheussen, Anders K og (beklager til menigheten) en Børsheim (uten proffresultater da han ble tatt ut) gjennom Rio 16? Argumentene om resultatavhengig støtte kan jo ikke anvendes på noen av disse spillerne. Fakta er at NGF har gamblet vekk en hel generasjon. Hvis Kofstad og Børsheim ikke lykkes så har hele strategien spilt fallitt.

Og NGFs mangel på kompetanse blir enda tydeligere når man ser på støtteapparatet; der skraper man sammen de eks-proffer man kan finne uten å se på hva de har å bidra med og så finner man en håndballspiller/kommentator til å lede dem.

@Knut; Hvis vi sammenligner Børsheim med f.eks Tage ift. Forbundet så er det nok at Knut ikke leverer i år - da skal han kastes ut. Det var det NGF gjorde med Tage. Både Tage, Brovold og Larsen klarte Q-School i første forsøk - de kom til og med rett fra college - de hadde ikke et år mellom slik det var med Knut. Tage kom da inn i Team Norway eller hva det het den gangen. Da han mistet kortet året etter ble han kastet på hodet og ræven ut igjen og sto uten støtte. Børsheim og Kofstad har fått støtte før de presterte noe som helst - i likhet med de andre jeg nevner ovenfor. Knut vil altså gi Knut støtte frem til 2020 før det skal få konsekvenser? Neida, skal NGF følge prinsippene sine så skal de kastes ut neste år hvis de ikke leverer. Det betyr at Bertheussen, Krog, Martens, Anders K skulle vært slengt ut i år.....

Jeg mener ikke at JAL skulle vært tatt inn i varmen denne sesongen - syndene mot ham er historiske og det er for seint nå - han hadde nok gitt opp allerede i fjor.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

Sam, da, du forholder deg ikke til det viktigste poenget mitt i forrige innlegg. Jeg bladde gjennom alle årene til JAL, og jeg så at han har spilt svært mange turneringer over mange år på Europatouren, flere enn jeg hadde trodd før jeg sjekket. Jeg telte til og med litt, men det var så mange turneringer at jeg kom ut av tellinga :-)

Poenget mitt i forrige innlegg står seg derfor utmerket, og det er at JAL har hatt veldig mange muligheter til at karrieren kunne tatt av, med innspilte midler som ville gjort ham økonomisk uavhengig av forbundet, for det er store pengepremier i golf. Men resultatene var altså ikke gode nok til den type økonomisk uavhengighet! Jeg fant en 4.plass og en T9 som de to eneste topp-10 på et stort antall turneringer. Det er bra, men ikke bra nok til å skaffe seg en selvfinansiert fortsatt karriere innenfor en idrett hvor nettopp det er fullt mulig.

Det er ikke mer syting i golf enn andre steder, men golf har sin del av synspunktene på at det alltid er forbundet, klubben, treneren, været, uflaks og fandens oldemor som har skylda når noen ikke lykkes godt nok, men sjelden utøveren selv og/eller utøverens talent.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

......og hvor mange gode plasseringer har Krog, Børsheim, Martens, Bertheussen, Kofstad og Kristiansen på Europa Tour nivå, Snømann?
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

Har jeg trukket fram noen av dem du nevner som eksempler på noe som helst? Det jeg har gjort er å ha meninger om i hvilke aldersklasser det er viktig og riktig at et forbund støtter opp økonomisk, og det er - etter min mening - i tiden FØR spillerne får sjansen til selv å finansiere videre karriere gjennom gode inntektsbringende resultater. Deretter bør - etter min mening - pengene følge av prestasjoner, dvs ved at premiepenger og evt personlige sponsorer finansierer den videre karrieren. Men det betyr også - etter min mening - at ved evt manglende inntekter fra premieinntekter og personlige sponsorer for godt voksne golfere, da trenger det ikke være noe å hente hos forbundet. Det er da masse penger i golf for voksne spillere som leverer resultater, er det ikke?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

Så man skal støtte spillere som ikke presterer på bekostning av de beste, fordi de beste ikke er gode nok?

Du har indirekte ment at de jeg nevner fortjener støtte. Eller mener du ingen skal ha støtte, boogey?
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Knut »

Det beste hadde selvsagt vært at alle fikk støtte.
Men det er vel nokså vanlig at man satser på ungdommen?
Post Reply