Noen tanker rundt 'fitting'

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Noen tanker rundt 'fitting'

Post by furu »

Å få riktig tilpasset utstyr er en kampsak for noen golfere. Jeg har egentlig ikke tenkt å ta debatten rundt viktigheten og riktigheten i denne tråden men er selvsagt åpen for det.

Det jeg egentlig er ute etter er å få diskutert hvordan fittingen fungerer.
Kan man treffe 100% på alle golfere som får en fitting?
Vil alle som får en fitting få optimale køller?
Vil noen 'vokse ut av' køllene de får?
Hvor store svingendringer må til før man må til ny fitting?

Hvor mange forskjellige typer jern kan man skru sammen i f.eks. TaylorMade R11?

De ivrige snakker gjerne om at alle må ha fitting for å få riktige køller. Hvis 1000 personer tar full fitting - vil de da få 1000 forskjellige typer jern?
Eller vil kanskje 659 av dem havne i samme kategori og kanskje være helt standard? Og enda 247 havner i en annen kategori? Ender man opp med bare noen få kategorier?
Det jeg tenker er - man har vel ikke fitting som fører til millioner av variasjoner? Alle er jo ikke forskjellig?
Er det utenkelig at standard køller som man kjøper i en golfbutikk faktisk er helt glimrende for de aller fleste av oss?
Eller lager produsentene køllene etter spesifikasjoner som ikke passer noen?

Mange mange mange mange mange spørsmål her :D Regner med at noen spesielt interesserte leser et par av dem 8-)
Instagram @christianfuru
Angmar
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 24 Sep 2011, 16:49
Hcp: 13,3
Hjemmeklubb: Kristiansand G.K

Re: Noen tanker rundt 'fitting'

Post by Angmar »

Når jeg kjøpte mine X22 jærn sa selgeren at de ikke trengtes og "fittes" for meg. Selgeren var en på super G på forus som hadde veldig peiling på hva han drev med og hadde testa en del jærn for enkelte golf blad. Han sa siden jeg var 1,83 m høy så var standard lenge godt nok for mitt og andres nivå som kjøper jærn i en butikk.

Men Driveren der i mor kunne jeg gjerne ha tenkt og fått tilpasset. det skjer nok neste gang jeg kjøper.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Noen tanker rundt 'fitting'

Post by Yngvebol »

Jeg har vært på fitting... både av driverskaft og jernsett.

Driver:
Dette her er noen år siden og før drivere med utskiftbare skaft kom. Jeg fikk limt opp 8-10 køller med samme hode og forskjellige skaft og slo baller i launch måler på Bergen Golfsenter.
Det var nyttig og ga meg masse innspill om hvordan skaftene påvirker lengde og retning, og forutsigbarheten på hvor ballen lander med de forskjellige skaftene.
Jeg har endret litt på svingplan og svinghastighet siden jeg gjorde dette og har begynt å bli mere stabil i den "nye svingen". Det er ikke tvil om at jeg skal ha full tilpassning til våren når den nye driveren skal i baggen.

Jerntilpassning.
Jeg gjorde tilpassning for noen år siden og startet med å prøve forskjellige køllehoder for å snevre inn hvilket køllehode jeg ønsket å ha i settet mitt.
Første del er lengde og lie vinkel, etterpå målte vi launchvinkel og spinntall. Var utrolig fornøyd med resultatet og følte jeg fikk køller som virkelig passet til meg hvilket økte selvtilliten når jeg skulle slå med de.

At jeg byttet ut køllene relativt kort etterpå kom av forfengelighet og fordi jeg ville ha køllene jeg ønsket meg i stedenfor de jeg slo best med.

Det som ofte mangler når du gjør fitting er at man selv ikke har et bevisst forhold til hvilket oppsett man ønsker seg, hvilke baner man spiller på og hva som er de vanligste forholdene på banene man spiller på. De fleste har og behov for å slå lengst mulig, ikke så presist som mulig
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Noen tanker rundt 'fitting'

Post by Yngvebol »

Jeg svarte nok ikke på CF sine spørsmål, men skal prøve og kommentere punktvis. Fruen er på jobb så jeg min viktigste oppgave i kveld er å surfe på internett.
furu wrote: Det jeg egentlig er ute etter er å få diskutert hvordan fittingen fungerer.
Full fitting av et fullt golfsett bør starte med gjennomgang av et spørreskjema. Ping har f.eks et skjema på sine sider du kan se i gjennom.
Den som gjør tilpassningen bør se hvor repeterbart du svinger. Jo mer repeterbart jo mer "spisset" kan settet ditt velges.
Som jeg nevnte i forrige mail ønsker de fleste å slå lengst mulig med et f.eks et 7-jern, derfor har dagens 7-jern etterhvert utviklet seg til å bli et 5-jern med trampoline-effekt.

Statisk måles høyde og avstand fra håndledd til bakke når du står oppreist. Dette danner utgangspunket for skaftlengde og lie-vinkel som du justeres for i forhold til individuelle forskjeller på hvordan du kommer inn i ballen.
Når lengde og lie er funnet tilpasses du for et skaft som gir optimal launch/spinn med den aktuelle demo-køllen. F.eks kan Ttitleist anbefale at med et 712 AP2 6-jern at spinn ligger mellom 3800 og 4200 rpm.. og launch på f.eks 16-17*
Grunnen til at det finnes så mange skaft er at alle har forskjellig "lag" i køllen, forskjellig aksellerasjon til ballen og slår ned på ballen (helst) med forskjellig bratthet. Personlige preferanser betyr også noe (jeg liker f.eks skaft som er følsomme i grep-enden), samt gjennomsnittlige vindforhold og bakketørrhet der du normalt spiller.

Det som ikke har forandret seg de siste årene er hvor god teknikk man har og hvor stor svinghastighet du klarer å få på driveren din, derfor bør carry-lengde på denne danne utgangspunkt for resten av settet ditt.
furu wrote: Kan man treffe 100% på alle golfere som får en fitting?
Vil alle som får en fitting få optimale køller?
JA, hvis man bruker nok tid og den som gjør fittingen er flink nok.

furu wrote: Vil noen 'vokse ut av' køllene de får?
Hvor store svingendringer må til før man må til ny fitting?
Tja, hvis trening før til at du svinger mer repeterbart kan du bytte køller etter en stund, svingen forandrer seg ikke så mye hos voksne, og etter 3-400 runder begynner køllene i snitt å bli utslitte, wedger mye oftere..
furu wrote: Hvor mange forskjellige typer jern kan man skru sammen i f.eks. TaylorMade R11?
Jeg sjekket litt på hjemmesiden til Taylormade og for R-11 jernsett er det:
lie vinkel er det 9 forskjellige alternativer
5 forskjellige skaft lengder
20 forskjellige skaft

9x5x20 = 900, men noen av kombinasjonene kan du ta vekk, f.eks 1" lengre og 4* flat er en usannsynlig kombinasjon og så kommer grep og grepstørrelser i tillegg.
Teoretisk kan du ta 1000 forskjellige mennesker og kun noen få har like køller..
furu wrote: Er det utenkelig at standard køller som man kjøper i en golfbutikk faktisk er helt glimrende for de aller fleste av oss?
Eller lager produsentene køllene etter spesifikasjoner som ikke passer noen?
Hvis du er gjennomsnittlig lang, har gjennomsnittlig lange armer, har gjennomsnittlig teknikk (rundt 21.5 i hcp) kan du utmerket spille med køller rett fra hyllen, men du kan være helt sikkert på at de ikke er tilpasset til akkurat deg ;) En av kameratene mine har spilt med standard køller i mange år, når han fikk tilpassning ble han anbefalt noe flatere lie vinkel enn standard som passer godt til at han tidligere har hatt en stor draw (på grensen til en hook)

Sannsynligvis er gjennomsnittet litt forskjellig mellom de forskjellige verdensdelene, ref skjortestørrelser. 3 like T-skjorter vil ha forskjellig størrelsebetegnelse ut fra om du bor i USA, Europa eller Asia.

Golfsett er tilpasset gjennomsnittet i målgruppen for køllen. Dette har jeg hentet fra Taylormade sin hjemmeside:

Rocketballz MAX jern nr 6, loft 26°, lie 62.5°, offset 5.7mm, lengde 37.625"
Taylormade TP MD jern nr 6, loft 31°, lie 62°, offset 2.2mm, lengde 37.25"

Rocketballz køllen er tilpasset en høyhandicapper med behov for å slå langt uten å slice, MB køllen tilfredstiller et behov for å forme ballbanen (liten offset), høyt tyngdepunkt slik at du må virkelig slå ned på ballen for å få et skikkelig slag og har en loft som ikke gir så lange lengder..
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Noen tanker rundt 'fitting'

Post by spiderboy »

Jeg tror ikke alle får 100 prosent optimale køller i en fitting. Ja, hvis du går inn i en fittingsession og er helt blank på hva du ser etter - da tror jeg de kan fikse det for deg. Men om du kommer inn i shoppen som 14-hcp og får anbefalt G15 med pensjonistfleks, når du egentlig var litt spent på om du ville få anbefalt blades med ekstra stive skaft, da blir fittingen fort et kompromiss mellom forventninger og faktiske behov.
Jeg tror at de fleste av oss her inne lar forfengeligheten styre hva vi vil spille med, og hva har da en stakkars pro å stille opp med?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Noen tanker rundt 'fitting'

Post by Golffreak »

Hvis du tror du trenger blades med X-stiff mens realiteten viser SGI med Ladyflex, så er det vel noe feil med selvinnsikten først og fremst....;-). Tror mange har merke- og spesifkasjonspreferanser FØR de går inn i en fitting. Det er jo selvsagt et problem hvis man skal prøve å finne det "optimale". Det er også mange som bare vil spille på OEM-merker og ikke på komponent-hoder etc (Wishon mm). Det er liksom ikke kult hvis du ikke har rakettballer eller superduper-skruer og vekter..

Har leflet litt med fitting, dvs. driver fitting (dog kun OEM merker), lie-justering, byttet greptykkelse samt kyndig hjelp av pro i en butikk (i USA) når jeg kjøpte jern. Da fikk jeg riktige hoder etter nivå, skaft og grep iallefall. Fordelen med store golfbutikker er at de har ALT, slik at de ikke på død og liv skal pushe på deg det ene settet de har i butikken..

Har dog lyst til å prøve full fitting (også komponent) når jeg vurderer 3W og hybrid til våren. Jeg så hvor mye lengre og bedre jeg spilte med min nye driver når jeg gjorde fitting der, så det ga mersmak. Likevel så var ikke det "full" fitting hvor jeg prøvde mange ulike skaftmerker, da det kun var TM/Fuji skaft som var aktuelt..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Noen tanker rundt 'fitting'

Post by spiderboy »

hehe...ok. Eksempelet var kanskje litt far out. Men jeg tror de aller fleste av oss har tanker om hva vi vil ha allerede før vi kommer til fitting.
For eksempel visste jeg at jeg ville ha grafitt, jeg visste jeg ikke ville ha for tykk topplinje på kølla, og jeg hadde allerede noen køllehoder jeg likte utseendet på. Jeg antar at slike ønsker ikke er ekstremt uvanlig, men de begrenser proens muligheter til å gi deg "det optimale". Nå skal det sies at det jeg endte opp med ikke var noe av det jeg hadde sett meg ut på forhånd. Men jeg traff ballen veldig bra med dem, og de tilfredsstilte "kravene" jeg hadde satt til køller jeg ville ha.

En annen ting iforhold til fitting er at man i realiteten ikke har alle kombinasjoner av skaft og hoder. Slik fitting foregår de fleste steder finner man et hode fra en produsent, deretter velger man skaft ut fra hvilke skaft produsenten tilbyr og så sendes bestillingen til fabrikken. Dette er greit om du spiller bra med for eksempel DG S300, de aller fleste har dette som option. Skal du ha grafitt eller litt mer eksotiske stålskaft er det en litt annen virkelighet. Callaway hadde 3 forskjellige grafittskaft som custom-option. Ping hadde 2 andre. Hva gjør man da om man digger et av skaftene Ping tilbyr, men ønsker et hode fra Callaway?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Noen tanker rundt 'fitting'

Post by Yngvebol »

Dette er ganske interessant:
spiderboy wrote: Skal du ha grafitt eller litt mer eksotiske stålskaft er det en litt annen virkelighet. Callaway hadde 3 forskjellige grafittskaft som custom-option. Ping hadde 2 andre. Hva gjør man da om man digger et av skaftene Ping tilbyr, men ønsker et hode fra Callaway?
Jeg tror at veldig få kølleprodusenter lager skaftene sine selv, slik at det er godt mulig å sette sammen en Callaway kølle med Ping skaft, bare man vet hva Ping skaftet het "før" det kom til Ping.

Jeg har sjekket litt på nettet, fant mest om Titleist:
F.eks en Titleist 906 F2 Fairway wood med 4375 skaft, har "egentlig" et Graphite design YS-7+ skaft, eller et Titleist 755 jernsett med Tri-spec skaft egentlig har et True Temper Lite XL skaft.
Last edited by Yngvebol on 09 Jan 2012, 20:27, edited 1 time in total.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Noen tanker rundt 'fitting'

Post by furu »

Men da har vi problemene med at et skaft med samme navn kan ha forskjellige egenskaper. Et Project X Black i en Ping driver kan ha helt forskjellige egenskaper enn et originalt PX Black skaft i nøyaktig samme flex og lengde.

Jeg liker Cleveland/Srixon/Miyazakis mæte å oppgi flex. De deler skaftet opp i fire soner og hvert skaft har flexkoder. Man kan f.eks. ha et stiff skaft som er mykere i tuppen enn et regular skaft.

På denne linken finner dere flexkoder til en rekke kjente skaft. Hvis du finner den korrekte koden for deg så skal du i realiteten alltid kunne finne riktig skaft så lenge alle bruker dette systemet. Hvordan hode+skaft eventuelt passer sammen er da ikke tatt med i beregningen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Noen tanker rundt 'fitting'

Post by Yngvebol »

furu wrote:Men da har vi problemene med at et skaft med samme navn kan ha forskjellige egenskaper. Et Project X Black i en Ping driver kan ha helt forskjellige egenskaper enn et originalt PX Black skaft i nøyaktig samme flex og lengde.

Jeg liker Cleveland/Srixon/Miyazakis mæte å oppgi flex. De deler skaftet opp i fire soner og hvert skaft har flexkoder. Man kan f.eks. ha et stiff skaft som er mykere i tuppen enn et regular skaft.

På denne linken finner dere flexkoder til en rekke kjente skaft. Hvis du finner den korrekte koden for deg så skal du i realiteten alltid kunne finne riktig skaft så lenge alle bruker dette systemet. Hvordan hode+skaft eventuelt passer sammen er da ikke tatt med i beregningen.
Jeg trodde du mente det omvendte i "youtube" linken jeg mailet om forskjellen i orginale driver skaft og driver skaft "made by Skaftprodusent for Superbrand"...
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Post Reply