Video av svingen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Forteller jeg hva dere kan ytre og ikke? Jeg setter stor pris at dere deler meninger, ideer og tanker. Det var det å avfeie tips over internett som ubrukelig jeg hadde et problem med. Det var jo faktisk du som prøvde å fortelle meg hva jeg kunne og burde si eller ei. Jeg tror ikke du er i stand til å skjønne hva jeg mener her men jeg kan prøve å forklare.

Noen ber om tilbakemelding.
Jeg kommenterer og prøver med et tips ut i fra det jeg ser.
Du kommenterer, gir skryt og sier at tips på nett ikke har noen mening.
Jeg sier at du må gjerne kommentere men at jeg ikke ser hvorfor du skal konkludere med at tips på nett er ubrukelige.

Der står egentlig saken. Vi er jo absolutt helt enig i at alle skal få kommentere. Hvorfor dere trekker inn det fatter jeg ikke. Det eneste problemet er at jeg ikke syns vi skal komme med disse bastante 'det funker ikke over internett'-påstandene. For det kan gjøre det. Det kan funke over internett. Det tror jeg. Du er sikker på at det ikke gjør det. Overlater du ikke en liten del av troen din til at det faktisk kan fungere for noen?

Yorkie og stianm - hvis dere mener at jeg sier at noen ikke skal kommentere så tar dere grundig feil og jeg skjønner ikke hvor dere tar det fra. Det er mulig at noe forsvinner over internett her, at det er litt vanskelig å uttrykke meg korrekt og forståelig på nett. Det beklager jeg.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

furu wrote:Forteller jeg hva dere kan ytre og ikke?
Det er jo du som skriver at stianm burde droppet å skrive at han synes "pro-timer" over internett er nytteløst, så ja.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

veggiss wrote:
furu wrote:Forteller jeg hva dere kan ytre og ikke?
Det er jo du som skriver at stianm burde droppet å skrive at han synes "pro-timer" over internett er nytteløst, så ja.
Ok, ja den er jeg med på. Men kommentaren han hadde til selve svingen var kjernen i dette. Og hvis han hadde moderert seg litt og ikke avfeid det fullstendig så hadde jeg sikkert sett annerledes på det.Det var unødvendig å legge det til. Men ja, der ser jeg at du har rett veggiss.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Vi er sikkert egentlig enige. Jeg må slutte å være så vanskelig :D
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

furu wrote: Jeg tror ikke du er i stand til å skjønne hva jeg mener her men jeg kan prøve å forklare.
Er dette din vinnende oppskrift på diskusjon, personangrep ?
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

stianm wrote:
furu wrote: Jeg tror ikke du er i stand til å skjønne hva jeg mener her men jeg kan prøve å forklare.
Er dette din vinnende oppskrift på diskusjon, personangrep ?
Ut i fra det jeg skrev stianm. Rett og slett at du ikke var i stand til det ut i fra det jeg skrev. Det var ikke verre enn det. Du kunne ikke la den ligge altså. Skikkelig greit når jeg prøver å være litt ok og ta en grei tone på slutten :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Det er forøvrig ikke vanskelig men helt umulig å diskutere og i det hele tatt komme til enighet med en person - deg stianm - som åpenbart er innstilt på å uansett være uenig og absolutt aldri noen gang i det hele tatt kunne komme til en viss form for avslutning og overenskomst. Om det så var en enighet om at vi var uenige så hadde du allikevel ikke klart å la det ligge. Nå kommer du sikkert til å skrive 'det er jo du som ikke klarer å la det ligge!', og ja det er jo korrekt det men jeg må bare si det jeg mener. Jeg klarer å innse mine feil. Du gjør eller tar aldri feil.
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

Okai, så si at jeg tolket feil ovenfor. Ikkeno hassle, da beklager jeg det.

Men siden denne diskusjonen begynte så har jeg ikke fått noen indikasjon på at internet er noen god pro, ingen eksempler eller lignende, så hvorfor i all verden skal jeg da forandre meningen min ? Jeg har da ryggrad nok til å stå for det jeg mener selvom det sikkert for noen er uspiselig. Og klart jeg tar feil, men (tydeligvis unik som jeg er) forandrer ikke mening før jeg har latt meg overbevise med gode argumenter.

Vi er uenige, det er faktisk ikke værre enn det. Men ikke forvent at jeg forandrer mening kun for å bevare husfreden, slikt vil aldri føre noensted.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Vi forandrer ikke mening og det er helt greit :D Alt ok fra min side :)
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

Da er vi i mål :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

stianm wrote:Da er vi i mål :)
Pokker. Jeg kjeder meg :lol:
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Video av svingen?

Post by kevin »

Nå når dere jenter har blitt venner igjen, kan jeg jo nevne at Hank Haney(eller noen av hans medarbeidere kanskje) svarer på spørsmål på twitter ang sving, treningstips etc. Noen ganger svarer han "see your local pro", noen ganger gir han konkrete tips.

Ellers så kan man gjøre som Gmac som ble spurt om hvordan man skulle bryte 80 (eller 90) slag. Han svarte noe sånt som "skip the three last holes".

Noen ganger kan man få greie tips, andre ganger ikke. Velger man å poste en video av svingen og be om kommentarer så kan man få litt av hvert. Det tror jeg de fleste vet som ber om synspunkter.

Selv svarte jeg Sumo litt sleivete ang linkinga til videoene, men jeg er ikke istand til å gi noen svingtips tror jeg og lar som oftest være
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

tok meg like så godt en trenings økt til idag på fornebu.
filmet litt mer, men denne gang front. tok også med drivern idag på film. fikk til noen slag, men det ble flere dårlige enn gode.
driven min her får en liten slice, men brukbar.
bare og slenge inn kommentarer om en skulle føle for det, peil eller ikke peil.




i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Video av svingen?

Post by Kaffekannen »

Imponert over balansen du har i finish. Fint tempo og god rytme har du også. Vanskelig å kritisere den svingen fra sofakroken...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

takk for det, kk :)
jobber en del med rytme/tempo og balanse, og synes det går greit foreløpig. nå gjenstår det bare og se om jeg klarer og opprettholde det gjennom vinteren.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Sumo,

Jeg ser visse indikasjoner på ting det kan være verdt å jobbe med, men alt vil bli mye tydeligere om vi får se svingen face on også. Hvis du poster en face on video av svingen din så skal jeg gi deg mitt beste forsøk på konstruktiv kritikk. Det hadde vært artig å fått litt fart i denne tråden.

Til det generelle med å poste svingen og få en diskusjon: Det er gode muligheter for at de som poster svingen sin her, og får en diskusjon rundt det som skjer i svingen lærer noe. Det er minst like gode muligheter for at de som forsøker seg på litt golfanalyse lærer minst like mye. Og de som sitter på sidelinja og følger med vil også plukke opp ett og annet. Så jeg kan ikke se annet enn at det er vinn-vinn. Men optimalt blir det først om man klarer å få noen av de profesjonelle til å bidra. Da får man litt skikkelig faglig input i ny og ne, og en viss kvalitetssikring av det som vi amatører lirer av oss, og det skader ikke. Jeg har vært vitne til at mye positivt har kommet ut av liknende diskusjoner på diverse engelskspråklige forum og det hadde vært artig å få til noe liknende her.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Video av svingen?

Post by radar1 »

Nice Sumo :)
Våger meg utpå glattisen og kommer med litt kritikk :lol: ser ut som om du kaster litt og kommer bitte litt over toppen. Slice/fade?

Sjekk ut den klassikern her:



Får du det til så tipper jeg du kommer til å slå drawer/hooker, noe som er 1000ganger jævligere enn fade/slice :lol:
Da er det bare å gjøre grepet litt svakere. Høyre hånd mer oppå grepet og venstre litt mer under.

Ellers så var svingen smooth :)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

sumo wrote:
Dette her ser meget lovende ut. Oppstillingen din er superb og den bevegelsen du gjør i denne videoen er absolutt noe å bygge videre på.

Grepet ditt kan bli bedre. Først og fremst gjelder det høyre hånd som er for sterkt i forhold til venstre. På videoen kan man se litt av venstre tommel ved adresseringen fordi høyre hånd er vridd for mye med klokka på skaftet. Begge V-er bør peke ca opp mot høyre skulder, og høyre grepet bør dekke over venstre tommel slik at vi ikke ser venstre tommel rett forfra. Et for sterkt grep i høyre hånd vil forhindre deg fra å gå på skikkelig med høyresiden i gjennomsvingen. Det kan også oppstå en ubalanse som gjør at køllen lukker seg hvis du går på litt ekstra med høyra, og blir åpen om du drar litt ekstra fra venstre gjennom ballen. Mao et ustabilt kølleblad.

Det er og mulig at venstre hånds grepet (og dermed begge) er i sterkeste laget. Dette kan gjøre det nødvendig for deg å nærmest blokkere releasen i tilslaget for å unngå å lukke køllebladet for mye. Jeg synes det ser for sterkt ut. Men her er det mye variasjon ute og går blant golfere i verdenseliten, så kanskje det er rett styrke for deg tross alt.

En ting som de som spiller med meget sterkt grep har til felles er at de roterer hoftene ekstremt åpen før impact. Du har mer normal, eller kanskje litt i underkant av det aller ypperste for et normalt sterkt grep. For et veldig sterkt grep så skulle du hatt mere hofterotasjon før balltreffet etter min vurdering. En fordel med et så sterkt grep som du har er at håndleddene er bortimot ferdigrotert før du starter baksvingen. Hvis du beveger deg i retning av et mer nøytralt-sterkt grep så må du rotere golfkøllen åpen i baksvingen og så la den rotere tilbake til square i tilslaget. Men dette vil nok også sette deg opp for en mere effektiv release enn den du bruker nå.

Det er tegn på at du løfter i baksvingen - med hele overkroppen - i steded for å rotere. Du burde forsøke å få til en renere rotasjon i baksvingen, der høyre hofte går rett bakover mens du beholder den vinkelen du har etablert i ryggraden ved addresseringen. Dette kan man også se tegn på i down the line videoene som du postet tidligere. Vinklelen i overkroppen har en uklar kontur og er i konstant endring. Du bør forsøke å stramme opp ryggraden litt, og holde vinkelen mere konstant til balltreffet. En liten grad av naturlig svai vil bidra til at skuldrene og hoftene er bedre connected, og dette vil gjøre det enklere å generere kraft med underkroppen hele veien gjennom ballen,. Dette har med core stabilitet å gjøre, og dette kan også gi bedre presisjon i golfsvingen. Og så kan du altså gå mye mere aggressivt til verks med hoftebevegelsen i nedsvingen og gjennom impact.

Her har jeg frosset et bilde som viser skaftevinkelen din midtveis i nedsvingen.
Image

Den er noe steil, for å si det forsiktig. Den blå streken er mer i nærheten av "idealvinkelen".

Det er mulig at det sterke grepet hjelper deg til å slippe unna med dette, men det er også mulig at det sterke grepet forhindrer deg fra å gjøre en mer korrekt bevegelse.
Attachments
sumo ill.jpg
(20.63 KiB) Not downloaded yet
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Her er en som har mye til felles med det du gjør når du slår korte wedger:

Image

Nå er det litt ulike kameravinkler ute og går her, men det er ingen tvil om at hans køllehode kommer mere bakfra mens ditt kommer mere ovenfra. Dette er forøvrig Matt Love, yndlingseleven til Geoff Jones, alias Slicefixer på golfworx. com. Geoff sin sving filosofi har mye til felles med mye av det positive du har på gang i din sving, og Matt er visstnok det nærmeste Geoff har kommet når det gjelder å odle fram den perfekte golfsvingen. Matt døde dessverre i en bilulykke for et par år siden.

Og ettersom Radar1 postet Hogan sin geniale instruksjonsvideo, så kan jeg jo fortelle at dette er en av favorittvideoene til Geoff Jones også. Han har studert Hogan grundigere enn de fleste, og det han lærer bort har mye til felles med Hogan. Og du har mye av denne spesielle Hogan releasen i svingen din, Sumo, så du er i godt selskap. Dette er en release der man ikke lar køller og hender fly forbi skuldrene før lenge etter at ballen har forlatt åstedet. I stedet er det en kontinuerlig rotasjon og et kontinuerlig pådrag hele veien gjennom impact. Signaturen til denne type release er at hendene forsvinner inn til venstre før impact når man studerer svingen down the line.

Geoff lærer studentene sine en "one piece" takeaway der man holder køllen utenfor hendene et stykke i baksvingen, og beveger hendene med skuldrene den første biten. Alt dette mens man flytter vekten gradvis over på innsiden av høyre hel. Når man begynner å nærme seg toppen så setter man håndleddene maksimalt, og man skal heller ikke nøle med å rotere køllehodet så mye bak seg som man makter. Dette på en full sving. På en halv sving slik som du viste i videoen med wedgen stopper man før man setter håndleddene maksimalt. Men altså, betydelig mere rotasjon og betydelig mere bevegelse i dybden i baksvingen enn du gjør.

Dette var sikkert mye, men jeg tenkte det kunne være greit kline til litt siden dette var første forsøk her på golfsnakk.

Og jeg mente det da jeg sa at du har mye bra å bygge videre på i svingen din. Det er mange som har trent på slicefixer sin sving teknikk i månedsvis uten å komme i nærheten av å få til så mye som deg.

Her er forøvrig hele slicefixer 9-3 videoen i fall dere ikke har fått med dere den allerede:


Og siden jeg ikke har skjønt hvordan jeg skal kontrollere plassering av opplasted bilder her, så kommer Matt i reprise her :mrgreen:
Attachments
matt ill.jpg
(18.59 KiB) Downloaded 86 times
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by Yorkie »

Imponert Lefthook, jeg leser en kvalitativ og konstruktiv tilbakemelding, kudos! Imponert at du ser så mye, jeg sjekket videoene, og fant liksom ikke noe gærnt :) Synes svingen var veldig bra med fin balanse, rytme og oppvridning med ryggen mot målet, nedsving i plan og fin balansert finish (og mener at sumo må rase ned noe voldsomt i handicap til sesongen). Mulig at jeg ikke skal satse på en karriere som golfpro :)

(og så må jeg lære meg å lese, kikket plutselig på en av knappene i meldingen, synes det var litt merkelig at vi har en knapp som heter "font odour", mulig litt OT, men dog)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply