Video av svingen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

lefthook, setter veldig pris på denne tilbakemeldingen. det virker som du vet hva du snakker om her, så dette tar jeg til meg med stor entusiasme.
som yorkie sier så er jeg også imponert over hvor mye du ser utifra disse små klippene.
hadde ingen anelse om at jeg var inne på sporet til hogan svingen, så det var veldig gøy og både se og høre.
du snakker en del om grepet, og her tror jeg du er inne på noe. har sliti litt med komfortabelt grep i år, men merker litt forbedringer nå.
grepet mitt er nok litt sterkt med venstre hånd. man ser vel omtrent tre knoker vil jeg påstå. er nok litt i det sterkeste laget, men det føles komfortabelt ut når jeg slår med det. høyre hånda mi var jeg ikke klar over at ikke dekte venstre tommel, men ser det i videoen etter at du påpekte det. dette er noe jeg skal prøve og jobbe med på neste session. men en ting, venstre grepet må vel gjøres mer nøytralt hvis jeg skal gjøre denne forandringen på høyre hånda, eller?
feilslaget mitt er utvilsomt ut til høyre, altså slice, og spesielt med drivern. hooker ganske sjeldent, men det skjer selvfølgelig.
tror jeg kommer litt over toppen en del ganger, som igjen fører til slice.
jeg har en tendens til og ta baksvingen litt flat, og nedsvingen litt steep eller over the top. hvis jeg ville fått nedsvingen like flat som baksvingen, så vil jeg tro at jeg ville fått en skikkelig hook...
den vinkelen du viste på wedge svingen filmet sidenfra, den likte jeg ikke helt. var ikke klar over at den var så steep på veien ned. det som er rart er at resultatet på akkurat dette slaget, ble veldig bra. er det jeg som kompenserer dette "feilslaget" på noen måte? grepet kanskje? den riktige vinkelen som du tegnet opp ser mye mer riktig ut. det er den jeg vil treffe. en ting jeg tror det kan være er at jeg prøver og cutte ballen, men oppstillinga er feil så jeg kompenserer med og gå over toppen på vei ned, for og få cutten. ser også at vinkelen på baksvingen på dette slaget er bra, på riktig spor. skal prøve og jobbe litt med dette videre.

og ja, jeg løfter kroppen litt i baksvingen. det er helt riktig. jeg la også merke til dette når jeg så videoene første gang etter jeg lastet de opp på pcen.
ikke bra, og jeg skal jobbe med og få slutt på dette. holde vinkelen hele veien gjennom svingen er viktig, og det er ikke jeg i nærheten av og gjøre.
det er for mye bevegelser, jeg ser den.

igjen, tusen takk for konstruktiv tilbakemelding. :)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

Det kaller jeg en skikkelig gjennomgang av svingen, tror lefthook fort kan bli husproen her :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

stianm wrote:Det kaller jeg en skikkelig gjennomgang av svingen, tror lefthook fort kan bli husproen her :)
Mener du at du dropper meg for den stillingen :!:

Kjempeflotte bidrag Lefty :D
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

Sorry, det var en vanskelig avgjørelse som ble avgjort kun fordi Ben Hogans sving ble dratt frem :|
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Video av svingen?

Post by sirandrew214 »

Og jeg mener seriøst at vi MÅ få inn en liker-knapp!
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

jepp..."Liker" eller evt karmapoeng.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Artig med gode tilbakemeldinger. Jeg takker og bukker. Men dette er altså ting man kan lære å lire av seg om man engasjerer seg i svingtekniske diskusjoner. Det er bare å hive seg i gang. Golfworx.com er et bra forum for slikt.
sumo wrote:venstre grepet må vel gjøres mer nøytralt hvis jeg skal gjøre denne forandringen på høyre hånda, eller?
Neida, du kan beholde venstre grepet slik det er. Det vil jeg faktisk anbefale enn så lenge, ettersom du sliter med en slice. Veien til en god sving går via et sterkt og bra grep og en draw. Utfordringen din nå, blir å finne denne drawen.
jeg har en tendens til og ta baksvingen litt flat, og nedsvingen litt steep eller over the top. hvis jeg ville fått nedsvingen like flat som baksvingen, så vil jeg tro at jeg ville fått en skikkelig hook...
Hvor flat man skal være i baksvingen er jo litt smak og behag.

Hogan var veldig flat. I dag er Matt Kuchar kjempeflat. Og så har du spillere som Garcia som er midt på treet på toppen, og så gjør et skifte ned til et superflatt plan i transition.

Du vil få en skikkelig hook, eller i hvert fall draw hvis du klarer å slå ballen fra innsiden, og med et kølleblad som er lukket i forhold til svingbanen i trefføyeblikket.

Det er mange som lærer seg å slå en draw ved å la høyre hånd krysse over venstre svært hurtig omtrent akkurat i tilslaget. Nærmest en roll og en flipp. Dette krever svært god timing og er dessuten så fjernt fra det du har på gang at jeg vil anbefale deg å forsøke en mer pivot drevet release. Når Steve Stricker slår ballen er det knapt bevegelse i håndleddene gjennom impact. Allikevel kan han slå både draw og fade som bare det. Da lukkes køllen mere gradvis, og det hele styres i større grad av pivoten.

den vinkelen du viste på wedge svingen filmet sidenfra, den likte jeg ikke helt. var ikke klar over at den var så steep på veien ned. det som er rart er at resultatet på akkurat dette slaget, ble veldig bra.
Jeg er ikke så overrasket over at du fikk bra resultat, egentlig. Det du gjør gjennom ballen ser solid ut. Men det er ikke så rart at du sliter med slicing heller. Du holder køllen åpen hele veien gjennom.

Kan prøve å si litt mer om det senere. Men kan jo si nå at for å slå en draw så trenger du en finish som er mer som et speilbilde av nedsvingen. Venstre håndflate orientert nedover og innover i nedsvingen og oppover og utover mot finishen. Tåa på køllehodet kommer til slutt i nedsvingen og fører an til finishen. Dette krever en del håndleddsrotasjon gjennom impact for å få til dette, og trikset er å finne en synkronisering mellom pivot og hender som gjør at dette blir naturlig og ikke manipulert.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Til sumo:

Skal ikke overprøve Lefthook, bare legge til noen helt avgjørende detaljer.

1: Jeg er ikke helt enig ang oppstillingen; det er tydelig at du tenker på å unngå åpne skuldre. Typisk frykt for slice. Tanken er god, men det blir for mye - det blir rett og slett for "langt rundt" for å nå en impact-posisjon med åpne skuldre. Prøv å stille opp så du føler deg "klar for å rotere", heller enn "lukket". Tenk på at du skal nå helt hit (i en full sving):
hogan88.jpg
(1.16 MiB) Not downloaded yet
Når du finner denne oppstillingen vil du automatisk få hjelp med nest problem...

2: Baksvingen mangler god pivot. Nå er det et løft rett opp med overkroppen. Derfor blir du for flat. Når du reiser deg opp er det umulig å få armene brattere enn de er nå. Prøv å holde samme vinkel i ryggraden, som Lefthook sier. Poenget mitt var bare: Drit i at du er flat - fiks problemet, ikke symptomet. Tenk som Moe: "Rotér inn i høyrebenet, ikke oppå det."

Når dette er på plass vil det bli mye greiere å initiere en god nedsving...

3: Nå starter nedsvingen fra toppen. Du nærmest "tipper fremover" som første bevegelse. Dermed kommer du foran ballen med kroppen, og blir altfor bratt. Du er rett og slett nødt til det, for å nå ned til ballen i tide. Dette gir slice, helt til du timer det galt...da kommer en forjævlig pull-hook. Prøv å starte nedsvingen med "midten" av kroppen. (Vil ikke si hoftene, for det går ofte galt i starten.) Hele mage-rumpe-lår-delen må få være først ute. Se på denne - han overdriver for å vise hva han snakker om, men han vet virkelig hva han snakker om (bare surf videre på filmene hans):

http://www.youtube.com/watch?v=NtbWcobB ... re=related

Kjør på. Du har et supergrunnlag for en Fornebu-vinter :) Jeg holder på med mye av det samme.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Jo, én ting til:

Prøv å slå baller med en hanske under vestrearmen (helt oppe i armhulen). Det vil hjelpe deg masse.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

takk for tilbakemelding, franz :)

jeg er veldig glad for kritikken, og for at dere hjelper meg med og se problemene mine. alt blir tatt til etterretning, og skal øves på videre denne vinteren.
veldig gode observasjoner som dere begge har veldig rett i. jeg er veldig glad for at jeg la ut videoene, slik at jeg fikk denne informasjonen.
siste tipset ditt ang hanske under venstre armhule, ble jeg veldig nysgjerrig på. hvordan vil dette hjelpe meg?
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

sumo wrote: siste tipset ditt ang hanske under venstre armhule, ble jeg veldig nysgjerrig på. hvordan vil dette hjelpe meg?
"Stay connected" vil jeg anta. Kropp og armer jobber sammen.
Instagram @christianfuru
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Franz,

Du har grønt lys til å overprøve alt du måtte lyste!

Jeg er enig i problembeskrivelsen din med for lukket addressering, og dette er et utbredt problem. Det er nok bedre å bomme lit andre veien, for da vil en evt. kompensasjon være at man går på ekstra mye fra innsiden. Jeg klarer ikke å se at han er lukket i adresseringen, men jeg klarer ikke å se at han ikke er det heller, Godt mulig du har rett i den.

Jeg er også enig i å rotere inn i høyrefoten. Det er kjempeviktig uansett hva slags sving man har.

Jeg synes ikke Sevam og hanske under venstre arm passer så godt inn her. Men det kommer jo an på hvordan sumo ønsker å svinge køllen.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Det er mulig referansene (Sevam og hansken) trenger litt forklaring - de blir kanskje litt løsrevet.
Jeg tenkte:

Sevam for å se en fyr som virkelig kan rotere - han lar aldri overkroppen tippe fremover inn i slaget.
Hanske under venstre arm for å hjelpe baksvingen. Trenger å unngå løftet, og kjenne venstre overarm mot kroppen.

Jeg kan ikke garantere at adresseringen er lukket, men jeg KAN garantere at den ikke ser ut til å være klar for å rotere åpen gjennom ballen. sumo trenger en oppstilling som fokuserer mer på hvor han SKAL TIL. Hvis man blir for lukket i oppstillingen er allerede venstre skulder for høy ift en god baksving. Dermed må man løfte rett opp i stedet for å rotere/pivotere. Dette fører til at svingplanet hans flater ut. Han kan jobbe til han spyr med å få svingen brattere, men vil slå ballen dårligere og dårligere. I tillegg er man hele tiden snublene nært en reverse pivot, og blir ting virkelig ille.

sumo:

Google Encyclopedia Texarcana og finn Slicefixers 50-siders pdf-dokument. Du finner ikke en mer komplett beskrivelse av golfsvingens mekanikk. Og du er virkelig nær en bevegelse som stemmer med hans filosofi. Et par justeringer, så er du bare en vinter unna singel-hcp...med mindre du putter som bestemora mi.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

vil tro jeg er litt lukket i oppstillingen min. kan ihvertfall se slik ut fra side vinkelen. skal sørge for at jeg får rettet opp dette, slik at jeg er oppstilt i riktig posisjon/retning.
blir en del øving fremover nå. sjekka litt på youtube også. en god anbefaling er visstnok og tenke at du skal hogge ned på en trestamme i nedsvingen.(shawn clement)
automatisk så vil du ikke komme over toppen, rett og slett fordi det er unaturlig og hogge nedover slik. et annet råd er skulder bevegelsen. de skal aldri gå utover, de skal under. altså droppe under og igjennom. da vil armene følge etter. hofter og midtpartiet vil starte bevegelsen mot venstre ben, påfølgende av skuldrene som dropper under og roterer igjennom.
det er ingen tvil om at mitt største problem i svingen min er over the top, med påfølgende slicing. tror ikke jeg ville ha klart og se dette skikkelig på egen hånd, så jeg er veldig takknemlig for gode observasjoner. er absolutt positiv til at dette skal jeg klare og fikse.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Video av svingen?

Post by radar1 »

Må få filmet svingen min så har folket analysemateriale for uker :lol:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Skal filme min snart. Det blir en kjapp diskusjon med enstemmig vurdering - oppsøk en pro!!!!! :D
Instagram @christianfuru
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Franz wrote: sumo:

Google Encyclopedia Texarcana og finn Slicefixers 50-siders pdf-dokument. Du finner ikke en mer komplett beskrivelse av golfsvingens mekanikk. Og du er virkelig nær en bevegelse som stemmer med hans filosofi. Et par justeringer, så er du bare en vinter unna singel-hcp...med mindre du putter som bestemora mi.
Bra at du trekker fram den. Jeg er helt enig. Den beste golfboka jeg har lest, enda den ikke er utgitt. Og den ENESTE jeg har lest der jeg ikke finner noe som skurrer.

Jeg kjøper den med hansken. Burde hjelpe til å synke armer og skuldre i baksvingen. Godt poeng der. Så da lar man hansken falle etter impact? Jeg pleier å ha hendene så nært kroppen at jeg får en viss kontakt mellom overarmene og overkroppen. Bruker det til å sørge for at de går i takt i takeawayen.

Jeg bor forresten i Houston, Tx for tiden. Texarcana hvor Geoff holder til er rett oppi høgget her. 5 timer med bil. Jeg hadde egentlig sluttet å ta pro-timer for mer enn ti år siden. Det ikke hjalp noen ting. Vanskelig å lære en gammel bikkje nye triks. Men også at jeg ikke lærte noe nytt svingteknisk. Har hatt mere tid til golf mens i har vært i statene og da tenkte jeg at jeg skulle gjøre et seriøst forsøk på å få en ordentlig golfsving. En vakker dag begynte jeg å lese alt Geoff hadde skrevet på golfwrx, inkludert ET, og da var jeg solgt. Sendte mail til han. Han er en ettertraktet instruktør. Jeg regner med at slike foretrekker å jobbe med unge talenter og etablerte toppspillere, så jeg hadde ingen forventninger om a) slippe til, b) kunne forsvare prisen om det var en åpning. For å gjøre en lang historie kort, så har jeg nå vært hos han to ganger, tilsammen 4 dager med instruksjon. Prisen var nøktern og han liker å jobbe med entusiaster. Alder og ferdigheter spiller mindre rolle. Første gangen sa han at jeg visste hvordan jeg skulle slå til ballen bare jeg kom i en posisjon der jeg hadde sjansen. Så viste han meg i detalj, mine "disco moves" :lol: som meg måtte bli kvitt, og hva de som kunne slå ballen skikkelig gjorde i stedet.

Andre gangen var denne uken. Da sa han at "that's actually a pretty good swing". Stort mere skulle det ikke til før jeg var fornøyd med utbyttet og frengangen siste året :mrgreen:
Jeg har slått noen tusen 9-3 svinger det siste året. Største utfordringen for meg har vært å endre fra en ganske sær oppstilling som krevde tildels avansert discoteknikk med hoftepartiet , til å finne fram til en renere bevegelse med hovedaklig rotasjon, fra en høvelig bra reverse K. Men nå begynner det virkelig å sitte.

Skulle gjerne fått han til Norge. Han kunne kurset norske instruktører i NGF regi. Det hadde vært noe. Jeg tok en kikk på noen av våre beste herrespillere forleden dag. Etter å ha jobbet med slicefixer svingen i over ett år og vært golf swing geek i minst tre år, så ser jeg nå ting jeg ikke så før. Hofter som parkerer før tilslaget, goat humping osv. Uryddige elementer og kompensasioner. Vi har hatt mange talenter som ikke har slått igjennom internasjonalt de siste årene. Jeg tror noen av de kunne oppnådd vesentlig bedre stabilitet i spillet med bedre svingteknikk. Og det er jo stabilitet man trenger mest påfyll av når man er avhengig av å gjøre det skikkelig bra i et knippe 4 runders turneringer hvert år for å henge med på kjøret.

Hvis noen kjenner noen i NGF osv... så kan jeg kanskje hjelpe til å få han til Norge. Det hadde vært noe. Jeg tror ikke det finnes noen der ute som har en klarere og bedre svingfilosofi enn det han har.

Beklager avsporingen fra min side. Her er Encyclopedia Texarcana: http://www.golfwrx.com/forums/index.php ... _id=821674 Dette er voksenopplæring på sitt beste!
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Wow. Du har faktisk vært der.
Da skal jeg være veldig forsiktig med hva jeg sier.
Det må ha vært stort!

sumo:

Hanske under armen vil hjelpe deg med å finne en god, "koblet" baksving. Nå gjør skuldrene og armene dine forskjellige - og motstridende - bevegelser. Om hansken faller etter balltreff gjør ikke så mye, men jeg slår 9-3-svinger med hansken på plass hele økta. Gjerne enda litt større svinger også. Ville tenkt at dette virker logisk for Lefthook også. Hoganesque i massevis, å holde koblingen og "go left" etter balltreff?

Og studer 9-3-videoen til du ser mannen med ljåen. Der har du løsningen din :)

Lykke til. Slå lavt og solid.
Last edited by Franz on 14 Jan 2012, 01:00, edited 1 time in total.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

radar1 wrote:Må få filmet svingen min så har folket analysemateriale for uker :lol:
Jeg foreslår egen tråd for hver sving. Lettere å holde oversikt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Egen tråd for hver sving hadde vært glimrende. Dere er flinke.

Takker for linken til lesestoff :)
Instagram @christianfuru
Post Reply