Video av svingen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

furu wrote:Takker for linken til lesestoff :)
Det dokumentet fortjener all hype'n, og kan ikke fullroses.
(Autokorrekt rettet nettopp fullroses til gullresept - nokså treffende :) )
At Lefthook faktisk har vært hos fyren er kilde til enorm nysgjerrighet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Har lest en del men er ikke så mye inne på det som dere. Må spørre om noe - disse videoklippene av en fyr som står på et overgrodd jorde og kliner baller utover en strand eller noe sånt - har det noe sammenheng med denne fyren? Eller er jeg helt borte nå?
Instagram @christianfuru
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Enig i egen tråd for hver sving.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

furu wrote:Har lest en del men er ikke så mye inne på det som dere. Må spørre om noe - disse videoklippene av en fyr som står på et overgrodd jorde og kliner baller utover en strand eller noe sånt - har det noe sammenheng med denne fyren? Eller er jeg helt borte nå?
Det høres veldig ut som du har sett Sevam1 på YouTube.
Nei, de har forsåvidt ikke noe med hverandre å gjøre, men de er begge Hogan-frelst,
og begge har selvtillit nok til å si at de forstår hva Hogan gjorde, og underviser hans prinsipper.

Sevam1 - Mike Maves - kan virke litt snodig i starten, men han har virkelig oversikt. Steve Elkington ringte ham etter å ha sett videoene hans på YouTube for å få snakke golfsving, og nå reiser de rundt og holder klinikker sammen. Artige videoer de har gjort sammen også. Sevam er i tillegg veldig Moe-fan, og det kan kanskje gjøre at det hele virker enda mer søkt, men han har noen fine tanker om hvorfor Moe var så god til å slå ball som han var.

Jeg tror ikke Sevam er fyren å kopiere, sånn direkte, men han er i mine øyne en befriende ujålete anti-helt som har utrolig grundig kunnskap om det å slå golfballer.

Tipper det er denne du har sett:

http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... Q_4jzUKPFw

Bare å surfe videre... :)
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

Tenkte jeg skulle sette igang og lese den slicefixer tråden, men på så mange sider så falt jeg litt ut. Det at det er ett PDF dokument tilgjengelig gjør det hele så mye enklere :)

Litt content

Dagens sving på Fornebu. 2. gang jeg var innom etter en formiddagssesjon med Sha###ng. Det måtte det rettes opp i. Kveldsturen ga mye bedre resultater.

Her er Hybriden. Altfor mye unødvendig begevelse vet jeg, har en tendens til å vri meg bare det lille ekstra i baksvingen. Det resulterer i at jeg beveger meg litt mot ballen ved start på nedsvingen(som ganske sikkert resulterer i en og annen shank). Hadde noen protimer med Ross på høsten i fjor, og har ikke fått fulgt opp med flere timer enda.



Pitch. Her og for mye begevelse, men men. Greit resultat :)

I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Skulle vi ikke prøve egen tråd for hver sving?
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

Ja, vi kan vel ha det _også_ ? Det ene utelukker vel ikke det andre ? Se på dette som shoutbox, for profesjonell assistanse lager man en individuell svingtråd :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Den lille ekstra bevegelsen har jeg også. Vet så inderlig vel at den ikke bidrar med noe annet enn problemer. Det er noe inni hodet og kroppen min som tror at jeg får mer kraft hvis jeg vrir det siste stykket. Sannheten er at jeg sikkert taper på presisjon og lengde på det. Hvordan bli kvitt det? Må man bare lære kroppen en ny bevegelse som stopper tidligere?
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Video av svingen?

Post by Kaffekannen »

Eller som i mitt tilfelle. Bli motvillig filmet av Knut som viser hvor lang svingen egentlig var...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

stianm wrote:Tenkte jeg skulle sette igang og lese den slicefixer tråden, men på så mange sider så falt jeg litt ut. Det at det er ett PDF dokument tilgjengelig gjør det hele så mye enklere :)

Litt content

Dagens sving på Fornebu. 2. gang jeg var innom etter en formiddagssesjon med Sha###ng. Det måtte det rettes opp i. Kveldsturen ga mye bedre resultater.
Her er bilde fra impact med wedgen:
Image


Det ser ut som du er veldig på tuppa i balltreffet. Kanskje også i større deler av svingen. Når jeg trekker en loddrett linje gjennom anklene dine så er det svært lite kropp bak linja... Det er ikke umulig at shanktendensen henger sammen med dårlig hel-tå balanse. Kommer man på tuppa er det en tendens til at man skyver køllen utover. Kommer man på helen er det en tendens til at man drar køllen mot seg.

Ideelt sett skal du ha tyngdeoverføring til innsiden av høyre hel i baksvingen og til yttersiden av venstre hel i finishen, og med en nøytral tyngdebalanse i adresseringen.

Her er Hunter Mahan i samme posisjon:

Image

Her er videon jeg hentet Hunter fra. Hvis du går til ca 1.40 så ser du hvor bra han holder vinkelen i ryggraden.

Attachments
hunter m.jpg
(73.77 KiB) Downloaded 146 times
biowax impact.jpg
(71.24 KiB) Not downloaded yet
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

furu wrote:Den lille ekstra bevegelsen har jeg også. Vet så inderlig vel at den ikke bidrar med noe annet enn problemer. Det er noe inni hodet og kroppen min som tror at jeg får mer kraft hvis jeg vrir det siste stykket. Sannheten er at jeg sikkert taper på presisjon og lengde på det. Hvordan bli kvitt det? Må man bare lære kroppen en ny bevegelse som stopper tidligere?
Den begevelsen fordrer god timing, er timingen off kan det skje mye spennende. Har sett den begevelsen oppgjennom tiden, men aldri klart å få den helt bort. Når jeg kommer igang med protimer igjen vil dette garantert være på fix-lista
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

Lefthook wrote:
stianm wrote:Tenkte jeg skulle sette igang og lese den slicefixer tråden, men på så mange sider så falt jeg litt ut. Det at det er ett PDF dokument tilgjengelig gjør det hele så mye enklere :)

Litt content

Dagens sving på Fornebu. 2. gang jeg var innom etter en formiddagssesjon med Sha###ng. Det måtte det rettes opp i. Kveldsturen ga mye bedre resultater.
Her er bilde fra impact med wedgen:
Image


Det ser ut som du er veldig på tuppa i balltreffet. Kanskje også i større deler av svingen. Når jeg trekker en loddrett linje gjennom anklene dine så er det svært lite kropp bak linja... Det er ikke umulig at shanktendensen henger sammen med dårlig hel-tå balanse. Kommer man på tuppa er det en tendens til at man skyver køllen utover. Kommer man på helen er det en tendens til at man drar køllen mot seg.

Ideelt sett skal du ha tyngdeoverføring til innsiden av høyre hel i baksvingen og til yttersiden av venstre hel i finishen, og med en nøytral tyngdebalanse i adresseringen.

Hei. Takker for feedback! Har en tendens til å lene meg litt fremover i nedsvingen, i sakte film ser man klart at jeg starter nedsvingen med å bøye meg litt fremover og dermed legger utgangspuntket til det som fort kan bli en out-in swingpath som resulterer i noen herlige snaphooks. Shanking hører heldigvis til sjeldenhetene, og er avhengig av en timing fra helvete.

Det protimene tok for seg i høst var at jeg må ha balanse mer midt under foten isteden for på føttene som du ser her. Her har jeg synded litt og gått litt tilbake til gamle uvaner ser jeg. Men jeg tror kun det er halve problemet, resten av problemet er oversvinging og fremoverlening ved nedsving.

Skal få lagt ut noen filmer med lavere framerate, der vil det sees smertelig godt .
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Ved å komme deg mer i balanse så vil problemet med fremoverlening i nedsvingen omtrent forsvinne av seg selv.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Jeg tror også at mindre på tuppa vil hjelpe på de andre tingene også. Men de blir neppe borte.

Oversvingingen og fremoverleningen ser herfra ut til å være kompensasjoner for dårlig rotasjon.

Jeg tror ikke det finnes noe sånt som oversvinging med riktige bevegelser. Jeg jobbet litt med full sving på siste besøk hos Geoff Jones. Han ga meg en kølle med masse ekstra vekt i køllehodet og beordret meg å svinge bakover til det gjorde vondt. Den var så tung at vekten i seg selv var nok til å presse ganske mye både på skulder, overarm og 90 graders vinkelen i venstre håndledd. Jeg svingte bakover til det ikke var noe mer å hente hverken i ryggraden, i skuldrene eller i det venstre håndleddet, men Geoff ville ha mere. Da var jeg langt forbi parallell på toppen, og kunne se ryggtavla i speilet foran meg syntes Geoff det begynte å likne noe.

Spider, som var Slice sin favoritt, svingte skuldre pluss hofter 135 grader i baksvingen tror jeg det var, og kølla var langt forbi parallel på toppen. Geoff forklarte at det ga Spider opp mot 50% mer rotasjon til å produsere svinghastighet før impact enn en som stoppet ved 90 grader skulderrotasjon. Det blir omtrent som å hoppe i Holmenkollen fra øverste avsats mens enkelte av konkurrentene hopper fra den nederste avsatsen det. Vel og merke hvis man har en ren svingbevegelse tilbake til ballen slik at man klarer å aksellerere hele veien. Hogan var i en liknende posisjon med driveren mesteparten av karriere som Spider.

Jeg må understreke at Geoff startet med full sving med meg først etter at han konstaterte at den korte 9-3 svingen var kurant. En av fordelene med å trene mye med korte svinger er at man blir tvunget til å rotere bedre og mere både framover og bakover for å få et solid balltreff.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Ser den lille bevegelsen - et lite løft på vei mot toppen, og en liten dip på vei ned - men jeg syns overhodet ikke det er mye. Heller litt for mye bevegelse i kroppen enn å stivne helt. Jeg syns derimot mangelen på bevegelse i hoftene er et stort problem.

Se på det bildet fra impact: Hoftene er nesten square, og skuldrene er lukket. Ganske så mye, tilogmed. Sammenlign med bildet av Mahan. Eller, for å si det tydeligere, sammenlign med absolutt alle bra ball striker'e, gjennom alle tider; hoftene og skuldrene må være åpne ved impact.

Et annet lite problem: Det kan se ut til at du ikke "hengsler" håndleddene på vei bakover, men bøyer og ruller. Se på videoen når du nærmer deg toppen; du er ikke veldig flat, men kølla peker allikevel langt venstre.

Resultat: Når hoftene ikke er med og skuldrene er lukket må armene og hendene gjøre jobben. Når i tillegg hendene, spesielt venstre hånd, er rullet/bøyd på vei bakover (i stedet for å hengsle, som med en hammer) MÅ du flikke til ballen, og fra dette utgangspunktet risikerer du noen solide hook'er.

Fix: Jeg ville foreslått (men jeg er altså bare en skarve amatør) å endre litt på oppstillingen. Pek venstrefoten fremover. Masse i starten. Gjerne med tærne rett frem, mot målet. Bare å overdrive - kan ikke skade.

Øv på å slå baller fra "halvveis bak"; sving til halvveis mot toppen, sjekk at kølla ikke peker bak deg, men rett opp, stå litt, slå ball. Da har du også en gyllen mulighet til å øve på å kjenne hoftene rotere.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Oi, nå skrev Lefthook mens jeg spiste - var midt i innlegget. Vi tenkte heldigvis nokså likt.

Helt enig ang oversving. Et konstruert begrep. Handler om riktige bevegelser, ikke mindre bevegelser.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

Måtte jo innom Fornebu og reparere litt igjen, og har tatt til meg tipset om å få litt mer vekt på hælene. Det var dette jeg også begynte med på protimer i høst, men etter de siste gangene med shanking så måtte jeg endre litt på ting bare for å unngå å knekke alle køllene. (proen vet hva han prater om, men jeg vet også hvor min mentale smertegrense går hva angår shanking :) )

Var på plass idag og flyttet vekten mot hælene igjen som resulterte i shanking igjen. Det resulterte i at jeg måtte virkelig fokusere på å holde overkroppen rolig. Det ga egentlig ganske raskt resultater.

Franz : Er jeg virkelig så ute å kjøre med hoftene ? Vet at det sikkert kunne vært litt mer lag i svingen, men jeg føler ikke at det koster meg veldig mye på lengden på slag. Dog det det kan resultere i er hvordan jeg kommer inn i ballen. Jeg kommer til å se på det senere, som alle andre issuene i svingen :)

Ellers sant det du sier om håndleddene. Når jeg har dårlig timing får jeg noen snedige hooker, innimellom noen herlige snaphooker. Som Ross Robertson sa, for å kompensere må du "dra" med venstre armen i nedsvingen slik at køllehodet er square. Kort fortalt så hadde jeg noe som kunne minne om en fullswing chip bevegelse :)

Skal ta med meg alle tipsene videre, for her var det masse mat å jobbe med.

Har lagt med filmer fra dagens sesjon. Fokus på mer vekt på hælene

6i jern




6i slowmo



6i slowmo 22.01.12 til sammenligning

I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Video av svingen?

Post by Kaffekannen »

Jeg har ikke peiling på det detaljnivået som disse andre gutta viser, og proen min rister nok oppgitt på hodet over at jeg skal hjelpe andre, men... Jeg ser at hoften din dyttes litt frem mot ballen når du nærmer deg toppen av baksvingen. Det fører til at det blir veldig mye som må tilbake på plass før du har plass til å svingen gjennom. Har du forsøkt å sette en stolrygg eller noe slikt inntil baken når du svinger for å kjenne at du har kontakt hele tiden?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by Yorkie »

Image
stianm

Tildels enig at det ser ut som du er litt frempå stianm, men det ser også ut til at du kanskje har litt mye bøy i hofter og knær.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

stianm wrote: Franz : Er jeg virkelig så ute å kjøre med hoftene ? Vet at det sikkert kunne vært litt mer lag i svingen, men jeg føler ikke at det koster meg veldig mye på lengden på slag.
Neida, sa ikke at du er ute og kjøre :) Ville bare si at jeg tror det er der problemet ditt ligger. Relativt sett et stort problem, ift lengde på baksving, plan, balanse osv. Hvis du finner følelsen av å rotere gjennom ballen (se på de siste videoene av veggiss i denne tråden, og sammenlign hoftepartiet med deg selv) har du en helt gratis fix av balanse. Rett og slett fordi du ikke får det til i kombinasjon med dårlig balanse.

Og det beste av alt: Det er en superkur for sh&*^|ng!

Jeg burde sikkert ikke være så tydelig som dette, men jeg er helt sikker på at dette er riktig vei å gå for deg. Jeg kjenner meg så veldig igjen - mista det helt en lang periode i fjor, og siden jeg ikke fikk spilt så mye gadd jeg ikke filme heller. Fant ut av det i høst, og det er som å skru på en bryter.
Post Reply