Det du gjerne skulle visst før du begynte med golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Det du gjerne skulle visst før du begynte med golf

Post by Jan E. Espelid »

Er det mange ting du gjerne skulle visst om golf før du begynte med det?

Slik er det i alle fall med meg ... og det handler denne ukas innlegg på MigrantGolfer.com om.

I artikkelen nevner jeg imiderltid ikke etikettetabbene jeg gjorde som nybegynner. I stedet skal du få den aller største her om du lover å lese artikkelen etterpå:

Dette var før grøntkortenes tid da det var slik at hadde man medlemskap, var det bare å betale greenfee og spille. Jeg hadde meldt meg inn i golfklubb og kjøpt et halvsett to uker tidligere, og hadde slått en del baller (og enda flere luftslag) på drivingrangen. Det var tid for å prøve på ordentlig, mente jeg. Jeg var på helgebesøk nær en 18-hullsbane i Sverige, dro dit, betalte greenfee, marsjet rett opp på første tee og pegget opp.

Jeg ante jo ikke at det fantes en innretning man kaller ballrenne. MEGET pinlig ble det ...

Andre med lignende nybegynneropplevelser?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Det du gjerne skulle visst før du begynte med golf

Post by Kaffekannen »

Kommer ikke på noen katastrofer. Mer de vanlige feiltolkningene av reglene som alle nybegynnere opplever. Men angående tittelen så er det ikke så mye jeg skulle ønske jeg visste. Det er mer hva min kone skulle visst når hun oppfordret meg til å begynne :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Det du gjerne skulle visst før du begynte med golf

Post by kevin »

Godt skrevet og oppsummert :)

For meg er vel avhengigheten det jeg "burde" visst. Jeg prøvde golf sammen med en onkel et par ganger, en gang på range og en gang gikk jeg en runde sammen med han i USA. Jeg fikk ikke særlig dreis på svingen, men synes jo det så morsomt ut. Det gikk vel 4 år før jeg tok kurset og selv da følte jeg ikke den avhengigheten, men den kom utrolig fort :D

Tror ikke jeg har hatt noen slike nybegynner-tabber, som jeg iallefall har fått med meg. Klart noen feiltolkninger av regler ble det jo. Og så har jeg vel shanka noen baller litt vel nære folk som har stått litt "feil"...

I tillegg til avhengigheten er vel den sosiale delen den som har overrasket meg mest. Jeg har alltid spilt mye alene og er vel ikke den som er mest frempå med å slå meg sammen med ukjente. Men ettersom andre er åpne, hyggelige og sosiale av seg, så har jeg endret meg masse på det området. Spesielt når jeg spiller i Sverige og kanskje kommer til et helt ukjent sted for meg. Så har det hendt et stort antall ganger at en eller annen spør om vi skal spille sammen. Og det sier jeg selvfølgelig ja til, det er utrolig hyggelig og kjennetegner det sosiale ved golfen. Og man treffer alle mulige forskjellige folk
Flise
Forumvant
Forumvant
Posts: 93
Joined: 27 Jan 2009, 10:39
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Stiklestad Golfklubb
Location: Verdal

Re: Det du gjerne skulle visst før du begynte med golf

Post by Flise »

En av de første gangene jeg og en kompis gikk på banen, så jeg to baller som lå i semirøffen mellom hull 4 og hull 6 på Stiklestad..( dengang 1 og 3).. siden det ikke var noen i nærheten tok jeg begge ballene... I ettertid har jeg jo skjønt at det var vel bare noen som hadde for lange innspill til greenen - og sikkert ganske frustrerte for at de ikke fant igjen ballene sine... :oops:
I baggen:
Cobra FP 6-7-8-9-pw-gw-sw
Callaway 60*
Cobra S2 senior driver
Cobra S2 3wood
Cobra LD fw 5,7,9
Putter: Profound Dark Ace
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Det du gjerne skulle visst før du begynte med golf

Post by Jan E. Espelid »

Det er forståelig om de som mistet ballene sine på den måten ble irriterte. Det samme har faktisk skjedd i proffturneringer. Johan Edfors mistet en gang en ball på et sted det ikke skulle være mulig at ballen forsvant. Det var under en europaturnering i Italia.

Etter at Edfors hadde gått tilbake og satt en ny ball i spill, viste det seg at en tilskuer hadde plukket opp ballen. Men da var det jo for sent, og Edfors var to slag, og sikkert tusenvis av euro, fattigere
Post Reply