Norske nettbutikker

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Norske nettbutikker

Post by norrbaggen »

furu wrote:
norrbaggen wrote:Marknaden är för liten för att driva en bra golf-nettbutikk i Norge.
Muligens 100000 spillere? Lite marked? Jeg er sikker på at markedet er der dersom man har de rette produktene. Problemet blir at nettbutikker i norsk variant har dårligere utvalg og like høye eller høyere priser enn fysiske butikker.
Det er mulig att det er 100`spillere i Norge. Hur många av dem spelar på riktigt? 50`? Många av dessa bryr sig inte om utstyr. De spelar med gammal skit dom fått, jalla märken från Biltema, kopior osv.

Resten ska ha Callaway. Titta i bagarna på norska golfklubbar så ser man att majoriteten av de som har "seriöst" utstyr har Callaway. En liten klick har Titleist, Nike eller Taylor Made. Megastora kölleprodusenter som Ping och Mizuno ser man nästan ikke. Märken som Adams, Nickent, Tour Edge ser man inte alls.

Jag menar marknaden är för liten eftersom det i realiteten inte är så många utövare och att de som köper utstyr i Norge väljer av några få märken. Med en bra nettbutikk menar jag att det ska vara ett stort utbud med massa att välja på.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske nettbutikker

Post by furu »

Jeg skjønner godt hva du mener norrbaggen. De aller fleste kjøper svært sjelden nytt utstyr. Jeg er også helt enig i betraktningen rundt hvilke merker folk bruker.

Det jeg tenker er at det må være mulig å "lage" et marked. Å få folk interessert gjennom å tilby noe de ikke kan si nei til.

Skulle jeg hatt en nettbutikk så hadde jeg prøvd meg med Cleveland, Adams og TaylorMade. Og prøvd å få en ordning med Piretti puttere :D Treningsdingser fra Sklz er selvsagt og i tillegg en del dingser som folk trenger.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske nettbutikker

Post by furu »

Vi må ta en liten diskusjon på dette. Hva bør en god nettbutikk ha? Hvilke merker er mest interessante? Andre golfdingser (hjelpemidler til trening, bøker osv)? Golfklær?
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Norske nettbutikker

Post by sumo »

en god nettbutikk bør i mine øyne ha et ganske bredt spekter av utstyr og gadgets. merker på utstyr kan diskuteres, men favoritter som taylormade, titleist, nike og kanskje scotty cameron, burde være tilstede. et godt utvalg av golfklær hadde vært fint, gjerne litt forskjellig.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Norske nettbutikker

Post by Boris »

Jeg har såvidt lekt litt med tanken om å starte en nettbutikk for golfutstyr. Starte helt i det små med en enkel nettside, lite lager og få produkter. Handle inn på ekstremtilbud på Rockbottomgolf og tilsvarende, der man er trygg på at varen er ekte. Etablerte merker og modeller. 10 Cleveland Classic puttere, 10 R11 drivere, 10 Callaway X wedger, et hanske parti (en billig og en litt dyrere type) og to varianter av baller kjøpt i bulk. Noe sånt til å begynne med og kjøpe inn mer for det som forhåpentligvis blir overskudd av salg. Samt at jeg kan skaffe av det jeg evt. ikke har på lager.

Jeg har ikke tenkt å forsøke skaffe meg avtaler med de ulike produsentene. Vil det kunne by på problemer? Jeg gjør vel ikke noe ulovlig ved å selge ting jeg har kjøpt lovlig selv videre? (ja, jeg har ingen erfaring med dette, men leker med tanken likevel :) ) Vil det kunne bli problemer i markedsføring og slikt av at jeg ikke har avtaler? Vil importører kunne ta meg (noen har kanskje eksklusivitet på enkelte produkter, men deter jo avtaler jeg ikke vil være en part av)

En enkel nettløsning som jeg kjøper og som hjelper meg å holde oversikt over salg/regnskap og kanskje også kan hjelpe til med lager(?) og frakt videre? Finnes det noe sånt?

Jeg tenkte annonsere på ymse golffora sånn som her ti å begynne med... og deretter word of mouth om det blir fornøyde kunder.

Hva tror dere? Kommer jeg til å knekke meg på det her? Jeg har full jobb og sånn selvsagt. Hva er det jeg ikke har tenkt på :P ? Holder det å ha en side med tilbud og ikke fullt utvalg hele tiden? Kommer folk til å klikke seg inn på det? Et problem jeg ser for meg er selvsagt at de jeg når gjennom fora (dere altså) er like flinke som meg til å finne slike tilbud selv :P og den gruppen som liker å ta på og se før de kjøper, de når jeg ikke.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Norske nettbutikker

Post by veggiss »

Du kan ikke importere og markedføre merkevarer kjøpt utenfor EØS uten at du har samtykke fra eieren av merket. Så om du planlegger å kjøpe 10 Cleveland-puttere fra USA for å selge her, så må du ha godkjenning fra Cleveland i Europa.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske nettbutikker

Post by furu »

Og det er ikke enkelt å selge de forskjellige merkene siden stort sett alle har krav til at en viss andel av salget skal foregå i fysisk butikk. Da blir det neste å finne de merkene som kanskje ikke er så store her, men tro meg, alt er "tatt". Jeg sjekket i fjor True Linkswear skoene. Viste seg at Anker Golf i Danmark har rettighetene for hele Europa. Ikke bare var prisen latterlig høy men man måtte også kjøpe stort antall.

Det er ikke lett å starte en liten nettbutikk, nesten umulig er vel egentlig mer rett å si.

Det beste alternativet ditt er kanskje å finne noe nytt som du har troen på. Følge med på PGA Show, se hva som kan bli stort og være tidlig ute med forespørsel til produsenten.
Instagram @christianfuru
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Norske nettbutikker

Post by Boris »

veggiss wrote:Du kan ikke importere og markedføre merkevarer kjøpt utenfor EØS uten at du har samtykke fra eieren av merket. Så om du planlegger å kjøpe 10 Cleveland-puttere fra USA for å selge her, så må du ha godkjenning fra Cleveland i Europa.
Men fra en engelsk nettbutikk f.eks vil det gå bra da?
furu wrote:Og det er ikke enkelt å selge de forskjellige merkene siden stort sett alle har krav til at en viss andel av salget skal foregå i fysisk butikk.
Om jeg lager en avtale med de, så kan de jo sikkert kreve alt mulig slikt.. men er jeg bundet til noen sånne betingelser om jeg ikke har noen avtale med de da? Kan Adidas komme med advokater og forlange at jeg må ha en avtale for å selge Adidas? Hva da med de som selger Adidas sko på FInn og Ebay?

Og dette med at jeg kan importere fra EØS-området som Veggis sier det er jo for å sikre fri handel det da. Kan merkene stille seg over det og hindre fri handel?
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Norske nettbutikker

Post by Thkarlson »

Da må du selge som privat person, feks på finn.no...
Der kan du få finn.no "nettbutikk" registrere deg som storselger

Så lenge du ikke er registrert firma/bedrift med eget org.nr kan ingen fortelle deg hva du skal selge
Du vil ikke kunne få mva tilbake på dine kjøp men heller ikke bli avkrevd mva før du overstiger en viss omsetning

Hvor mye du må selge for før skatte/ligningsmyndighetene kikker deg i kortene vet jeg ikke, men det er jo bare og føre opp i selvangivelsen som ekstra inntekt og betale skatt av det...

Tror nok dessverre muligheten for og tjene noe særlig er heller liten, ser man på kostnaden ved innkjøp, forsendelse, toll etc legger på kostnaden for annonsering på f.eks finn.no samt porto som gjerne kunden også betaler og din fortjeneste vil du nok raskt være opp i det de norske nettbutikkene tar hvis ikke mer... :(
Last edited by Thkarlson on 21 Jan 2012, 17:11, edited 1 time in total.
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske nettbutikker

Post by furu »

Vi er litt negative her Boris. Det er ikke meningen å ta knekken på en god tanke men det er dessverre vanskeligere enn man skulle tro å gjennomføre en slik plan.
Instagram @christianfuru
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Norske nettbutikker

Post by Boris »

Hehe, jeg er av den skeptiske typen selv, men når man ser tilbud på nett og priser i norske butikker skulle man jo tro det var noe å hente.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske nettbutikker

Post by furu »

Innprisene er så vidt jeg vet ikke en drøm. Det er litt for mange ledd. Produsent i USA - distributør i EU - distributør i Norge - butikk i Norge.

Hvis man vil inn i golfbransjen på utstyrssiden så vil jeg si at nøkkelen er å finne produkter som kan slå an her og være tidlig ute med å få rettigheter. Reis på PGA Show i slutten av måneden og få avtaler der :D
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Norske nettbutikker

Post by veggiss »

Boris wrote: Og dette med at jeg kan importere fra EØS-området som Veggis sier det er jo for å sikre fri handel det da. Kan merkene stille seg over det og hindre fri handel?
Merkene kan ikke si noe så lenge du kjøper produktene innenfor EØS-landene, men så fort du begynner å handle fra Asia eller USA kan de rasle med sablene, og du risikerer i verste fall en kjempebot fra markedsrådet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Norske nettbutikker

Post by Thkarlson »

Kan og kan, er nok ikke lett for de og få gjort så mye med det. Parallell import som det heter er jo ikke ulovlig så lenge man ikke selger falske produkter, problemet slik jeg ser det er at så fort man etablerer en bedrift vil man kunne få problemer, da er det plutselig ett org.nr og forholde seg til og da kan nok advokater med store lommer lage trøbbel som igjen koster KR og tid man gjerne ikke har...
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Norske nettbutikker

Post by veggiss »

Thkarlson wrote:Kan og kan, er nok ikke lett for de og få gjort så mye med det. Parallell import som det heter er jo ikke ulovlig så lenge man ikke selger falske produkter, problemet slik jeg ser det er at så fort man etablerer en bedrift vil man kunne få problemer, da er det plutselig ett org.nr og forholde seg til og da kan nok advokater med store lommer lage trøbbel som igjen koster KR og tid man gjerne ikke har...
Det er ulovlig hvis du importerer utenfra EØS uten samtykke.

At man setter opp en butikk med org.nr etc er vel en selvfølge hvis man har noenlunde ambisjon om å drive seriøst. Hvis ambisjonen er å drive sammen med Dealextreme-fjortissene på qxl så kan du kjøre det privat.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Norske nettbutikker

Post by radar1 »

Er noen hull i det lovverket Veggiss, se på XXL, de selger en del varer billigere ut enn det importer for de inn for.

www.golfexperten.no -- forøvrig veldig dårlig.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Norske nettbutikker

Post by Thkarlson »

Det er mange hull i lovverket der ja, Toshiba tapte så det sang etter da de prøvde seg på en sak mot ett lite firma...
Problemet som vil dukke opp er garantier, du vil i de fleste tilfeller bli nødt til og stå for den selv

Enig i at skal man opptre seriøst må man ha ett firma
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske nettbutikker

Post by furu »

Elprice er et eksempel på parallellimport og et sant helvete for kunder og rettigheter som forbruker.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Norske nettbutikker

Post by veggiss »

Dere får skille epler og pærer nå da. Det er ingen som sier at parallellimport er ulovlig. At Toshiba har gått etter noen som har importert fra Europa uten å lykkes er ikke så rart, da det er fri flyt av varer som gjelder. Import direkte fra USA/Asia uten samtykke derimot er ikke lovlig, og du blir straffet for det, ref Redken-saken.

Parallellimport er ikke noe problem hvis det er aktører som har pæng til å håndtere ettermarkedet som gjør det, f.eks. Komplett og Elkjøp parallellimporterer i stor skala uten at vi som forbrukere lider så veldig under det.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Norske nettbutikker

Post by Thkarlson »

Blander aldri epler og pærer ;)
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
Post Reply