Økonomi i Golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Økonomi i Golf

Post by Kaffekannen »

Par72 vil de kommende ukene ha fokus på økonomien i golf verden over. Vi vil gjennom en serie artikler se på blant annet hvilken effekt finanskrisen og dens etterdønninger har hatt på alt fra lokale klubber til de største turneringene i verden. Denne gangen om hvor verdifullt det kan være å arrangere turneringer.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Økonomi i Golf

Post by Snowman »

Jeg har en kommentar til den forrige artikkelen først, den med offentlig subsidiering av golfklubber og/eller golfrunder:

http://www.par72.no/2012/01/golfbane-su ... eseddelen/

Jeg selv, yrkesaktiv mann i full jobb, ønsker ikke at golfen MIN skal subsidieres over skatteseddelen, for folk i min situasjon, vi kan betale for oss! Det er å kaste offentlige penger etter folk som ikke trenger det, dersom våre golfrunder skal subsidieres.

Derimot ser jeg gjerne at det fins støtteordninger som gjør at ungdom, studenter, arbeidsledige, osv skal kunne få støtte til deler av kostnaden til årsavgifter. Det vil gi flere spillere og det er det som er viktig. De pengene gjør da en forskjell både for spillernes velvære, klubbenes økonomi, folkehelsen, i det hele tatt, veldig bra!!! Det er den type tiltak som bør etterspørres!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Økonomi i Golf

Post by Smilende Sam »

Enig Snowman. Helt enig.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Økonomi i Golf

Post by Kaffekannen »

Jeg er også i mot at dagens private golfrunder skal subsidieres. Det jeg ønsker er offentlige baner med en lavere pris og enklere forhold som gjør golf mer tilgjengelig. Og det er det som er subsidiert i Janesville også. De har 5 private baner i tillegg til de nevnte offentlige, men der er prisnivået høyere og forholdene bedre.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Økonomi i Golf

Post by CharlieB »

Vi som spiller golf i dag har råd til å betale for privilegiet, ingen tvil om det. Det vi, (nesten), ikke har i Norge er offentlige baner som kaffekanne påpeker. Baner som slipper til folk uten "grønt kort" og med enklere forhold ol. Jeg tror det vil ha litt å si for rekrutteringen, steder der folk kan prøve selv og finne ut om dette er noe for dem. Vi har plenty med offentlige anlegg for forskjellige former for idrett. Så paralellen finnes, selv om mange av disse anleggene er flerbruksanlegg og ikke Ullevål.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Økonomi i Golf

Post by Snowman »

Det vi burde hatt betydelig mer av i Norge, er den type baner som inngår i Norges Pitch & Putt Forbund:

http://www.pitch-putt.no/

Dette er baner uten krav til grønt kort, med hull som sjelden er lenger enn 90 meter, og som spilles med 3 køller.

... men behovet for å subsidiere noen, det tror jeg fortsatt bør handle om personer enn om type anlegg, slik jeg skrev i et tidligere innlegg over her.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Økonomi i Golf

Post by furu »

Jeg skjønner argumentet 8 men samtidig tenker jeg - hvorfor subsidiere anlegg i andre idretter men ikke i golf? Sporten vår er ikke i særstilling når det gjelder voksne menn med betalingsevne. Fotball, skyting, håndball, volleyball - mottar ikke andre idrettsgrener støtte på en eller annen måte? Og har ikke disse akkurat de samme brukergruppene som golf? Jeg bare spør litt her fordi jeg ikke helt ser hvorfor det er greit å spytte inn penger i en fotballbane som sikkert brukes veldig mye av 35 år+ menn som er akkurat som oss.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Økonomi i Golf

Post by Snowman »

furu wrote:Fotball, skyting, håndball, volleyball - mottar ikke andre idrettsgrener støtte på en eller annen måte? Og har ikke disse akkurat de samme brukergruppene som golf?
Nei, de har ikke de samme brukergruppene, overhode ikke. Her i kommunen der jeg bor er banetid og halltid kraftig mangelvare, så når barneidrett, ungdomsidrett og eliteidrett har tatt sitt, er det bare smuler igjen til voksne hobbyutøvere. Voksne folk som ikke er eliteutøvere, er heldige hvis de får en treningstime en gang i uka fra kl 2130-2230, fordi det da er en time ingen andre vil ha, og også den betaler de for. Jeg har vært på mange møter med idrettsrådet, ungdoms/idrettskontoret og kommunepolitikere, og det er ingen tvil om at offentlig betalt anleggsutvikling for slike lagidretter du nevner, det er for barn, ungdom og elite - punktum.

(Tillegg skrevet etterpå)

Ser nå at du også nevnte skyting. Vel, en utendørs skytebane fins det, og den ble anlagt for ca 50 år siden, og hvem som betalte da, det vet jeg ikke. Men de får heller ikke noe fra kommunen i moderne tid, til støtte for voksne hobbyutøvere.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Økonomi i Golf

Post by CharlieB »

Snowman wrote:Det vi burde hatt betydelig mer av i Norge, er den type baner som inngår i Norges Pitch & Putt Forbund:

http://www.pitch-putt.no/

Dette er baner uten krav til grønt kort, med hull som sjelden er lenger enn 90 meter, og som spilles med 3 køller.
Langt på vei enig med deg - men jeg vil ha ett utvidet pitch & putt, dvs ni hulls bane med forholdsvis korte par 3 og 4. Si opp til 130 meter på par 3 og 270 ish for par 4, kanskje ett veldig lett par 5. Helst veldig åpent og med så kortklipt rough at det ville gått for fairway andre steder.

Poenget mitt er at det er nærmere golf og vil gi mestringsfølelse forholdsvis raskt. Når ferdighetene øker så søker folk seg til andre baner og det blir lett plass til andre.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Økonomi i Golf

Post by furu »

Snowman wrote:
furu wrote:Fotball, skyting, håndball, volleyball - mottar ikke andre idrettsgrener støtte på en eller annen måte? Og har ikke disse akkurat de samme brukergruppene som golf?
Nei, de har ikke de samme brukergruppene, overhode ikke. Her i kommunen der jeg bor er banetid og halltid kraftig mangelvare, så når barneidrett, ungdomsidrett og eliteidrett har tatt sitt, er det bare smuler igjen til voksne hobbyutøvere. Voksne folk som ikke er eliteutøvere, er heldige hvis de får en treningstime en gang i uka fra kl 2130-2230, fordi det da er en time ingen andre vil ha, og også den betaler de for. Jeg har vært på mange møter med idrettsrådet, ungdoms/idrettskontoret og kommunepolitikere, og det er ingen tvil om at offentlig betalt anleggsutvikling for slike lagidretter du nevner, det er for barn, ungdom og elite - punktum.

(Tillegg skrevet etterpå)

Ser nå at du også nevnte skyting. Vel, en utendørs skytebane fins det, og den ble anlagt for ca 50 år siden, og hvem som betalte da, det vet jeg ikke. Men de får heller ikke noe fra kommunen i moderne tid, til støtte for voksne hobbyutøvere.
Offentlig anleggsutvikling er for alle grupper - punktum. Her i Bergen står fotball sterkt selv om vi ikke er gode :D 5,6 og 7.divisjon består av godt voksne menn og unge menn som ikke gidder å satse høyere. I tillegg har du oldboys for dem som foretrekker det. De trener ikke bare sent på kvelden. Det finnes sikkert lignende eksempler i alle andre idrettsgrener.

Svømmehallene i Bergen er subsidiert av kommunen. Heller ikke det er bare for barn, unge og eliten. Skøyteanlegget på Slåtthaug? Det har jeg ikke oversikt over men med prisen de tar så mottar de nok støtte.

Hvorfor skal vi ekskludere en idrett fordi den på det nåværende tidspunkt har overvekt av personer med ok økonomi og som kan betale for seg? Er det riktig vei å gå for å inkludere også andre grupper? "Beklager, vi støtter ikke den idretten dere med mindre penger vil drive med fordi de som driver den nå har penger" - det rimer jo ikke. Jeg kan gå med på det hvis vi mener at golf skal være en lukket, eksklusiv aktivitet for eliten men det ønsker ikke jeg.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Økonomi i Golf

Post by Snowman »

Dagens golf er ikke for "eliten", den er for vanlige voksne folk.

Dere er heldige i Bergen hvis vanlige voksne folk får hallkapasitet og banekapasitet, for sånn er det ikke hos oss i Asker. Her er det, som sagt, bare smuler igjen når barn, ungdom og A-lag har fått sitt, så er du oldboys-spiller i en ballidrett, da får du nøye deg med å trene seint og lite, etter at ungene har lagt seg, slik at du går av banen halv 11 om kvelden.

Prisen for et årskort i svømmehallen vår, på Elixia eller annet treningssenter, er fullt på høyde med et årskort på Asker GK. Det er sutring å mene at golf er dyrt for folk med vanlig lønnsinntekt. Det er derfor ikke baner og vanlige medlemmers spill som bør støttes av det offentlige.

Derimot, som nevnt ovenfor, målrettet støtte for at ungdom, studenter og arbeidsledige skal kunne spille, det er treffsikre tiltak som er bra for alle parter.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Økonomi i Golf

Post by furu »

Hva er målrettet støtte? Å gi dem penger direkte? Hvordan skal dette behovsprøves?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Økonomi i Golf

Post by furu »

Er det ikke motsigelse å si at golf ikke er dyrt men at vi samtidig skal gi målrettet støtte? Vil ikke det å gi støtte for å spille golf opphøye sporten til et kunstig nivå? At folk oppfatter det som noe snobbete som man må søke om å få lov til å drive med?

Jeg må legge til at jeg selv ikke syns golf er dyrt sammenlignet med mange andre aktiviteter.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Økonomi i Golf

Post by Snowman »

furu wrote:Hva er målrettet støtte? Å gi dem penger direkte? Hvordan skal dette behovsprøves?
Billigere for ungdom, det kan gå på alder, og der har f.eks. Asker GK en bra ordning med billigere fullverdig medlemsskap t.o.m. året de fyller 22 år.

Billigere for studenter, der går det vel an å bruke bevis fra utdanningsinstituadjonen.

Billigere for arbeidsledige eller folk på arbeidsavklaringspenger, der kan golfklubbene lage et standardskjema som den det gjelder må få NAV til å attestere.

Så kommer det neste; hvis en klubb lar denne type spillere få billigere medlemsskap, f.eks. ca kr 2000 istedenfor kr 6000, da bør det kunne jobbes politisk i kommunen for at mellomlegget deles mellom klubb og kommune, slik at kommunen gir en hodestøtte på kr 2000 for hvert slikt rabattert medlem, dvs at årsmedlemsskapet på kr 6000 blir en spleis: kr 2000 fra spiller, kr 2000 fra klubb, kr 2000 fra det offentlige (eller 1/3 på hver i klubber med annen pris).

Deretter ville golfklubbenes inntekter fra ordningen være avhengig av at man klarte å rekruttere også den type spillere til klubben. Og det offentlige ville støtte noen som trenger det, og ikke meg og andre som IKKE trenger det.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Økonomi i Golf

Post by Kaffekannen »

Ny artikkel. Denne gangen tar vi utgangspunkt i Ryan Moore sin RMG club og ser om samarbeid og stordrift er løsningen. Kom gjerne med synspunkter her på golfsnakk.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Økonomi i Golf

Post by Snowman »

Kaffekannen wrote:Ny artikkel. Denne gangen tar vi utgangspunkt i Ryan Moore sin RMG club og ser om samarbeid og stordrift er løsningen. Kom gjerne med synspunkter her på golfsnakk.
Den beste ideen var halvpris fast medlemsskap bare for skumringsgolf. Det ville jo bety at i en klubb med 6000 for full spillerett, kunne man fått medlemsskap for 3000 for ubegrenset spill i skumringstid. Det hadde vært et godt produkt, særlig hvis man da kunne kombinere med halv green fee også på andre tider.

Da kunne skumringstid defineres som fra 3 timer før solnedgang ifølge yr.no.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Økonomi i Golf

Post by kevin »

Spennende prosjekt RMG club har på gang.

Her hjemme er det vel ikke mye av sånt foruten om ordinære greenfee samarbeid. Men noen klubber har vel gått sammen om felles pro, mener at det var noen eksempler på det på nord-vestlandet.

Felles maskinpark og vedlikehold er vel avhengig av geografisk nærhet
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Økonomi i Golf

Post by furu »

Bergen GK og Meland GK deler på Ørjan Larsen. Bergen fikk venstre hjernehalvdel så de kom best ut av det. Neida, det er en fin avtale som er til det beste for alle parter, der er i hvert fall mitt inntrykk.

Samlet kompetanse og drift kan være fornuftig. Må alle banene i Bergen ha spesielle maskiner i sin egen maskinpark? Kan de ikke dele på dem? Eller brukes de hver eneste dag? Jeg vet gjerne ikke nok om det.

Skumringsmedlemskap er en kul greie og kunne fått inn de som avfeier golf fordi jobb og annet om dagen ikke tillater at de spiller golf. Vanlig medlemskap virker bortkastet så kanskje dette kan være greien. Tenk kreativt - finne problemene/årsakene til at folk ikke spiller og gi dem en løsning.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Økonomi i Golf

Post by Snowman »

kevin wrote:Her hjemme er det vel ikke mye av sånt foruten om ordinære greenfee samarbeid.
Asker og Kjekstad hadde et samarbeid hvor du kunne betale kr 1500 ekstra for å spille den andre banen fritt i tillegg, dvs at istedenfor litt under 6000 for en bane kunne man betale litt under 7500 for to baner. Kjekstad hadde tilsvarende også med Drammen, så da kunne man ha 3 stk baner for litt under 9000. Det ligner jo faktisk på det samme konseptet som i artikkelen.

Men.....

Avtalene ble ikke formalisert før utpå nyåret, dvs at det kunne ikke gis noen garanti i desember for at det ville bli sånn. Og fristen for å vurdere neste års medlemsskap er jo 31/12. Derfor fikk den type salgsargument dårlig trøkk på den tiden av året hvor folk må bestemme seg, så klare avtaler for neste år i god tid før desember, det må til hvis det skal funke skikkelig.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Økonomi i Golf

Post by Kaffekannen »

furu wrote: Tenk kreativt - finne problemene/årsakene til at folk ikke spiller og gi dem en løsning.
Det som skjer nå er at det tvinges frem nytenkning og kreative løsninger i hele verden. Noe kommer til å fungere og noe kommer mislykkes totalt. Vi er ikke særlig innovative i Norge så det er usannsynlig at vi kommer til å finne den gode ideen først. Dermed håper jeg vi har antennene ute slik at vi raskt kan se hva som fungerer andre steder og implementere det her.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply