European Tour 2012

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: European Tour 2012

Post by Boogieman »

Synes at det blir mer prestisje i turneringene når Tiger stiller, så jeg kikket på den offiselle sida hans, og til min overraskelse stiller han i Abu Dhabi HSBC Golf Championship allerede til helga, i gruppe med Luke Donald og McIlroy på torsdag og fredag!

Et par utdrag fra artikkelen som er verdt å få med seg:
"That's one of the reasons why a lot of the guys play in Europe -- they do get paid," he said. "I think the only tour that doesn't pay is the U.S. Tour."
When was the last time he felt this healthy?
"I don't know, probably eight, 10, 12 years ago," he said. "It's been awhile."
Woods has never played in Abu Dhabi and is intent on playing new venues in 2012;
http://web.tigerwoods.com/news/article/ ... 3376/news/
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Det er langt fra sikkert at Luke, Rory og Tiger blir den beste flighten. En annen flight er jo Westwood, Garcia og Kaymer, og det er også flere andre hvor veldig sterke spillere er satt sammen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: European Tour 2012

Post by bentzen »

Snowman wrote:Erfaring er oppskrytt, og kan like godt være negativt, dersom du har negative opplevelser i baggasjen! Så du Jeff Maggert i lederball forrige uke? Han har erfaring i bøtter og spann, og det var det som felte ham, siden erfaringen hans er at det gjerne går galt i sånne situasjoner.
Hvordan kan du si bastant at det var det som felte han? Han gikk -8 på sisterunden, ikke mange som matchet det. Vil dette også være en negativ opplevelse og ta med seg siden han ikke vant? 4 runder på 60-tallet, 21 under par og du sier han er felt av sin egen erfaring med å tape? Han spilte sikkert på sitt maksnivå, og vel så det, hva mer kan du forlange?
Snowman wrote:Jeg er så enig med en canadisk hockeyspiller som bor her i Asker, som spilte i eliteserien for Frisk på 80-tallet, som en gang arresterte den norske holdningen med setningen: "Don't give me that crap about learning to lose!"
Forventer ikke annet fra amerikansk sportsmentalitet. Hva gikk arrestasjonen ut på egentlig? At man ikke skal ta noe som helst fra et nederlag? Late som det aldri skjedde, ikke lære noe fra det? Man skal ikke fokusere for mye på feil riktignok, men man må kunne innse hva som gikk galt og hvordan forbedre det neste gang.
Hva med Rory McIlroy's comeback etter Mastersfadesen? Kanskje vi heller skal kalle det "learning from losing" da, og legge det til som erfaring og læringskurve.[/quote]
Snowman wrote:Det er ingen grunn til at ikke tour-debutanter som har spillet, skal kunne gå rett ut å spille som de pleier også på touren. Det sitter i hue! Er man sterk nok i hue, skal man kunne levere sitt beste der man er! Man trenger ikke å senke sitt eget nivå selv om omgivelsene er uvante!
Ikke alle kan være best og det er ingen grunn til å tro at våre gutter skal være noe bedre enn de andre som spiller på ET. Børsheim snittet 71.68 i fjor, så hvis vi kan si at det er det han pleier å spille så vil ikke det gi mange seire i år.

Du som selv spiller golf bør vel kunne skjønne at det ikke er bare å møte opp på en golfbane å levere sitt beste spill hver gang, eller er du såpass høyt oppe hcp at du ennå ikke forstår hvor vanskelig og hvor små marginer det er i dette spillet? Jeg bare lurer.

Vi vil vel alle at de norske skal gjøre det bra, men å forvente at de skal være bedre enn de som har vokst opp på steder med større tradisjon og tilrettelegging for spillet, blir tullete. Det er en grunn til at vi høster flere langrennsstjerner enn hva spanjolene gjør også.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Hei Bentzen

Dette var et bra innlegg fra din side! Vi er antakelig enige om en del, men også uenige om en del annet, men det er jo bare et godt utgangspunkt for meningsutveksling. Men det var også en misforståelse der, vedrørende Jeff Maggert, og jeg kan starte med den.
bentzen wrote:Hvordan kan du si bastant at det var det som felte han? Han gikk -8 på sisterunden, ikke mange som matchet det. Vil dette også være en negativ opplevelse og ta med seg siden han ikke vant? 4 runder på 60-tallet, 21 under par og du sier han er felt av sin egen erfaring med å tape? Han spilte sikkert på sitt maksnivå, og vel så det, hva mer kan du forlange?
Jeg skrev ikke mitt innlegg etter at Maggert gikk 69-65-69-64 da han denne helgen kom på 5.plass i Clinton-turneringen, for der lå han jo aldri an til å vinne. Den turneringen var ikke ferdig da jeg skrev mitt innlegg. Jeg siktet til uka før, da han gikk 69-65-64-74 i Sony Open, hvor han spilte i lederball søndag og falt fra 1.plass til T13. Du må da helt ned til 46.plass for å finne en som spilte en dårligere sluttrunde. Så du på TV da? Maggert bommet diverse korte putter som han har satt i alle andre runder i det siste, for den søndagen for 10 dager siden lå han jo an til å vinne, og da lyse det "håper-ikke-jeg-bommer" over han i puttingen, istedenfor den offensive positive tanken man må ha for å sette dem.
bentzen wrote:Hva med Rory McIlroy's comeback etter Mastersfadesen? Kanskje vi heller skal kalle det "learning from losing" da, og legge det til som erfaring og læringskurve.
Rory er et interessant tilfelle, og han fikk heldigvis mye hjelp til å forstå hva som gikk galt i Masters. Jeg har sett og lest flere intervjuer hvor han fortalte om prosessen, hvor t.o.m. en mann som Jack Nicklaus var inne og ga gode råd om hvordan slike situasjoner kunne mestres. Likevel, i US Open hadde han en klarere ledelse før sisterunden, og han kom ikke i det samme presset, så jeg lurer ennå litt. Jeg er fremdeles litt redd for at Rory ikke mestrer tette jevne situasjoner godt nok på avslutningshullene. Da han vant Quail Hollow i 2010 var det med en tidlig sterk runde langt fra lederball, dvs at han avsluttet tidlig etter å ha satt press på dem som kom bak. US Open 2011 var en såkalt run-away-victory hvor ingen kom nær nok til å presse ham. Men han HAR også vunnet to proffturneringer når det var jevnt på slutten, i Dubai 2009 og Hong Kong 2011, og den type seire hvor han vinner med ett eller to slag fra lederball, det blir det veldig spennende å se om han klarer mer av. For han har spillet som skal til, nok av ferdigheter i massevis, men jeg er fremdeles i tvil om han har vinnerskalle til å bli en seiersmaskin. Jeg håper det, for det er en sympatisk gutt!
bentzen wrote:Du som selv spiller golf bør vel kunne skjønne at det ikke er bare å møte opp på en golfbane å levere sitt beste spill hver gang, eller er du såpass høyt oppe hcp at du ennå ikke forstår hvor vanskelig og hvor små marginer det er i dette spillet? Jeg bare lurer.
Jeg er en dårlig golfspiller, startet for 3 år siden som 48-åring, spiller ca en runde i uka i sesongen og har hcp 19,7 og det er selvsagt ikke golferfaring som man kan snakke ut fra. Men jeg vet en del om mental trening, oppladning til konkurranser, stressmestring og best-når-det-gjelder. Jeg er norgesmester og mangeåring landslagsutøver i en annen idrett, og jeg har kjent på presset med å møte de beste i verden foran TV-kameraer og tusener av tilskuere. Dette sier jeg ikke for å briefe, men siden du dro dette med erfaringsgrunnlaget mitt inn som en problemstilling. Jeg vet at det er tøft som f*** å holde spillet sitt oppe på det beste man kan når presset er stort, men hvordan man mestrer nettopp den utfordringen skiller veldig på toppnivå.

Veldig mye sitter i hue, og de beste er de som er frekke og freidige og tanketomme nok til at de klarer å praktisere "jeg bare går ut og speller!" Hvis man blir lettet når man treffer, istedenfor å tenke at det var da bare som det skal være, det er et faresignal, for da har man ikke helt trua på det. Og når man bommer fra overkommelig avstand, da skal man helst bli litt overrasket, for det viser at man ærlig talt forventet å treffe.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European Tour 2012

Post by kevin »

Kaymer eier denne turneringen og jeg tror han vinner igjen. Han har 3 seire og en 2.plass de siste 4 årene.

Stenson gjør mest sannsynlig comeback etter kneskaden, litt avhengig av hvordan det gikk i pro-am`n i dag. Han har banerekorden på 62 slag
Image

Spent på om Branden Grace klarer å følge opp denne uka. Mye lengre bane, seig rough, betydelig raskere greener (ca.12-12.5) og et kanon startfelt.

Det er knyttet mye spenning til Tiger selvfølgelig, som får svinaktig godt betalt for å stille opp her. Håper han spiller til forventningene

Selv om vi ikke har noen norske spillere med finnes det en nordmann som er "delaktig" i turneringen allikevel. "putte-doktoren", Jon Karlsen, jobber med det svenske landslaget og de svenske spillerne. Her jobber han sammen med Peter Hedblom i Abu Dhabi
Image
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Hvis vi tar de 6 spillerne i de to beste flightene mot de 123 andre spillerne i feltet, hvordan er oddsen for å finne en vinner?

Altså:
- Luke, Rory, Tiger, Lee, Kaymer, Sergio?
- eller en av de 123 andre?

Jeg syns den der var vanskelig, men jeg gjetter at vinnern er blant de 123 andre.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: European Tour 2012

Post by Boogieman »

De skal i hvert fall ha skryt for å lage toppa grupper som gjør det litt mer interessant å se torsdag- og fredagssendingene også.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Største positive og negative overraskelse pr kl 0840:

- POSITIVE: Gareth Maybin på -4 etter 17 hull, han som så vidt greide å beholde kortet!
- NEGATIVE: Alvaro Quiros på +5 etter 14 hull, han som vanligvis er så god i "ørkenen"!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: European Tour 2012

Post by sirandrew214 »

Tigern godt i gang på -2 etter 8. Live stream på mypremium.tv for de som har tid til det. (skysports 3, stream 2)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: European Tour 2012

Post by sirandrew214 »

og Mcilroy -5. bra spill og i delt ledelse med karlsson.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European Tour 2012

Post by kevin »

Viasat golf sender fra kl.10

Bra start av Colsaerts som var helt i toppen forrige uke. Tiger er ferdig på -2, bra start.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: European Tour 2012

Post by sirandrew214 »

Sender ikke Viasat live? De påsto at de kom til å vise mye Tiger, og jeg trodde jeg skulle få sett hele back 9 :/ Tror det er mulig de har bommet litt på tiden, for den 3-ballen skulle jeg gjerne sett.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European Tour 2012

Post by kevin »

sendingene fra ET er som oftest i opptak i starten, første timen kanskje. Er sikkert sånn nå også, da får man vel sett han
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: European Tour 2012

Post by sirandrew214 »

De viste hele runden til Tiger på tv, men ikke Viasat i Norge...(tror jeg?) Rettigheter sikkert...
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Viasat sender Europatour slik de produseres for TV-kanaler, og det er et fast opplegg på dager hvor feltet er delt i to. Da er første delen av sendinga opptak fra morgengruppa, minst en time, og deretter hopper de over til ettermiddagsgruppa direkte når alle der er godt og vel ute på banen. Så hvis man ikke vil vite før man ser det hvordan spillerne i morgengruppa har gjort det, da må man holde seg unna nettet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: European Tour 2012

Post by mully »

Henrik Stenson fortsetter med dårlige runder; +8 i dag.

Hva har skjedd med denne mannen, etter han vant The Players? Triste saker
TaylorMade
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: European Tour 2012

Post by sirandrew214 »

Snowman wrote:Viasat sender Europatour slik de produseres for TV-kanaler, og det er et fast opplegg på dager hvor feltet er delt i to. Da er første delen av sendinga opptak fra morgengruppa, minst en time, og deretter hopper de over til ettermiddagsgruppa direkte når alle der er godt og vel ute på banen. Så hvis man ikke vil vite før man ser det hvordan spillerne i morgengruppa har gjort det, da må man holde seg unna nettet.
Mulig det er slik vanligvis, men de har tydeligvis gjort noen endringer dette året, for SkySports har vist hele runden live, fra tidlig i natt... jeg skrudde på i den tro at jeg skulle få sett hele back 9 direkte, men fikk slutt slaget i stedet. :) sparte litt tid der da... :?

Stenson virker å være litt ute å kjøre ja. merkelig at man kan miste det så fort??
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Starter på jobb kl 11 i dag, så nå er det bare å glemme golf for en del timer! Men rakk i hvert fall å få med meg den elendige starten til Martin Kaymer, som er 3 slag bak spillepartnere Westwood og Garcia allerede etter 2 hull. Ser ut som tittelforsvareren skaffer seg "a mountain to climb"!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European Tour 2012

Post by kevin »

Stenson har slitt med skade og har ikke spilt siden november. Men sleit jo før det også
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European Tour 2012

Post by Snowman »

Det er greit å være klar over noen facts når det gjelder Nord-Irland:

- antall innbyggere er 1,8 mill
- gjennomsnittstemp. dagtid er ca 5 grader om vintern
- men de har også en del frostperioder, og kulderekorden er -19 grader, satt i des. 2010
- hadde svak økonomisk utvikling i mange år pga politisk uro
- har nå inntekt pr innbygger ca som Wales, og arbeidsløsheten er på ca 15%

Altså: Innbyggertallet er bare litt over en tredjedel av Norge. Det er ikke spanske vintertemperaturer akkurat, men bare marginalt varmere enn Stavanger og Bergen i januar. Økonomisk har de det betydelig dårligere enn oss i Norge.

Men de har golfkultur og golftradisjoner !!!

Etter første dag i Abu Dhabi:

T1: Rory McIlroy, -5
T3: Gareth Maybin, -4
T9: Michael Hoey, -2
T35: Darren Clarke, par
T35: Graeme McDowell, par

Hvordan blir de så gode? Har de fått masse støtte gjennom tenårene og dratt til Spania om vinteren og den type ting? Eller er de rett og slett tøffe nok til å trene masse året igjennom uansett vær og vind? Er det bortskjemte overklasseunger som blir så gode, eller er det fra vanlige familier som elsker golf?

Det jeg lurer mest av alt på: Er det pga støtte fra forbundet og andre? Eller er det rett og slett fordi golfkulturen gjør at mange balltalenter velger golf som idrett og trener som f*** på eget initiativ? Kall det gjerne at jeg spør om dette: "Kommer det innenfra eller kommer det utenfra?"

Jeg aner ikke, men gjett om jeg stiller meg spørsmålet når jeg ser en leaderboard som den vi har på Europatouren akkurat nå!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply