Forskjell på 5 hybrid og 5 wood

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Forskjell på 5 hybrid og 5 wood

Post by Lefthook »

Franz wrote: Idag er de fleste 5-wood´er rundt 18 grader.
Ja min er noen år gammel. Heldigvis. Jeg liker ikke utviklingen på køllefronten nå. Inflasjon i loft gjør at man får et stort hull å fylle over PW. Og fjærlette køllehoder er bare bra for de som ikke kan spille golf.

Jeg prøvde nettopp den siste Adams 3 wood. Den var så lett i hodet at jeg ikke klarte å slå med den. Det er nok veldig mye av det som hypes opp av verdens beste golfere på reklameoppdrag som er laget for høyhandicappere. Proffene spiller ikke med fjærlette køller. De går i utstyrsbua og får akkurat den vekta og vektdistribusjonen som de ønsker seg, og det er ofte tyngre enn det som var standard selv i gamle dager. Så når DJ slår ballen en mil med R11 så er det neppe med samme kølla som man får kjøpt i proshoppen. Det bare ser sånn ut.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forskjell på 5 hybrid og 5 wood

Post by furu »

Lefthook wrote:
Franz wrote: Idag er de fleste 5-wood´er rundt 18 grader.
Ja min er noen år gammel. Heldigvis. Jeg liker ikke utviklingen på køllefronten nå. Inflasjon i loft gjør at man får et stort hull å fylle over PW. Og fjærlette køllehoder er bare bra for de som ikke kan spille golf.

Jeg prøvde nettopp den siste Adams 3 wood. Den var så lett i hodet at jeg ikke klarte å slå med den. Det er nok veldig mye av det som hypes opp av verdens beste golfere på reklameoppdrag som er laget for høyhandicappere. Proffene spiller ikke med fjærlette køller. De går i utstyrsbua og får akkurat den vekta og vektdistribusjonen som de ønsker seg, og det er ofte tyngre enn det som var standard selv i gamle dager. Så når DJ slår ballen en mil med R11 så er det neppe med samme kølla som man får kjøpt i proshoppen. Det bare ser sånn ut.
Utviklingen er helt grei. Det er bare litt andre tall på køllene. Vi må tenke litt for å få riktig avstand mellom køllene, spesielt PW til GW/SW kan være vrient men den utfordringen tar vi vel :)

Lette køller svinger raskere. Det passer godt for veldig mange men ikke alle. Sånn er det med alle køller og det har nok alltid vært det. Finne det som passer - det er det viktige.

DJ sitte driverhode kan du kjøpe hvis du vil. De spiller ofte med Tour-versjoner som er tilgjengelig på ebay. Små forskjeller som andre vektkombinasjoner og nøyaktig målt loft er noe av det du får. Mange spillere har "normale" drivere uten spesielle dingser og greier. De bruker ikke mystisk utstyr, det meste er det samme som det vi får.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Forskjell på 5 hybrid og 5 wood

Post by Franz »

Denne utviklingen krever mer av forbruker. Det er helt naturlig at trådstarter tenker at han må velge mellom hybrid 5 og wood 5, men han risikerer å havne tre køller feil, bare på loft - i praksis mer, lengdemessig.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forskjell på 5 hybrid og 5 wood

Post by furu »

Det krever mer ja, men det er ikke så voldsom krise egentlig og poenget mitt er at vi fikser disse hullene/gapene ganske enkelt hvis vi tenker litt. De som kan få den største utfordringen er de som kjøper køller på nett og ikke får testet hvor langt de slår med dem.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Forskjell på 5 hybrid og 5 wood

Post by Franz »

Ingen krise, det er jeg enig i. Men hvorfor?
For å tekkes "maktgruppa", som er beskrevet i en annen tråd nylig? Jeg syns det er synd.

Særlig siden ballen utvikler seg motsatt vei - det kreves mer loft å launch'e de nyere ballene iom at de spinner så mye mindre. Hvor ender det, liksom? Et par jern, og så en haug wedger med forskjellige bokstaver foran?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forskjell på 5 hybrid og 5 wood

Post by furu »

Ja, det er nok for å tekkes en bestemt gruppe ja. Du tenker sikkert på menn med 10-25 hcp :D Jeg tror vi ser slutten nå, de kan ikke bruke sterkere loft på neste generasjon. Nå er det utviklingen av trampolineeffekt i jern som er det viktige. De må finne lengden et annet sted. Kanskje vi også får se utvikling av helt nye skaft med spesifikke egenskaper som "spinnskaft" (DG spinner i wedger i dag) og "lengdeskaft"?
Instagram @christianfuru
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Forskjell på 5 hybrid og 5 wood

Post by Pan »

Takker for mange gode innspill og tanker rundt det :)
Tanken min var når eg startet tråden var at eg håpte at dere var enige om at 5w gikk lenger enn 5 h og at den kunne dekke gapet mellom driver og 5h
Grunnen til 5w var at den er vesentligere lettere å få til en 3w. tror eg :?
Er nok mange av dere som har spilt lenge og sitter inne med erfaring både som nybegynner
og nå med større kunnskap og den er eg glad dere deler. :)
Selvfølgelig er det uenighet om veien til Rom,men vi er alle int i den korteste og tryggeste løsningen for å nå målet og det er å komme så nært greenen få på så få slag som mulig eller å dele opp like mange slag eks 300 m til mål kan være 200+100 eller 150+150
Å finne den rette køllen blir ikke lett for min del så det blir 5w el 4w tar eg feil så blir den tilsalgs til den av dere som har lyst på en G20 el RBZ :D
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Forskjell på 5 hybrid og 5 wood

Post by Yngvebol »

Pan wrote: Tanken min var når eg startet tråden var at eg håpte at dere var enige om at 5w gikk lenger enn 5 h og at den kunne dekke gapet mellom driver og 5h
Grunnen til 5w var at den er vesentligere lettere å få til en 3w. tror eg :?
Helt enig + at hvis du likevel ikke kan slå så langt du vil, hvorfor ikke bruke en 5-wood i steden for 3-wood.
Pan wrote: Å finne den rette køllen blir ikke lett for min del så det blir 5w el 4w tar eg feil så blir den tilsalgs til den av dere som har lyst på en G20 el RBZ :D
Målet må være å finne en wood du kan bli glad i slik at neste gang du skifter er det fordi den gamle er slått i stykker :)
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Forskjell på 5 hybrid og 5 wood

Post by Pan »

Yngvebol wrote:
Målet må være å finne en wood du kan bli glad i slik at neste gang du skifter er det fordi den gamle er slått i stykker

Du skjønte poenget Yngvebol :D Vart så misunnelig på lengdene dine på BGS her forleden med wooden :o tenkte at her må det gjøres noe visst det skal bli en gratis iskrem :D
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
Post Reply