Hjelp med valg av sett

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Hjelp med valg av sett

Post by aileron »

Hei!

Jeg har spurt om råd tidligere, og fikk veldig god hjelp! Men grunnet veldig snever økonomi, og sammenbrudd av datamaskin gikk pengene til annet.
Men nå er jeg tilbake og med mer enn nok slingringsmonn for å ta meg råd til et sett osv.

Det er jo mye som har skjedd siden sist, og jeg lurer på om mitt valg av Taylor Made Burner 2.0 fremdeles er bra. Eller om det er noen nyere som kan være bedre.
Økonomien er jo ikke super, så når jeg så at OnlineGolf har burner til 2500 kr, startet det å brenne i lomma.

Trenger forøvrig hjelp med putter og kanskje wood/hybrid. Har ikke plan om å kjøpe driver helt med det første, siden jeg ikke er helt habil mtp retning.

Takker på forhånd for alle forslag og tips!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp med valg av sett

Post by furu »

Burner 2.0 blir ikke feil. I hvert fall ikke til den prisen. Veldig godt kjøp.

Putter er så individuelt avhengig at det må testes. Jeg har skrevet om forskjellige typer puttere på par72.no. Vil anbefale at du tester før du kjøper men kan nevne noen fine alternativ;
- Nike Method Drone
- TaylorMade Daytona Ghost
- Ping Karsten serien er rimelig og bra
- TaylorMade Est.79 er på tilbud hos onlinegolf.no. Fontana er en fin modell

Når det gjelder hybrid er Cobra Baffler rimelig for tiden. Sikkert og meget godt valg.

Hvis du vil spare penger kan du sjekke Royal Golf og Mgolf. Billige og greie køller.

Et annet tips er selvsagt å sjekke bruktforumet vårt.
Instagram @christianfuru
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Hjelp med valg av sett

Post by aileron »

Takker! Skal lese meg opp om putter. Og er vel bedre å stikke rundt og teste i butikker om jeg finner noen bra.

Så forøvrig at OnlineGolf hadde Diablo Edge til 3000 kr, men vet ikke om det er noen vits å slenge på de ekstra 500 for et 4'er jern?
De har jo forøvrig en 4'er Baffler til 900, så er vel kanskje bedre å ta det og Burner settet (økonomisk sett sammen med det å få litt forskjellig utvalg i bagen)

Og skal grave meg gjennom forumet her også. Trenger jo ikke alt med en gang, men nå som jeg har mulighet, ønsker jeg å ihvertfall skaffe meg jern så fort som mulig sånn at jeg kan få inn en del trening før sesongen starter for fullt. Er tross alt et par-tre år siden jeg stod på banen sist gang :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp med valg av sett

Post by furu »

En hybrid er greit å ta med i begynnelsen. Gir deg et sikkert og fint valg fra tee og fairway.

Jeg ville gått for Burner 2.0 settet.

Det du også kan vurdere er en wedge, kanskje 56*, en typisk sand wedge. Det er måte på hvor mye du skal ha i starten så jernsett + putter er det viktigste. Hybriden ville jeg nok også vurdert før en sw. De billige wedgene til Royal Golf og Mgolf er forøvrig helt fine. Litt mindre spinn men solide og pene.
Instagram @christianfuru
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Hjelp med valg av sett

Post by aileron »

Supert! Tusen takk! :)

Men jeg er litt noob, og så først nå at det var litt flere valgmuligheter på OnlineGolf. Så trenger litt mere hjelp.
Først og fremst, er det verdt å legge inn 500 ekstra for et 4'er jern til Burner settet (5-P 2495,- og 4-P 2995.-)
Og hvilket hybrid jeg evt burde velge 3H, 4H, 5H, og kommer dette an på hvilket jern jeg har? (Ingen erfaring med å kjøpe hybrider løst)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp med valg av sett

Post by furu »

Burner 2.0 5i er 24*. Baffler 4h er 22*. Kan være at den beste løsningen er å gå rett på en 3h i stedet. Jeg ville kjøpt 5-P og 3h.

I stedet for å tenke 4-P vs. 5-P burde du kanskje tenke i den andre retningen. Altså å heller kjøpe en "kortere" kølle enn pitching wedge.
Instagram @christianfuru
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Hjelp med valg av sett

Post by aileron »

Ah. Ok. Har bare kjøpt fullsett tidligere, så har veldig liten peiling på hva jeg burde velge over andre.
Virkelig flott med erfarne folk som deg som villig deler kunnskapen :)

Trenger forøvrig en bag også (har kun tralle bag nå, og liker det ikke helt), og så at Sun Mountain Four5 ble anbefalt i "Gode Kjøp" tråden. Antar den vil være kurant, eller er det noen andre som ville vært bedre? Er en del forskjellige til ca. samme pris på OnlineGolf ihvertfall. Har ikke noe imot å legge på et par hundrelapper.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hjelp med valg av sett

Post by spiderboy »

Enig med Furu, drit i 4-jernet. 5-p funker bra, og veldig mange sliter med å slå 4-jernet skikkelig. En hybrid er enklere å få i lufta og vil gå lengre til å begynne med. Jo mer loft, jo enklere og mer lettspilt, til å begynne med ihvertfall. Køller med lite loft krever en viss svinghastighet før de vil gå særlig langt.
De første årene jeg spilte hadde jeg 10-15 meters lengdeforskjell mellom hver kølle helt til jeg kom til 5-jernet. Det gikk 5 meter lengre enn 6-jernet. 4-jernet gikk lavere, men ikke noe lengre enn 5, så det ble etterhvert pensjonert til fordel for en hybrid. Yang som spiller på pga-touren har faktisk jern fra 6-p og resten er hybrider (eller hadde, er usikker på om han fortsatt spiller med samme setup).

En hybrid du klarer å slå med (3 eller 4) jernsett 5-p, sandwedge (56-grader) og en putter så er du langt på vei første sesong. Og Burner 2.0 er knallgode køller. Ser bra ut også :)

Ang. bag har jeg ingen erfaring med Sun Mountain, men mange skryter av disse. Callaway er gode på bager, og har ofte mange fine løsninger. Bare styr unna Nike, der har jeg ikke veldig god erfaring. Bag handler mest om design og lure løsninger og lommer. Jeg synes det er fint med isolert rom til drikke, bra med flere små lommer enn få store (enklere å organisere pegger, baller, nøkler, mobil, solbriller og alt det andre skrotet man drar med seg rundt). Bra med skillevegger som går helt i bunnen av bagen, så slipper man køller som hekter seg i hverandre. Fint med et vanntett rom med tapet glidelås til mobil og sånt.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp med valg av sett

Post by furu »

Four5 er et knallgodt kjøp. Ingen vits å se etter noe annet. Det eneste er hvis du vil ha vanntett bag, da går du for den Callaway Aqua Dry bagen de har.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1512
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Hjelp med valg av sett

Post by stooy »

Burner 2.0 bestilt :)
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Hjelp med valg av sett

Post by aileron »

Ja det var jo skuffende.. Viste jo innerst inne at jeg burde slå til på dem, men tenkte jeg skulle spørre her for å være sikker. :(
Men, nå var de borte ihvertfall, så er det evt. noe vits med Diablo Edge, eller burde jeg lete litt mere?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp med valg av sett

Post by furu »

Har du ringt eller sendt mail til BGS/onlinegolf.no?

Diablosettet er også et godt kjøp, men ikke like bra som Burner.
Instagram @christianfuru
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Hjelp med valg av sett

Post by aileron »

Nei det var helt borte ja.. Burde ha holdt kjeft og bare kjøpt det.. Men, men..

Så får se litt mere rundt.. Jævlig kjipt, men skal jo alltids greie å finne meg et sett. Hadde bare lyst til å få det i hus så fort som mulig, så jeg kunne kommet meg iform igjen.
Noen tips til andre sett fra fjoråret som kunne gjort seg? Ser for meg at det er disse som er mest kurant mtp pris.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp med valg av sett

Post by furu »

Vrient å finne noe som matcher det tilbudet. Hvilke klubber/proshop/golfbutikker har du i nærheten? Sjekk nettsidene deres for å se om de har tilbud, ring, send mail eller stikk innom. Mulig at noen skal kvitte seg med noe fra fjoråret.

Diablo Edge settet er det som kommer nærmest i pris for øyeblikket. Veldig gode køller dette også men hvis det hadde stått mellom dem og Burner så hadde jeg valgt Burner.

Ta en runde lokalt og se hva de kan tilby.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hjelp med valg av sett

Post by kevin »

Butikken på Fornebu har 40% avslag på Cleveland og Mizuno sett. Kanskje har de noen andre bra tilbud også

Callaway Diablo Edge er typisk et sett man bør finne bra pris på. Det samme er Nike VR Full Cavity.
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Hjelp med valg av sett

Post by aileron »

Takker for tipsene. Får stikke bort til Fornebu imorgen og sjekke ut utvalget.
Er det noen egne sett fra Cleveland eller Mizuno som er ca. samme type som Burner 2.0? (mtp spilleform)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp med valg av sett

Post by furu »

Mizuno må kuttes vanvittig i pris for å matche 2.500,-. Jeg tror ikke de kommer i nærheten. MX300, MX200 og JPX kan være aktuelle.

Hos Cleveland blir det vel CG16.

Nike har mye nytt og nyhetene kommer nå i februar. Alt er avhengig av hvor lysten butikkene er på å kutte prisen for å få ut varene.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hjelp med valg av sett

Post by kevin »

Du kan jo evt sjekke med Golflink i Sandvika/Vøyenenga, de hadde januarsalg og TM utstyr til 30-50%.
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Hjelp med valg av sett

Post by aileron »

Da er jernsett bestemt og blir bestilt iløpet av kvelden! Tusen takk til alle for hjelpen (med unntak av den som snappa opp burner 2.0 settet! argh! :p)

Men, jeg lurer på om det er annet utstyr som kunne anbefales? Har fremdeles noen små ting fra sist jeg spilte (kølle rense ting, baller, pegger, og andre mindre ting), og skal kjøpe bag og putter til uka.
Har dere tips til noe annet av små og store ting som kan være smart å ha med seg? Med unntak av driver, som jeg ikke kommer til å investere i før spillet forbedres en del.

Edit: Sko er vel en av de andre store tingene jeg tenker på, men det er kanskje bedre å vente litt med det? Har aldri tatt meg bryet med å skaffe ordentlige golf sko før, og det er jo fortsatt noen mnd til baner åpner osv, så er jo absolutt ingen hastverk. Men tar veldig gjerne imot tips til gode sko og butikker!
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Hjelp med valg av sett

Post by totenoid »

En liten kommentar til Nike-bag: Jeg har selv en Nike SQ bærebag fra 2010 som jeg er strålende fornøyd med. 14 rom til køllene, gode justeringsmuligheter, kjølerom til drikke, en slags enkel balldispensersak, og mange rom til diverse. Får min anbefaling!
Post Reply