Lengde på køller

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Bekken
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 19 Jun 2011, 01:00
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Fjernmedlem Haugesund GK

Lengde på køller

Post by Bekken »

Hei igjen golfsnakk. Da ble det Taylormade TP MC IRONS på meg gitt. Driver med custom fitting via http://www.golfstoreeurope.com/ og kom ned til køllelengde og der stod det stille. Vandt med å spille med kortere sett enn jeg egentlig skal ha. Er en høy kar. 1,93 ish. Ganske keen på å vende tilbake til normal høyde igjen så lurer på hvordan jeg finner lengden jeg skal ha ? Valget er alt ifra standard til +2 inch. Noen med litt erfaring ifra dette?
Takk
Skeivhendt i golfen gitt!
Taylormade Rocketballz driver - 10,5 g
Top Flite 3 wood - 14,5 g
Taylormade Rocketballz 5 wood - 17 g
PING Rapture V2 27 resque
PING Tour S wedge - 60 g
Taylormade TP MC IRONS
Odessey white hot #9 putter
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lengde på køller

Post by spiderboy »

Det er egentlig ikke å anbefale å bare gjøre en statisk fitting. Men det finnes statiske fittings på f.eks. ping.com og helt sikkert andre nettsteder også. Da dreier det seg om å måle høyde og så lengde fra håndledd til bakken.

Da vil du få et rimelig ok bilde av hva du trenger.
En annen viktig faktor ved en fitting er lievinkel.
Det aller beste for å finne denne er om du finner riktig fleks på de køllene du skal ha og så får tak i et lieboard og impact tape. Deretter slår du baller på lieboard med tape under køllene. Du vil nå kunne lese av på tapen under kølla om den har riktig lievinkel eller om du trenger mer eller mindre. I trefføyeblikket vil gravitasjonskraften dra ned på køllehodet og få skaftet til å flekse. Hvor mye avhenger av svinghastighet og load i kølla. Jo mer lag du klarer å generere, jo mer vil køllehodet bli dratt mot bakken, og jo mer upright lie vil du trenge. (Jo stivere skaft egentlig da, har du mye lag vil et stivere skaft fungere bedre, og dette vil igjen føre til at skaftet ikke bøyes like mye ved impact).

Statisk fitting for min del vil tilsi 1 tomme kortere køller og 1,5 grader flat lievinkel, fordi jeg er så lav. Men en lieboardfitting førte til at jeg endte opp med 1 tomme forkortet og standard lie. Så jeg vil si at dette er rimelig viktig.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lengde på køller

Post by Golffreak »

Når det gjelder skaftlengde på driver så er ikke høyde så avgjørende, for du slår jo ikke med denne kølla ned i bakken og skaftet er uansett "langt nok". Her er det sikkert mange meninger og folk som kan mer enn meg, men du trenger ikke lengre skaft pga høyden iallefall.. Jeg vurderer selv å teste kortere skaft selv om jeg er 1,90, og tror min driver har 45,75 skaft som er relativt standard idag. Skal jo ikke mange år tilbake hvor standarden var nesten 2" kortere.. Er mange som har gjort mer eller mindre vitenskapelige tester og konkludert med at lengdetapet er minimalt, men retningsstabiliten er signifikant bedre.

For å gjøre en custom-fit så må du jo teste dette selv, men hvis du skal bestille og er usikker så kan du jo alltids kutte skaftet senere evt... Da bør du gjøre det hos en køllemaker for å få riktig svingvekt etc, hvis du ikke setter deg inn i det selv og kan bytte vekter i driverhodet f.eks. 2" lengre enn standard ville jeg ikke gått for iallefall....;-).

Personlig så vil jeg jo anbefale at du får testet både skaft, hode og lengde på en trackman e.l. Da må du til noen som driver relativt seriøs custom-fit. Noe av poenget er å finne utstyr så du får optimal launch angle, spin i ballen og minst mulig avvik fra centerlinjen når du tester. Da får du max lengde og stabilitet, eller ihvertfall en god trade-off mellom disse to parameterene:-).

Lykke til
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lengde på køller

Post by spiderboy »

Er det driver du skal handle? I såfall kan du se bort fra lievinkel og køllelengde. Da blir launch, spin osv det viktige å få sjekket. Trodde det var jernkøllene du stod fast på :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lengde på køller

Post by furu »

Vær oppmerksom på at custom fitting fra golfstoreeurope.com kan ta en liten evighet. Fullstendig bingo hva de har på lager og hvor lang tid det tar å få det.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lengde på køller

Post by veggiss »

Hvorfor ikke finne ut hvor du kan kjøpe de tilpasset i Norge? Jeg skjønner ikke vitsen med å blåse 4500 spenn på et par jernkøller som mest sannsynlig ikke passer...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Lengde på køller

Post by DuffyDuck »

Slenger meg på her, hvor i noreg kan man få tilpasset mizuno eller wilson klubber(er ikke det den rett sjargongen:-P )? Er sugen på mp68 eller mp 69.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lengde på køller

Post by Golffreak »

Enig med veggiss, og ville nå ihvertfall fått testet ut en del utstyr og betalt for en custom-fit så kan du jo hos mange velge om du vil handle der eller ikke etterpå.. De 500 kr kan vise seg å spare deg for både slag og senere nytt sett. Det er jo litt avhengig av hvor du bor selvsagt, men er muligheter til dette i Oslo, Bergen, Stavanger?, Gøteborg, Vestfold (husker ikke klubben/køllemakeren) og sikkert flere steder jeg ikke har oversikt over. Jeg ville ihvertfall tatt en enkel lie-sjekk hos noen som har littegrann peiling før jeg hadde bestilt noe som helst forlenget iallefall. Kan godt være at du bør ha en 0,5" forlenget (på jern, ikke driver!), men det avhenger som sagt av svingen.

Kan bare snakke for meg selv, men min historikk/erfaringer med hva jeg har i bagen:

- jernkøller: Startet med golf for 11-12 år siden, og kjøpte et Wilson sett inkl. wooder og putter av en bekjent som skaffet billig via jobben i en sportsbutikk. Dette var helt greit til å starte med, men var ikke verdens enkleste å spille med og ga meg lite "følelse" når jeg begynte å slå litt bedre. Når jeg skulle kjøpe nye jernkøller så hadde jeg ved en tilfeldighet slått noen køller med grafittiskaft og syntes jeg likte feelingen med disse. Har senere lært meg at det heter svingvekt, og skaftene var lette mens hodet relativt tungt. Jeg trodde ikke at det var noe spesielt med min sving, så jeg kjøpte "regular" flex i grafitti og Cleveland TA6 så var et bra hode for mid-hcp og litt nedover. Disse følte jeg senere var altfor "whippy", altså myke i flexen, fordi svinghastigheten tilsvarte "stiff" og kanskje enda stivere i dette skaftet. Jeg slo også himmelhøyt da jeg har en tendens til å ikke ha så mye forwardpress i trefføyeblikket (jobber litt med dette når jeg trener), og tapte både mye lengde og ikke minst lengdekontroll. Da jeg traff dårlig så gikk ikke ballen bare 5-10m kortere, men kanskje 30m kortere hvis det var et lengre jern... Det var mye backspin i slagene og fikk naturligvis stopp på greenene, men hadde ikke utstyr som passet min (ikke helt perfekte) sving. For noen år tilbake var jeg i USA og hadde bestemt meg for å få hjelp i en stor golfbutikk der borte og få meg nye jernkøller. Jeg hadde da rett over 10 i hcp, og etter å ha testet ulike køller, flexer, skaftmodeller og type hoder så endte jeg opp med Callaway X-forged med Project X 6.0 (stiff). Det var simulator så vi fikk målt svinghastighet, launch angle, spin etc. Litt tilfeldig selvsagt, men jeg gjorde HiO dagen etter med første slaget med 6-jernet... :). Jernene har jeg hatt i noen år, og skal ha dem i mange mange år til. Har også kjøpt 2-jernet så jeg har det og kanskje bruke det når det er mye vind.

- Driver: Kjøpte min første driver basert på hva kompisen min hadde, som var en Cleveland driver med regular flex og 9,5 grader loft. Den funket faktisk ganske greit, men følte at den også var litt "whippy" etterhvert. Kjøpte derfor en ny driver på nettet etter noen år som da hadde stiff skaft, og hadde (dessverre) lest et sted at man heller skulle gå opp i loft for å få max lengde og stabilitet. Hadde på dette tidspunktet heller ikke tatt noe særlig med protimer. Denne driveren fungerte av og til, men når det ble ørlitt motvind så spant ballen himmelhøyt opp i lufta og datt rett ned igjen. Stabiliteten var så som så og jeg følte meg ikke så komfortabel med hodet (som jo så fint ut på nettet...). Etter å ha kjøpt to drivere på nettet før så tok jeg en custom-fit i Norge og endte opp med å kjøpe ny driver der. Det ble en TM r9 Supertri med 8,5 grader loft (!). Skaftet var "stiff", men etter custom-fit'en så var det tydelig på PCen at jeg hadde best retningsstabilitet med denne driveren/skaftet. Det var faktisk en driver med 5m lengre gjennomsnittslengde, men det var uvesentlig. Jeg dro på en golftur noen dager senere, og jeg bombet flere lange driver i både med- og motvind. Kuleste av alt var at jeg kunne sikte høyre og slå en kontrollert draw, og ballen rullet ei mil hvis det var litt hardt eller nedoverbakke! Jeg hadde garantert aldri klart å slå de slagene med min forrige driver, som da bare var 2-2,5 år gammel men fullstendig feil for meg. Driveren jeg har nå skal jeg ha lenge da jeg liker hodet og følelsen jeg får med det, men skal kanskje teste ut et kortere skaft for enda bedre retningsstabilitet. Jo, de kunne gjerne ha latt meg få teste dette når jeg tok custom-fit men det er grader av custom-fit og måtte kanskje ha dratt et annet sted for å teste ut dette.. Uansett er jeg fornøyd med resultatet.

- FW og hybrider: Her har jeg en 3W som jeg fikk med ved mitt første driverkjøp på nettet, og ettersom de ikke hadde regular så fikk jeg stiff. Denne har faktisk passet ganske greit og selv om jeg ikke brukte den så mye i starten så har jeg i større grad tatt i bruk denne på enkelte utslag nå. Synes dog at den ikke så lett å slå fra fairway, men har ikke testet så mange andre om de er bedre.. Hybrid kjøpte jeg også på nettet med noen andre køller, og den første som hadde regular flex byttet jeg inn i en golfbutikk i USA til en med stiff flex. Klarer ikke å slå rett med den, og blir ofte en hook som kan være vanskelig å kontrollere. Skal teste og kjøre custom-fit på FW og hybrid iår, så får vi se hva som skjer :)

- Wedger: I starten hadde jeg bare en crappy SW i tillegg til PW som fulgte med Wilson settet. Etter noen år så kjøpte jeg en 60 grader LW (lav bounce) og en 53 grader GW (mid bounce). Disse har fungert godt, men har lært meg at lob-wedgen med lav bounce et tøff å slå med fra enkelte lie. Ifjor følte jeg at 53 graderen begynte å bli litt slitt og at jeg følte at gapet mellom disse to var litt for stort. Testslo noen ulike wedger og likte følelsen med TM XFT og kjøpte 52 og 58 begge i mid-bounce. Har også en SW (56) med høy bounce for de gangene jeg skal spille i veldig fluffy eller våte bunkere.

- Putter: Startet med en putter som jeg tror fulgte med nybegynnersettet. Den var vel helt OK da, men kjøpte en Ping Craz-e mallet putter som fungerte bra i flere år, etterhvert så følte jeg at jeg bommet stort sett til venstre og at jeg sleit med lengdekontrollen. Kjøpte meg ifjor en putter med mindre offset for å rette ut puttene litt, samt en som ikke har en myk insert for mer feedback og sannsynligvis bedre lengdekontroll. Denne putteren fikk jeg prøveslått litt i en proshop sammen med enkelte andre. Ikke minst så kjøpte jeg et litt større og mykere grep, noe som gjorde underverker!

Noe av poenget jeg prøver å komme til her, er at kjøp på "måfå" kan koste deg dyrere i lengden da du kanskje ender opp med å bytte etter et par år. Ikke minst så koster det det slag.. Jeg aner ikke hvor lenge du har spilt golf eller hvor mye kunnskap du har om egen sving og golfutstyr, men de færreste klarer å få dette optimalt helt på egenhånd. Ihvertfall ikke uten trackman e.l. for å få frem essensielle data. Jeg gikk litt etter merkepreferanse for en del år tilbake, og Cleveland er bra utstyr men jeg kjøpte ikke det som passet meg. De oppfatningene jeg hadde om hva jeg trengte viste seg heller ikke å stemme. Dette får du hjelp til under en custom-fit, men ja det er grader av hvor omfattende dette er fra sted til sted.. Grunnleggende tilpasning klarer nok de fleste greit. Jeg kjøper aldri køller lengre kun basert på bilder eller noen oppfatninger fra meg selv eller andre.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Bekken
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 19 Jun 2011, 01:00
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Fjernmedlem Haugesund GK

Re: Lengde på køller

Post by Bekken »

Det er jerna jeg skal tilpasse. Jeg vet om en butikk hvor jeg kan gjøre dette, men det koster jo 1000 å bare bestille en time der, så prøvde å unngå dette. Men hvis det er så mye å tenke på så bør jeg vel nesten få gjort det. Er ikke mye til custom fitting jeg har gjort der inne. Alt er standard bortsett ifra at jeg vil ha golfpride grep + evt lengde på køllene. Men takker for svar! viste ikke at det var så mye å tenke på, haha. Tror det blir til at jeg sjekker ping sin side for lengde så tar jeg standard på resten. Slått gull med standard hittil i livet, så får håpe det ikke endrer seg nå
Skeivhendt i golfen gitt!
Taylormade Rocketballz driver - 10,5 g
Top Flite 3 wood - 14,5 g
Taylormade Rocketballz 5 wood - 17 g
PING Rapture V2 27 resque
PING Tour S wedge - 60 g
Taylormade TP MC IRONS
Odessey white hot #9 putter
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lengde på køller

Post by veggiss »

Hvilken vits av en golfbutikk tar 1000 kroner bare for å la deg teste noen køller?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Bekken
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 19 Jun 2011, 01:00
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Fjernmedlem Haugesund GK

Re: Lengde på køller

Post by Bekken »

Man må bestille "kølletesting" og det er vist på simulator og det koster 1000... Får ringe ned og høre om det er noen annen mulighet
Skeivhendt i golfen gitt!
Taylormade Rocketballz driver - 10,5 g
Top Flite 3 wood - 14,5 g
Taylormade Rocketballz 5 wood - 17 g
PING Rapture V2 27 resque
PING Tour S wedge - 60 g
Taylormade TP MC IRONS
Odessey white hot #9 putter
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Lengde på køller

Post by CharlieB »

Bekken wrote:Man må bestille "kølletesting" og det er vist på simulator og det koster 1000... Får ringe ned og høre om det er noen annen mulighet
Høres helt vilt ut, ønsker de ikke å selge?

Helt greit å ta betalt for custom fitting, det koster normalt en 4-500 spenn og foregår normalt på simulator, alternativt med trackman på range. Kjøper du køllene så dropper de fleste betalingen for fittingen. Du trenger ikke svare hvis du ikke vil, men hvor i geografien er dette? Høres ut som noen har monopol så det holder...
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Lengde på køller

Post by DuffyDuck »

@golffreak, bra innlegg
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lengde på køller

Post by Golffreak »

Takk Duffy::-).

Jeg vil også gjerne vite hvor de tar 1000 kr for kølletesting... Bor du i Oslo-området så tar f.eks. Customgolf 500 kr som de naturligvis ikke tar betalt for om du ender opp med å kjøpe køller av dem. Du kan faktisk betale de 500 og få disse i rabatt om du senere skulle komme tilbake og kjøpe køllene.. Regner med at Tom på Losby, Fornebu, Golflink m.fl. har tilsvarende opplegg. Det er fair med 500 kr hvis de har godt utvalg køller og du får låne simulator/trackman i min. 1t. Litt kyndig hjelp hører også med selvsagt, og her varierer jo kompetansen sikkert. Skal du ha omfattende custom-fit med komponenter, puring etc så bør du nok se etter en køllemaker med litt erfaring, utdannelse og godt rykte.

Uansett lykke til uansett hva du ender opp med:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Bekken
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 19 Jun 2011, 01:00
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Fjernmedlem Haugesund GK

Re: Lengde på køller

Post by Bekken »

Oslo ja. Custom golf ja, var der i sommer og vurderte kølletesting. Da sa han 500 for kølletesting og 500 for simulator, nå som dere sier det så har sikkert jeg plusset disse sammen noe jeg ikke skulle gjøre, haha. Uansett er 500 en sum jeg måtte betalt siden ingen golf shops i norge har de køllene jeg er ute etter.

Men nå er problemet ute av verden ! Bestilte Taylormade TP MC IRONS, Odessey #7 putter nå for 10 min siden. 5000 kroner, så er rimelig fornøyd. Ble golf pride white/yellow grep og standard + 1,5 inch lengde. Takker masse for svar så skal jeg slite ut fornebu om noen uker :)
Skeivhendt i golfen gitt!
Taylormade Rocketballz driver - 10,5 g
Top Flite 3 wood - 14,5 g
Taylormade Rocketballz 5 wood - 17 g
PING Rapture V2 27 resque
PING Tour S wedge - 60 g
Taylormade TP MC IRONS
Odessey white hot #9 putter
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lengde på køller

Post by Franz »

Kommer til å bli fint.
For lange køller kan kappes - verktøy på Biltema.
Smidde køller kan bøyes, hvis lie er feil.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lengde på køller

Post by veggiss »

Hvilken flex valgte du?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lengde på køller

Post by veggiss »

bump
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lengde på køller

Post by Franz »

Det går ikke lynraskt på dette forumet...
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Lengde på køller

Post by sirandrew214 »

Det er et forum hvor folk er innom når de har tid og lyst. Lev med det, eller stikk tilbake til den andre tjafse-siden hvor du blir sensurert før du vet ordet av det!
Post Reply