Er driveren din tilpasset deg?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.

Er driveren din tilpasset deg?

Poll ended at 16 Apr 2012, 23:36

Ja
17
29%
Nei
42
71%
 
Total votes: 59

sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by sirandrew214 »

Spinn, ballhastighet og lengde er vel faktisk det som ER interessant for d fleste som leser en driver-test?? Eller er det bare farger og "giiiid, den så fin ut" som gjelder??
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by veggiss »

furu wrote:
Golffreak wrote:Jeg stemmer FOR å nerde det opp og publisere alle tallene du har! :) .

Say "ay" !
Det er et spørsmål om plass og nødvendighet. Jeg får se hvordan testene utvikler seg i løpet av året, det vil kanskje være naturlig å bli litt mer "avansert" etter hvert. Spinn, køllehastighet, ballhastighet, lengde - det er tall som ikke er så voldsomt interessant for så veldig mange. Det må vi bare innse.
Det er vel strengt tatt det ENESTE som har noe å si hvis du skal teste en kølle, med mindre du skal skrive 1/2 side om hvor pen/stygg den er :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

Jeg skriver mye om utseende, lyd, følelse. Og jeg skriver om skaftet. Og nevner tall på spinn og hvordan den presterer på lengde og hastigheter. Jeg utdyper det ikke så voldsomt, det nevnes. Ta f.eks. AMP som kommer i #1. Jeg sier spinntallene uten å gå inn på hvert enkelt resultat og liste dem opp.

Er forøvrig veldig uenig med dere begge to. Jeg er sikker på at et enormt flertall i Norge - og verden ellers - kjøper driver og andre køller basert på; "den var god å slå med", "den var stilig", "jeg liker dette merket", "den gikk langt" og andre subjektive meninger. 100.000 + golfere i Norge ---- går flertallet rundt og tenker spinn og køllehastighet når de kjøper noe? Nei, men vi kan ta det litt rolig i starten og gi en liten innføring i hva som er viktig og riktig å se på. Det blir sikkert bra nok, men for å være helt ærlig tviler jeg på at spillere som sirA og veggiss er midt i smørøyet i målgruppen min. Dere er nok litt for flinke til å få noe ut av det jeg skriver. Det er alvorlig ment og ikke negativt ment :)
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Franz »

furu wrote: Er forøvrig veldig uenig med dere begge to. Jeg er sikker på at et enormt flertall i Norge - og verden ellers - kjøper driver og andre køller basert på; "den var god å slå med", "den var stilig", "jeg liker dette merket", "den gikk langt" og andre subjektive meninger
Nettopp derfor må Norsk Golf - som eneste norske trykksak? - ta journalistisk ansvar og informere, opplyse og utdanne. Det holder ikke å si at målgruppen ønsker ditt eller datt. De vet ikke bedre.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

Nei, ta det helt rolig Franz. Jeg er enig med deg. Vi hopper ikke ut i det med altfor avanserte analyser og vurderinger. Jeg tror testene treffer bra. Hadde det vært riktig å presentere tester med hovedfokus på tekniske detaljer og tall? Ikke for øyeblikket, vi bygger det opp litt og kommer til et bra nivå etter hvert.
Instagram @christianfuru
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by sirandrew214 »

Du har sikkert rett i at et flertall kjøper driver slik du sier, for d vet kanskje ikke bedre.
Men de som tar seg tid til å lese en test forventer noe mer, det er jeg sikker på. Hvorfor skal man ellers lese en test? Da kan man jo bare skrive "den var god", "den var dårlig".. Ekte korttest med andre ord....
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

sirandrew214 wrote:Du har sikkert rett i at et flertall kjøper driver slik du sier, for d vet kanskje ikke bedre.
Men de som tar seg tid til å lese en test forventer noe mer, det er jeg sikker på. Hvorfor skal man ellers lese en test? Da kan man jo bare skrive "den var god", "den var dårlig".. Ekte korttest med andre ord....
De får det, bare slapp av Sir. Det blir kanskje en litt rolig start.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

Jeg må også legge til at innholdet i testen vil variere etter hva som er i fokus på det aktuelle produktet. AMP serien har f.eks. ekstremt fokus både fra Cobra selv og kundene på farger og detaljene som orange eller limefarget grep. Da blir det naturlig å skrive mye om det. Callaway er traust og ordinær, da er fokus gjerne over på at de Razr Fit er deres første justerbare (bortsett fra imix som kunne skifte skaft).
Instagram @christianfuru
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by sirandrew214 »

furu wrote:Jeg må også legge til at innholdet i testen vil variere etter hva som er i fokus på det aktuelle prod!uktet. AMP serien har f.eks. ekstremt fokus både fra Cobra selv og kundene på farger og detaljene som orange eller limefarget grep. Da blir det naturlig å skrive mye om det. Callaway er traust og ordinær, da er fokus gjerne over på at de Razr Fit er deres første justerbare (bortsett fra imix som kunne skifte skaft).
Det høres bra ut. Jeg har jo selv kjøpt den kjedeligste driveren av de alle! :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

Cobra har lyst til å ha med Long Tom i test. Skal huske å ikke nevne skaftlengde med ett eneste ord :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Golffreak »

For å komme med min ærlige mening så har utstyrsspaltene i Norsk Golf vært intetsigende svada, med noen forsøk på å gjøre skikkelige tester under Espelid sin tid. De dro til Spania med spillere med ulike hcp og hadde nok en del tallfestede resultater, som de dessverre ikke publiserte men skrev noen generelle konklusjoner. Ikke minst så var det lite info om resultater av fitting etc, og de som nå leverer Norsk golf kommer jo bare med gamle småartikler fra utenlandske blader. Som regel da intetsigende artikler, og beklager men farger på grep er tant og fjas... Det henvises alltid til at tester og en side eller to ekstra koster for mye, de som produserer sier i praksis at redaksjonell virksomhet koster for mye og derfor blir det bare skrivebordsarbeid og kopiering fra utenlandske blader og produsentenes websider.. Nå som vi har fått ganske mange køllemakere og fitting-centere med radar e.l., så burde det da ikke være så vanskelig å gjøre et skikkelig arbeid og faktisk publisere litt mer vitenskapelige fakta? De som bare velger den driveren med finest farge leser vel knapt Norsk Golf i utgangspunktet?? Klart, man ser vel at de (tvungne) abonnentene er en relativt gammel målgruppe og mange med høyt hcp, men synes det skrives bare fjas og at man totalt undervurderer leserne.

Dette er ingen kritikk av deg Furu, for jeg regner jo med at det er dette Norsk Golf har bestilt, men jeg synes det er latterlig hvor slett bladet har blitt etterhvert. Fint papir, grei lay-out og fine bilder klarer ikke å glatte over det tynne innholdet.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

Det blir bra. Starten er litt rolig men jeg har et par forslag som kanskje kommer på plass etter hvert.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Yngvebol »

Foreslår at du skriver litt tydelig om hvem som er produsentens målgruppe for utstyret.
Callaway f.eks har forskjellige drivere rettet mot forskjellige målgrupper.
Spillere som trenger hjelp til å unngå slice og få litt launch-vinkel på slagene bør gjerne ikke anbefales en Tour-driver...
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by furu »

Skal prøve å få på plass en faktaboks på testene. Der kan vi legge ut mer info om tall vi får under testing.
Instagram @christianfuru
Henrix
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 16 Dec 2011, 00:23
Hcp: 4,9
Hjemmeklubb: Grimstad GK

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Henrix »

Ja jeg har tilpasset driver, var hos Tom på Losby i Januar og fikk tilpasset en TaylorMade R11s TP. Ser frem til sesongen starter :)
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by radar1 »

IMO så er det interessant å lese hvordan testerne opplever en driver, men for å få max ut av det så burde i alle fall de store testene gjøres på en annen måte.
Hvorfor bruker ikke Golf digest Iron Byron når de tester drivere til hot list?
Ser at det kunne blitt et kaos av skaft, innstillinger og lofts, men det kunne vært gjort oversiktlig og enkelt.


Furu, løp og kjøp en Iron Byron :D
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by spiderboy »

Foreslår at vi spleiser på en til Furu, de er sikkert ikke såååå dyre ;)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by JanB »

Jeg har tilpasset utstyr og det er selvsagt bra. Imidlertid tenker jeg på at det faktisk ikke er så viktig for den jevne spiller. Mange ganger nå jeg har kurs i Power Game, (Lange jern, wood og driver), demonsterer jeg lange driverslag med min egen driver. Ikke at jeg med min gamle kropp går langt, men mine elever er imponert over carry på godt over 220 med driving range baller. Så sier di: Men kan du gjøre det samme med min kølle?
Jeg tar den, stiller meg opp som vanlig og gjør min sving. Oups... shit... det ble en gedigen slice. Javel !. Da gjør jeg kunn korrigeringer med ballplassering og grep og vips.. ballen går slik den gjorde med min egen driver. Kanskje noe kortere, men jeg har ballen i spill på fairway.

Det jeg vil vise er bare at det er fullt mulig å kompensere uten å gjøre noe som helst med svingen. Jeg kan nesten ingen ting om "hardware" men mye om golfteknikk og sving. Amatørspillere kan lite om begge deler og bør absolutt få tilpasset køllene til sin sving.

Når det er sagt må vi ha i mente at svingen gjerne endrer seg over tid og hva betyr det mine venner!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Golffreak »

radar1 wrote:IMO så er det interessant å lese hvordan testerne opplever en driver, men for å få max ut av det så burde i alle fall de store testene gjøres på en annen måte.
Hvorfor bruker ikke Golf digest Iron Byron når de tester drivere til hot list?
Ser at det kunne blitt et kaos av skaft, innstillinger og lofts, men det kunne vært gjort oversiktlig og enkelt.


Furu, løp og kjøp en Iron Byron :D
Jeg ville gjerne sett en stor test med både robottester OG spillertester. Robotene kunne fått "fitting" og innstillinger for ulike spilletyper (høy hastighet, lav hastighet f.eks.), og vært en indikasjon på utstyrets egenskaper. Likevel så har alle ulike sving, release etc etc slik at dette vil variere litt fra person til person. Det man kunne testet i en robot er jo f.eks. samme skaft på ulike hoder. Da ville man jo en gang for alle fått en indikasjon på om et hode går lengre enn det andre...

Ser at dette nok er for dyrt for Norsk Golf, men har lurt på hvorfor ingen store publikasjoner i USA/UK har gjort dette tidligere. Kan det være at de ikke ønsker å tråkke noen annonsører på tærne??
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Er driveren din tilpasset deg?

Post by Zeph »

Ja. Fekk tilpassa ein Titleist-driver på ein demodag med Trackman. Hadde tidlegare ein Cobra Speed LD som var kjøpt på nett. Titleist-driveren fungerer langt betre. Den føles veldig bra, går lengre og rettare. Eg prøvde først 4-5 forskjellige drivere. Ping, Cobra, Titleist, Taylormade og Nike. Titleist-driveren var den eg likte best, difor valde eg å få den tilpassa.

Det er den første kølla eg har kjøpt i Norge og fått tilpassa og det angra eg ikkje på. Alle køller framover kjem nok til å bli tilpassa. Neste utskifting blir nok jernkøllene, men det er uvisst når. Har sikla litt på Miura-jern, tilpassa på Losby, men eg må finna ein god grunn for at det er verd prisen. :D

Det er ein stor prisforskjell på nye, tilpassa køller og lett brukte køller kjøpt frå Ebay, så det blir ein vurderingssak. Nokon prioriterer ein dyr bil, motorsykkel eller sykkel, andre golfkøller. Eit sett som passar deg kan du ha i fleire tiår. Då blir ikkje den høge prisen like avskrekkande.
Post Reply