Video av svingen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

...én ting til:

Tror overhodet ikke det koster deg lengde. Kan tilogmed være tvert om, hvis du treffer med timingen. Se på Ernie Els når han spiller dårlig en gang - han slår fortsatt latterlig langt med jernkøllene, med en latterlig rolig bevegelse, men han kan altså slå så latterlig dårlige slag også.

Målet er ikke å tjene lengde, men å fjerne shank og drittslag.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by stianm »

Franz wrote:
stianm wrote: Franz : Er jeg virkelig så ute å kjøre med hoftene ? Vet at det sikkert kunne vært litt mer lag i svingen, men jeg føler ikke at det koster meg veldig mye på lengden på slag.
Neida, sa ikke at du er ute og kjøre :) Ville bare si at jeg tror det er der problemet ditt ligger. Relativt sett et stort problem, ift lengde på baksving, plan, balanse osv. Hvis du finner følelsen av å rotere gjennom ballen (se på de siste videoene av veggiss i denne tråden, og sammenlign hoftepartiet med deg selv) har du en helt gratis fix av balanse. Rett og slett fordi du ikke får det til i kombinasjon med dårlig balanse.

Og det beste av alt: Det er en superkur for sh&*^|ng!

Jeg burde sikkert ikke være så tydelig som dette, men jeg er helt sikker på at dette er riktig vei å gå for deg. Jeg kjenner meg så veldig igjen - mista det helt en lang periode i fjor, og siden jeg ikke fikk spilt så mye gadd jeg ikke filme heller. Fant ut av det i høst, og det er som å skru på en bryter.
Jeg er sikker på at du er inne på noe. Svaret mitt var egentlig mer basert på at jeg var litt overrasket, for jeg trodde hoftevridningen min var iallefall delvis i henhold :) Startet i fjor med å få mye mer lag i svingen og jeg merker at det blir noe mer trøkk i slaget, men det er noe jeg må trene på over lenger tid for å få skikkelig på plass og vel, når man er ute og spiller faller man fort tilbake til gamle synder igjen. Det dreier seg egentlig om å prioritering av grei golf nå eller mye bedre golf neste år :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Video av svingen?

Post by Boris »

Boris wrote:Da føler jeg det er på tide med en skikkelig fersking og høy-hcp'er her.

http://www.youtube.com/watch?v=9c-qN_2J3O8" onclick="window.open(this.href);return false;

Føler egentlig det er sånn brukbar kontroll til jeg skal slå til ballen og da ser jeg selv det ser litt dumt ut på en måte. Er nok ikke nok med igjennom i rotasjonen. Det stopper litt og det går ikke særlig langt akkurat.
Det er sikkert beskrevet flere steder hvordan poste videoer direkte i posten, men fant iikke i farten.

Er det noe fremgang å spore her? Det jeg har fokusert på i vinter (etter ordre fra Ross på Fbu) er å komme i balanse og grepet. Før var jeg på tærne, men nå ser det nesten om som jeg sitter når jeg ser meg selv. Uansett så treffer jeg mer konsitent og er i bedre balanse nå. Grepet er endret til "kort tommel", mer i fingrene og mye løsere. Det har gitt meg bedre sveip og renere balltreff.

Jernslag bakfra:
http://www.youtube.com/watch?v=z_AzGyHK ... sfqlVmw70o

Jernslag front view:
http://www.youtube.com/watch?v=OizugAkL ... sfqlVmw70o

Driver:
http://www.youtube.com/watch?v=28_CcqjY ... sfqlVmw70o
Last edited by Boris on 26 Feb 2012, 23:50, edited 2 times in total.
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Video av svingen?

Post by Boris »

Jeg ser vel fortsatt at det er mye å gå på i rotasjonen.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Dette ser ut som kjempefremgang, Boris!

Oppstillingen din dtl ser bra ut og du har bra dybde og strekk i gjennomsvingen. Det ser ut som du slår til ballen med hele overkroppen og det er bra. Det bør du holde fast ved.

Du har mye å gå på i hvordan du bruker overkroppen og underkroppen. Du går på med overkruppen ganske tidlig, og det ser også ut som du roterer rundt bakfoten en god stund i nedsvingen. Dette koster nok både distanse og presision.

Det du bør etterstrebe er en transition der du etablerer en rotasjonsakse rundt venstre fot og venstre hofte. Dette gjør du ved å flytte tyngden over fra høyre hel til venstre midtfot og like etterpå venstre hel. Mens du gjør dette skal du forsøke beholde mest mulig av det du har rotert opp i overkropp og armer. og hender og kølle. Når du er vel over venstrefoten og i posisjon til å rotere gjennom ballen er det bare å gi full gass. Det vil trolig føles som litt mere draing og litt mindre dytting enn i dag gjennom ballen.
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Video av svingen?

Post by Boris »

Lefthook wrote:Det du bør etterstrebe er en transition der du etablerer en rotasjonsakse rundt venstre fot og venstre hofte. Dette gjør du ved å flytte tyngden over fra høyre hel til venstre midtfot og like etterpå venstre hel. Mens du gjør dette skal du forsøke beholde mest mulig av det du har rotert opp i overkropp og armer. og hender og kølle. Når du er vel over venstrefoten og i posisjon til å rotere gjennom ballen er det bare å gi full gass. Det vil trolig føles som litt mere draing og litt mindre dytting enn i dag gjennom ballen.
Takk for god tilbakemelding!

Dette tror jeg skjer en sjelden gang uten at jeg prøver på det. At jeg liksom sovner litt og glemmer å sette i gang med overkroppen og underkroppen går først. Da kommer armene igjennom i det som føles som et voldsomt sveip til slutt og jeg slår mye mer "crisp" og lenger enn jeg pleier. Men det skjer dessverre kanskje bare tre ganger i året da... :D

Jeg vet ikke, men jeg tror jeg binder meg og er redd for at armene ikke skal rekke å nå fram før det hele er over liksom. Og for at køllebladet blir himmelåpent. At jeg mister kontroll.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Når du svinger rundt bakfoten, slik du gjør, og "glemmer å sette i gang overkroppen" så vil hendene og køllen bli igjen bak høyre hofta. Det er det som kalles "getting stuck". Man kan få bra svinghastighet på den måten, men det er vanskelig å kontrollere. Du burde forsøke å svinge rundt framfoten i nedsvingen. Da er det mulig å svinge hendene foran kroppen, og kan du beholde kontrollen og få ekstra distanse.
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by Fornii89 »

Her har dere min sving. Hadde vært fint og fått noen tips og øvelser å jobbe med i vinter/vår før sesongen starter :)

http://www.youtube.com/watch?v=5f3S8DxH ... 2HeckDADjc
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Fin oppstilling. Slett ikke noe dårlig utgangspunkt.
Kanskje litt sterk høyrehånd, men ikke noe dramatisk.
Ser bra ut på vei bakover, men så tar armene over fra toppen...

Dette vet du sikkert, men for sikkerhets skyld: Se på venstre arm etter balltreff. Kollaps.
Litt vel aktive hender også. Se på din venstre hånd på toppen - skulle lignet adressering.

Mitt forslag til øvelse er å peke venstre tå fremover, for å invitere til rotasjon.
Sett håndleddene tidligere i baksvingen, for å hindre for aktive hender.
Slå en million halvslag med fokus på å holde overarmene tett inntil overkroppen,
og roter hoftene så mye at venstre arm ikke trenger kollapse.

Dette gikk fort. Mer siden. Kommer sikkert noe fra andre også.
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by Fornii89 »

Hei, takk for gode tips.
Det med venstre tå fremover har jeg prøvd nå i vinter, etter å ha lest hogan sin bok.
Sette håndleddene tidligere i baksvingen fikk jo også tips fra proen min, men det var mer for oversvingning.
Men skal trene litt mer på det der.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Fornii89 wrote:Hei, takk for gode tips.
Det med venstre tå fremover har jeg prøvd nå i vinter, etter å ha lest hogan sin bok.
Sette håndleddene tidligere i baksvingen fikk jo også tips fra proen min, men det var mer for oversvingning.
Men skal trene litt mer på det der.
Tror tålmodighet er en nøkkel her. Du må gidde å slå en halvslag for å kjenne hvordan du skal bli kvitt chicken wing'en.
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by Fornii89 »

Kan du utdype litt mer hva du mener med sterk høyrehånd?
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by Fornii89 »

Den chicken wingen må vekk, skal jobbe med det.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

Fornii89 wrote:Kan du utdype litt mer hva du mener med sterk høyrehånd?
det han mener med sterkt høyregrep er at høyrehånda di går for mye over venstre hånda/tommelen. "v`en" på høyrehånda di peker ikke mot høyre skulder, men mer mot venstre.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by Fornii89 »

Ahh, takk for svar :)
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

forresten, den matta du slå fra er jo helt jalla. du sklir jo som bare pokker på venstre foten! har du mye framvekt på venstre foten i eller rett etter impact, idet du roterer igjennom til finish? det ser bare slik ut, eller er det kanskje bare fordi du sklir så fælt at det ser slik ut..
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by Fornii89 »

Er ikke golf sko, så er nok grunnen til at jeg sklir hehe.
Men jeg prøver jo å få all vekta fram på venstrefoten i finishen
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

sumo wrote:
Fornii89 wrote:Kan du utdype litt mer hva du mener med sterk høyrehånd?
det han mener med sterkt høyregrep er at høyrehånda di går for mye over venstre hånda/tommelen. "v`en" på høyrehånda di peker ikke mot høyre skulder, men mer mot venstre.
Motsatt. Du dekker for lite av venstre tommel med høyre hånd.
Men ikke tenk på det foreløpig - kan være det hjelper deg på vei.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

Fornii89 wrote:Er ikke golf sko, så er nok grunnen til at jeg sklir hehe.
Men jeg prøver jo å få all vekta fram på venstrefoten i finishen
jaja, vekten skal jo over på venstrefoten, men syntes bare det ser ut som vekten er mye på tærne på venstrefoten.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by Fornii89 »

Ja er en ting jeg sliter med, at jeg faller framover på tærne. Har prøvd å ha vekta mer midt på i vinter.
Post Reply