Problem med å bytte grep.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
ronlarsen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 06 Mar 2012, 11:15
Hcp: 9,9
Hjemmeklubb: Sandefjord

Problem med å bytte grep.

Post by ronlarsen »

Byttet noen slitte grep igår og kom over et lite problem jeg aldri har vært borti før.
Etter å ha byttet grep på et par jern så skulle jeg bytte grep på en ny Cleveland FL 3W.
Cleveland har gått over lik for å få ned den totale vekten på disse woodene sine, som forøvrig er sykt gode, og et av grepene for å få ned vekten er nettopp grepene.
Å bruke lettere og tynnere grep.
Problemet er da at diameteren innvendig i orginalgrepet er relativt mye større en på GolfPride sine grep, så å få på de nye grepene var komplett umulig!
Etter å ha satt på ny tape og dynket dette, og grepet, med whitespirit får jeg det ikke mere en halveis på før det stopper opp.
Ødela to nye grep før jeg innså at dette bare ikke lar seg gjøre.
Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få på grepet eller må jeg bare prøve å få tak i et nytt orginalt grep??
Tenkte å prøve å mekke til noe lignenede Puregrips luftpistol for å se om det funker.

En annen tanke er jo at grepet vil bli relativt mye tykkere alla Midsize grep......
WITB:
Driver: Callaway Razr Fit
3W:Cleveland FL 15
3-4h Mizuno mp Fli-hi
5i-PW:Mizuno mp59
Wdgr:Mizuno mp-t11 50 og 56
Mizuno mp-r12 60
Putter: Odyssey metal-x #7
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Problem med å bytte grep.

Post by veggiss »

Er det samme type grep som du setter på nå? Hvis du bytter til et tyngre grep vil svingvekten på kølla totalforandres.

Du får bare prøve igjen, du får grepet på til slutt ;)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Yngvebol »

Som Veggis skriver påvirker dette svingvekten og som du selv skriver vil utvendig diameter økes. Et standardgrep øker svingvekten med 2-3 "poeng"

De fleste nettbutikker sitter med grep tilpasset skaftdiameter 0,58" - 0,60", det du kanskje er på jakt etter er grep for skaft med diameter 0,62".
Hvis du måler skaftet i den tykke enden er 0,62" = 15,75mm. F.eks Gamola Golf selger 0.62" grep som gir deg standard utvendig størrelse på grepet
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Problem med å bytte grep.

Post by furu »

Cleveland sine ultralette køller er en utfordring. Lamkin Superlite veier bare 36 gram. Har lest om dette før siden jeg ville skifte på Mashien. Golf Pride Tour Velvet er det eneste .620 grepet jeg fant bortsett fra de som er laget av TM og Cleveland selv.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Franz »

Jeg skal ikke bli altfor bastant nå, men jeg mener faktisk at dette med grep og svingvekt er tull. Det finnes side opp og side ned med diskusjoner om dette, så man kan jo lese selv, men jeg er nokså overbevist om at vekt på grepet kan endre totalvekt, men ikke svingvekt. Dvs, man får selvfølgelig utslag på måling, men det er dette man kaller "å lure vekten".

Logikken er at det du har "i hendene" ikke virker inn på svingvekt. Da ville i tilfelle svingvekten endres ved å ha ring på fingeren.

Til trådstarter: Mer whitespirit! Jeg lover deg at det går. Bubba Watson spiller standard grep med 11 lag tape under. Det er garantert større avvik enn ditt skaft. Mer whitespirit og bestemt bevegelse. Evt med litt hjelp av trykkluft (i tillegg).

Lykke til.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Yngvebol »

Franz wrote:Jeg skal ikke bli altfor bastant nå, men jeg mener faktisk at dette med grep og svingvekt er tull. Det finnes side opp og side ned med diskusjoner om dette, så man kan jo lese selv, men jeg er nokså overbevist om at vekt på grepet kan endre totalvekt, men ikke svingvekt. Dvs, man får selvfølgelig utslag på måling, men det er dette man kaller "å lure vekten".
De fleste som bygger køller påstår at 4 gram forskjell i grepsvekt gir et "poeng" endring på svingvekt. Svingvekt måles om et balansepunkt en gitt lengde fra grepsenden av køllen. Et lettere grep øker statisk svingvekt fordi det er mindre motvekt om balansepunktet.
http://www.leaderboard.com/SWINGWT.HTM
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Problem med å bytte grep.

Post by veggiss »

Når når jeg spilte med DG SL skaft hadde jeg vekter i grependen for å få opp svingvekten ned til et akseptabelt nivå, det var definitivt merkbart på følelsen i golfkøllen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Franz »

Yngvebol wrote: De fleste som bygger køller påstår at 4 gram forskjell i grepsvekt gir et "poeng" endring på svingvekt. Svingvekt måles om et balansepunkt en gitt lengde fra grepsenden av køllen. Et lettere grep øker statisk svingvekt fordi det er mindre motvekt om balansepunktet.
http://www.leaderboard.com/SWINGWT.HTM
Statisk svingvekt, ja, men så lenge du har vekten "i hendene" gir det mye mindre utslag i "opplevd svingvekt". Og spiller man så lette køller som trådstarter er man sannsynligvis ikke bekymret for lettere svingvekt uansett.
veggiss wrote:Når når jeg spilte med DG SL skaft hadde jeg vekter i grependen for å få opp svingvekten ned til et akseptabelt nivå, det var definitivt merkbart på følelsen i golfkøllen.

Det tror jeg gjerne, men bakvektene/motvektene er ikke i hendene, men over dem.

Poenget her var uansett å få på grepet, og det tror jeg skal gå fint hvis trådstarter sløser med spriten. Og nei, du vil ikke ødelegge kølla. Det verste som kan skje er at den føles enda litt lettere.
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Hiks »

Franz wrote:Jeg skal ikke bli altfor bastant nå, men jeg mener faktisk at dette med grep og svingvekt er tull. Det finnes side opp og side ned med diskusjoner om dette, så man kan jo lese selv, men jeg er nokså overbevist om at vekt på grepet kan endre totalvekt, men ikke svingvekt. Dvs, man får selvfølgelig utslag på måling, men det er dette man kaller "å lure vekten".

Logikken er at det du har "i hendene" ikke virker inn på svingvekt. Da ville i tilfelle svingvekten endres ved å ha ring på fingeren.

Til trådstarter: Mer whitespirit! Jeg lover deg at det går. Bubba Watson spiller standard grep med 11 lag tape under. Det er garantert større avvik enn ditt skaft. Mer whitespirit og bestemt bevegelse. Evt med litt hjelp av trykkluft (i tillegg).

Lykke til.

for å sette det på spissen: snu kølla slik at du står med køllehodet i hendene og sving kølla. merker du forskjell? :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Franz »

Jeg er jo ikke helt idiot :) Da snakker vi total differanse på flere hundre gram...i hver ende.

Snu kølla, sving, legg på 10 gram (på hodet), sving igjen. Da blir det en relevant sammenligning.

Poenget her er ikke at det ikke blir noen forskjell. Poenget er at det blir mye mindre forskjell enn det den statiske svingvekta tilsier. Det ble hevdet at man nærmest ødelegger en kølle ved å skifte grep. Det mener jeg at man ikke gjør. Skal man dramatisk endre den faktiske svingvekta er å endre vekt på hodet, eller endre (ganske mye) vekt "over" hendene.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Problem med å bytte grep.

Post by norrbaggen »

Butten på din Cleveland er .65, om du har .58 grepp får du kämpa litt. Om du har et .60 grepp kan de gå med lite våld och vaselin. Angående svingvikten kan du passe på og kape din spoon en halv tum så tar du bort lite vikt och kompenserar för det tyngre greppet.
ronlarsen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 06 Mar 2012, 11:15
Hcp: 9,9
Hjemmeklubb: Sandefjord

Re: Problem med å bytte grep.

Post by ronlarsen »

Takker for mange innspill!
Har snakket med en pro som har vært borti samme problem som skal hjelpe meg.
Så regner med å få på grepet iløpet av et par dager.

For å kaste meg på denne svingvekt diskusjonen så er forskjellen på orginal grepet og new Decade grepet 10,5gram.
Jeg har byttet grep på en Cleveland DST driver som også hadde et lettere grep en det som ble satt på.
Da var forskjellen 6gram, og jeg merket overhodet ingen forskjell på den følte svingvekten, selv om det helt sikkert også her var målbart.
Det kan selvsagt være at man kunne merket forskjell om man hadde to identiske drivere med to forskjellige grep og kunne slått vekselvist med begge to.
Men jeg tror det vil oppleves som større forskjell på å leggetil/fjerne 10gram på køllehodet da vekten får en enormt lang vektarm som forsterker effekten.

Det hadde jo vært interressant å høre om noen har erfaringer rundt dette temaet utover det teoretiske.
WITB:
Driver: Callaway Razr Fit
3W:Cleveland FL 15
3-4h Mizuno mp Fli-hi
5i-PW:Mizuno mp59
Wdgr:Mizuno mp-t11 50 og 56
Mizuno mp-r12 60
Putter: Odyssey metal-x #7
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Franz »

norrbaggen wrote:Butten på din Cleveland er .65, om du har .58 grepp får du kämpa litt. Om du har et .60 grepp kan de gå med lite våld och vaselin. Angående svingvikten kan du passe på og kape din spoon en halv tum så tar du bort lite vikt och kompenserar för det tyngre greppet.
Hmm, da blir det dobbelt opp - tyngre grep=svingvekt ned og kortere kølle=svingvekt ned.
Hvis man er redd for effekten av et tyngre grep gjør man vondt verre ved å kappe skaftet i tillegg.

Mitt forslag: Drit i alt som står i denne tråden. Hvis du ikke hadde visst om problemet ville du aldri ha merket det, for du har altså denne ekstra vekten i hendene/utenfor balansepunktet, ergo ikke målbart for en svingvekt. Klin til med masse white spirit, evt med støtte av trykkluft. Eller skaff deg et grep med riktig diameter.

:)
Last edited by Franz on 09 Mar 2012, 20:13, edited 1 time in total.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Franz »

ronlarsen wrote: Da var forskjellen 6gram, og jeg merket overhodet ingen forskjell på den følte svingvekten, selv om det helt sikkert også her var målbart.
Man måler altså uten at hendene er med i bildet. Jeg mener man med vitenskapen i ryggen kan si at svingvektskalaen ikke kan måle den forskjellen. Den kan måle en forskjell, men ikke den samme som du (ikke) opplever. Denne skalaen er utgammel, og egner seg ikke for den presisjonen vi opererer med idag.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Franz »

Beklager mange innlegg - går litt fort her nå...
ronlarsen wrote:Det hadde jo vært interressant å høre om noen har erfaringer rundt dette temaet utover det teoretiske.
Min erfaring er at dette er tøys og placebo. Vi måler noe annet enn vi opplever, og forskjellen i opplevelsen av selve grepet overskygger den opplevde svingvekten.

Bare min mening, selv om jeg mener den sterkt :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Problem med å bytte grep.

Post by furu »

Jeg er enig med Franz her. Det er for lite til at du merker det. Litt innsats så får du det på :D New Decade er vel ikke det mest "fleksible" grepet, det er mange som er mykere og kanskje er lettere å få på.

Grunnen til at jeg ikke har byttet på Mashien var at jeg leste om problemene med å finne noe som passet på størrelse, ikke vekten. Nå som jeg har trykkluft skal jeg prøve igjen :)
Instagram @christianfuru
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Hiks »

10gram utgjør vel sånn ca 2svingvekter. enig i at man normalt sett ikke vil merke spesiell forskjell.
det som kan skje er jo at man skifter fra ett grep som er 25-30 gram til ett som er 55-60 gram om man feks vil opp på ett midsizegrep. da blir det gjerne fort 10 svingvekter. noe du absolutt vil merke forskjell på.
Franz wrote:
Snu kølla, sving, legg på 10 gram (på hodet), sving igjen. Da blir det en relevant sammenligning..
10 gram på hodet utgjør 4-5 svingvekter. jeg tror du vil merke en viss forskjell på det.

ett tyngre grep vil uansett flytte balansepunktet på kølla mot grependen selv om vekta er under hendene dine, som igjen vil endre følelsen av kølla om du gjør endringer.
enig i at om man skal endre svingvekt så er det mye lettere å endre vekt på hodet enn i andre enden, siden større vektforskjell må til for å endre svingvekta i grependen. (ca dobbel så mye som på hodet)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Franz »

@Hiks: Du misforstår meg litt her. Jeg mener ikke å legge til 10 gram på hodet og så svinge vanlig. Det er klart man vil merke dét.

Du skrev at dette kunne settes på spissen ved å snu kølla og svinge med hodet i hendene. Da forsvinner hele hodevekten. Det blir noe helt annet enn å endre ti gram KUN under hendene. En riktig sammenligning/test ville vært å svinge kølla oppned MED OG UTEN ti gram ekstra I DEN ENDEN MAN HOLDER. Altså hele tiden oppned.

(Jeg mener ikke å rope. Vil bare utheve der de vesentlige forskjellene ligger.)

Det er helt sikkert mulig å merke forskjell på svingvekt ved endret grepvekt, men det blir ikke riktig å bruke svingvektskalaen i denne sammenhengen, og det blir uansett ikke dramatiske forskjeller. Det at kølla skifter balansepunkt får ikke fullt ut effekt fordi hendene forskyver det punket man "skulle ha målt". Jeg mener kan man si det slik at endringer i svingvekt som følge av endring i hodevekt skal man ta fullt ut hensyn til, mens endringer i svingvekt som følge av endring i grepvekt/bakvekt skal man ta med en klype salt, fordi man ved endring av svingvekt pga grepets tyngde får et nokså uinteressant tall.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Franz »

Hiks wrote: ett tyngre grep vil uansett flytte balansepunktet på kølla mot grependen selv om vekta er under hendene dine, som igjen vil endre følelsen av kølla om du gjør endringer.
PS, helt til slutt fra meg for i dag: Balansepunktet på kølla er noe annet enn svingvekt. Det er her vi roter oss bort; svingvekt forsøker å beskrive noe dynamisk ved hjelp av et statisk mål.

Ellers er denne linken en bra oppsummering av denne diskusjonen:

http://blog.hirekogolf.com/2010/02/tric ... ght-scale/

Svingvekten endres, men den måler noe annet enn det vi opplever. Når man prøver å tilpasse målingen får man et mer virkelighetsnært resultat, selv og det fortsatt ikke fullt ut tar hensyn til dynamikken i en golfsving.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Problem med å bytte grep.

Post by veggiss »

Det viktigste er jo at man har noenlunde samme svingvekt gjennom hele settet, med noe høyere i wedgene (vanligvis). Om det er C2 eller E2 spiller ingen trille så lenge du er komfortabel med følelsen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply