Ny Hybrid og driver

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Ny Hybrid og driver

Post by g0bben »

Hei,

Jeg er ny på dette forumet og jeg har lett en stund etter ett formu som dette, og nå har jeg funnet det! :D
Nå som Golfsesongen nærmer seg med stormskritt, i alle fall her på sørlandet så har jeg lyst til å gå til innkjøp av ett par nye køller...
Det jeg lurer på er hva slags hybrid og driver jeg bør velge. Jeg har spilt golf i 5 sesonger, gikk ned fra 32 til 23,7 sist sesong, men kun spilt med jern. Jeg har prøvd litt forskjellige wooder og en driver, men jeg får det ikke til. Jeg har hatt en time med pro'en for å få justert dette, men det holdt kun i noen runder.
Så da er spørsmålet, hva skal man velge?
Jeg har sett litt på Callaway Fusion FT-9 http://www.rockbottomgolf.com/callaway- ... river.html
og Callaway FTiZ http://www.rockbottomgolf.com/callaway- ... river.html
Men det er det som er problemet, sett. Jeg vet ikke om de er noe å ha til mitt HCP.
Det samme problemet har jeg med Hybrider, har sett litt på de to Callaway som Rockbottomgolf har, men jeg vet som sagt ikke om de passer mitt HCP. derfor spør jeg hva dere mener, hva bør jeg velge? Jeg er ikke låst til ett merke, så Adams golf, Taylor Made og andre merker er og greit.

Og hva slags grader bør jeg velge i Driver og Hybrid? jeg har tenkt på en 10 grader Driver og en hybrid som tilsvarer 3 eller 4 jern, men som sagt så aner jeg ikke hva jeg bør velge.

Og en ting til, hvordan blir dette levert fra Rockbottomgolf? må jeg hente det på posten eller kommer det hjem på døra mi?

Takk for svar og all hjelp! :)
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Ny Hybrid og driver

Post by JonasB »

Hvis du har mulighet så holder Fornebu Indoor Golf demomesse imorgen og lørdag. Der er det sikkert en del å prøve og sikkert få noen gode råd (fra selgers ståsted dog.)
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Ny Hybrid og driver

Post by g0bben »

Jeg bor i grimstad, så det er lite aktuelt å reise så langt for å teste noen køller :)
Men takk for tipset.
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ny Hybrid og driver

Post by Franz »

Sikkert noen som har brukt Rockbottom i det siste og kan gi et mer oppdatert svar, men jeg mener de sender med USPS. I så fall henter du på postkontoret. Hender de prøver å levere på døre én gang, og legger det hos posten hos du ikke er hjemme. Null problem å bestille fra Rockbottom i hvert fall. Raskt og enkelt.

Og så ang køllene: Du kommer til å få en masse svar om at dette er helt umulig å svare på uten å ha fem millioner protimer og vite hva du har i baggen fra før. Og det er det forsåvidt riktig. Mitt tips er å lese litt i andre tråder her inne - masse gode tips og tanker, helt gratis :)

Når det er sagt er det helt fine køller du har funnet frem der. Funker fint til ditt hcp. Hvis du uansett ikke har tenkt å teste må du nesten bare ta utgangspunkt i hva som er din lengste jernkølle, og velge en hybrid som tilsvarer "neste" kølle. Høres lurt ut med en treer-/firerjernerstatning. 20-25 grader er sted. Driver på 10 grader sier egentlig veldig lite om egenskapene. Den funker garantert, men den funker garantert ikke optimalt. Blir egentlig det samme her, spør du meg - har du ikke tenkt å teste må du ta en sjanse, og da er en Cally driver på 10 grader med regular skaft noe av det tryggeste man kan gamble på.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Ny Hybrid og driver

Post by Yngvebol »

For meg høres det ut som du har tenkt å kjøpe en kølle eller to på postordre og se om du får til å slå med den :)

Callaway er gode kjøp og passer for de fleste. Hvis du vil kjøpe fra Rockbottom er det helt uproblematisk, det kommer en hentelapp i postkassen. Jeg pleier å gange dollarprisen med 10 så har jeg dekket frakt og mva sånn noenlunde. Alternativet er å kjøpe fra f.eks Onlinegolf.no. Der er det køller på salg også..

Foreslår at du snakker litt med proen, tar noen timer for å slå mere stabilt og kjøper deg en lengre kølle om gangen hvis du føler at det er mangelen på lengde som gjør at du ikke kommer videre i golfspillet. Hvis du tar noen timer med pro kan han sikkert gi deg et godt tilbud på noen køller også.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny Hybrid og driver

Post by furu »

Å ta protimer er selvsagt bra, men det er absolutt helt greit å kjøpe en rimelig driver og prøve litt.

Av driverne hos rockbottom ville jeg heller gått for Nickent 4DX (regular 10.5) eller Cleveland Launcher (regular 12). Blant hybridene ville jeg fått for Cleveland Mashie 23* regular eller kanskje Wilson Fybrid i 19.5 regular. Sistnevnte er et veldig bra kjøp.

De leverer så vidt jeg vet også med FedEx på døren din dersom du ønsker det. Mva og gebyr kommer i tillegg.

Det andre alternativet du har er å sjekke hva som er tilgjengelig lokalt i sportsbutikker og proshop. Og online hos norske forhandlere. Er mange gode tilbud der ute og det er ikke alltid man kommer ut så billig som man trodde fra utlandet. Husk å mva og gebyr, du må også betale mva på frakt på varer som koster over 200,-.
Instagram @christianfuru
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Ny Hybrid og driver

Post by g0bben »

Tusen takk for supre tips!

Jeg har sett litt på de køllene du nevner furu og de ser bra ut de. Men jeg "føler" de er litt billige :P Når jeg først handler fra det store utland så kan jeg gjerne gi litt for det, spesielt når de er så billige som de faktsik er. Igrunn hadde jeg sett for meg å kjøpe 2-3 køller til rundt 100$ pr stk. men hvis du mener de du har nevnt er er gode for mitt bruk så er jo det helt kanon! Jeg så den Nickent driveren kostet 50$ og Cleveland Launcher DST driveren kostet 120, så det er jo ett stort sprang.
Grunnen til at jeg spør her er og at jeg vil ikke kjøpe noe som jeg ikke kan slå med... dvs at jeg handler noe som ikke passer mitt HCP, jeg trenger noe som er tilgivende, for jeg som nevnt, har ikke spilt med så mye annet enn jern. Så derfor vil jeg ha noen køller som er lette å slå rett med, langt er ikke viktig i første omgang.

Franz: takk for tips! Det jeg har i baggen fra før er ett jernsett 5-8 + 36*, 46* og 56* + en 3 wood og en 5 wood (hvilket merke husker jeg ikke) og en Ping putter. Woodene får jeg ikke til for 6 øre, derfor tenkte jeg at skulle kjøpe meg ett par hybrider, for mange sier de er så mye lettere å slå med. Og jeg tenker at hvis jeg lærer meg til å slå med driver så er det kanskje lettere å overføre til woodene etterpå, så da trenger jeg i første omgang bare lære meg å slå med en køllle, siden det virker som det er så lett å slå med hybrider.
og ja du har rett. jeg tar bare en sjangse og handler et par køller for å se om det funker. For hvis den ikke funker for meg, så tenker jeg at jeg bare kan selge den... :P

Yngvebol: Du har og rett, jeg handler og ser om jeg får til å slå med den. Jeg har handlet fra rockbottom før, men jeg husker ikke hvordan jeg fikk pakken, om det var på døren eller postkontor. Jeg synes de norske prisene er veldig stive i forhold til hva man kan få det for "over dammen". Proen på banen mener at jeg bør få meg en driver hvis jeg skal komme videre, så da hører jeg på han, men jeg handler ikke driver der... Dyrt, som alle andre plasser i norge...

Setter veldig stor pris på hjelp!
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Ny Hybrid og driver

Post by Kaffekannen »

Nickent 4DX er ingen "billigkølle" selv om den koster svært lite. Hvis man ikke skal gå for det helt nyeste og betale noen tusenlapper er dette et av de bedre kjøpene. Ser bra ut, gir god lengde og er lettspilt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Ny Hybrid og driver

Post by g0bben »

Kaffekannen: vil du gå så lang å si at Nickent 4DX er bedre enn Callaway Fusion FT-9 og Callaway FTiZ?
Jeg synes de to Callaway køllene ser bedre ut enn Nicket 4DX synes jeg. Nå vet jeg det at utseende har ikke mye å si på hvordan de utfører oppgaven sin, men de er litt mer fristende da. Den Nickent 4DX ser litt "gammeldags" ut synes jeg...
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny Hybrid og driver

Post by furu »

Gammeldags og tradisjonell er ofte et tegn på noe som fungerer.

Nickent var et selskap som skulle leke med de store guttene. De hadde suksess på Nationwide Tour, spesielt med hybrider. Så satset de millioner av $ og ville ta andeler fra et marked der Callaway, TM, Titleist også videre var konger. De laget kvalitetsutstyr som har vært stor suksess på konkurssalg :) I dag lever navnet videre hos Dicks Sporting Goods mens de geniale golfskaperne fra gamle Nickent er spredd rundt til andre selskap.

FT-9 er en veldig god driver. Det er umulig å bli misfornøyd med den så lengde du kan svinge en golfkølle. Det samme gjelder de andre nevnte driverne. "It's the Indian, not the arrow".
Instagram @christianfuru
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Ny Hybrid og driver

Post by g0bben »

Det er sant som du sier at hvis det er noe som blir hengende igjen så er det somoftest noe som funker.
Men jeg tenker litt slik at hvis jeg først skal handle fra det store utland så kan jeg godt legge litt penger i det likson, for å få noe skikkelig. MEN jeg er redd for å "overkjøpe", altså kjøpe noe som er til spiller med langt lavere enn mitt HCP. Derfor vill jeg ikke bare kjøpe noe dyrt å satse på at det passer.
Men jeg får gå i tenke boksen litt til.
Nå har akuratt snøen forsvunnet fra banen her, så jeg må kanskje ut å teste noen hull i morgen :)
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Ny Hybrid og driver

Post by JensK »

Hei! Kjøpte min første driver til forrige sesong, og gikk for Callaway Big Bertha Diablo. Denne har fast lavpris 995,- hos onlinegolf.no (50%). Heilt grei driver som funkar heilt greitt for min del, så kan anbefale denne om du ikkje vil legge ut for mykje på første driver :)
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Ny Hybrid og driver

Post by g0bben »

Takk for tipset!

Er det så å forstå at hvis man handler i fra utlandet så er det kun moms som kommer på varepris og frakt? ikke noe toll eller annet fjas?
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny Hybrid og driver

Post by furu »

Varens pris + frakt x 1.25 + gebyret (som vel er rundt 100,-). Ikke toll nei. Mange blir forvirret av begrepet "fortollingsgebyr" men det er altså det vi betaler for at de skal regne ut momsen og legge ut penger for oss fram til vi betaler på postkontoret eller med giro.
Instagram @christianfuru
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Ny Hybrid og driver

Post by g0bben »

Takk for kjapt svar!

Det var det jeg trodde.
Vet du om det er forskjell på sportsutstyr og klær?
Jeg hørte bare en gang at det ikke var toll på utstyr, men på klær. Så hvis man bestilte utstyr og klær i samme pakka gikk alt som klær. Derfor sitter jeg nå å vurderer om jeg skal bestille 2 pakker, en med køller og en med sko...
har du hørt om noe sånt?
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny Hybrid og driver

Post by furu »

Det er vel 10.7% toll på klær. Det er viktig at pakken merkes riktig hvis man bestiller klær i tillegg til andre ting. Når det er sagt så seiler klær vanligvis glatt gjennom uten toll. Har kjøpt mye golfklær på nett, kun en gang har jeg betalt annet enn mva. Sko er tollfrie.
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Ny Hybrid og driver

Post by Fredrikkm »

Denne er veldig grei når man skal beregne toll og moms: http://www.toll.no/templates_TAD/Import ... ?id=153564... Bare legg på fortollingsgebyret selv.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Ny Hybrid og driver

Post by g0bben »

Supert!
Tusen takk for all hjelp.
Nå må jeg bare få fingeren ut å få bestilt før sesongen kommer skikkelig igang! :)
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Ny Hybrid og driver

Post by Hagen »

Jeg har lurt litt på å kjøpe nye hybrider. Har sett at Nickent er oppe å går igjen, men med nye eiere. Har dere noen tro på den nye hybriden demmes? er jo veldig billig: http://www.dickssportinggoods.com/famil ... d=11254595
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny Hybrid og driver

Post by furu »

Sikkert ikke noe galt med de nye fra Nickent. Dicks kjøpte bare merket, firmaet er ribbet for folk så det er ikke mulig å trekke sammenligninger med tidligere modeller. Jeg vet ikke om det er mulig å bestille til Norge fra Dicks. Tror ikke det.

Det skal veldig mye til for å kjøpe "feil" eller dårlig hybrid. Du bør styre unna typiske players hybrids som Adams Pro serien. Nå har jeg ikke sjekket i det siste, men det var for kort tid siden mulig å gjøre utrolig gode kjøp på Cleveland Mashie 2011-modell på ebay.
Instagram @christianfuru
Post Reply