Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by CharlieB »

Jeg har vel aldri venta så lenge som jeg har gjort i turneringer der deltagerne er langt fra nybegynnere. Min erfaring med nybegynnere er den samme som golffreaks, de er langt mer redd for å være i veien for oss Golfere og stresset for ikke å forsinke spillet til at de egentlig klarer å nyte turen. Nybegynnere slipper også mye raskere gjennom enn det andre gjør, det er riktignok min erfaring så det er er sikkert delte meninger om det. Men - ja, nybegynnere spiller sakte, klart de gjør det. Effektivt spill handler mye om rutine og gode vaner og vi som har rutinen har ett ansvar for å vise ferske spillere hvordan de kan gjøre ting bedre. Ikke bare kjefte på de fordi de tråkket i puttelinja eller løper bakerst når vi går til ballen vår. De vet ikke bedre og skal de bli bedre så må noen tegne og fortelle - på en hyggelig og ålreit måte.

Jeg synes det er helt greit å rette fokus mot sakte spill fordi det _er_ en issue. Runden går akkurat så fort som den treigeste mannen, (eller damen), på banen. Men vi kommer ingen steder hvis ikke fokuset rettes på en konstruktiv måte. Nybegynnere er en ting, de verste er de som faktisk burde vite mye bedre og likevel har allverdens tid og ikke tar hensyn hit eller dit.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

CharlieB wrote:Nybegynnere er en ting, de verste er de som faktisk burde vite mye bedre og likevel har allverdens tid.
Nr.5 i verden, Steve Stricker ?? :-D
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Kaffekannen »

Steve Stricker spilte jo som et lyn sammenlignet med spillepartner Jonathan Byrd
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by kevin »

David Toms var raskest av alle...2t 31min....alene
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by CharlieB »

Kaffekannen wrote:Steve Stricker spilte jo som et lyn sammenlignet med spillepartner Jonathan Byrd
Nettopp, men reglene sier at hele gruppa settes på "klokka", og blir eventuelt straffet i stedet for at den spilleren som utgjør problemet får straffen.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Yngvebol »

CharlieB wrote:
Kaffekannen wrote:Steve Stricker spilte jo som et lyn sammenlignet med spillepartner Jonathan Byrd
Nettopp, men reglene sier at hele gruppa settes på "klokka", og blir eventuelt straffet i stedet for at den spilleren som utgjør problemet får straffen.
Jeg fikk ikke sett PGA i helgen. Hva har skjedd?
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Yngvebol »

CharlieB wrote:Nybegynnere er en ting, de verste er de som faktisk burde vite mye bedre og likevel har allverdens tid.
Dette er en god kommentar, jeg tror veldig på å bruke såkalt normert tid og skaffe seg gode rutiner. Jeg tror at den største tidstyven er dårlige rutiner og at en gruppe går felles tropp fra ball til ball, i stedenfor til sin egen ball for å gjøre seg klar til å slå..
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Kaffekannen »

Yngvebol wrote:
CharlieB wrote:
Kaffekannen wrote:Steve Stricker spilte jo som et lyn sammenlignet med spillepartner Jonathan Byrd
Nettopp, men reglene sier at hele gruppa settes på "klokka", og blir eventuelt straffet i stedet for at den spilleren som utgjør problemet får straffen.
Jeg fikk ikke sett PGA i helgen. Hva har skjedd?
Det var bare Jonathan Byrd som gikk i lederballen sammen med Steve Stricker og spilte latterlig sakte. Han ekstremt lange diskusjoner med caddie før vært slag. Tenkte lenge, brukte mye prøvesvinger og i det hele tatt gjorde sitt for at tv-sendingen skulle bli så lang som mulig. Luke Donald bl.a. twitret masse under turneringen hvor han klaget på drøying av tid osv. og Haugsrud i boksen klaget over tidsbruken på annethvert slag som Byrd slo.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Yngvebol »

Det var vel en episode på PGA touren for noen år siden hvor Rory Sabbatini som er en rask spiller kom i gruppe med en av de treigeste spillerene på touren.
På et av hullene hvor Sabbatinis spillepartner hadde 25+ prøvesvinger før 2.slaget på et par-4 hull. Sabbatini spilte seg inn på greenen, hullet ut og gikk på neste tee før spillepartneren hadde klart å somle seg til å slå 2.slaget..Dårlig etikette, men han fikk markert et poeng :)
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Det virker som vi får justere utsagnet til Halvor Kleppen fra dette:

"Det er en misforstått snillhet når man slipper fire ferske spillere ut i samme gruppe."

... til dette:

"Det er en misforstått snillhet når man slipper fire treige spillere ut i samme gruppe."

Men stopp litt!! Da kan det jo også gjelde noen av oss 10-25-gutta?? ... og det er jo oss klubbene lever av??
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Kaffekannen »

Snowman wrote:
Men stopp litt!! Da kan det jo også gjelde noen av oss 10-25-gutta?? ... og det er jo oss klubbene lever av??
HYSJ! :x
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Er det noen som kjenner Halvor Kleppen? Kunne jo vært interessant om han hadde avlagt denne tråden en visitt, for å følge opp sitt synspunkt til støtte for oss 10-25-gutta som ikke vil ha for mange nybegynnere foran oss, hehe :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Apropos den andre diskusjonen her inne om økonomien i golf og spørsmålet om offentlig støtte:

Det er stort sett ingen andre idretter hvor høyest prioriterte brukergruppe er voksne middelmådige utøvere tilsvarende oss hcp 10-25-gutta i golf. Vi må da se hvor bra vi har det! Riktignok prioriterer kommunene fotballbaner og idrettshaller milevis foran golfbaner, men til gjengjeld må sånne som oss der stå langt bak i køen om banetid og halltid, dvs at vi bare får smuler etter at barn, ungdom og elite (A-lagene) har fått sitt.

Nei, vi får fortsette å betale for golfen vår selv, for når det er våre penger som gjør at klubbene overlever, da kommer vi også i fremtiden til å kunne sette oss opp i flighter i primetime!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

I fjor høst tok guttungen, 14 år, golfkurset. Men da jeg skulle ute sammen med noen andre hcp 10-25-mannfolk, var liksom responsen dårlig på å ta med guttungen i flighten.

Ærlig svar folkens! Hvem av dere liker best at ferske tenåringer holder seg unna når voksne folk skal spille golf?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Keyser »

Har selv en 13-åring som spiller golf og har ingen problemer med å spille med andre tenåringer eller yngre for den del. Alt kommer an på oppførsel og flyt i spillet. Det er 9-10-åringer i klubben jeg heller vil spille med enn enkelte voksne....
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by furu »

Så lenge de henter ballene jeg slår bort i skogen, fikser det ene nedslagsmerket jeg gjerne har i løpet av en runde og er stille når jeg putter for kvadruppel bogey så går det greit.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Golffreak »

En av de største tidstyvene ute på banen er etter min mening at mange går altfor sakte!! Har spilt med folk som lunter avgårde, gjerne driver og tekster litt samtidig, ser på utsikten eller hvordan det går med spillerne på forrige hull. Når dette gjøres igjennom hele runden så blir det maaange minutter og helt unødvendig. Her er mange av tenåringene mye bedre enn voksne, ihvertfall hvis de har spilt littegrann golf.

Alle er forskjellige, og det finnes ingen fasit på hvem som er de største sinkene etc. Det er viktig at nybegynnere føler selv velkommen og har det gøy, men samtidig så må de også lære de grunnleggende kjørereglene for at ting skal funke. Litt opplæring og en dose fornuft så går det bra:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Jippi !!! Nå skal vi 10-25-gutta tilgodeses enda bedre, som om vi ikke var høyt nok prioritert fra før!

http://www.norskgolf.no/node/2904

Herlig :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Golffreak »

Jeg har iallefall savnet et turneringstilbud, så synes dette er knallbra! Er riktignok bare 35 da, så passer vel ikke helt inne i "gubbe-stemplet" enda?;-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Ichbin »

Vi har dette allerede her i rogaland. Kalles regiontour, og bidrar til akurat det samme, bare det treffer ett større publikum.

Tipper de har tenkt lenge og hardt inne i NGF's kontorer på hvordan de kan utvikle noe nytt og spennede.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
Post Reply