Demomessen Fornebu 2012

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Demomessen Fornebu 2012

Post by goffy »

Må si at det var en stor skuffelse.
Virket lite organisert og var rotete..
Tror kanskje jeg hadde litt andre forventninger til hvordan dette skulle fungere!
Hvor var Titelest? Taylormade manglet køller.... Tilbudskroken, kan vel knapt kalles for en tilbudskrok!
Men joda, var jo gøy å få svingt noen køller som ikke så ut som romskip ,selv om det er det man blir forsøkt prakket på...
10% avslag på køller er vel også standard avslag når det er demo...

Synd det ikke dras i gang noe som skaper større blest og får golfere til å gå mann av huse.
Hvordan skal man få til det? Jo, bedre organisering og større tilbud!

Jaja... been there done that! Er vel en grunn til at det ble kallt demomesse...
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by Golffreak »

Har vært der både fredag og en tur idag.. Kan vel være delvis enig, men man må huske på hvor vi er og det er nettopp i Norge.. Jeg synes det er bra at de arrangerer ulike messer og demodager, for bare for noen få år siden så var det vel nesten ingenting? Dette er jo viktig for de lokale importørene og forhandlerne, selv om det ikke alltid virker sånn... Når det gjelder Fornebu-messen så er det rom for forbedringer både hos arrangør og visse leverandører hvis man skal gå litt i detalj;

- Fredag så var ikke alle leverandørene tilstede, blant annet Taylormade kom ikke før lørdag (grunnen til at jeg valgte å ta turen idag også..). Dette kan ha sammenheng med demodager i Trondheim rett før? Når de annonserer med at messen er både fre, lør og søndag så må alle være der, men greit nok..

- De færreste leverandørene hadde satt opp en trackman e.l... Dette er jo grunnleggende idag for å kunne vurdere ulike køller, og utstyret har blitt relativt billig. Det er også flere båser med fastmonterte trackman på Fornebu, og Taylormade hadde jo 2 båser med trackman uten å slå dem på! Det er for sløvt, jeg reiste jo egentlig ut bare for å kunne slå noen få slag med min gamle 3W vs. RBZ for å få inntrykk av om "hypen" har noe i seg... Ros til Callaway og han blide unggutten som jobber for dem, han har peiling (på ulike skaft etc) og har sørget for å ha med Flightscope som er satt opp og analyserer resultatene. Konge at de også hadde med ulike custom-skaft, noe TM ikke hadde fått enda.. Generelt så har leverandørene med en del utstyr, men jeg ble ikke så mye klokere etter å ha slått ulike wooder og hybrider omtrent 100m og så i et nett.. Med en trackman så hadde det jo vært litt mer enn bare "demo". Man får jo ikke anledning til en fullstendig "custom-fit" selvsagt med så mye folk etc, men forventet at de fleste hadde trackman e.l. nå faktisk.

- Det var mye relativt nylansert utstyr der, men manglet vel noe. Var likevel fornøyd med at de fleste leverandørene hadde demoutstyr av det meste som er helt nytt.

- Var innom "tilbudskroken" på fredag, men det var litt triste greier for min del. Var vel noe gammelt rusk de ikke har fått solgt på ei stund.

- Moteshow er jo greit og man må tåle musikk og speaker selvsagt, men han "stand-up" komikeren de hadde hyret inn var ufattelig klein....! Stod og slo da, men kjente jeg fikk vondt inne i meg. Så flaut var det faktisk... Han var også speaker under moteshowet, og han kan ikke koste mye for å si det slik ;) . At de gikk rundt med megafon for å annonsere moteshowet var litt annoying men OK, det verste var at de slo av lyset i hele messe-/rangeområdet for å forsøke å "jage" folk til moteshowet! Han stakkaren fra en leverandør som skulle finne en wood med stiff-flex for meg sleit jo med å se i mørket... Alle gidder jo ikke gå å se på klær, men vil heller teste køller.

- Det er jo litt varierende kunnskap og engasjement fra de ulike representantene for leverandørene, og de har jo ansatt noen unge folk til å reise rundt på slike demodager (de som eier agenturet gidder jo ikke det selv, selv om det var noen av dem der..). Noen måtte slå opp i katalogen for omtrent hvert minste spørsmål, mens andre hadde peiling.

- Titleist var vel ikke der nei. Med tanke på at denne messen vel kanskje er en av de demodagene som er mest besøkt, så kan man jo lure på hva prioriteringene er hos dem.. Aner ikke om det er noe "vondt blod" mellom de som driver på Fornebu og Titleist, men det kan jo ha forretningsmessige årsaker..

Det jeg fikk ut av messen var 1) flere wooder og hybrider som virket gode, og jeg må få booket en custom-fit for å finne frem til det som passer best. 2) et annet skaft i driveren kan virkelig endre resultatene! Fikk testet en driver med Proforce VTS 65 (S) skaft, og det senket launch angle med ca. 3 grader (!) ift. mitt Fuji Motore 60 skaft.. Noe sier meg at det blir en tur til Tom på Losby om ikke så altfor lenge..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by hanso87 »

Golffreak. Ser du har 8.5* driver idag. Hva er avg launch angle med det skaftet du har, og det du prøvde nå.? du senket launch angle med 3 grader.

Jeg har 9.5* r9 (420cc driveren), med fujikura Motore 65 S skaft.. Jeg hadde launch på ca 10 grader, men med 3500-4000 i spin. Det skyldtes blandt annet at svingplanet var "bratt".
Men jeg skulle likt å hatt høyere drives og fått mindre spin. Skal få jobbet med svingplanet inn mot sesongen. Så får vi se om det vil redusere spinnen i ballen.

Men jeg har bare testet med ca samme skaft i alle driverene jeg testet i forrige uke. (TM rbz, rbz tour, og r11s)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by Golffreak »

Vel, nå slo jeg jo ikke så altfor mange slag da og kan ikke tolke tallene helt med sikkerhet utfra det lille jeg fikk testet på messen. Jeg var oppe i 15 grader launch angle med skaftet og driveren jeg har idag, og testet en 9,5 grader Callaway driver med Proforce VTS skaftet hvor launch gikk ned til ca. 12 grader. Ballbanen var synlig lavere og mer penetrerende selv om man bare ser de første 100m på Fornebu. Fuji motore skaftet skal visstnok være ganske mykt i tip'en, mens VTS 65 black er et mye mer tip-stivt skaft. Svingen og treffet føltes også mer stabilt og solid. Skal definitivt få testet ut dette mer, har jo ikke alltid trodd at skaftet kunne endre resultatene SÅ mye...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by hanso87 »

Trodde heller ikke skaftene hadde så mye å si. Trodde "stiff flex var stiff flex" jeg. Får ha det i hode da, om det blir driver testing i sommer.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by Golffreak »

For det første så er ikke "stiff" det samme fra merke til merke. Seriøse køllemakere kan jo måle cpm for å sammenligne reell stivhet mellom de ulike skaftene.
For det andre så har de ulike skaftene ulike egenskaper, spesielt om de er litt myke eller stivere i enden (mot hodet). Et "stiff" skaft kan fremdeles være litt mykt i tip'en.
"Bend profile'" kan være litt forskjellig, altså hvor køllen "knekker" og hvordan den bøyer seg gjennom en sving.
Skaft kommer i ulike vektklasser, og naturligvis så vil du merke 20-30 gram mer eller mindre vekt. Svingen vil føles tyngre, og ofte er skaftet litt stivere. Mest av alt (tror jeg) at man velger tyngre skaft for mer stabilitet og kontroll.

Liker driveren min, men kan jeg øke stabiliteten med et annet skaft så kan det jo være verdt å bytte det.... Litt avhengig av været så satser jeg på å booke fitting +/- påsketider tenker jeg. Må ha en protime eller to og få slått noen flere baller først..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by BomBom »

Jeg fikk dessverre ikke tid til å stikke innom på FIGC og sjekke ut messen selv, men jeg hadde en liten anelse om at det kanskje uansett ville blitt en liten nedtur.. Er ikke FIGC litt for lite til å arrangere en golfmesse..? Det jeg mener er, bør man ikke ha på plass et område stort nok til at utstyrsleverandørene kan sette opp sine små "telt/boder" og stille ut utstyr, samt ha en 3-4-5 matter med trackman (el.lign) tilgjengelig for kølletesting..? Få hengt opp noen skjermer som viser videoer av nytt utstyr og dets fantastiske egenskaper, og ha tilbud som gjør at det faktisk vil være lønnsomt å handle på messen, eller i alle fall legge inn en bestilling. En matte bør man også kanskje holde av til en "custom-fit", kanskje med timereservering om det hadde vært gjennomførbart.. Var vel 10% avslag på utstyr slik jeg skjønner, det er jo for lite.. Har alltid fått mer enn 10% rabatt når jeg har kjøpt nytt utstyr, for det blir som regel 2-3-4 køller på en gang..
Kanskje golfen burde komme seg inn på Hjem & Hobby messen på Lillestrøm, eller lignende arrangement, der er det plass nok i hvert fall.. Og nok folk til at det kanskje kan rekrutteres noen nye golfere..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by Franz »

BomBom wrote:Jeg fikk dessverre ikke tid til å stikke innom på FIGC og sjekke ut messen selv, men jeg hadde en liten anelse om at det kanskje uansett ville blitt en liten nedtur.. Er ikke FIGC litt for lite til å arrangere en golfmesse..? Det jeg mener er, bør man ikke ha på plass et område stort nok til at utstyrsleverandørene kan sette opp sine små "telt/boder" og stille ut utstyr, samt ha en 3-4-5 matter med trackman (el.lign) tilgjengelig for kølletesting..? Få hengt opp noen skjermer som viser videoer av nytt utstyr og dets fantastiske egenskaper, og ha tilbud som gjør at det faktisk vil være lønnsomt å handle på messen, eller i alle fall legge inn en bestilling. En matte bør man også kanskje holde av til en "custom-fit", kanskje med timereservering om det hadde vært gjennomførbart.. Var vel 10% avslag på utstyr slik jeg skjønner, det er jo for lite.. Har alltid fått mer enn 10% rabatt når jeg har kjøpt nytt utstyr, for det blir som regel 2-3-4 køller på en gang..
Kanskje golfen burde komme seg inn på Hjem & Hobby messen på Lillestrøm, eller lignende arrangement, der er det plass nok i hvert fall.. Og nok folk til at det kanskje kan rekrutteres noen nye golfere..
?

De klarer jo ikke fylle Fornebu?
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by sirandrew214 »

Ganske enig med BomBom her.
Jeg gadd ikke stikke ut i år, de to gangene jeg har vært der før har det vært trangt, lite varer, dårlige priser og hva hjelper det meg å slå en kølle, mot en vegg 50 m unna? Det hjelper meg ingenting. Det må måles med TM isåfall. Husker også med gru det flaue scene-"showet" som var der i fjor(?).
Neste gang får man stenge hallen for "vanlige" folk som skal slå fra mattene, slik at utstillingen får hele området, og hver produsent sitt område, så kan man ta med seg kunder bort på trackman-mattene eller inn i simmene,og få sett hvordan køllene virker! Ihvertfall nogenlunde.
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by BomBom »

Ved eventuelt å legge dette til Lillestrøm (eller lignende messe) så er det jo massevis av folk der fra før.. De 5000 som var på FIGC hadde sikkert tatt turen til Lillestrøm også, og tar man med de 50-60-70 tusen som besøker en slik messe likevel, så blir det et utstillingsvindu for golfen, som kanskje kan slå positivt ut.. Det jeg mente med plass, var at det kanskje ble litt trangt mellom "stillasene" for at leverandørene kunne stille ut utstyr, og besøkende fikk god oversikt og kunne gå og titte og myse uten å stå i stampe.. Men som sagt, rakk ikke ta turen innom, så om det var trangt blir bare ren gjetning..
Er selv på Hyttemessen hvert år som leverandør, og der er plass til å stille ut varer, med rom for at kunder kan romstere rundt og ta og føle på produktene, meget viktig for salget..
For rekrutteringen sin del så hjelper det ikke veldig mye å ha en messe et sted hvor det kun ferdes hovedsaklig etablerte golfere..? Men for all del, det kunne blitt helt "out of bounds" også, men noen ganger må man tenke litt utradisjonelt.. Betinger jo selvfølgelig en ganske god oppslutning blant leverandørene også da... :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by BomBom »

sirandrew214 wrote:Ganske enig med BomBom her.
Jeg gadd ikke stikke ut i år, de to gangene jeg har vært der før har det vært trangt, lite varer, dårlige priser og hva hjelper det meg å slå en kølle, mot en vegg 50 m unna? Det hjelper meg ingenting. Det må måles med TM isåfall. Husker også med gru det flaue scene-"showet" som var der i fjor(?).
Neste gang får man stenge hallen for "vanlige" folk som skal slå fra mattene, slik at utstillingen får hele området, og hver produsent sitt område, så kan man ta med seg kunder bort på trackman-mattene eller inn i simmene,og få sett hvordan køllene virker! Ihvertfall nogenlunde.
Dette hadde nok vært en utmerket løsning.. Da hadde det blitt oversiktlig og ryddig, og oppslutningen helt sikkert større. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by Fredrikkm »

Når messen så vidt fyller halvparten av mattene i første etasje på Fornebu ser jeg ikke helt hvilken nytte de skulle hatt av å bruke et større lokale.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by BomBom »

Tenkte mer på hvordan messen oppleves for de som er innom der, rotete og uoversiktlig, eller ryddig og oversiktlig..? God plass er utrolig viktig i messe-sammenheng, er som sagt på messe 2-3 ganger i året som leverandør. Tør påstå at de messene som det er godt med plass på, ryddige og oversiktlige, og godt organiserte, er der vi selger desidert mest varer. Honnør til FIGC for initiativet, men det er nok aspekter de kan forbedre, og det å "stenge" rangen for "vanlige" folk som bare kommer for å slå noen baller, slik at de kan utnytte gulvarealet tror jeg er en bra løsning. Odyssey f.eks kunne hatt en stand rundt den ene "greenen" utpå gulvet hvor man kunne putte litt.. Gir et så mye bedre inntrykk bare, og det er aldri negativt..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by Fredrikkm »

Jeg er selvfølgelig helt enig i det du sier om at det er bedre med en messe som er ryddig og oversiktlig, men på Fornebu er infrastrukturen allerede på plass, og med så få utstillere syns jeg det er et ganske naturlig sted å holde messen på. I stedet for å fokusere på plassen tror jeg det er bedre å fokusere på innholdet.

"Moteshowet" er f.eks. ikke noe jeg helt ser poenget med, hvertfall ikke i det formatet det er i nå. Som du sier hadde det vært greit å stenge rangen for alle andre enn utstillerne (hvertfall første etasje), og på nærspillsområdet er det jo mer enn nok plass til å ha litt andre aktiviteter og utstillere enn de som står på rangen. Hva med å ha et sted der barn kan prøve seg på litt putting og chipping? Det er tross alt de som er de fremtidige kundene til de som stiller ut på messen, og det er kanskje litt lettere for far å få tillatelse til å bruke noen timer på golf en lørdag om barna kan bli med og ha det litt gøy.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by furu »

En golfmesse med skjønnhetsfeil og forbedringspotensiale er uansett en messe mer enn vi har her på andre siden av fjellet :D

Dere har veldig gode poeng her og jeg håper at utstillerne og arrangøren får slike tilbakemeldinger. Noe for barn og familie burde være selvsagt. Moteshowet er det tydeligvis ingen som liker. Kanskje de skulle sendt noen helt vanlige golfere ut som modeller? Plukk noen fra de som møter opp og avtal med noen på forhånd. Blir jo litt mer realistisk hvis noen ser kameraten sin på catwalken i siste mote fra Puma :) Da hadde sikkert flere sett på også.
Instagram @christianfuru
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by BomBom »

Jeg tror potensialet til denne messen er ganske bra, og det tar selvfølgelig noe tid å finne det rette konseptet.. Aktiviteter for de minste hadde vært helt topp, engasjere hele familien bør være et av målene til arrangøren.
Som du nevner fredrikkm, innholdet er det aller viktigste, og ved å ta i bruk mer av den plassen som er der (rangen) så tror jeg innholdet vil bli bedre også.. Og moteshow hører hjemme på Moteuka.. :)
Mange kommentarer på facebook/twitter osv hvor skribent er lite eller mye skuffet, nevner ordene trangt og uoversiktlig..
Vi får håpe at messa tar noen steg videre neste år, slik at den med tiden kan bli en naturlig kick-off arena for golfere i alle aldre.. Er jo tross alt ikke lenge igjen til sesongen starter.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Demomessen Fornebu 2012

Post by BomBom »

furu wrote:En golfmesse med skjønnhetsfeil og forbedringspotensiale er uansett en messe mer enn vi har her på andre siden av fjellet :D
Dere har så lang sesong Furu, at det blir ikke tid til messer på "den andre siden av bjerget".. :P
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Post Reply