Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

@Keyser det sier kanskje litt at det er 259 entries and counting i Fana tråden .. ingen av de andre trådene under banestatus er i nærheten engang. Vet ikke hva som ville skjedd hvis man hadde skrevet "Meland er norges beste bane" i Miklagard tråden, men mest sannsynlig ikke så mye.

@Kaffekanne takk for info, ingen av delene er spesielt overraskende. Skjønt at folk gikk i protest var nytt, det har jeg aldri hørt om før.

@Yngvebol Vanskelig balansegang, det finnes jo lover og regler for hvordan årsmøter skal avvikles og jeg kjenner ikke de ned til siste skrue og mutter. Men man kunne kanskje begrense den enkeltes taletid til x antall minutter + replikker i forhold til enkeltsaker på agendaen. Det kunne kanskje også gå an at de som ønsker det fikk sende inn spørsmål til enkeltsaker på forhånd slik at de som skulle svare på de kunne forberede svaret og være sikre i sin sak. Det første forslaget vil sikkert av noen bli oppfattet som inngripen i klubb demokratiet, men som sagt jeg vet ikke hva man kan og ikke kan gjøre i en sånn setting.
En tydelig og dreven møteleder er nok ett must - og å unngå feil i budsjetter og presentasjoner.

I enhver forsamling over en hvis størrelse så er det i alle fall 1 Narvestad ...
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

@Yngve: Jeg frykter også litt at 12 går på bekostning av 18. Det håper jeg ikke. Men forslaget har likevel så mye positivt med seg at jeg tror det blir bra. Det var selvsagt andre interessante saker men ingenting man ikke kunne lese seg til i årsberetningen. Det var hovedsaklig dette med småfeil i regnskapet som irriterte mange. At den ene personen skulle påpeke alle skrivefeil og bagateller i enhver sak var fryktelig irriterende. takk gud for wordfeud...

@CharlieB: Jeg hadde gått selv hvis det ikke var for at jeg er fryktelig sta.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Banen ser rett og slett veldig bra ut. Kan det blir tidlig åpning med superforhold? Hvis været holder seg brukbart fremover så burde det bli et bra år. 5 grader eller varmere de neste 10 dagene. De kan vel ikke åpne før midten av april. Eller? Mener å ha fått med meg at det er en formell/uformell avtale om at banen skal være åpen som turområde en visse periode.

Bra med folk på rangen i dag. Hyggelig å treffe igjen folk som kommer ut av vinterdvalen.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

I like så Furu. :)

Kan aldri huske å ha sett banen (det jeg ser fra klubbhuset) så bra i starten av mars. Dersom det ikke kommer nye perioder snø, frøst eller uendelig mengder regn så tror jeg på tidlig åpning i år. Kanskje allerede like etter påske?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Jeg er ikke så veldig redd for å si hva jeg mener så her kommer et par ord om simulatorene. De må få på plass et skikkelig opplegg som skaper et forhold til det å ha simulator i klubbhuset. Det holder ikke å bare sette dem opp, sende et par mailer, trakte litt kaffe og håpe at det renner inn med golfere. Skulle det ikke komme på plass en egen gruppe som skulle jobbe med dette?

Et forslag fra meg hadde vært å kjøre en turnering på sim + bane. Altså tellende runde inne på sim og en egen turnering ute på banen senere i år. Beste total vinner. Og selvsagt de tradisjonelle turneringsformene inne, de kan vel bare sette dem opp i golfbox? Og ikke minst - inviter til flere muligheter for å prøve dem. Få et par frivillige som kan hjelpe så får alle et godt inntrykk og lyst på mer.

Har også foreslått at de kan leie dem ut i sesongen. At folk kan betale f.eks. 80-90,- for 20-30 minutter med en av dem på rangen. De går på batteri og fungerer utmerket til dette, de brukes tross alt av mange av proffene på PGA Tour.

Jeg er absolutt ikke negativ til sim, syns det er supert å ha det i klubben.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana

Post by Yngvebol »

Sticho wrote:I like så Furu. :)

Kan aldri huske å ha sett banen (det jeg ser fra klubbhuset) så bra i starten av mars. Dersom det ikke kommer nye perioder snø, frøst eller uendelig mengder regn så tror jeg på tidlig åpning i år. Kanskje allerede like etter påske?
Jeg er usikker på tidlig baneåpning. Banen ligger i et kuldedump, jeg har opplevd 8 grader forskjell i temperatur mellom Flesland (flyplassen) og hjemme 8-)

En "lur" avgjørelse som ble gjort når banen ble anlagt var valg av gresstype. Banen er bygget på sand og har gress som tåler tørke og trenger varme for å vokse. :roll:

I praksis betyr dette at man er avhengig av bakketemperatur på 8-10 grader for at gresset skal vokse og at banen ikke åpner før denne temperaturen.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Fana

Post by furu »

Høres ut som perfekt gress :) Det er kaldt her ja, ser faktisk temperaturforskjell når jeg kommer over bakketoppen ved Fana Stadion.

Det er helt greit å vente med baneåpning. Skulle ønske at de fylte tiden med noen kule påfunn med sim.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Helt enig, gress som tåler tørke i Bergen ..

For øvrig enig med Furu, åpningsturnering feks.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Kan ikke skjønne at denne gresstypen skal være så robust mot tørke. 2 dager med sol og 20+ grader så er jo banen brunsvidd.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana

Post by Yngvebol »

Kanskje jeg husker feil om gresset, at det trenger noe annet. I hvertfall er det en annen gresstype enn f.eks Bergen.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Re: Fana

Post by CharlieB »

Yngvebol wrote:Kanskje jeg husker feil om gresset, at det trenger noe annet. I hvertfall er det en annen gresstype enn f.eks Bergen.
Bergen pleier da ikke åpne så mye før Fana gjør den det da? Har aldri vært misfornøyd med åpningstidene til fana. Ei heller dreneringen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Fana

Post by furu »

På enkelte hull er ikke dreneringen dårlig. Den er der bare ikke så man kan ikke si at den er dårlig :)




Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Sant nok, de setter jo aldri flagget *i* vannet på hull fire, for eksempel.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

CharlieB wrote:Sant nok, de setter jo aldri flagget *i* vannet på hull fire, for eksempel.
...men å drenere bort et helt tjern kan ha sine utfordringer.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Når det gjelder dreneringen så har klubben skaffet seg en minigraver som er i full drift på hull 8 og 13 (fjorårets hullrekkefølge). Det kommer nok til å bli flere grøfter fremover.
Det er en uke eller to siden jeg var der borte så jeg vet ikke hvor langt de er kommet nå.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

De har gravd voldsomt borte på #16 i det siste. "Fjorårets hullrekkefølge" ja - den der blir en utfordring :lol: #16 er jo nå #7, ikke sant?

Noen som har spilt på simulatorene i det siste?
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

furu wrote:De har gravd voldsomt borte på #16 i det siste. "Fjorårets hullrekkefølge" ja - den der blir en utfordring :lol: #16 er jo nå #7, ikke sant?

Noen som har spilt på simulatorene i det siste?
Nå henger jeg ikke med. Har de gravd på gamle eller nye #16?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Gamle #16, borte i dalen. Flere hus på åsen - mer vann ned på banen. Det er jo kun asfalt og harde flater på hele den haugen nå og dermed er det ingenting som suger opp vannet. Alt renner ned i bunnen og der ligger gode, gamle #16.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

For ordens skyld - jeg bruker gamle hullnummer her :)

Graving på #16. Ganske omfattende arbeid. De har gravd en ganske dyp grøft og fylt den med stein. Som dere ser renner det godt med vann ned fra boligområdet.
Image
Image

#10 er grønt og fint :D En måned til åpning.....
Image

Green på #14 - nydelig :)
Image

Graving/drenering på #13. Lite mysterium for meg dette - hvorfor drenere "fairway" på et par 3 hull? Hvis problemet er at det bløtt og myrete å gå der så er vel en gangvei en bedre løsning. Noen som vet hvorfor de gjør dette?
Image

Minigraveren i aksjon på tee #11. Her har det vært dårlig gressvekst, regner med at arbeidet er en utbedring av dette. Og hva mangler på dette bildet? :D
Image

Banen er finere enn på lenge men vi er nok ikke i nærheten av å spille der.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Takk for bilder, blir nok bra det de har gjort på #16 var utrolig vått i det området i fjor. I forhold til #13 .. tja, det har vel skjedd at noen ulykkelige sjeler har slått ballen fra Fairway .. Det kan vel også være for å gjøre forholdene bedre på #8 som ligger på nedsiden. Bare spekulasjon fra min side, dette overlater jeg lett til de som har greie på det.
Post Reply