Kjøp av nye wedger.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Franz »

CharlieB wrote:
furu wrote:I disse sterke PW-tider vil jeg foreslå at begynnere og til og med den gjennomsnittlige golferen velger GW/AW fra jernsettet. 4(eller 5) til PW + GW/AW. Min erfaring er at disse wedgene er lettere å være stabil med både på lengde og retning. Hvis vi ser på amerikanske nettbutikker og selgere på ebay så er det veldig vanlig å selge settene med GW/AW. Håper norske forhandlere kommer etter der og at man ikke må spesialbestille den ekstra wedgen.
Helt enig, litt merkelig i grunnen at man selger sett 5-Pw, når de fleste Game improvement og super game improvement settene har Pw rundt 44 / 45 grader.
De tjener nok mer på å selge en wedge i tillegg. Vi opplever wedger som ferskvare og bytter oftere enn vi bytter jernsett, altså er det penger å tjene på å "holde igjen" på pw som korteste kølle i jernsettet.
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Hantimilon »

Om det er 50 eller 52 er vell kanskje ikke det som spiller størst rolle. Men er jo greit å få "riktig" med en gang.
Som nevnt i tråden, er jo ikke helt bra med alt for store hopp heller.

Er jo lik så greit å kjøpe 50 om de har dette istendenfor 52.

Noen andre innspill på hvilke wedger jeg bør velge?? Cleveland er vell også noe jeg vurderer etter å lest litt.
Kikket litt på Golfdigest sin hotlist, der får Ping Anser, Cleveland 588 og Vokey golf, mens resten sølv.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by furu »

Hvis du velger en av de følgende blir du sikkert fornøyd;
Adams Puglielli
Bridgestone J40
Vokey
Nike VR Pro
Callaway Forged
Callaway Jaws
TaylorMade ATV
Cobra Trusty Rusty
Cleveland 588
Cleveland CG Black
Mizuno MP T11
Mizuno MP R12
Ping Tour S
Ping Anser
Fourteen
Scratch
Score/Eidolon
Hireko
Mgolf
Royal Golf
Cleveland CG14
Cleveland CG15
Nike V Rev
Cleveland CG16
Wilson FG Tour
TaylorMade xFT

Alle disse er bra wedger. Noen spinner kanskje mer enn andre, de billige norske Mgolf og RG spinner nok minst men her kommer selvsagt spiller og ball inn i bildet. Jeg ville tatt en tur i butikk/proshop og sett etter en wedge du føler deg komfortabel med. De har litt varierende hodefasong og kan føles annerledes i hendene. Poenget med den lange listen er at jeg kan love deg at det kun er din smak og mening som gir deg det rette valget.
Instagram @christianfuru
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Hantimilon »

Furu, du har nok et poeng der. Men hva mener du om loft?? 50? 52? Eller har det egentlig ikke så mye å si?

Om jeg bestiller fra golfstoreeurope så kan jeg customize. Noen som vil anbefale noen endringer? Skaft eller grep? Dette er jo vanskelig å få teste før jeg faktisk får prøve. Men noe dere vil anbefale? Eller er standard det beste?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by furu »

Både Franz og Yngvebol har gode poeng her. Når alt kommer til alt er de sikkert egentlig helt enig i det aller meste. Ser du har X22 jern, det er jo ikke den mest "aggressive" pw'en du kan få (selv om den er 45*) så du har gjerne ikke like voldsomme lengder som med f.eks. S3 og RBZ. Da blir det litt lettere å få overgangen til GW "korrekt". Jeg har selv 50* fordi jeg ikke får tak i GW i S3. Selv om det ikke skulle være så stor forskjell med 52 og jeg ikke er god nok eller stabil nok til å merke det, så gir det meg sikkert litt selvtillit å vite at dette skal være riktig kølle som fyller det gapet.

Mitt beste råd vil være å teste noe og dermed være helt sikker. Det nest beste alternativet er å kjøpe det du selv mener vil være riktig. Det er ditt hode som avgjør hvordan det går med slagene.

Har du mulighet til å gå på range eller bane med noen lånte køller? Kjenner du noen som kan låne deg 52 og 50?
Instagram @christianfuru
koheim
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 15 Sep 2011, 11:02
Hcp: 11

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by koheim »

Jeg var på jakt etter nye wedger selv, og har nettopp investert i 2 nye. Jeg har lenge siklet etter wedgene som konsekvent får omtale for best spinn og best verdi (ihvertfall i UK/Irland). Og da er valget enkelt; MD Golf http://www.mdgolf.co.uk/wedge-nv-stanbounce.html

Har bare testet de et par runder, men har slått en del slag på rangene de siste ukene. Det føles nesten som å jukse :-), men så var vel de gamle wedgene ganske under pari (Ram)...

Hadde 3 wedger før 50, 55 og 60 grader, men for å få et bedre fokus har jeg valgt å bare putte 2 i bagen nå (52 og 58). Betalt 130 euro for begge to, noe som er rimelig god value skulle jeg mene.

Jeg anbefale MD Golf på det varmeste så langt ihvertfall (80 slag på første runden med nye wedger - med hcp på 16...). Blir nok en bra sesong
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by furu »

MD er ikke spesielt lett tilgjengelig her i Norge men har absolutt bra køller ja. Seve serien er kul :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Instagram @christianfuru
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by JonasB »

Ble lettere imponert over MD nå via google. Mange som ser på dette som wedger på en annen måte enn andre de andre fabrikkanter lover. Type Cobra=de leverer Titleist=vi er best Cleveland=vi var først.... Tror jeg selv skal bestille MD-wedger i 54-56-60.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by furu »

Jeg har prøvd MD Seve Icon wedge litt, de selger dem i en butikk på Algarve. Helt grei, på ingen måte noe som skiller den fra alle de nevnte wedgene. Søkte på ebay for å finne selger i UK og ser at frakten dreper ideen fullstendig. Det hjelper lite at wedgen er helt grei og koster rundt £30 når frakten koster £50-65. GSE har hvis jeg ikke tar feil hatt noe MD på lager og de har jo grei frakt.

@JonasB - 54 og 56?
Instagram @christianfuru
ronlarsen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 06 Mar 2012, 11:15
Hcp: 9,9
Hjemmeklubb: Sandefjord

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by ronlarsen »

Her i Vestfold selger de MD på proshopen i Larvik.
Jeg har prøvd en del av produktene dems og hvis du skal ha valutta for pengene så tror jeg ikke du trenger å kikke noe annet sted.
Wedgene har ikke like god følelse som premiummerkene men de får jobben gjort, og det er vel det viktigste.

Kan anbefale putterene dems i serien NV Drew.
Jeg har selv spillt med Killarney putteren dems i to år og er kjempe happy med den. (Den blir nok byttet ut nå i våres)
Har prøvd det meste av premium puttere og kan på ingen måte si at du får noen dårligere putter ved å velge MD.

Kos deg med MD wedgene! Du blir garantert fornøyd.
WITB:
Driver: Callaway Razr Fit
3W:Cleveland FL 15
3-4h Mizuno mp Fli-hi
5i-PW:Mizuno mp59
Wdgr:Mizuno mp-t11 50 og 56
Mizuno mp-r12 60
Putter: Odyssey metal-x #7
User avatar
madde
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 13 Oct 2011, 13:34
Hcp: 18,6
Hjemmeklubb: Tyrifjord GK
Location: Bærum

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by madde »

JonasB wrote:Ble lettere imponert over MD nå via google. Mange som ser på dette som wedger på en annen måte enn andre de andre fabrikkanter lover. Type Cobra=de leverer Titleist=vi er best Cleveland=vi var først.... Tror jeg selv skal bestille MD-wedger i 54-56-60.
Kun Mizuno som gjelder din dass! ;)
In the bag:
Driver: Taylormade RBZ 10.5
3Wood:Taylormade RBZ
Rescue: Taylormade RBZ #4
Jern: Cobra AMP 4-P
Wedger: Titleist Vokey 50° 56° 60°
Putter: Odyssey Rossie 2
Post Reply