Oslo vest, Asker, Bærum

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Oslo vest, Asker, Bærum

Post by Boris »

Jeg er per i dag ikke medlem noen steder enda i år. De to siste årene har jeg vært medlem på Holtsmark, men spill der er egentlig kun aktuelt i helger for min del. Jeg har spilt mange andre baner nært Oslo. Grønmo, Grini, etc. Pluss Drøbak og Asker der arbeidsgiveren min har tag'er jeg kan benytte av og til. I år hadde jeg kunne tenkt meg å leie spillerett nært der jeg bor (Bekkestua) for smårunder på kveldstid.

Bærum, Haga, Grini pluss Asker er vel da de mest aktuelle. Det er bare Asker og Grini jeg har spilt av disse.

Er det noen som kan si litt om kvaliteten på de aktuelle banene, samt hvor lett det er å få plass på kveldstid på de aktuelle for en "impulsrunde"? Selv synes jeg Grini er en åpen, grei og fin bane. Ni hull bare riktignok og ikke den mest spennende eller utfordrende. Asker har jeg bare spilt en gang og den synes jeg var "rotete". Mye gåing og ulogisk plassering av hullene synes jeg. Mye opp og ned deler av banen. Fin natur riktignok. Svært våte og løse fairwaiver da jeg var der. Hva med Bærum og Haga?

Og hva må jeg forvente å punge ut med for spillerett for de ulike? Jeg ser det ligger plenty som ønsker å selge spillerett for Haga ute. Den billigste jeg fant i farta ligger på 7.500, men regner med disse vil dale mot 15. april som er "deadline" for å overdra spillerett for sesongen der slik jeg skjønner det..? Noen som kjenner til ca. forventet totalkost for de ulike? Medlemskap(ett eller annet) kommer vel utenom spilleretten for alle sammen antar jeg?
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by Fredrikkm »

Jeg er medlem på Bærum, og har flere venner som er medlem på Haga. Det er ingen tvil om at Haga er bedre rent golfmessig, så hvis det er det viktigste for deg ville jeg valgt Haga uten noe særlig tvil. Jeg valgte Bærum rett og slett fordi det er der de jeg spiller mest med er medlemmer. Prismessig tror jeg ikke det vil bli så ekstrem forskjell. Årsavgiften på Haga er drøyt 3000 kr mer enn på Bærum, men Bærum har en helt latterlig innmeldingsavgift på 7500 kr. På Haga er innmeldingsavgiften så vidt jeg kan skjønne bare 1000 kr. Prisen på aksjen ligger nok ganske lavt begge steder, særlig hvis du venter en stund til med å kjøpe.

Edit: Angående impulsrunde vil jeg tro det er marginalt lettere på Bærum, men det vil nok stort sett være ganske enkelt begge steder så lenge du ikke har noe i mot å henge deg på som sistemann i en flight med 2-3 ukjente.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by Boris »

Ok, takk. Aksje er i utgangspunktet ikke aktuelt for min del. Det blir vel (på Haga) det jeg kan få kjøpt utleie av spilleretten for som blir totalkost om jeg tolker dette rett(?):
"Haga GK vil alltid forholde seg til aksjonær/utleier i forhold til innkreving av bane- og medlemsavgift. Aksjonær/utleier vil også bli fakturert et administrasjonsgebyr på kr. 300,-.

(...)
Det er viktig å huske at den som leier ut, mister alle sine medlemsrettigheter i utleieperioden. Leietager blir medlem av klubben frem til og med 31.12 det man året leier spilleretten.
"


Og da blir jeg vel som leietaker samtidig registrert hos NGF og i golfbox og slikt også vil jeg tro.

Jeg mener å ha lest her inne at Haga ikke er så bra i.fht. vått vær? Stemmer dette?

Jeg ser at Haga av de 27 hullene de har hver uke setter sammen en "hovedbane" og en "medlemssløyfe" på ni hull. Den siste er kanskje beregnet for litt mer ad-hoc/impuls spill for medlemmer da?

Har jeg rett i at spilleretten trolig faller fra 7.500 frem mot 15 april som er deadline?
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by Fredrikkm »

Altså, du "kjøper" ikke utleie av spillerett. Litt flisespikking, men det blir lett å misforstå når du snakker om å kjøpe noe. Du kjøper aksje, men leier spillerett av en som allerede eier aksje. Bærum tilbyr ikke medlemmene sine å leie ut spilleretten så vidt jeg vet, så de er hvertfall uaktuelle.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by Boris »

Glemte link i stad, men det er et ren utleie av spillerett i ett år ja. Ikke noe kjøp av aksje, så jeg tror ikke det er noe innmelding. For Haga sin del er det et administrasjonsgebyr på 300 kroner som utleier/aksjonær blir fakturert for.
http://www.hagagolf.no/utleie-leie-spillerett

Jeg vet ikke om Bærum og andre golfklubber nekter aksjonærene sine å leie bort spilleretten sin videre jeg? Det virker i så fall litt kontroversielt synes jeg?
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by Fredrikkm »

Det er godt mulig jeg tar feil og at det er mulig å leie på Bærum, men jeg har aldri sett det nevnt noe sted at det er mulig, hverken på nettsiden eller i informasjonen jeg fikk i forbindelse med kjøp av aksje. Du kan jo ta kontakt med klubben og høre, men som sagt ville jeg nok heller leid på Haga uansett...
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by TomShanks »

Elsker treningsfasilitetene på Haga, men det må virkelig være en av Norges dårligst drenerte baner. Litt regn, og fairwayene ser ut som Amazonas.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by veggiss »

Var medlem på Haga for et par sesonger siden, banen er helt grei, spes med 10-27 sløyfen. Bra med 9-hulls for medlemmer som kun har ballrenne, aldri noe problem å få spilt. Bakdelen er at om du ikke har noen du kjenner som er medlemmer der så vil du stort sett alltid spille alene, eller med ukjente, siden greenfeeen er så latterlig, og du kan ikke ta med gjester på 9-hull sløyfen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Oslo vest, Asker, Bærum

Post by Boris »

Takk. Da blir det nok Haga. Noen som vet hva spilleretten pleier å gå for der?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by veggiss »

Rundt 7-8 bærumstiere.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by Lawinth »

Hvorfor ikke vurdere TYGK som et alternativ? Litt lenger å kjøre, men en fantastisk bane.
Om du er glad i sosiale turneringer og med det alvor du ønsker selv, er det absolutt rett valg. :-)

Jada; det er min hjemmeklubb, men det gjør ikke banen noe dårligere av den grunn :)
Kanskje en prøverunde så du får et bedre vurderingsgrunnlag?
Om banen er åpen? Klart det! :)
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by Fredrikkm »

Personlig syns jeg det ville vært rimelig teit å bli medlem på en bane som ligger 30 minutter unna når man har et vel så godt alternativ fem minutter unna.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by veggiss »

Jepp, derfor jeg byttet klubb til i år også.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Oslo vest, Asker, Bærum

Post by mully »

Har leid på Haga de siste 4 årene, og veldig happy med det. Man får alltid spilletid på Haga, og 9 hulls medlemssløyfen er også et stort pluss. Bare å vente frem mot 15. april, kommer til å få leid til 6500-7000,-
Er helt sinnsykt hvor mange som leier ut på Haga, og hvor mye aksjeprisen faller hvert år.
TaylorMade
Post Reply