Forbundets SMS-sak

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Forbundets SMS-sak

Post by Jan E. Espelid »

Diskusjonene går høyt etter at Golferen.no skrev om forbundets SMS-kontakt direkte mot enkeltmedlemmer.

90.000 golfere fikk SMS-en, 6000 av dem har reservert seg mot å få flere SMS-er.

Golferen-redaksjonen har mottatt mengder av henvendelser. Mange er negative til kampanjen, og noen mener det hele er ulovlig. Det kommer også mange positive reaksjoner. Den kjente idrettsadvoakten Arne Steen gir forbundet sin støtte, og mener de absolutt har sitt på det tørre når det gjelder måten å bruke GolfBox-registerne på.

Hva mener du? Saken kan du lese her.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Forbundets SMS-sak

Post by Keyser »

SMS-en gjaldt heller ikke kommersiell virksomhet. Vi sendte de ut i god tro og i beste mening. Og det handler tross alt om frivillighet om man vil være med eller ikke, avslutter generalsekretæren.
Kan jeg i beste mening sende SMS'er om min handicaputvikling til administrasjonen i NGF? Telefonnummerene deres er tilgjengelig på nettet. De kan jo bare sende STOPP HCP til 1234 for å stoppe dette. Og det handler tross alt om frivillighet om man vil være med å få denne informasjonen eller ikke.
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Forbundets SMS-sak

Post by kevin »

Har man reservert seg mot å få sms skal man ikke få sms. Punkt

Er det kommersielle grunner eller reklame man sender sms, må man innhente aksept først. Men det var kanskje ikke tilfelle denne gang

Ellers ville jeg vært forsiktig med å bakke opp at man har lov til dette, når hele greia fremstår som ganske uprofft. En ganske uklar sms, sendt på kveldstid, til folk som ikke har en aning om hva dette er. SMS er litt mer personlig og direkte, noe man normalt leser med en gang. En mail hadde vært mer akseptert tror jeg
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Forbundets SMS-sak

Post by CharlieB »

Jeg har ikke inntrykk av at det er kommersielle ting forbundet ønsker å sende sms om. Men jeg er spent på hva de egentlig har tenkt.

Det skulle finnes plenty muligheter til å lage nyttige sms tjenester basert på golfbox, sjekk og booking av starttider for eksempel. Jeg er litt mer usikker på hva nytten er på forbundsnivå, uten at det trenger å bety annet enn jeg ikke vet hva de har behov for å fortelle meg.
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Forbundets SMS-sak

Post by goffy »

Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet med meldingen som ble sendt ut da jeg tolker det som positivt at NGF skal sende meg informasjon.
Det eneste jeg lurer på er hva slags informasjon de skal sende.
Jeg regner med at NGF er en seriøs aktør og ikke sender meg reklameskvip på tlf.

Dette var meldingen som ble sendt ut:
"Golfforbundet vil i tiden fremover kostnadsfritt og effektivt sende deg informasjon direkte til mobil. Vil du ikke motta slike meldinger send NGF STOPP til 2007"
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forbundets SMS-sak

Post by furu »

Vi klarer sikkert å lage et problem ut av dette også hvis vi bare gidder. Er det ikke litt typisk golf og golfspillere?

Bra at Golferen tok kontakt med idrettsadvokat for å få et seriøst synspunkt på saken.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Forbundets SMS-sak

Post by Keyser »

Noe må vi ha å irritere oss over - og jeg irriterer meg bl.a. over faxer til jobbtelefonen min, salgstelefoner fra aktører jeg har reservert meg mot, teite buss-sjåfører og itunes. Whatever...

SMS-saken irriterer meg fordi:
"Golfforbundet vil i tiden fremover kostnadsfritt og effektivt sende deg informasjon direkte til mobil." - Dette har jeg allerede sagt NEI til i Golfbox.
"Vil du ikke motta slike meldinger send NGF STOPP til 2007" - Hvorfor må jeg gjøre noe aktivt? Kunne heller sendt NGF START dersom jeg ville hatt slike meldinger. Irriterer meg over passivt samtykke i slike saker.

Men det er bare en irritasjon - ikke et problem.
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forbundets SMS-sak

Post by furu »

Er ikke uenig der Keyser. Det er jo litt spesielt at man har mulighet til å krysse av for dette i golfbox, at "ingen" har gjort det og at alle får sms. Men vi klarer vel å tilgi NGF ganske raskt :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Forbundets SMS-sak

Post by kevin »

men hvis folk har reservert seg mot det, er ikke det et problem? Det står det lite om i saken til golferen

At intensjonen er god betviler jeg ikke, men framgangsmåten er alt annet enn proff. Litt komisk at man bruker "fremtids-kortet" om sms, sannheten er vel at antall sms går ned og email på smartphones tar mer og mer over, sammen med apps. Dessuten er det svært lite som framtidsrettet i golfbox.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Forbundets SMS-sak

Post by kevin »

btw: jeg har ikke mulighet til å sende sms til slike 4-siffrede nr (company policy), så jeg får ikke stoppet det på den måten. Tipper jeg ikke er alene om det
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forbundets SMS-sak

Post by furu »

I golfbox kan man krysse av hvis man ønsker å motta sms. Kanskje det finurlige er at man ikke aktivt har opplyst eller krysset av for at man IKKE vil motta heller? Da står de kanskje fritt til å sende? Jeg bare tenker litt høyt her :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Forbundets SMS-sak

Post by veggiss »

furu wrote:Kanskje det finurlige er at man ikke aktivt har opplyst eller krysset av for at man IKKE vil motta heller? Da står de kanskje fritt til å sende?
Selvfølgelig ikke. Jeg kan ikke bare sende deg 100 paller med pukk fordi du ikke har sagt du ikke vil ha det.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Forbundets SMS-sak

Post by apehest »

100 paller pukk tar noe mer plass og er vanskeligere i bli kvitt enn en SMS.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forbundets SMS-sak

Post by furu »

veggiss wrote:
furu wrote:Kanskje det finurlige er at man ikke aktivt har opplyst eller krysset av for at man IKKE vil motta heller? Da står de kanskje fritt til å sende?
Selvfølgelig ikke. Jeg kan ikke bare sende deg 100 paller med pukk fordi du ikke har sagt du ikke vil ha det.
Må jeg betale for dem? Hvis ja så kan du selvsagt ikke det. Det er heller ikke det NGF har gjort. SMSen har ikke noen sammenheng med salg/kjøp av tjenester e.l.

Hvis du sender 100 paller pukk til meg og jeg sier at jeg ikke vil ha dem så må du hente dem. Så henter du dem og har tapt litt penger på tabben din. Ferdig. Hvis du sender dem til meg, jeg ikke må betale eller har noen form for utlegg på dem så kan det godt være at jeg bare beholder dem. Nok en gang ditt tap.

Jeg er ikke helt med på den sammenligningen veggiss.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Forbundets SMS-sak

Post by CharlieB »

furu wrote:I golfbox kan man krysse av hvis man ønsker å motta sms. Kanskje det finurlige er at man ikke aktivt har opplyst eller krysset av for at man IKKE vil motta heller? Da står de kanskje fritt til å sende? Jeg bare tenker litt høyt her :)
Akkurat denne saken er belyst i en ny artikkel på golferen, de har lov til å blåse i samtykket hvis det er organisatorisk, dvs at de har behov for å informere om noe som angår deg som medlem i NGF. (Sånn jeg tolker artikkelen).

For øvrig enig i at dette er ett problem bare hvis vi gjør det til det, skjønt det bør være mulig for ALLE å si nei takk til denne typen tjenester. I det samfunnet vi lever i så er det så mange som ønsker å informere om så mye at de som eier kanalene bør tenke seg om både en og to ganger før de øker mengden. At DE mener at det er relevant og viktig, betyr ikke at jeg har behov for eller er interessert i hva det er de måtte ønske å fortelle meg.

Vi har ytringsfrihet i Norge, men vi har ikke lytteplikt.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Forbundets SMS-sak

Post by Knut »

Har jo ikke noe å si. Nå har infosjefen vist at han eksisterer.
Hører nok ikke mer fra NGF i år....
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Forbundets SMS-sak

Post by Smilende Sam »

Sorry Charlie B men det er feil det du sier. I korte trekk; forbundet har ikke lovlig tilgang på mitt mobilnummer. Jeg har aldri gitt det til dem og er ikke medlem i NGF. Jeg er medlem i en NGF tilknyttet klubb. Derfor har de forsøkt å hente samtykker via Golfbox fordi der må alle registrere mobilnummer. Jeg har sagt nei tilå få informasjonen. Så er det sånn at du aldri kan bruke den type opplysninger til andre formål enn det som ble oppgitt da du kan opplysningen fra deg. Der feiler NGF ift. alle som ikke har krysset av i Golfbox. De kan heller ikke stille et slikt samtykke som vilkår for å få bruke Golfbox.

Møbelkjeden Living fikk 150.000 i bot for å ha sendt ut SMS'er til kunder (http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_marke ... &variant=P&).

Så kan man spørre seg - er dette så plagsomt? Tja. Tenk deg at alle foreninger, alle butikker etc skulle gjøre det samme? Jeg er vant med å få det meste av info på mobilen - men jeg vil ha det jeg har bedt om - ikke spam. Når man ser hvordan e-postbokser uten gode proffe filter ser ut så ønsker ikke jeg det samme på mobilen.

NGF har sikkert ikke villet vondt. Men det er litt amatørmessig og ulovlig ;-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Forbundets SMS-sak

Post by CharlieB »

Smilende Sam, ser ikke bort fra at du har helt rett - dette er juss og ikke mitt spesialfelt. Jeg refererte til denne http://www.golferen.no/wip4/laquo-golff ... id=1253869. Hvor der er en jurist som uttaler seg. Om han har rett eller ei .. tja.

Utover det så er det vel forskjell på ett idrettsforbund - som er en ideell organisasjon og Living som drev markedsføring?
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Forbundets SMS-sak

Post by Fredrikkm »

Smilende Sam wrote: NGF har sikkert ikke villet vondt. Men det er litt amatørmessig og ulovlig ;-)
Er du advokat (seriøst spørsmål)? Hvis ikke, hvilken forutsetning har du egentlig for å vurdere denne saken og komme fram til et annet resultat enn det som en av Norges fremste idrettsadvokater (hvertfall i følge golferen) har kommet fram til? Hvilken lovhjemmel ligger til grunn for konklusjonen din?

Det at du ikke er medlem av NGF er slik jeg ser det ikke helt korrekt. Du betaler en medlemsavgift til en norsk klubb, og denne avgiften inkluderer en avgift for medlemskap i NGF (150 kr, er det ikke?). Det gjøres på samme måte i mange andre sporter, bare så det er sagt.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Forbundets SMS-sak

Post by veggiss »

Fredrikkm wrote:
Smilende Sam wrote: NGF har sikkert ikke villet vondt. Men det er litt amatørmessig og ulovlig ;-)
Er du advokat (seriøst spørsmål)? Hvis ikke, hvilken forutsetning har du egentlig for å vurdere denne saken og komme fram til et annet resultat enn det som en av Norges fremste idrettsadvokater (hvertfall i følge golferen) har kommet fram til? Hvilken lovhjemmel ligger til grunn for konklusjonen din?
Smilende Sam har vel mer ryggrad for å uttale seg om juridiske spørsmål enn noen andre her inne, så jeg ville lyttet til det han sa.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply