Tips til ny putter

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Kris
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 20 Mar 2012, 02:34

Tips til ny putter

Post by Kris »

Hei. Første innlegg på golfsnakk.

Kort tid etter at jeg flyttet til usa høsten 2010, ble jeg bitt av golfbastillen. Jeg gikk da til innkjøpt av et Top Flite xl 7000 helsett, som var et fint nybegynner sett (minus driver som mistet ''hodet'' etter få uker, 3 wooden derimot er konge!). Etter flere timer med pro på en en lokal country club, debuterte jeg på skolelagets junior varsity golf lag allerede våren 2011. Her fikk jeg både utviklet mitt eget talent pluss muligheten til å spille på flere flotte baner. Bodde i Myrtle Beach SC som også er kjent som østkystens golfhovedstad. Var innom golfsmith iforrige uke og klarte ikke å unngå å ta en titt i preowned hylla. Selv om jeg er langt ifra noe singel handicap og på utkikk etter mer forgiving og game improving køller endte jeg opp med et godt tilbud på et callaway diablo edge iron set (5-pw + 3 & 4 hybrid alle med golf pride grip) i veldig god tilstand til $275. Kjøpte også Ping k15 driver i excellent tilstand til $160. Spilte ihelgen og må si meg svært fornøyd med både callaway settet og drivern,,,og ikke minst pris :D Kjøpte også en ny Nike Performance Stand/caryr bag, med 14 divider jeg er veldig fornøyd med.

Beklager et litt off topic innlegg ovenfor, men ville bare dele en liten smule om meg. Så var det puttern da... Er på utkikk etter en blade putter. Har brukt en såkalt mallet putter (relativt langt hode) fra top flite og liker den rett og slett ikke. Noe jeg sliter med er at putter slagene mine ofte går for kort. Jeg syns det kan være vanskelig å beregne hvor hardt jeg skal slå iforhold til avstand til hullet (litt hard å forklare.) Er det normalt å bytte grip på puttern, eller kommer de ofte med gode standard grip? Per idag, er puttingen mitt største problem. Derfor er det viktig at jeg går for en putter som vil bedre puttingen min og hjelpe meg med å rette opp i de problemene jeg har på greenen. Setter stor pris på tips! Kommer til å ta en tur til golfsmith igjen imorgen for å prøve et par puttere og hadde vært flott med et par innspill før det.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Tips til ny putter

Post by Sharky »

Velkommen :)

Spiller selv med Diablo edge settet, og er fornøyd med det må jeg si. Disse jernene har temmelig "strong loft" siden de er game improvement køller og du vil nok merke at du får en bra lengde ut av slagene med de. Føler selv at jeg har vokst litt i fra settet og kommer nok til å kjøpe nytt sett i år. Men alt er smak og behag(er litt utstyrs freak, som mange andre golfere ;) )

Tilbake til topic. Jeg kjøpte meg Scotty cameron newport 2.0 putter rundt juletider i år og må si jeg er veldig fornøyd med putter og grip. Jeg lurer derimot på om jeg skal skaffe meg et mye tjukkere grep for å forhindre at jeg lukker køllen i puttestroken til tider.

Nå er ikke scotty cameron kjent for å være de billigste putterne på markedet, men du får tak i tilsvarende puttere med samme type hode som scotty cameron. altså Odyssey Black Series Tour Design #2 Putter f.eks. Har du "insert" i mallet putteren du har nå? så kan det være grunnen til at du sliter litt med lengden på puttingen og burde kanskje se på puttere uten insert, disser har en mer "klikk" i balltreffet.

Black series Tour design putterne til odyssey er nok absolutt noe du bør vurdere, og du kan få tak i alt fra skikkelig bladputter som Odyssey Black Series Tour Design #8 Putter til mer "avanserte" utsene. samtidig har de en veldig fin "black finish" på putterne.

Nå skal ikke jeg bare reklamere for odyssey puttere, men jeg har ikke så mye innsikt i hva som fins i dette markedet. ;)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tips til ny putter

Post by furu »

Du kan angripe dette på to måter.

1 - Du kjøper rett og slett en putter du liker utseendet på. En du er komfortabel med og stoler på.

2 - Du går litt mer "vitenskapelig" til verks. Finn ut hvilket stroke du har. Svinger du "straight back straight through"? Eller svinger du i bue (arc)? Jeg er sikker på at de lokale golfbutikkene kan hjelpe deg med dette. Kanskje har de også iPing appen slik at du kan teste med den. I utgangspunktet bør SBST stroke ha en face balanced putter, altså en putter med balanse slik at fronten peker rett opp i været når du balanserer den på fingeren din. En putter med toe hang - altså at tåen på putteren henger ned når du balanserer den - passer best til forskjellige grader av arc stroke.

Hvis du vil holde det rimelig så er det ingenting der ute som slår Cleveland Classic serien. Svært gode puttere til vanvittig god pris. Du kan også se på Wilson 888-serien. TaylorMade Ghost putterne er ikke så voldsomt dyre og kan være verd et forsøk. Never Compromise Sub 30 er kul og ser lovende ut. Bra tilbakemeldinger på den så langt. Yes! har blitt ganske billig etter at Adams kjøpte dem, litt spesiell med C-Grooves riller men prøv dem. Nike Method og Method Core må også nevnes. Og Odyssey Metal X som kommer i april. Som du skjønner er det utrolig mye bra der ute. Mest for pengene er absolutt Cleveland Classic.

Du kan også bruke litt tid på om du vil ha insert eller rent stål. Jeg foretrekker rent stål fordi jeg føler at jeg har bedre lengdekontroll med det.
Instagram @christianfuru
Jumper
Legende
Legende
Posts: 596
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 160 times

Re: Tips til ny putter

Post by Jumper »

Furu, du snakker om Cleveland Classic serien. Søkte litt på nettet, og den dukker opp i flere varianter fra sort, grå og bronse. Er det noen forskjell på de forskjellige? Må si jeg likte Cleveland Golf Classic BRZ Putteren. Frykter bare at jeg må pusse og polere den hele tiden...
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Tips til ny putter

Post by Fredrikkm »

Jeg har Cleveland Classic BRZ 4.5, og det eneste vedlikeholdsarbeidet jeg har hatt med den er at jeg må tørke over den en sjelden gang med en klut med olje. Det tar vel sånn omtrent 10 sekunder...
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Tips til ny putter

Post by furu »

Vet at kaffekannen her på forumet har hatt en BRZ. Tror finishen holdt veldig bra. Og ja, det skal følge med en klut med olje. Våpenolje er også bra å bruke på slike puttere. Black bør også pusses med slik klut.




Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Tips til ny putter

Post by Fredrikkm »

Jeg har brukt våpenolje på min da det ikke fulgte med en klut av en eller annen grunn, og det har fungert utmerket.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Tips til ny putter

Post by JonasB »

Har et par bladputtere selv og er helt frelst. Ikke det enkleste å bruke,men det er moro. http://www.ebay.com/itm/MacGregor-Tommy ... 1c24559d8f Det er sånn form jeg da mener med bladputter.

Jeg har brukt silikonspray på noen av putterne mine, funker som gull og er veldig lette å tørke av under runden.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Tips til ny putter

Post by Kaffekannen »

Jeg har fremdeles min Cleveland BRZ 5 og det er fremdeles den peneste putteren jeg har eid. Ganske god er den også. Er ikke særlig flink til å verken pusse eller ta godt vare på den, men den har fortsatt en fin finish.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Kris
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 20 Mar 2012, 02:34

Re: Tips til ny putter

Post by Kris »

Tusen takk for gode tips!
Falt for denne ghost puttern fra taylormade. Den er brukt, men i fin tilstand. Baade utseende, pris og feeling gjorde at jeg endte med denne. Noen som vet om dette er standard grip? Noen med samme putter som brukte det samme evt skiftet grip?

Legger ved et par bilder...
putter 1.jpg
(7.21 KiB) Downloaded 569 times
putter 3.jpg
(7.04 KiB) Downloaded 569 times
putter 2.jpg
(5.14 KiB) Downloaded 569 times
Last edited by Kris on 21 Mar 2012, 02:09, edited 1 time in total.
Kris
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 20 Mar 2012, 02:34

Re: Tips til ny putter

Post by Kris »

Lastet forresten ned iping appen. Stilig app ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tips til ny putter

Post by furu »

Daytona Ghost blir aldri feil :) Fin putter, Pure Roll insert = veldig fin rull. Ser ut til at du har standard grep og det fungerer helt fint. Hadde en Corza Ghost med det grepet og var fornøyd med det. Noen liker litt tykkere grep, eller kanskje mer kantete. Jeg liker Iomic sine veldig godt, føles litt flatere ut i fronten og ligger godt i hendene.

Husk at du må ha holderen til mobilen hvis du skal bruke appen ;) Koster vel $30 hvis jeg ikke tar feil.
Instagram @christianfuru
Crispo
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 09 Mar 2012, 18:23

Re: Tips til ny putter

Post by Crispo »

Jeg vil anbefale å gå til en lokal sjappe å teste alt de har av puttere :-)
Det er rimelig inviduelt. Jeg endte selv om med Cleveland VP509, etter å ha prøvd 20 forskjellige puttere, fra 500 - 2000kr klassen.
De to jeg golfer mest sammen med, så hater han ene den, mens den andre likte den så godt at han kjøpte den samme.
At vi to med Cleveland VP509 er hakke vassere på puttingen skal jeg ikke si er putteren's fortjeneste, men at vi begge er fornøyd er det ikke tvil om :-)
20legend
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 15 Nov 2011, 21:33
Hcp: 12.5

Re: Tips til ny putter

Post by 20legend »

Noen som har et godt tips om kupp på putterfronten? Og her er det snakk om bellyputter;)
20legend
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 15 Nov 2011, 21:33
Hcp: 12.5

Re: Tips til ny putter

Post by 20legend »

Ingen?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tips til ny putter

Post by furu »

Nike Method kommer i ny versjon i 2013 (med justerbare vekter). Du kan trolig finne den til god pris i proshoper og golfbutikker. Onlinegolf.no har tilbud på Method Core. Usikker på om de har den i mage, de er utsolgt for den i standard. Kan være verd å høre med dem hva annet de har god pris på, er jo noen produkt som utgår.
Instagram @christianfuru
20legend
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 15 Nov 2011, 21:33
Hcp: 12.5

Re: Tips til ny putter

Post by 20legend »

Stx puttere er det kvalitet eller bare tull? Denne det er snakk om New STX Golf Profit 4 41" Belly Putter.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tips til ny putter

Post by furu »

STX lager mye rart. Noe av det er rådyrt i starten men stuper vanvittig i pris etter kort tid. Jeg ser ingen grunn til å velge STX framfor andre merker.
Instagram @christianfuru
Post Reply