Forbundets SMS-sak

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Forbundets SMS-sak

Post by Fredrikkm »

Som sagt, det var helt seriøse spørsmål, men uten å vite hvilke forutsetninger han har for å treffe den konklusjonen han gjorde blir det for meg vanskelig å ikke tro mer på det en advokat sier. Personlig har jeg omtrent null kunnskap om emnet, men jeg er av oppfatningen at det som regel lønner seg å stole på det en som faktisk har ekspertise på området sier.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Forbundets SMS-sak

Post by veggiss »

Fredrikkm wrote:Som sagt, det var helt seriøse spørsmål, men uten å vite hvilke forutsetninger han har for å treffe den konklusjonen han gjorde blir det for meg vanskelig å ikke tro mer på det en advokat sier. Personlig har jeg omtrent null kunnskap om emnet, men jeg er av oppfatningen at det som regel lønner seg å stole på det en som faktisk har ekspertise på området sier.
Nettopp...så hør på Smilende Sam :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Forbundets SMS-sak

Post by kevin »

Fra golfbox:
Samtykke til mottak av markedsinformasjon fra NGF.
Dersom du krysser av her samtykker du i at dine kontaktopplysninger benyttes av Norges Golfforbund for å sende deg relevant markedsinformasjon pr. e-post eller sms. Samtykket til å benytte opplysningene til slike formål kan når som helst trekkes tilbake ved å fjerne haken.

Reservasjonsretten omfatter ikke utsendelse av nødvendig informasjon fra NGF knyttet til et aktivt medlemskap i organisasjonen.
Med andre ord man kan ikke reservere seg mot dette, med mindre man fjerner mobilnr i profilen sin. Det har jeg nå gjort. Ser ingen grunn til at jeg skal info på sms. Hva menes med "nødvendig informasjon fra NGF"? Har vel aldri tidligere fått nødvendig info på sms, hvem definerer hva som er nødvendig?

Ønsker man å lese litt om reglene kan man lese her og her. Så er det vel et spørsmål om NGF omfattes av loven som "næringsdrivende". Er ingen jurist så jeg kan heller ikke dette.

Men for meg er det såre enkelt: har jeg ikke samtykket til å få info på sms, så skal jeg heller ikke få det. Det er ikke noe jeg skal behøve å avbestille. Det er vel ikke bare juss i et sånt spørsmål, handler vel litt om moral også. Amatørmessig er det uansett
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Forbundets SMS-sak

Post by g0bben »

Jeg synes at dette og telefonsalg bør være slik at man setter seg på liste/hukker av en plass for at man vil ha det, og ikke at man obligatorisk får det pga. at man har en mobil og har registrert sitt tlf nr.
Hvis det kan bli slik at klubbene kan bruke dette aktivt mot sine medlemmer (som har hukket av for at de vil ha SMS), med tanke på endringer i starttider eller flighter i turneringer og annen info (men da må jo klubbene være villig til å bruke det og), så hadde det vært flott. men hvis dette er noe som KUN forbundet skal bruke til å spy ut info så merker jeg at jeg er litt mer skeptisk.
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Forbundets SMS-sak

Post by Smilende Sam »

Arne Steen er en flink advokat og svarene hans kommer helt an på spørsmålet (uten å fornærme journalisten). I artikkelen i Golferen uttaler han seg om markedsføringsloven og forutsetter at det som skulle sendes ut var nødvendig organisatorisk informasjon. Det vet vi ikke enda. Jeg har for min del latt være å sende stopp melding for å se hva som kommer og hvor nødvendig og organisatorisk det er. Det de har sagt til nå er at det er info rundt Jo mere vi er sammen-kampanjen - og den skal markedsføre golf...

Poenget med det jeg skrev over er at Steen forutsetter at personvernloven, som er trinn én her, er fulgt; det mener jeg den ikke er og de fleste som har drevet med DM, TM etc ser det. Min kompetanse eller manglende kompetanse er ikke tema og jeg ser ikke noe poeng i å utrede det her, men jeg har lang organisasjonserfaring fra idretten og har hatt mye med markedsføring via e-medier å gjøre.

Mobilnummeret du legger inn i Golfbox legges inn for å kunne motta sms tjenester knyttet til den tjenesten - det er formålet med innsamlingen. NGF er ikke Golfbox og Golfbox er ikke NGF ergo så burde vi visst noe om forholdet mellom disse to, siden det er Golfbox jeg har gitt informasjon til og den er gitt for et spesielt formål - et formål som ikke vedrører det organisatoriske i NGF. NGF sier dessuten egentlig at vi ikke kan reservere oss selv om vi ikke har gitt mobilnummer direkte til dem..... Selv om de skulle ha rett i det så er det i beste fall ganske aggressivt.

Det man kan merke seg er jo også at hvis NGF har rett i sitt syn så ville det ikke være nødvendig å sende ut den sms'en som ga muligheten til å si stopp, for da kunne de bare pøst på. De påstår jo at det er nødvendig organisatorisk informasjon de skal sende ut - etter å ha vært medlem i en golfklubb i 35 år har jeg aldri fått noe informasjon fra NGF direkte. At det i en elektronisk tidsalder plutselig dukker opp behov for å informere meg er rart.

NGF kan som alle andre organisasjoner si til medlemmene at all informasjon finner dere på nettsidene våre og så si at de som vil ha informasjonen direkte til seg kan melde seg på og få SMS. Så enkelt og elegant kunne dette vært gjort. De er redd for at folk ikke ville meldt seg på og valgte derfor "opt out" som det heter. Det i seg selv viser jo at de har skjønt at de færreste ville valgt dette aktivt. Da burde de latt være.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Forbundets SMS-sak

Post by kevin »

+1 :D
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Forbundets SMS-sak

Post by CharlieB »

+2 :D

Veldig gode poenger Smilende Sam.

Mye greier for en tankeløs "test" melding. Jeg venter i spenning på hva det er som er viktig å informere meg om.
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Forbundets SMS-sak

Post by Jan E. Espelid »

Siden det var meg som var journalisten, Smilende Sam, er det fort gjort å svare på hva som var spørsmålet til Arne Steen. Det var kort og godt om han var enig i kritikken mot NGF, som kom fram i en rekke henvendelser redaksjonen hadde mottatt fra leserne.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Forbundets SMS-sak

Post by Smilende Sam »

Takk, Jan Erik, som sagt - det var ikke noen kritikk i det jeg skrev.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Post Reply